Tandborstning inom barnomsorgen

Sv: Tandborstning inom barnomsorgen

Den viktigaste funktionen är väl ändå att få rena tänder? :confused: Fluor är dessutom ett omdebatterat ämne, visst är det viktigt med fluor men den viktigaste funktionen måste ändå vara just att borsta bort matrester som kan ligga och fräta på tänderna.
Det är inte matrester som fräter på tänderna, det är det faktum att pH sänks i munnen när man har ätit som gör att saliven kan börja fräta på tänderna. Även dryck, som knappast lämnar några "matrester", orsakar frätangrepp. Och det är för att stärka emaljen så att den kan stå emot dess frätande angrepp som man använder fluor.

Så har åtminstone jag fått förklarat för mig.

Men om det viktigaste är att få bort matrester, varför ska man då bara borsta tänderna två gånger om dagen och inte efter varje måltid? Vad är logiken i att inte borsta tänderna efter varje måltid om det faktiskt är matresterna som ska bort?

Prova att googla på andra språk än svenska så hittar du mer om fördelar med att borsta före frukost (men det finns en del bra även på svenska).;)

Om du inte borstar tänderna före frukost matar du bakterierna så fort du stoppar in frukosten i munnen. Bakterierna frossar på kolhydraterna och producerar mjölksyra, mjölksyra som fräter på tänderna. När du borstar tänderna efteråt får du visserligen bort bakterier och matrester men skadan är redan skedd. Syraattacken har redan satt igång, från första tuggan!

Om man däremot borstar tänderna innan frukost (och rengör tungan) eliminerar man den största delen av bakterierna så när man äter frukost finns inte lika många bakterier som kan producera mjölksyra=mindre syraattack på tänderna. Dessutom finns det fluor sedan tandborstningen som skyddar tänderna. Sköljer man sedan munnen med bara vatten får man bort det mesta av matresterna.

Det räcker alltså egentligen med att din 2-åring sköljer med vatten. Det neutraliserar bra det också.

*kl*

Den här tråden har blivit konstig tycker jag :confused: Jag tror ingen försöker övertyga dig om att det nödvändigtvis är bättre att borsta tänderna före frukost, det spelar liksom ingen roll. Grejen är att du verkar tycka att det är helt onödigt att borsta barnens tänder innan de går till dagmamman, och du vill inte lyssna på några argument om att det visst gör en massa nytta.

Har du ringt till er tandläkare och frågat? Det vore väl det bästa kanske. Om han eller hon kan framföra väldigt starka argument för att tandborstningen ska ske efter frukost så kan du ju ta med dem till dagmamman och se om hon är beredd att ge det en ny chans med tandborstningen. Och annars kanske du kan känna dig trygg med att borsta innan ni åker hemifrån?

Som sagt. Huvudsaken är att man borstar tänderna 2 gånger om dagen, och med en tandkräm som innehåller fluor.

Den här tråden har blivit konstig tycker jag :confused: Jag tror ingen försöker övertyga dig om att det nödvändigtvis är bättre att borsta tänderna före frukost, det spelar liksom ingen roll. Grejen är att du verkar tycka att det är helt onödigt att borsta barnens tänder innan de går till dagmamman, och du vill inte lyssna på några argument om att det visst gör en massa nytta.

Tack du plitade ner bra kärnpunkten i det konstiga med diskussionen. Personligen ser jag inget fel i att borsta efter, men om det är problem att göra detta skall/kan man göra det innan.

Det är helt ok att fortsätta "strida" för nytta med hjälp av dagmamman. Men gör det som finns tillbuds under tiden, det fungerar väldigt mycket bättre än inte alls.

Ett svensk exemel på att det är bättre att borsta innan om det inte går att vänta minst en halvtimme efter... http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?ProgramId=1272&Nyheter=&grupp=5340&artikel=2595542&page=2
Vi fick in rekordmånga frågor till programmet och Björn Klinge hann svara på några av dem. Den allra vanligaste frågan rörde tandbortsvanorna, så jag sammanfattar hans råd:

”Borsta tänderna 2x2min per dag. Borsta inte direkt efter maten, särskilt inte om du tex druckit juice till frukost. Syran i juicen gör tandytan extra känslig och den kan ta skada om man borstar direkt på. Har man inte tid att vänta en halvtimme så är det bättre att istället borsta tänderna FÖRE frukost, för med rena tänder så är det svårare för bakterierna att få fäste. Dessutom ska man alltid borsta försiktigt och med en mjuk tandborste”.

Senast ändrad:

Det är inte matrester som fräter på tänderna, det är det faktum att pH sänks i munnen när man har ätit som gör att saliven kan börja fräta på tänderna. Även dryck, som knappast lämnar några "matrester", orsakar frätangrepp. Och det är för att stärka emaljen så att den kan stå emot dess frätande angrepp som man använder fluor.

Så har åtminstone jag fått förklarat för mig.

Det är inte saliven som fräter utan bakterierna. Om man inte har någon mat eller dryck i munnen, som efter tandborstning tex så finns inget som fräter, men så fort man äter startar frätandet igen och det är därför man rekommenderar folk att det är bra att tugga tuggummi efter man ätit för att få igång salivproduktionen lite extra så saliven kan skölja rent tänderna, då man inte kan borsta, typ efter lunch tex.

Poängen är att det finns liksom inget som fräter på tänderna när tänderna är rena. Och ALLT orsakar syraattacker på tänderna, möjligtvis inte vatten, det låter jag vara osagt, men i övrigt finns det bara saker som orsakar frätande mer eller mindre.

Fluor är som sagt omdiskuterat ganska ordentligt, dock inte hos tandläkarna som tror fullt och fast på att fluor enbart är bra. Andra, som inte har det yrket, har olika åsikter. Jag har ingen men använder fluor ändå för tänk om det är bra typ, så då vill jag inte gå miste om det. :o

Det är lite därför jag egentligen inte vill ge mina barn fluor om det inte behövs. Själv har jag nog ett behov till mina tänder, i alla fall enligt tandisarna som sett dem. :o Och nu är jag beroende och kan inte lägga mig utan att ha sköljt med fluor och inte gå hemifrån utan att ha sköljt med fluor.....

Men om det viktigaste är att få bort matrester, varför ska man då bara borsta tänderna två gånger om dagen och inte efter varje måltid? Vad är logiken i att inte borsta tänderna efter varje måltid om det faktiskt är matresterna som ska bort?
För att tandborstning inte bara gör rena tänder utan sliter också ganska mycket på tänderna.
Prova att googla på andra språk än svenska så hittar du mer om fördelar med att borsta före frukost (men det finns en del bra även på svenska).;)
Vad jag har förstått så är svensk tandvård och svensk forskning inom tandvård riktigt bra, så varför ska jag googla på andra språk? Jag har dessutom googlat på både att borsta före och borsta efter och jag kan länka till betydligt fler sidor där rekommendationen är efter, än före. Jag valde dock att låta bli att göra det igår då jag tyckte det var lite löjligt att bråka om en sån sak. Jag tror dock att det är lite delat, vissa anser att det är före som gäller och andra anser att det är efter. Varför måste jag tvunget tillhöra före- åsikten för att du ska vara nöjd? Jag försökte innan i tråden hävda att det är ok att vi tycker olika om den saken då det tydligen är en hel del tandläkare som tycker olika också.
Om du inte borstar tänderna före frukost matar du bakterierna så fort du stoppar in frukosten i munnen. Bakterierna frossar på kolhydraterna och producerar mjölksyra, mjölksyra som fräter på tänderna. När du borstar tänderna efteråt får du visserligen bort bakterier och matrester men skadan är redan skedd. Syraattacken har redan satt igång, från första tuggan!
Visst är det så, men jag tror att de som tycker att man borstar efter man ätit anser att att om man bara sköljer munnen efter maten så kan syraattacken fortsätta om än i mindre skala. Men det är så klart inget jag vet. Jag har fått lära mig av tandläkare att man ska borsta efter frukosten. Jag har inte haft samma tandläkare hela livet, gick förut hos folktandvården och där byts det ju ut tandläkarna från år till år typ......
Om man däremot borstar tänderna innan frukost (och rengör tungan) eliminerar man den största delen av bakterierna så när man äter frukost finns inte lika många bakterier som kan producera mjölksyra=mindre syraattack på tänderna. Dessutom finns det fluor sedan tandborstningen som skyddar tänderna. Sköljer man sedan munnen med bara vatten får man bort det mesta av matresterna.
Och den skyddande fluoren också.

Varför är det så viktigt för dig att jag borstar tänderna innan frukost?

Det räcker alltså egentligen med att din 2-åring sköljer med vatten. Det neutraliserar bra det också.

Min 2 åring har ännu inte förstått hur man bara sköljer med vatten.

*kl*

Men visst försöker ni övertyga mig, och jag tycker inte ens det där övertygandet sker på ett direkt rumsrent sätt......
Jag ser inte nyttan det gör att borsta tänderna innan frukosten, men vet du vad?? Jag borstade tänderna i morse på Isaac och Elin 30 minuter innan de åt frukost. Jag tycker det är en trist attityd om att före frukost är det ENDA rätta. Vad hände med ordspråket om att var och en blir salig på sin tro?

Har du ringt till er tandläkare och frågat? Det vore väl det bästa kanske. Om han eller hon kan framföra väldigt starka argument för att tandborstningen ska ske efter frukost så kan du ju ta med dem till dagmamman och se om hon är beredd att ge det en ny chans med tandborstningen. Och annars kanske du kan känna dig trygg med att borsta innan ni åker hemifrån?
Nej jag har inte ringt tandläkaren och frågat. Jag har telefonfobi, men skrev i ett tidigare inlägg, tror jag, att jag ska ta upp frågan med Isaacs tandläkare nu i mars när han ska dit.
Jag är inte intresserad av att tjata på dagmamman, att prata med kommunen om det vill jag göra, för att höra deras inställning, men någon övertalning med dagmamman tänker jag inte använda mig av.
Starka argument... är det inte lite av en smaksak, vad man väljer, före eller efter frukost? Det finns uppenbart argument för båda sätten. Absolut vanligast tror jag dock att det är att borsta tänder efter frukost.

Som sagt. Huvudsaken är att man borstar tänderna 2 gånger om dagen, och med en tandkräm som innehåller fluor.
Det har jag inte sagt emot.

Min tråd handlar egentligen inte om före-efter utan om tandborstning inom barnomsorgen. Tyvärr verkar det har retat upp några att jag inte delar deras mening om när man ska borsta tänderna.
Tråkigt att det ska bli så.

Fluor är som sagt omdiskuterat ganska ordentligt, dock inte hos tandläkarna som tror fullt och fast på att fluor enbart är bra. Andra, som inte har det yrket, har olika åsikter.

Jag tillhör generationen som besöktes av en "fluor-tant" vid jämna mellanrum under skoltiden. Detta har enligt min förra tandläkare gjort jättemycket för kvalitén på min generations tänder. Så för min del spelar det inte så stor roll vad andra yrkesgrupper tycker om det. Det finns ju en anledning till varför fluor finns i tandkrämer idag och den borde vara att det är bra för tänderna. Om den gjorde så stor skillnad på våra tänder som sköljde en gång i månaden (tror det var den intervallen på fluor-tantens besök), så borde den göra ännu större skillnad för våra barns tänder idag.

Sen vad gäller när man ska borsta tänderna så har mina föräldrar lärt mig att göra det efter frukost. Jag har aldrig ifrågasatt det. Men av egen erfarenhet så är nyborstade tänder och t ex apelsinjuice inte en bra kombo. :angel:

Jag har aldrig tänkt så långt som att be dagmamman borsta barnens tänder. Ambitionen är att göra det innan, men det hinns sällan med.

/Timsetim

Tack du plitade ner bra kärnpunkten i det konstiga med diskussionen. Personligen ser jag inget fel i att borsta efter, men om det är problem att göra detta skall/kan man göra det innan.

Det är helt ok att fortsätta "strida" för nytta med hjälp av dagmamman. Men gör det som finns tillbuds under tiden, det fungerar väldigt mycket bättre än inte alls.

Ett svensk exemel på att det är bättre att borsta innan om det inte går att vänta minst en halvtimme efter... http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?ProgramId=1272&Nyheter=&grupp=5340&artikel=2595542&page=2

Hur många exempel vill du ha på att det är bättre att borsta efter?
Det där om att rada upp exempel och försöka bräcka varandra tänker jag inte vara med på. Det står dig fritt att själv googla och själv fundera på varför rekommendationen om att borsta efter frukost finns betydligt oftare än före.

