Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Kl
Spinner vidare med lite frågor...

Hur skiljer ni på hopkoppling och spänning?

Kan en avspänd häst sitta ihop?

Kan man få äkta samling utan äkta hopkoppling?

Hur långt måste hästen vara gången i sin utbildning för att kunna sitta ihop?

Om ni anser att AR-hästar inte kan "sitta ihop" VAD beror det på i så fall? Vad är de viktigaste grundförutsättningarna man har "missat"?

Grunden för ihopkoppling är grunderna i utbildningsskalan, om man ska ta det kort, takt lösgjordhet och söker kontakten med handen.
Det är grunden för att det ens ska gå att arbeta vidare mot samling.
Hästen släpper igenom rörelser genom kroppen, rörelsen går från bakhovarna upp igenom hela överlinjen och fram till handen.

OCH varför inte AR hästar gör det är för att man inte prioriterar dessa grunder, hästarna har inte en genomgående taktmässighet och redan där fallerar det. Då kan man inte nå verklig samling hur mycket man än tränar bakbenen var för sig....

När man har den grunden kommer man också att ha energin och framåtbjudningen som leder vidare till schwung, en kraft som ger svikt i steget och som kanske kan förväxlas med spänning (eftersom du frågar om spänning:idea: och skillnaden) Det ger ett spänstigt intryck men är INTE spänning.

KOrta versionen:laugh: jag har mitt dåliga mobila bredband och det strular lite. Så har lite svårt att skriva försöker dessutom vara social med datorn i knät:o. Kan inte se filmer med det just nu men kanske imorgon kan låna annan dator.

Det handlar om att hästen arbetar ihopkopplat i hela muskelkedjan alltså, från nacken till bakben!

Senast ändrad av en moderator:

kompakt = vadå? :confused:

Resternade begrep jag mig heller inte på. antigen sitter hästen ihop eller så gör den det inte.

Vad menar du med "antingen sitter hästen ihop eller så gör den inte det"?
Det blir väldigt förenklat. Jag vill då inte ha en planka. Eller en häst som drar ihop överlinjen och känns väldigt "ihop" på sitt sätt men inte arbetar i en bra form. Relativt vanligt att se, tro´t eller ej.

Det tar en hel del träning och skicklighet att verkligen nå hela vägen, även kan det såklart finnas tillfälliga svackor men som ändå kan anses vara "ok" för dagsläget. Därför anser jag att det finns grader på vägen dit som man bör vara medveten om för att veta att man är på rätt väg.
Jag har mina grader och det är baserat på vilket tonus hästen använder.
Även lägger jag märke till vilket tonus hästen inte använder men då är det mer en fråga om avspänning som möjliggör formen.

Beroende på styrka och skills kan ett bra tonus (för ögat) bestå av att hästen börjar vinkla bak, och når en tydligt bärande tonus en bit fram åtminstone till manken, att den med sin bukmuskulatur lyfter upp ryggen. Sen är det såklart många andra muskler som samspelar också, men det ser man på helheten. De stabiliserande musklerna i ryggraden behöver vara igång för att kunna medverka till en bra rid-hållning.
Sen kan jag tycka att även om hästen börjar lägga över lite vikt bak och lyfter med magen så är det inte igenom "hela vägen" men ändå förhållandevis bra och skonsamt. Från fall till fall men generellt. För att sen kunna se att ju starkare och mer skolade ekipaget blir är det tydligare att formen verkligen går igenom hela vägen från svans till nacke, kota för kota.

Vad menar du med "antingen sitter hästen ihop eller så gör den inte det"?
Det blir väldigt förenklat. Jag vill då inte ha en planka. Eller en häst som drar ihop överlinjen och känns väldigt "ihop" på sitt sätt men inte arbetar i en bra form. Relativt vanligt att se, tro´t eller ej.

Men himmel Totola har du missat allt i diskussionerna om grundkvalitéer och vad det egentligen ÄR:eek:

Att AR inte fokuserar på grundläggande steg i utb.trappan, är det enbart baserat på erfarenhet, att du sett att många ar-hästar saknar taktmässighet tex, eller står det omnämnt att det är oviktigt nånstans? Vad baseras det på, varför kan man "hoppa" över det? I såfall har jag missat att det skulle vara så.

Kan det vara så att teorin inte stämmer med praktiken enligt dig? Varför inte? Jag menar, om man anser att det är viktigt med takt, lösgjordhet och kontakt i AR, varför funkar det inte i praktiken hos vissa?

Det tar evigheter att ladda upp minsta film med detta modem men såg början av en film.
Nej, inte ihopkopplad. Den har ingen aktivitet bakifrån och även om hästen tycks ha en bra grundtakt själv, så gör inte ryttaren något för att stärka den, den rids med denna överaktiva innertygel som även Bent har, men slapp ytter och böjd hals. Ingen lösgjordhet, men en slapphet i hela formen. Inte samma sak som lösgjordhet.
Det lilla jag såg nu. Orkar inte vänta ut mer film på detta modem:crazy:

Att AR inte fokuserar på grundläggande steg i utb.trappan, är det enbart baserat på erfarenhet, att du sett att många ar-hästar saknar taktmässighet tex, eller står det omnämnt att det är oviktigt nånstans? Vad baseras det på, varför kan man "hoppa" över det? I såfall har jag missat att det skulle vara så.

Kan det vara så att teorin inte stämmer med praktiken enligt dig? Varför inte? Jag menar, om man anser att det är viktigt med takt, lösgjordhet och kontakt i AR, varför funkar det inte i praktiken hos vissa?

Har inte sett det nämnas eller omtalas på det sättet alls, mest en massa fokusering för att stärka bärande på olika sätt genom att träna varje bakben.

Men om det nu finns i nån bok som jag inte läst, så finns det i alla fall inte praktiken nånstans på någon film (eller ryttare irl) som jag har sett.

Nej det står inte att det är oviktigt heller, utan man fokuserar bara på annat, inte det ergonomiskt mest logiska för hästen helt enkelt. Tycker jag.
För jag tycker det är oerhört förnuftigt med de olika stegen det stämmer i hästen helt enkelt.

Definitivt inte någonstans... så långt ögat någonsin kan nå :crazy:

Åh vad svårt sånt här är att se, hjälp mig nu genom att "peka" på eller hur jag ska uttrycka mig för att jag nånsin ska börja kunna se och förstå hur en häst som sitter ihop ser ut eller kanske inte ser ut som i detta fallet. Finns det ngn film i den här tråden som du eller ngn annan anser att hästen sitter ihop, eller ja hur det ska se ut , vill ha nått att jämföra med

Vet du vad..Jag tycker du skriver så mycket strunt :o och du läser in en massa i svaren som du kommenterar som inte alls står, och gör dina egna tolkningar av vad folk faktiskt skriver . Kan du svara på frågan rakt av är du snäll..? vad menar du med "kompakt"? Menar du samling och vågar inte skriva det? eller vad? ge mig inte nu 2 A4 som du brukar jag orkar sällan igenom sånna inlägg nu för tiden. :o
För att hästen ska sitta ihop behövs inte samling. Men man kan inte samla fören hästen sitter ihop.

*Q yrar i nattmössan*

Jag menar inte illa på nått vis och jag försöker faktiskt förstå vad som är så otroligt med AR i mångas ögon.
Förklara för en som int begrip ...

Senast ändrad:

Åh vad svårt sånt här är att se, hjälp mig nu genom att "peka" på eller hur jag ska uttrycka mig för att jag nånsin ska börja kunna se och förstå hur en häst som sitter ihop ser ut eller kanske inte ser ut som i detta fallet. Finns det ngn film i den här tråden som du eller ngn annan anser att hästen sitter ihop, eller ja hur det ska se ut , vill ha nått att jämföra med

Jo jag förstår det..Jag kan kasta in en film på Hubertus men det blir svårt för många att relatera till. Mest rättvist blir att hitta en film på ett ekipage en vanlig amatör på ungefär LB nivå för att jämföra... bara för att det är ungefär den nivån hästarna/ryttarna egentligen är på i filmerna ovan. Det finns massa hästar som sitter ihop på LB nivå på ett hyfsat sätt för den nivån, det gäller bara att hitta filmer på det vilket inte är lika lätt då det känns "fel" att bara ta en film på youtube... det är skillnad när det är filmer på tränare som rider.. Men jag skall se vad jag kan hitta, det kan ju ta sin tid.

Menar du på riktigt att du anser Bent vara på LB nivå?

Eller hur menar du?

Menade inte att bara hoppa in i tråden från ingenstans. Jag har följt den länge men varit tyst. Blev nyfiken på hur du menar Fio.

Menar du på riktigt att du anser Bent vara på LB nivå?

Eller hur menar du?

Egentligen så skall ju en häst sitta ihop och gå stadigt på bettet redan på Lätt C

Att uttrycka sig om Bent personligen blir ju fräckt eller vad man ska säga.

Men ärligt jag tittade en minut på var film, blev arg och stängde av

Nu brukar jag ha svårt att titta på hela filmer men detta var världsrekord

En häst som sitter ihop är regelbunden, att lära sig se det handlar om rytmkänsla, och jag tror att det är lättare om man upplevt det.

En häst som sitter ihop ser stadig ut - det vinglar inte - den ser lugn och harmonisk ut - den har inte nedbänt huvud och det åker itne upp eller hit eller dit, den rör sig lugnt och harmoniskt och går att flytta i sidled som ett rinnande vatten

jag håller inte isär trådarna men det mesta sidvärts är tvekande - för att hästen inte är rak - inte sitter ihop :grin:

Folk tror att takt bara handlar om frekvens, nä vid takt det är då det lyfter ridningen blir en annan dimension - helt plötsligt börjar det hända grejjer för man får balans - och du har plötligt 10 i ridbarhet - DET är takt

jag ska se vad jag hittar, men jag måste iväg idag
på em kanske

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar