Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Bra ren skritt - så ser det ut om hästen skrittar genom kroppen - kolla halsens rörelser

den har taktfel i början på traven, men hittar sig
bra rytm i galoppen, den låter annorlunda än den förra

vanlig häst ordinära gångarter :)

http://www.youtube.com/watch?v=4fM_eaGxFAo&feature=related

men som sagt för egenskapen takt krävs mer - men detta är grunden

Nej. antingen är det en svag Öppna- shoulder in eller av annan böjningsgrad eller förböjd skänkelvikning.
Förbjd skänkelvikning är inget jag använder, men en öppna kan du rida i olika böjning, olika tempon, olika samlingsgrad osv. Den går att variera mycket. (precis som tävlingsryttare gör på träning för att stärka och förbättra, men inte på tävling)
Uppvisning har inget med rörelsen att göra.
antningen är den korrekt med rätt sorts böjning eller inte.
Korrekt kan vara enligt TR eller så kan det korrekta vara vad du är ute efter för stunden. Det ÄR skillnad på träning och uppvisning/tävling. Det kommer man aldrig ifrån. På träning varierar man för att stärka, gymnastisera osv för att förbättra rörelserna man visar upp på tävling.

Om du har skrivit åt domare borde du ha märkt att just förböjd med rak kropp är vanligt eller att det saknas böjning i bålen.
Jag förstår inte vad mitt protokollskrivande har med saken att göra?
Jag försökte förklara varför det så ofta blir missförstånd i diskussionerna. Inget annat. Är man inte medveten om det så lär missförstånden fortsätta i samma takt.

QUOTE=Solis;13730476]Uppvisning eller träning. Öppna ska inte utföras med rak kropp och tvärning. Då blir det skänkelvikning istället.
[/QUOTE] Nej det har jag aldrig påstått heller. Vart fick du det ifrån?

Men du menar kanske att man varierar graden av böjning utifrån vad hästen är mogen för? I så fall håller jag med. Med t.ex. unga damen har jag börjat tänka och rida "bogen in" för att nu öka kraven lite till allteftersom styrkan ökar.
Både vad hästen är mogen för och vad som passar för stunden. Variation är A och O tycker jag.

Senast ändrad:

Jag menar, om man anser att det är viktigt med takt, lösgjordhet och kontakt i AR, varför funkar det inte i praktiken hos vissa?
[/QUOTE]
Av samma anledning som det inte funkar i praktiken hos vissa westernryttare, hoppryttare, dressyrryttare, WE-ryttare osv. :DDet finns alltid sämre ryttare inom alla inriktningar. De har inte kommit dit än och det tar tid att lära sig. Alla är barn i början.

Har inte sett det nämnas eller omtalas på det sättet alls, mest en massa fokusering för att stärka bärande på olika sätt genom att träna varje bakben.

Men om det nu finns i nån bok som jag inte läst, så finns det i alla fall inte praktiken nånstans på någon film (eller ryttare irl) som jag har sett.

Nej det står inte att det är oviktigt heller, utan man fokuserar bara på annat, inte det ergonomiskt mest logiska för hästen helt enkelt. Tycker jag.
För jag tycker det är oerhört förnuftigt med de olika stegen det stämmer i hästen helt enkelt.

Men bara för att man jobbar med bärighet innan påskjut (där man inte får blanda ihop påskjut med bakbensaktivitet) och att träna "ett bakben i taget" innebär det att man aldrig kan komma till takt, lösgjordhet och kontakt? Enligt dig.

Men hur kommer det sig att man delvis utvecklat akademiskt för att rehabilitera hästar från skada, OM det nu inte skulle vara ett dugg ergonomiskt för hästen? Det uttalandet går inte ihop i mina öron.
Hur kan dessa skadade hästar ha tagit sig tillbaka till ridbarhet och hållbarhet med hjälp av akademisk träning? För det är inte ovanligt, kanske tvärtom en stor anledning av vissa börjar träna AR öht, när deras häst inte håller för tävlingsridning eller vanlig dressyr och blivit triangelmärkta och utdömda av kunnig veterinär som gjort bedömningen att hästen enbart duger till promenadridning.

Jag menar inte illa på nått vis och jag försöker faktiskt förstå vad som är så otroligt med AR i mångas ögon.
Förklara för en som int begrip ...
[/QUOTE]

Jag tror du överdriver detta en del. Det är inte så otroligt. Det är bara fler vägar framåt. Inte så smalt, utan en mer öppen inställning till hur man kan träna för att få önskvärt resultat.
Inte konstigare än så (för mig):)

Av samma anledning som det inte funkar i praktiken hos vissa westernryttare, hoppryttare, dressyrryttare, WE-ryttare osv. :DDet finns alltid sämre ryttare inom alla inriktningar. De har inte kommit dit än och det tar tid att lära sig. Alla är barn i början.

Men det som är intressant är varför just AR ryttare skulle ha en sämre förutsättning till dessa grundpelare? OM man nu anser att det är så.

Men det som är intressant är varför just AR ryttare skulle ha en sämre förutsättning till dessa grundpelare? OM man nu anser att det är så.

:) Men der är ju rätt självklart att de inte har.

P.S
Med tanke på ditt resonemang om rehabiliterade hästar. Det finns flera exempel på hästar som varit utdömda och som kommit tillbaka till tävlingsbanan med den träningen. Det finns ju faktiskt AR-ryttare som tävlar. (även om de inte är i majoritet) Det är ju egentligen intressant att titta på dem mera ingående för de är ju ett bevis på att det går att sammanföra AR och VD.

Senast ändrad:

Det är intressant vem som har rätten att döma.
Har en tävlingsdomare rätt att döma AR, som inte är en tävlingsgren.
Är en domares åsikt det enda som räknas.
Kan vi enbart gå efter tävlingsklasserna när vi pratar om kvalité och nivå på ridningen. När AR inte följer TRs principer. Vad är det som säger att TR är det enda rätta. När TR och verklighet inte alltid stämmer överens ute på tävlingsbanorna, inte ens på GP nivå.
Vad hade gueriniere för utbildningstrappa. Knappast den tyska.

Om hästen är den bästa domaren, eftersom de flesta rider för kanske både sin egen och för hästens skull. Vi vill att våra hästar ska må bra och vara hållbara. Då kanske man ska titta mer på hästens uttryck, harmoni och glädje, uttrycksfullhet, stolthet, ickepiskandesvansar. Hästen är vårt facit. Och vi måste fråga de och lyssna, vad mår de bäst av och vad är mest hållbart?

:) Men der är ju rätt självklart att de inte har.

P.S
Med tanke på ditt resonemang om rehabiliterade hästar. Det finns flera exempel på hästar som varit utdömda och som kommit tillbaka till tävlingsbanan med den träningen. Det finns ju faktiskt AR-ryttare som tävlar. (även om de inte är i majoritet) Det är ju egentligen intressant att titta på dem mera ingående för de är ju ett bevis på att det går att sammanföra AR och VD.

Det är nog inte självklart om man läser här... Självklart för dig kanske. Men inte för alla. Varför tycker du det känns så självklart? Går teori och praktik ihop, sitter hästarna ihop?

Jag är också övertygad om att det går att sammanföra AR med annan dressyr. Tävla+AR är heller inget omöjligt.

Att de kan vara en bra rehabmetod är för att det sker i låg fart- farten dödar.. om man inte rider i balans eller kan sätta igång dem vettigt.

Läste förresten nu om Bents "skröna" om Hugin.

Att den hade brytit benet o senare blev blind. Det sägs inte vilken typ av fraktur det var, men det låter ju fantastiskt.. om man inte ifrågasätter vad som antyds.
Hela tiden var den i Bents händer, så jag undrar vad som har hänt? Historien förtäljer inte detta..
Det var inte så att han tog över den efter skadorna.

Klart att en häst kan rehabas om den skrittar väldigt väldigt länge. I åratal.

Man ser betydligt mer "arbete" i trav o galopp från eleverna i t. ex NL

Men skillnaden är att du kan se det hos väldigt många hopp och dressyrryttare men i AR ser man det aldrig, dom är inte bara barn i början utan även i slutet...

Men du kan ju plocka fram en film på en AR ryttare som visar upp det här då eftersom INGEN annan har lyckats hitta en enda film som stödjer ditt påstående.

Det är intressant vem som har rätten att döma.
Har en tävlingsdomare rätt att döma AR, som inte är en tävlingsgren.
Är en domares åsikt det enda som räknas.
Kan vi enbart gå efter tävlingsklasserna när vi pratar om kvalité och nivå på ridningen. När AR inte följer TRs principer. Vad är det som säger att TR är det enda rätta. När TR och verklighet inte alltid stämmer överens ute på tävlingsbanorna, inte ens på GP nivå.
Vad hade gueriniere för utbildningstrappa. Knappast den tyska.

Om hästen är den bästa domaren, eftersom de flesta rider för kanske både sin egen och för hästens skull. Vi vill att våra hästar ska må bra och vara hållbara. Då kanske man ska titta mer på hästens uttryck, harmoni och glädje, uttrycksfullhet, stolthet, ickepiskandesvansar. Hästen är vårt facit. Och vi måste fråga de och lyssna, vad mår de bäst av och vad är mest hållbart?

Utbildningsskalan i sig har inget med tävling att göra.. men TR bygger på den och utbildningskalan bygger på den gamla klassiska ridningen tex guerinere

Men bara för att man jobbar med bärighet innan påskjut (där man inte får blanda ihop påskjut med bakbensaktivitet) och att träna "ett bakben i taget" innebär det att man aldrig kan komma till takt, lösgjordhet och kontakt? Enligt dig.

Men hur kommer det sig att man delvis utvecklat akademiskt för att rehabilitera hästar från skada, OM det nu inte skulle vara ett dugg ergonomiskt för hästen? Det uttalandet går inte ihop i mina öron.
Hur kan dessa skadade hästar ha tagit sig tillbaka till ridbarhet och hållbarhet med hjälp av akademisk träning? För det är inte ovanligt, kanske tvärtom en stor anledning av vissa börjar träna AR öht, när deras häst inte håller för tävlingsridning eller vanlig dressyr och blivit triangelmärkta och utdömda av kunnig veterinär som gjort bedömningen att hästen enbart duger till promenadridning.

AR är faktiskt att jämföra med promenadridning så det är inte så konstigt faktiskt.

Hans Delling har rehabiliterat flera hopphästar som varit utdömda av försäkringsbolaget med vanlig engelsk ridning och dessutom tagit tillbaka dessa hästar till hopptävlingar...

Det handlar ju mest om att kunna rida en häst framåt i balans..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar