Tandborstning inom barnomsorgen

Sv: Tandborstning inom barnomsorgen

Men enligt vår tandläkare så är den viktigaste funktionen av tandborstning för små barn egentligen att de ska få lite flour på tänderna. Och det skyddet får du ju oavsett om du borstar före frukost, om du nu inte äter direkt efter borstningen.

Borsta tänderna med en bra tandborste 2 gånger om dagen. Borsta tänderna innan frukost på morgonen och efter sista födointaget på kvällen..

Från: http://www.tandborsten.se/dokument/tander.pdf (Tandborsten.se är hemsidan till en tandläkare).

Så borsta tänderna innan du skickar iväg barnen.;) Eventuellt kan du väl skicka med fluor och be dagmamman se till att de sköljer munnen efter de har ätit frukost.

Tja jag tror att de flesta tandläkare håller med om att man ska borsta tänder EFTER frukost och inte innan.

Mina barn är små, den ena är 5 år och den andra är 2 år, 2 åringen kan inte skölja munnen med fluor utan hon sväljer det, och det är inte bra. Därför skulle det vara bättre med fluortabletter. Problemet är dock att det inte ska ges till barn under 12 år har jag för mig, utan att tandläkaren har ordinerat det. Isaac ska till tandläkaren nu i mars och jag ska ta upp mitt problem med honom och höra vad han har för tips och om han kan rekommendera någon fluor åt mig.

Men enligt vår tandläkare så är den viktigaste funktionen av tandborstning för små barn egentligen att de ska få lite flour på tänderna. Och det skyddet får du ju oavsett om du borstar före frukost, om du nu inte äter direkt efter borstningen.

Den viktigaste funktionen är väl ändå att få rena tänder? :confused: Fluor är dessutom ett omdebatterat ämne, visst är det viktigt med fluor men den viktigaste funktionen måste ändå vara just att borsta bort matrester som kan ligga och fräta på tänderna.

På dagis kan det mycket väl vara en hygienfråga där det är mer hygienskt att låta bli.
Tandborstar ska förvaras på ett bra sätt, personalen ska byta handskar mellan varje borstning, tandborstarna ska bytas ut regelbundet och efter varje förkylning osv.

Borsta tänderna innan ni åker hemifrån och skicka med ungarna en flourtablett eller sockerfritt tugggummi.

Så de dagis om faktiskt har tandborstning i schemat varje dag, de är ohygieniska?

Jag har dagmamma som har förutom mina två och hennes egna två ytterligare två barn att ta hand om. Det går alldeles utmärkt att barnen har sin tandborste och tandkräm i sin väska och varför ska man ha handskar när man borstar tänderna? Tandborstarna kan väl föräldrarna byta ut så ofta man ska minst och byter man tandborste hemma efter varje förkylning?:confused:

Varför ska jag ge dem sockerfritt tuggummi? DET om något blir de andra barnen avundsjuka på tyvärr och det fyller ju inte alls samma funktion som en fluortablett eller tandborstning. Jag vet att tuggummi är bra för tänderna, det ökar saliven i munnen som behövs för att minska syreangreppet.

Vi borstar innan. Men kan inte dina barn få borsta på egen hand? Min 2,5-åring gillar att borsta själv och börjar alltid även om vi slutför. Även om det kanske inte skulle vara helt fullgott så tycker jag att det skulle gå utmärkt om hon hade tandborste och tandkräm på dagis och borstade för rutinens skull och för att det ändå gör en del nytta att vispa runt tandkräm i munnen.

EDIT: enligt folktandvården ska man borsta tänderna efter frukost http://www.ftv.sll.se/templates/page.aspx?page_id=419

Mina barn brukar antingen borsta fört själv och sedan jag eller så borstar jag först och sedan dem. Men vad hjälper det på morgonen?

Problemet är ju att dagmamman inte vill det här, det handlar nog inte så mycket om att det är jobbigt att hon ska borsta utan mer om att det är jobbigt att mina barn ska borsta tänderna, själva momentet att ha koll på tandborstningen och allt det där och de andra barnen blir avundsjuka och en massa kladd och så vidare. Att Isaac och Elin har med sig tandborste och tandkräm och själva borstar efter frukost skulle jag absolut tycka var bra, betydligt bättre än att borsta på morgonen innan frukost i alla fall. Men jag lär ju inte få min dagmamma att tycka samma tyvärr.

Måste även tillägga, jag har inte krävt av henne att hon ska borsta tänderna, jag kan räkna ut med bakdelen att det inte går att kräva en sådan sak. Tyvärr. Jag hade ett önskemål och hon testade och det funkade inte, enligt henne. Att jag sedan inte köper hennes förklaringar är en annan sak.

Om de själva kommer åt tandborstarna och den stora kan hjälpa den lilla med tandkrämen så har jag svårt att se vad det blir för extraarbete för henne, kladdigt måste det ju bli ändå av yoghurtfingrar efter frukosten. Du kan väl bjuppa de två andra barnen som inte är hennes på varsin tandborste om de blir avundsjuka så får de också borsta. Så länge de fixar det hela själva så har jag svårt att se att hon kan vägra, "inga medhavda tandborstar och ingen tandborstning i lokalerna tillåten!" skulle ju vara helt bisarrt.

På förra dagiset borstades alla barnens tänder efter lunchen (21 barn i åldrarna 1-5 år). Alla barn hade en egen tandborste (givetvis) och egen tandkrämstub (tandborstar och tandkräm skänktes av folktandvården).

Nuvarande dagis har inte sådana rutiner, så tänderna borstas hemma

Senast ändrad:

Om de själva kommer åt tandborstarna och den stora kan hjälpa den lilla med tandkrämen så har jag svårt att se vad det blir för extraarbete för henne, kladdigt måste det ju bli ändå av yoghurtfingrar efter frukosten. Du kan väl bjuppa de två andra barnen som inte är hennes på varsin tandborste om de blir avundsjuka så får de också borsta. Så länge de fixar det hela själva så har jag svårt att se att hon kan vägra, "inga medhavda tandborstar och ingen tandborstning i lokalerna tillåten!" skulle ju vara helt bisarrt.

Jag håller absolut med. Och även om hon själv skulle borsta dem så behöver hon ju inte dela ut tandborstarna till de andra under tiden de väntar. Att borsta 6 barns tänder i två minuter är alltså 12 minuter aktiv tandborstning. Det är ju inte så lång tid. Tycker jag.

På förra dagiset borstades alla barnens tänder efter lunchen (21 barn i åldrarna 1-5 år). Alla barn hade en egen tandborste (givetvis) och egen tandkrämstub (tandborstar och tandkräm skänktes av folktandvården).

Nuvarande dagis har inte sådana rutiner, så tänderna borstas hemma

Det dagiset skulle jag vilja ha mina barn på, ert förra alltså! :D

Det funkar ju som sagt på vissa dagis så då borde det gå att genomföra på fler, kan jag tycka.

På vissa skolor serveras frukost men vi kan lämna det därhän,dock så äter ju barnen lunch(vilket var vad jag främst menade) och borde de inte då borsta efter den också frågar man sig isåfall?

På vissa skolor serveras frukost men vi kan lämna det därhän,dock så äter ju barnen lunch(vilket var vad jag främst menade) och borde de inte då borsta efter den också frågar man sig isåfall?

Men varför ska de borsta efter varje gång de äter? Det räcker med två gånger om dagen, morgon och kväll. Fler gånger gör inte att man får bättre tänder och bättre skydd mot karies faktiskt. Vad man däremot faktiskt kan lära sina barn är att man dricker och sköljer munnen efter man ätit upp lunchen, man kan också som förälder ge dem tuggummi om man känner för det, men tandborstning ska ju ske två gånger om dagen.

Men varför ska de borsta efter varje gång de äter? Det räcker med två gånger om dagen, morgon och kväll. Fler gånger gör inte att man får bättre tänder och bättre skydd mot karies faktiskt. Vad man däremot faktiskt kan lära sina barn är att man dricker och sköljer munnen efter man ätit upp lunchen, man kan också som förälder ge dem tuggummi om man känner för det, men tandborstning ska ju ske två gånger om dagen.

För min del behöver man definitivt inte borsta efter varje gång man ätit men för att hårddra saken(vilket jag antog var meningen med ditt inlägg) så är väl det det allra bästa sett till kariesbildning mig veterligen. Dock svårt att logistiskt lösa för de allra flesta.

Jag tror det fungerar att borsta innan frukosten samt innan man går och lägger sig,tvivelsutan.

För min del behöver man definitivt inte borsta efter varje gång man ätit men för att hårddra saken(vilket jag antog var meningen med ditt inlägg) så är väl det det allra bästa sett till kariesbildning mig veterligen. Dock svårt att logistiskt lösa för de allra flesta.

Jag tror det fungerar att borsta innan frukosten samt innan man går och lägger sig,tvivelsutan.

Nej min mening var inte alls att hårddra saken, varför skulle jag göra det? Om det räcker med tandborstning två gånger om dagen så varför överdriva det?

Tja jag tror att de flesta tandläkare håller med om att man ska borsta tänder EFTER frukost och inte innan.

Det tror jag inte alls stämmer.

Vad jag har förstått så tar det tid för bakterier att skapa rätt sammansättning i placket för att kunna bli så effektiva som möjligt på att producera syra. När du vaknar har de haft hela natten på sig och när man börjar ätea så startar syraproduktionen direkt.

Om man istället borstar innan frukosten så har du ingen plack/bakterier som kan skapa syraproduktion. Sedan är det bra att skölja munnen och tänderna ordentligt så att det inte sitter kvar mat.

Annars är det efter frukost som gäller och inte innan. Fy vad äckligt att äta med tandkrämssmak när man ska äta ostmacka :rofl:

Jag skulle snarar säga tvärtom. Har du borstat tänderna så känner du hur maten egentligen smakar istället för att sitta och äta mat insmord i tandplack.

Har du själv provat att borsta tänderna före frukost? Har du själv haft "dåliga" tänder skulle det antagligen gynna dig. Borstning innan frukost och sedan en sköljning med flour efter frukost kanske skulle vara ett vinnande koncept?!

Nej min mening var inte alls att hårddra saken, varför skulle jag göra det? Om det räcker med tandborstning två gånger om dagen så varför överdriva det?

Ah,men isåfall missförstod jag ditt inledande inlägg som att du menade att det är endast efter frukost samt innan nattning som det ska borstas tänder varför du ansåg att barnomsorgen ska sköta det. Att det var det som var problemet? I annat fall och du anser att två ggr per dag är tillräckligt så är ju problemet löst om du borstar barnens tänder innan du lämnar,speciellt om du kompletterar med flourtabletter eller sköljning på kvällen då mer tid finns.

Det tror jag inte alls stämmer.

Vad jag har förstått så tar det tid för bakterier att skapa rätt sammansättning i placket för att kunna bli så effektiva som möjligt på att producera syra. När du vaknar har de haft hela natten på sig och när man börjar ätea så startar syraproduktionen direkt.

Om man istället borstar innan frukosten så har du ingen plack/bakterier som kan skapa syraproduktion. Sedan är det bra att skölja munnen och tänderna ordentligt så att det inte sitter kvar mat.

Jag skulle snarar säga tvärtom. Har du borstat tänderna så känner du hur maten egentligen smakar istället för att sitta och äta mat insmord i tandplack.

Har du själv provat att borsta tänderna före frukost? Har du själv haft "dåliga" tänder skulle det antagligen gynna dig. Borstning innan frukost och sedan en sköljning med flour efter frukost kanske skulle vara ett vinnande koncept?!
Jag håller inte med dig om när man ska borsta tänderna, men det är inte någon idé att diskutera det vidare.:)

Vad gäller mina tänder så hade jag inga hål alls tills jag var 20 år gammal och jag har alltid borstat efter frukost. Sedan 2005 borstar jag tänder fortfarande efter frukost samt sköljer med flux fluor, den starkaste fluoren. På kvällen borstar jag tänderna innan sängen, rensar med mellanrumsborste mellan tänderna samt sköljer med fluor åter igen. När jag tar min astmamedicin ser jag till att ta den innan jag sköljer med fluor för att inte skada tänderna ( det står att man ska skölja munnen efter man tagit medicinen) och om jag tar den utöver de två gånger om dagen jag ska så sköljer jag antingen med fluor eller med vatten. Så vinnande koncept kör jag redan med, tack ändå.

Ah,men isåfall missförstod jag ditt inledande inlägg som att du menade att det är endast efter frukost samt innan nattning som det ska borstas tänder varför du ansåg att barnomsorgen ska sköta det. Att det var det som var problemet? I annat fall och du anser att två ggr per dag är tillräckligt så är ju problemet löst om du borstar barnens tänder innan du lämnar,speciellt om du kompletterar med flourtabletter eller sköljning på kvällen då mer tid finns.

Och då är vi där igen.

För det första har jag inte krävt något av min dagmamma, för det andra"anser" jag inte att barnomsorgen ska sköta det.

För det tredje anser inte jag att tandborstning innan maten hjälper. Var gång du äter startar en syraattack på tänderna OAVSETT om du borstat tänderna precis. Så jag anser att det inte är så lönt att jag borstar tänderna innan dagmamman.

För det fjärde står det på fluortablettsburkarna att de inte ska ges till barn under 12 år jag nu inte minns fel. Oavsett så är en 2 åring för liten för fluor tillskott enligt tandläkarna.

Jag anser, och många med mig, att tandborstning ska ske efter frukost. Att du och några med dig anser att det inte är så är väl er åsikt. Jag står inte för den. Är det något problem?

Vad gäller mina tänder så hade jag inga hål alls tills jag var 20 år gammal och jag har alltid borstat efter frukost.

Och jag som alltid borstat innan frukost har ett hål, det fick jag för 8 år sedan, fyller 39 i år....

Och jag som alltid borstat innan frukost har ett hål, det fick jag för 8 år sedan, fyller 39 i år....

Så trevligt för dig.

Tydligen är det här med när man borstar lite delat. Det "roliga" är att när man googlar hittar man alltså flest påstående om efter frukost, i artiklar, tandborstningsråd och liknande av tandläkare medan det oftast i olika forum diskuteras att vissa där borstar innan frukost.

Så detta är alltså inte något jag bara fått för mig liksom. Med andra ord är det en löjlig diskussion, om när man borstar tänderna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 476
Senast: Bri
·
Småbarn Jag skrev en fråga på sociala medier tidigare och blev mest påhoppad. Så nu ställer jag frågan på nytt här, då jag hoppas på lite mer...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
19 888
Senast: lil-sis
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 480
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama