Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Det vet jag faktiskt inte. Jag tror nog att han har fullt upp för egen del, och de gamla mästarna är väl snart utdöda.
Men jag vet att han tar hjälp av riddarna ibland för att få deras synpunkter.
 
Sv: Takten och andra tankar.

I all korthet - jag uppskattar AR på grund av det lugn och den harmoni den har gett mej i ridningen. Min förut så nerviga häst är lugn som en filbunke och arbetar med en otrolig energi.
Jag uppskattar också den knytning till historien som AR innebär, det är intressant att lära sig hur det var förr.

Vad gäller Bent har han en otroligt bra grund att stå på, med de mentorer han har haft innan han utvecklade den akademisk ridkonsten. Jag har förstått att det finns de som vill få andra att tro att Bent är en uppkomling som bara låtsas att han kan något om ridkonst. Med erfarenheter från den kungliga ridskolan i Jerez och Don Javier Garcia Romero, och sedermera från lärare som Salvador Sanchez, Nuno Oliveira och Egon von Neindorff så har han mycket erfarenheter och kunskaper med sig. Han har dessutom, sedan barnsben, ett gediget intresse för historia.

Det var, som sagt, i all korthet. Nu ska jag sova så jag är utvilad inför utflykten till Lolland imorgon :laugh:


Nej jag vet att han är väldigt välutbildad hos dessa. Jag tror absolut inte att han är någon självlärd på det sättet.

Anknytningen till historien tycker jag också är intressant och viktig, har insett det mera på senare år än förr. Men som jag skrivit tycker jag Bent bara plockat delar och valt bort mcyket viktiga delar hos vissa av sina (enligt hemsidan) förebilder.

Min häst är också speciell och jag tycker att lugnet kommer (helt begripligt när man sätter sej in i det) av att följa den klassiska utbildningsskalans tankar om kvalitéer som grund, för det ger lugnet.

Så vi har valt olika:laugh: Helt ok för mej och säkert för hästarna också bara dom mår bra,:bow:
 
Sv: Takten och andra tankar.

Där ser man. Lugnet infinner sig vare sig man valt "den klassiska" eller "AR-varianten" :)
Nu har vi hittat en likhet mellan AR och KR.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Anknytningen till historien tycker jag också är intressant och viktig, har insett det mera på senare år än förr. Men som jag skrivit tycker jag Bent bara plockat delar och valt bort mcyket viktiga delar hos vissa av sina (enligt hemsidan) förebilder.

Nu blir jag lite orolig för att du bygger din uppfattning om AR efter att ha sett filmsnuttar och läst på Bents hemsida :crazy: Hoppas jag misstolkade dej!

Jag började läsa böckerna, men de är ingenting jämfört med Bents teorilektioner. De är fantastiska - här fattar man helheten och hur allting hänger ihop. Både vad det gäller ridning och historia :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

Det gällde hans förebilder, vilka han säger sig ha,förstod att det kunde missförstås.

Ang likheter så ja, kanske det, men jag vill också känna att det är logiskt på det sättet att det stämmer, det hänger ihop, hästens arbete i kroppen ändras och det är det som ger lugnet.

Är inte hemma och har struligt mobilt modem så kan ha missat svar, vill jag säga också.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Ang likheter så ja, kanske det, men jag vill också känna att det är logiskt på det sättet att det stämmer, det hänger ihop, hästens arbete i kroppen ändras och det är det som ger lugnet.

Men det är ju just det jag upplever! Allt hänger ihop, hästen arbetar på ett fullständigt korrekt sätt och har en fantastisk hållning och utstrålning.
För att inte tala om hennes ryggmuskler, men det är en annan femma :p
 
Sv: Takten och andra tankar.

Däremot blir det ju väldigt svårt att diskutera när man har fundamentalt olika syn på hur t.ex en öppna ska utföras? Kanske därför det blir tjafs? Inom konst har ju ingen tolkningsföreträde.
Jag tror inte det finns olika uppfattningar om hur de "färdiga" rörelserna ser ut och rids, men ofta blir det diskussioner om en rörelse för att man menar olika saker. Vissa diskuterar den uppvisningsmässiga rörelsen. (det färdiga resultatet) och vissa pratar om rörelsen vid träning och då kan man ju variera rörelserna beroende på vad hästen behöver just för tillfället. Det blir lätt missförstånd då. (inte irl, men i text händer det ofta)
 
Sv: Takten och andra tankar.

Nej. antingen är det en svag Öppna- shoulder in eller av annan böjningsgrad eller förböjd skänkelvikning.

Uppvisning har inget med rörelsen att göra.
antningen är den korrekt med rätt sorts böjning eller inte.

Om du har skrivit åt domare borde du ha märkt att just förböjd med rak kropp är vanligt eller att det saknas böjning i bålen.
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

Men det är ju just det jag upplever! Allt hänger ihop, hästen arbetar på ett fullständigt korrekt sätt och har en fantastisk hållning och utstrålning.
För att inte tala om hennes ryggmuskler, men det är en annan femma :p

När du skriver så här plus att jag tänker på inlägg från både dig och andra där man skriver att hästen blivit så "lugn" när man börjat med AR. Ja, då undrar jag HUR man har tränat förut? Om man lyckades få en spänd och orolig häst som inte alls hängde ihop? Det låter så konstigt i mina öron. Har man då inga som helst krav på tränaren ifråga eller kan man inte alls läsa av sin häst? Har man aldrig lyckats komma till lösgjordhet och ärlig eftergift? Eller vad handlar det om?

Frågan låter nog både dryg och jag vet inte vad, men den är ärligt ställd och inget försök alls till påhopp. ;)
 
Sv: Takten och andra tankar.

Uppvisning eller träning. Öppna ska inte utföras med rak kropp och tvärning. Då blir det skänkelvikning istället.
Men du menar kanske att man varierar graden av böjning utifrån vad hästen är mogen för? I så fall håller jag med. Med t.ex. unga damen har jag börjat tänka och rida "bogen in" för att nu öka kraven lite till allteftersom styrkan ökar.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Precis.
Det måste benämnas korrekt. Annars kan man säga att hästen byter galopp när de är orena eller bara byter fram- inte så noga alls.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Uppvisning eller träning. Öppna ska inte utföras med rak kropp och tvärning. Då blir det skänkelvikning istället.
Men du menar kanske att man varierar graden av böjning utifrån vad hästen är mogen för? I så fall håller jag med. Med t.ex. unga damen har jag börjat tänka och rida "bogen in" för att nu öka kraven lite till allteftersom styrkan ökar.

Håller med dej!

Immer: Men jag vill att hästen också tydligt kommer att sitta ihop mera och arbeta mera igenom hela överlinjen, så att resultatet känns i mera svikt i steget, avspändhet,lätthet och kraft. Det ser jag inte på filmerna av AR-ekipage, den där ihopkopplingen, varken hos Bent nu eller tidigare, eller hos andra. Varför vill man inte ha den? :confused: Om den inte finns är ju inte arbetet igenom kroppen spänstigt och man får aldrig till mer liksom.

Inte någonstans har jag sett eller hört att man talar om det ens? På Bents nyare filmer finns lite mera åt det hållet, men inte alls framme, eftersom vissa grunder fortfarande inte verkar vara samma eller prioriteras?

Kommer han kanske att vara där om 10 år till? Vem vet?
 
Sv: Takten och andra tankar.

Jag tror inte det finns olika uppfattningar om hur de "färdiga" rörelserna ser ut och rids, men ofta blir det diskussioner om en rörelse för att man menar olika saker. Vissa diskuterar den uppvisningsmässiga rörelsen. (det färdiga resultatet) och vissa pratar om rörelsen vid träning och då kan man ju variera rörelserna beroende på vad hästen behöver just för tillfället. Det blir lätt missförstånd då. (inte irl, men i text händer det ofta)

HUr klassificerar du då rörelserna på Bents filmer (de senare)? Uppvisning är det ju.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Jag borde väl inte ge mig in i det här men just detta..
Men jag vill att hästen också tydligt kommer att sitta ihop mera och arbeta mera igenom hela överlinjen, så att resultatet känns i mera svikt i steget, avspändhet,lätthet och kraft. Det ser jag inte på filmerna av AR-ekipage, den där ihopkopplingen, varken hos Bent nu eller tidigare, eller hos andra. Varför vill man inte ha den? Om den inte finns är ju inte arbetet igenom kroppen spänstigt och man får aldrig till mer liksom.
detta är nått jag ofta tänkt när jag tittat på AR ekipag irl och på nätet. Känslan jag får är att Varge del av hästen separeras från helheten. vet inte hur jag ska förklara men som om varge ben/bog osv arbetar separat :o jätte knäpp förklaring kanske?!Och takt infinner sig sällan trots att det för mig är väldigt grundläggande. Jag är ju bara glad amatör men jag får inte ihop hur det på något sätt ska främja hästen som helhet när man aldrig ser den sitta ihop.
jag kanske är fullständigt ute och cyklar.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Om hästen arbetar med tonus så kommer den "sitta ihop" och känslan när man rider den kommer verkligen vara att den är kompakt trots att den är avspänd och rörlig.
Ok, det gör inte alla AR-ryttare, knappast alla VD-ryttare heller.
Antingen har man mao sett inga eller för få ryttare som kommit dit, eller så har man ett annat öga för vad som är tonus. Sitter man ovanpå känner man det garanterat. Tror helt enkelt det är lätt hänt att den ene ser "svingande rygg, avspänt harmoniskt ekipage" medans nästa person är van att se mer statisk rygg och något eller några snäpp mindre i avspänning och förväxlar det hela. Eller helt enkelt hästar som rids mer framåt. Helt enkelt för att ögat blir van vid att se en sak, totala motsatsen kommer såklart se annorlunda och "udda" ut och tolkas olika bra/dåligt beroende på vem som ska avgöra. Rätt naturligt.
Som t ex "udda" ekipage på dressyrtävlingar som kan få väldigt varierande resultat för likvärdiga ritter, utifrån vad jag hört många kommentera.

En annan teori är att man helt enkelt borde titta mindre om hästen är "kompakt" och mer med hur den arbetar med mage/rygg och bärande muskler, samt vart tyngdpunkten är. För det är ju det som avgör om formen blir ändamålsenlig. Ändamål i detta fall: skonsam, rörlig och balanserad.
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

Jag tror dock med rätt stor säkerhet, att Q när hon skriver om hästar som sitter ihop, ekvivalerar detta med hur hästen jobbar med magmuskler och rygg, dvs att sitta ihop förutsätter detta. : )
 
Sv: Takten och andra tankar.

Om hästen arbetar med tonus så kommer den "sitta ihop" och känslan när man rider den kommer verkligen vara att den är kompakt trots att den är avspänd och rörlig.
Ok, det gör inte alla AR-ryttare, knappast alla VD-ryttare heller.
Antingen har man mao sett inga eller för få ryttare som kommit dit, eller så har man ett annat öga för vad som är tonus. Sitter man ovanpå känner man det garanterat. Tror helt enkelt det är lätt hänt att den ene ser "svingande rygg, avspänt harmoniskt ekipage" medans nästa person är van att se mer statisk rygg och något eller några snäpp mindre i avspänning och förväxlar det hela. Eller helt enkelt hästar som rids mer framåt. Helt enkelt för att ögat blir van vid att se en sak, totala motsatsen kommer såklart se annorlunda och "udda" ut och tolkas olika bra/dåligt beroende på vem som ska avgöra. Rätt naturligt.
Som t ex "udda" ekipage på dressyrtävlingar som kan få väldigt varierande resultat för likvärdiga ritter, utifrån vad jag hört många kommentera.

En annan teori är att man helt enkelt borde titta mindre om hästen är "kompakt" och mer med hur den arbetar med mage/rygg och bärande muskler, samt vart tyngdpunkten är. För det är ju det som avgör om formen blir ändamålsenlig. Ändamål i detta fall: skonsam, rörlig och balanserad.


Jag pratar inte alls om nån känsla av "kompakt". Då har du missförstått.

Visst kanske vi ser olika saker. Men om hästen arbetar igenom sin kropp, sitter ihop igenom överlinjen är inte en fråga om tycke och smak. Det är heller inte en känsla av att hästen är "kompakt" utan att dess delar sitter ihop och samarbetar regelbundet,harmoniskt, inte rör sig som om det vore delar av två eller flera hästar:cool:

Jag håller med Q, det är vad jag ser också. Och det är inte så konstigt i o m att vissa grunder inte prioriteras. DET kanske handlar om tycke och smak att man väljer att fokusera på sånt som inte leder till och inte kommer att leda till ihopkoppling av hästen.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Om hästen arbetar med tonus så kommer den "sitta ihop" och känslan när man rider den kommer verkligen vara att den är kompakt trots att den är avspänd och rörlig.
Ok, det gör inte alla AR-ryttare, knappast alla VD-ryttare heller.
Antingen har man mao sett inga eller för få ryttare som kommit dit, eller så har man ett annat öga för vad som är tonus. Sitter man ovanpå känner man det garanterat. Tror helt enkelt det är lätt hänt att den ene ser "svingande rygg, avspänt harmoniskt ekipage" medans nästa person är van att se mer statisk rygg och något eller några snäpp mindre i avspänning och förväxlar det hela. Eller helt enkelt hästar som rids mer framåt. Helt enkelt för att ögat blir van vid att se en sak, totala motsatsen kommer såklart se annorlunda och "udda" ut och tolkas olika bra/dåligt beroende på vem som ska avgöra. Rätt naturligt.
Som t ex "udda" ekipage på dressyrtävlingar som kan få väldigt varierande resultat för likvärdiga ritter, utifrån vad jag hört många kommentera.

En annan teori är att man helt enkelt borde titta mindre om hästen är "kompakt" och mer med hur den arbetar med mage/rygg och bärande muskler, samt vart tyngdpunkten är. För det är ju det som avgör om formen blir ändamålsenlig. Ändamål i detta fall: skonsam, rörlig och balanserad.

kompakt = vadå? :confused:

Resternade begrep jag mig heller inte på. antigen sitter hästen ihop eller så gör den det inte.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Kl
Spinner vidare med lite frågor...

Hur skiljer ni på hopkoppling och spänning?

Kan en avspänd häst sitta ihop?

Kan man få äkta samling utan äkta hopkoppling?

Hur långt måste hästen vara gången i sin utbildning för att kunna sitta ihop?

Om ni anser att AR-hästar inte kan "sitta ihop" VAD beror det på i så fall? Vad är de viktigaste grundförutsättningarna man har "missat"?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp