Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Utbildningsskalan i sig har inget med tävling att göra.. men TR bygger på den och utbildningskalan bygger på den gamla klassiska ridningen tex guerinere

Precis! Och då blir det väldigt konstigt när somliga tvärsäkert säger att enligt TR behöver de inte alls rida. Samtidigt som dessa blir mycket förgrymmade när någon antyder att det inte är dressyr de håller på med....

/"bussiga klubben"

Vad tycker du själv om filmerna du la in?

I mina ögon ser det trevligt ut. Inte perfekt men på rätt väg. Det är ju under träning. Det finns arbetsvilja, sökningen till handen, kontakten, det är oftast taktmässigt (iaf skritt och trav på första ryttaren, och för det mesta på andra. ibland rids det dock för långsamt/oengagerat så man tappar takten). Hästarna ser avslappnade ut, lösgjorda i kroppen, de är "med" ryttaren. De har börjat hitta en jämvikt, med sammankoppling och balans med tyngdpunkten. Ibland kan jag tycka att man går upp i övningarna för fort, fast AR är tänkt som motsatsen, det är då man tappar takt och hela viktiga biten. Då får man gå tillbaka och jobba med grunder. Men jag är inte tillräckligt duktig för att göra en djupare analys. Det är därför jag frågar, för att se hur mkt som skiljer sig, vad folk tycker och tänker och vidga mina vyer. Jag strävar efter utveckling.:)

Hans Delling har rehabiliterat flera hopphästar som varit utdömda av försäkringsbolaget med vanlig engelsk ridning och dessutom tagit tillbaka dessa hästar till hopptävlingar...

Härligt att höra! "Det är inte vad man kallar det, det är hur man gör det."

Precis! Och då blir det väldigt konstigt när somliga tvärsäkert säger att enligt TR behöver de inte alls rida. Samtidigt som dessa blir mycket förgrymmade när någon antyder att det inte är dressyr de håller på med....

/"bussiga klubben"

Prata direkt till mig om det är mig du syftar på. Känns lagom trevligt att bli kallad "somliga".

TR=TÄVLINGSreglementet.
Man kan väl rida dressyr utan att tävla. Hästen skiter väl i vad man kallar det.

kl
På tal om TR och hur dressyren är knuten till utbildningskalan..Det känns viktigt att lyssna på vad som sägs.Detta är hästar på traninglevel, med andra ord våran motsvariget till lätta program.

http://www.youtube.com/watch?v=SmIRvG8HtwI&NR=1

Vanliga ryttare på vanliga hästar med olika förutsättningar. Man kan ju givietvis önska mer både här och där och hit och dit.Men wtf :D

http://www.youtube.com/watch?v=TAzz_3wbHOc&NR=1

Senast ändrad:

Jag tittade på den första av de filmer du lagt ut och reagerade på att tempot var betydligt frejdigare än vad man ofta ser hos AR-ekipage. Kul att se! Men däremot tyckte jag att sökningen till handen, som du nämner, och kontakten var för dålig. Det var också brister i bjudningen (förmodligen orsak till den dåliga kontakten). Jag hade önskat mindre krumelutter och mer fokus på kontakt o bjudning. I galoppen blev det t.ex. rejält mycket nickande och "gunghäst". Överhuvudtaget hade jag velat se en "rundare" överlinje hos hästen, mer avslappnad nacke och rygg.

Prata direkt till mig om det är mig du syftar på. Känns lagom trevligt att bli kallad "somliga".

TR=TÄVLINGSreglementet.
Man kan väl rida dressyr utan att tävla. Hästen skiter väl i vad man kallar det.

Jösses! Om jag hade pratat om DIG så hade jag självklart vänt mig till DIG. Jag tryckt inte ens på din knapp när jag svarade.:confused: Men detta skrivs av många och olika trådar, då blir det knepigt och lättare att skriva rent allmänt. Men jag ser också att du inte har riktig koll på vad TR egentligen är och vad det som beskrivs i TR innebär, vad det bygger på. Läs gärna TR och jämför sedan med ridläran. Dock ska man ha i åtanke att det som beskrivs i TR är hur dressyrridning ser ut när det är helt perfekt.

Tack för ett konkret inlägg! :) :bow:

Qodrofenia: Bra tydlig video! Ska kolla på hela sen.:)

Åker iväg några dagar. Gissar att jag får mkt att läsa på söndag... :D
Njut av sommaren.

Vet du vad..Jag tycker du skriver så mycket strunt :o och du läser in en massa i svaren som du kommenterar som inte alls står, och gör dina egna tolkningar av vad folk faktiskt skriver . Kan du svara på frågan rakt av är du snäll..? vad menar du med "kompakt"? Menar du samling och vågar inte skriva det? eller vad? ge mig inte nu 2 A4 som du brukar jag orkar sällan igenom sånna inlägg nu för tiden. :o
För att hästen ska sitta ihop behövs inte samling. Men man kan inte samla fören hästen sitter ihop.

*Q yrar i nattmössan*

Jag menar inte illa på nått vis och jag försöker faktiskt förstå vad som är så otroligt med AR i mångas ögon.
Förklara för en som int begrip ...

Du verkar tyvärr inte så intresserad av att ha ett svar.
Så jag låter bli.
Ett kort "sammanfattat" tigger om misstolkning som ex. det du svarade på, för att det måste defineras när vi tänker med olika bilder i huvudet.

"Sitta ihop" kan för mig t ex betyda en häst som går för högt i tonus och iom det kortar ihop sig = kan inte utnyttja vinklingen bak.
Det finns så många olika grader att jag inte heller skulle se all of the above som fel, så länge det är på väg åt rätt håll, men för mig finns absolut många "sitta ihop".
"Struktur" som en annan tränare brukar kalla det. Det ska vara struktur i hästens kropp. Tyvärr emotsäger inte strukturen (känslan av att hästen hänger ihop) att hästen är spänd om mer eller mindre motverkar sig själv.

Jag kan inte tala för någon men jag tror mig kunna säga att det är KVALITÉN vi pratar om, inte Nivån..

?

Men då är det kvaliteten enligt TR eller era personliga åsikter?

"Sitta ihop" betyder att framdelen är rakt framför bakdelen och inte förskjuten i sidled

dvs att hästen arbetar som en enhet och att inte bakdelen gör ett jobb och framdelen ett helt annat i total osynk

Men bara för att man jobbar med bärighet innan påskjut hur menar du att det ska fungera rent biomekaniskt?(där man inte får blanda ihop påskjut med bakbensaktivitet)Vad är skillnaden? och att träna "ett bakben i taget" innebär det att man aldrig kan komma till takt, lösgjordhet och kontakt? Enligt dig.takten kommer när båda bakbenen jobbar och framdelen är rakt framför bakdelen och inte skevar någonstan

Men hur kommer det sig att man delvis utvecklat akademiskt för att rehabilitera hästar från skada, OM det nu inte skulle vara ett dugg ergonomiskt för hästen? Men det där är ju bara vad Bent säger. Om han ville skapa rehabridning, varför inte utgå från rehabkunskap? Det uttalandet går inte ihop i mina öron. nej inte i mina heller
Hur kan dessa skadade hästar ha tagit sig tillbaka till ridbarhet och hållbarhet med hjälp av akademisk träning?Inget av det där är ju bevisat, det är ju bara vad ägarna säger För det är inte ovanligt, kanske tvärtom en stor anledning av vissa börjar träna AR öht, när deras häst inte håller för tävlingsridning eller vanlig dressyr och blivit triangelmärkta och utdömda av kunnig veterinär som gjort bedömningen att hästen enbart duger till promenadridning.

Varför då träna Dressyr, om den bara håller för promenadridning? :eek:

Eftersom man rider helt utan takt så är det helt omöjligt att avgöra om häststackarn är halt eller frisk, eller om det brister i rakriktningen

OM veterinärer sa samma sak vore det annorlunda, där är skillnaden med Delling. Han får i uppdrag och han redovisar resultat för veteriinär

Senast ändrad:

halvt kl..
just detta med att spåra..Både på raka och böjda spår. Här har jag lagt märke till en sak. Det går jätte bra att få hästen att spåra väl i ett tempo som är lägre än hästen igentligen har rörelser till, man stryper hästens gångarter till nått fessfjams som är bekvämt att sitta på, Men otroligt mycket annat går ju förlorat då bla takten och bärigheten och man kan inte säga att hästen sitter ihop..

Det är är ganska tydligt faktist när man tittar på olika filmer..En häst som är hämad i sina rörelser(allt som oftast av ryttaren) som sedan rids mer fram orkar inte hålla ihop alls på böjt/rakt spår ,det blir takt fel och hästen hamnar på dubbla spår. Just för att den ärliga bjudningen inte finns och avsaknad av korrekthet i förhållande till hjälperna.Hästen har helt enkelt inte fått förutsättningarna att bära rätt.
*dagens fluminlägg*

Dags att motionera hästar..
vink vink

Kvaliteten enligt TR.
Som skall vara garant för att hästen är tränad på ett hälsosamt sätt

Men det är ju ingen garanti - då faller ju hela idéen, det är antagligen därför som så många nu för tiden söker andra vägar...

Man bör vara försiktig med att blanda i hop idrott och friskvård - det är inte samma sak!

grejen är väl att det är svårt att lära sig HUR DET SER UT när det är rätt enligt TR

Vår sport är så oseriös - det är mycket tyckande - och ingen fackultet att luta sig mot

Vet inte hur jag ska tolka det du skriver, Dressyrtävlingens tanke från början var att vara en check på att man tränade utan att bryta ned

sedan hände något, ära och prestige och ffa pengar förstör ju det mesta :cry:

"Sitta ihop" betyder att framdelen är rakt framför bakdelen och inte förskjuten i sidled

dvs att hästen arbetar som en enhet och att inte bakdelen gör ett jobb och framdelen ett helt annat i total osynk

Om vi då utgår ifrån den defenitionen: Hur anser ni (som tycker så) att "AR-hästarna" inte sitter ihop? Är det utifrån en petigare synvinkel? Är det för att vissa dröjer kvar mer bak? Är det i de fall där halsen är förböjd enbart?
Är det egentligen något helt annat man syftar på?

Är vi överens om att om denna struktur finns mellan fram-bak, då är ekipaget ihopkopplat, AR-ekipage eller ej?

Läste förresten nu om Bents "skröna" om Hugin.

Att den hade brytit benet o senare blev blind. Det sägs inte vilken typ av fraktur det var, men det låter ju fantastiskt.. om man inte ifrågasätter vad som antyds.
Hela tiden var den i Bents händer, så jag undrar vad som har hänt? Historien förtäljer inte detta..
Det var inte så att han tog över den efter skadorna.

Bent sålde Hugin, och köpte tillbaks honom när han blivit skadad.

Jag såg Hugin igår, han har blivit 24 år gammal. Underbart fint musklad och med ett ryggsving (och ryggmuskler) som många bara kan drömma om. Piaffen var alldeles underbar.

Klart att en häst kan rehabas om den skrittar väldigt väldigt länge. I åratal.

Man ser betydligt mer "arbete" i trav o galopp från eleverna i t. ex NL

Under kvällsträningen igår såg jag massor av både trav- och galopparbete.

Men du kan ju plocka fram en film på en AR ryttare som visar upp det här då eftersom INGEN annan har lyckats hitta en enda film som stödjer ditt påstående.

Jag skulle kunna plocka fram filmer på AR-ryttare som kommit långt i sin ridning. Men det kommer jag inte att göra, eftersom det kommer att hittas fel hur bra det än är.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar