Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Borsta tänderna med en bra tandborste 2 gånger om dagen. Borsta tänderna innan frukost på morgonen och efter sista födointaget på kvällen..
Från: http://www.tandborsten.se/dokument/tander.pdf (Tandborsten.se är hemsidan till en tandläkare).
Så borsta tänderna innan du skickar iväg barnen. Eventuellt kan du väl skicka med fluor och be dagmamman se till att de sköljer munnen efter de har ätit frukost.
Men enligt vår tandläkare så är den viktigaste funktionen av tandborstning för små barn egentligen att de ska få lite flour på tänderna. Och det skyddet får du ju oavsett om du borstar före frukost, om du nu inte äter direkt efter borstningen.
På dagis kan det mycket väl vara en hygienfråga där det är mer hygienskt att låta bli.
Tandborstar ska förvaras på ett bra sätt, personalen ska byta handskar mellan varje borstning, tandborstarna ska bytas ut regelbundet och efter varje förkylning osv.
Borsta tänderna innan ni åker hemifrån och skicka med ungarna en flourtablett eller sockerfritt tugggummi.
Vi borstar innan. Men kan inte dina barn få borsta på egen hand? Min 2,5-åring gillar att borsta själv och börjar alltid även om vi slutför. Även om det kanske inte skulle vara helt fullgott så tycker jag att det skulle gå utmärkt om hon hade tandborste och tandkräm på dagis och borstade för rutinens skull och för att det ändå gör en del nytta att vispa runt tandkräm i munnen.
EDIT: enligt folktandvården ska man borsta tänderna efter frukost http://www.ftv.sll.se/templates/page.aspx?page_id=419
Om de själva kommer åt tandborstarna och den stora kan hjälpa den lilla med tandkrämen så har jag svårt att se vad det blir för extraarbete för henne, kladdigt måste det ju bli ändå av yoghurtfingrar efter frukosten. Du kan väl bjuppa de två andra barnen som inte är hennes på varsin tandborste om de blir avundsjuka så får de också borsta. Så länge de fixar det hela själva så har jag svårt att se att hon kan vägra, "inga medhavda tandborstar och ingen tandborstning i lokalerna tillåten!" skulle ju vara helt bisarrt.
På förra dagiset borstades alla barnens tänder efter lunchen (21 barn i åldrarna 1-5 år). Alla barn hade en egen tandborste (givetvis) och egen tandkrämstub (tandborstar och tandkräm skänktes av folktandvården).
Nuvarande dagis har inte sådana rutiner, så tänderna borstas hemma
På vissa skolor serveras frukost men vi kan lämna det därhän,dock så äter ju barnen lunch(vilket var vad jag främst menade) och borde de inte då borsta efter den också frågar man sig isåfall?
Men varför ska de borsta efter varje gång de äter? Det räcker med två gånger om dagen, morgon och kväll. Fler gånger gör inte att man får bättre tänder och bättre skydd mot karies faktiskt. Vad man däremot faktiskt kan lära sina barn är att man dricker och sköljer munnen efter man ätit upp lunchen, man kan också som förälder ge dem tuggummi om man känner för det, men tandborstning ska ju ske två gånger om dagen.
För min del behöver man definitivt inte borsta efter varje gång man ätit men för att hårddra saken(vilket jag antog var meningen med ditt inlägg) så är väl det det allra bästa sett till kariesbildning mig veterligen. Dock svårt att logistiskt lösa för de allra flesta.
Jag tror det fungerar att borsta innan frukosten samt innan man går och lägger sig,tvivelsutan.
Tja jag tror att de flesta tandläkare håller med om att man ska borsta tänder EFTER frukost och inte innan.
Annars är det efter frukost som gäller och inte innan. Fy vad äckligt att äta med tandkrämssmak när man ska äta ostmacka
Nej min mening var inte alls att hårddra saken, varför skulle jag göra det? Om det räcker med tandborstning två gånger om dagen så varför överdriva det?
Jag håller inte med dig om när man ska borsta tänderna, men det är inte någon idé att diskutera det vidare.Det tror jag inte alls stämmer.
Vad jag har förstått så tar det tid för bakterier att skapa rätt sammansättning i placket för att kunna bli så effektiva som möjligt på att producera syra. När du vaknar har de haft hela natten på sig och när man börjar ätea så startar syraproduktionen direkt.
Om man istället borstar innan frukosten så har du ingen plack/bakterier som kan skapa syraproduktion. Sedan är det bra att skölja munnen och tänderna ordentligt så att det inte sitter kvar mat.
Jag skulle snarar säga tvärtom. Har du borstat tänderna så känner du hur maten egentligen smakar istället för att sitta och äta mat insmord i tandplack.
Har du själv provat att borsta tänderna före frukost? Har du själv haft "dåliga" tänder skulle det antagligen gynna dig. Borstning innan frukost och sedan en sköljning med flour efter frukost kanske skulle vara ett vinnande koncept?!
Ah,men isåfall missförstod jag ditt inledande inlägg som att du menade att det är endast efter frukost samt innan nattning som det ska borstas tänder varför du ansåg att barnomsorgen ska sköta det. Att det var det som var problemet? I annat fall och du anser att två ggr per dag är tillräckligt så är ju problemet löst om du borstar barnens tänder innan du lämnar,speciellt om du kompletterar med flourtabletter eller sköljning på kvällen då mer tid finns.
Vad gäller mina tänder så hade jag inga hål alls tills jag var 20 år gammal och jag har alltid borstat efter frukost.
Och jag som alltid borstat innan frukost har ett hål, det fick jag för 8 år sedan, fyller 39 i år....