Jag tänker inte strida med dagmamman. Känns inte speciellt kul att ha en dagmamma som till slut avskyr mig för att jag vill ha saker på ett visst sätt. Hon blev rätt sur på mig när jag förbjöd henne att köra Elin, 2 år, framåtvänd i bilen.....Jag vill inte att våra tvister ska gå ut över barnen.

Så, jag borstar hemma.

Jag är dock bra mycket mer nyfiken på om det är någon här som får tandborstning av barnen inom barnomsorgen? Det är ju lite grann syftet med tråden också.

Det är inte alls viktigt för mig att du borstar dina barns tänder efter frukosten. Jag vill bara visa att det faktiskt går alldeles ypperligt att borsta före frukost också, utan att det för den sakens skull är effektlöst.

Om en sådan lösning skulle underlätta situationen. Jag skulle personligen inte kräva att barnomsorgen sköter min sons tänder. Det är snarare en sak jag helst sköter hemma faktiskt.

Hur många exempel vill du ha på att det är bättre att borsta efter?
Det där om att rada upp exempel och försöka bräcka varandra tänker jag inte vara med på.
Då har vi missförstått varandra. Jag har skrivit att jag är uppvuxen med att borsta innan och skölja efter man ätit.
Jag har inte varit ute efter att bräcka varandra utan reagerat på att du skrivit att det är meningslöst att borsta innan. Det är det inte! Jag har fortsatt skriva eftersom jag tolkade dig att om det inte blev efter så var det lika bra att skita i det, och "jobbat" på att beskriva att det inte är så.

I min efterforskning (dvs sökning på nätet) har jag också sett att svenska tandläkare föredrar att man borstar efter frukost, och då en stund efter om man ätit sura saker. Men samtidigt funnit att det viktigaste är att få bort beläggningar som bildats under natten.

Jag tänker inte strida med dagmamman. Känns inte speciellt kul att ha en dagmamma som till slut avskyr mig för att jag vill ha saker på ett visst sätt. Hon blev rätt sur på mig när jag förbjöd henne att köra Elin, 2 år, framåtvänd i bilen.....Jag vill inte att våra tvister ska gå ut över barnen.

Så, jag borstar hemma.

Jag tycker inte det handlar om att strida, utan att informera. Borsta hemma ser jag som en självklarhet, och hade det funnits möjlighet gärna en extra gång till.

Och att köra en 2-åring framåtvänd i bilen hade gjort mig tokig... vår dotter åkte bakåtvänt tills hon blev 6-7 år :-)

Med detta ger jag mig, ursäkta om jag varit påstridig men jag tolkade att om det inte blev borsta efter så var det lika bra att skita i det, och ett sådan påstående triggade igång mig :devil:

Det tror jag inte alls stämmer.

Vad jag har förstått så tar det tid för bakterier att skapa rätt sammansättning i placket för att kunna bli så effektiva som möjligt på att producera syra. När du vaknar har de haft hela natten på sig och när man börjar ätea så startar syraproduktionen direkt.

Om man istället borstar innan frukosten så har du ingen plack/bakterier som kan skapa syraproduktion. Sedan är det bra att skölja munnen och tänderna ordentligt så att det inte sitter kvar mat.

Jag skulle snarar säga tvärtom. Har du borstat tänderna så känner du hur maten egentligen smakar istället för att sitta och äta mat insmord i tandplack.

Har du själv provat att borsta tänderna före frukost? Har du själv haft "dåliga" tänder skulle det antagligen gynna dig. Borstning innan frukost och sedan en sköljning med flour efter frukost kanske skulle vara ett vinnande koncept?!

Nja, jag vet att om det tex är en kocktävling så borstar inte kockar eller domare tänderna kvällen innan och på morgonen just för att inte försöra deras viktigaste redskap dvs smaklökarna.

Men alla har vi egna erfarenheter.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 476
Senast: Bri
·
Småbarn Jag skrev en fråga på sociala medier tidigare och blev mest påhoppad. Så nu ställer jag frågan på nytt här, då jag hoppas på lite mer...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
19 888
Senast: lil-sis
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 480
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama