Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Jag har för övrigt sett en AR-tränare visa upp hur en öppna ska utföras. Det ska enligt denne ske genom att ha böjd hals och rak kropp, dvs hästen går på två spår och är förböjd i halsen. Enligt denna tränare (elev till BB) gäller det bara att domarna fattar att det ska se ut så också. Hmm.....!?

Folk har ju lite olika åsikter :angel: Sen kan man uppfatta dom olika också beroende på vilka glasögon man har. Jag t ex, skulle bry mig mindre om den senare du beskriver, om det iaf börjar likna något baktill, än en ryttare som inte har böjning alls utan tvärar en ful skänkelvikning. Sure, det senare kommer bli gymnasticerande, men det har inte mycket med öppna att göra tycker jag. Då har ryttaren som överböjer iaf börjat tänka böjning! ;) Även om det du beskriver känns som en feltolkning som man får ta sig ur. Typ - rida bara insidan från början, vilket inte heller är min kopp av te.

Det hade varit roligt att sitta och skriva protokoll på MSV-nivå eller däromkring. Få se vad som faktiskt premieras, jag antar att även domare ser olika.

Jag kan lova dig att absolut ingenting hände i bakdelen på den hästen....

Sedan är saken den att när man tävlar så förväntas man visa upp skolorna som de ska utföras. Om man inte klarar det så är det misslyckade skolor man visar upp. Man får då ta tag i sig själv och sin ridning för att förbättra det hela och försöka uppnå så bra skolor man kan. MEN, man döper inte om det till något annat eller "sätter på sig andra glasögon" bara för att man inte är framme än. Det är en skillnad mellan VD och AR, som jag ser det i alla fall.

Försök gärna få skriva protokoll, det finns kanske lämpliga tävlingar omkring där du bor? Det är oerhört lärorikt.

Ska hålla ögonen öppna. Är inte högre än LA så ofta men någon gång lär det dyka upp.

Sätta på sig andra glasögon är knappas något man gör medvetet. Symboliken "glasögon" handlar ju om vilka erfarenheter och åsikter som färgar det ögat ser, antingen positivt eller negativt.
Även dressyrryttare har olika glasögon, trots att man följer samma mål i form av bedömningsmallen. Blir ju t ex rätt uppenbart om en "udda" häst dyker upp i klasser med flera domare och dessa bedömer olika pga att man har olika bedömning om vad "rätt" bedöms utifrån för mall, på häst med annorlunda rörelsemönster.

Jag har för övrigt sett en AR-tränare visa upp hur en öppna ska utföras. Det ska enligt denne ske genom att ha böjd hals och rak kropp, dvs hästen går på två spår och är förböjd i halsen. Enligt denna tränare (elev till BB) gäller det bara att domarna fattar att det ska se ut så också. Hmm.....!?

Den AR-tränaren har missförstått. Detta är inte vad Bent lär ut, och så ser det heller inte ut i hans böcker.

Det hade varit roligt att sitta och skriva protokoll på MSV-nivå eller däromkring. Få se vad som faktiskt premieras, jag antar att även domare ser olika.
[/QUOTE]
Det har jag gjort mycket. Det är precis som du antar. Domare premierar olika saker. För vissa är harmonin det viktigaste. För andra är det helheten. Vissa tittar mest på hästens potential och andra bryr sig mest om kända ryttare. Det finns verkligen alla kategorier av ryttare och hur de gör sina bedömningar stämmer inte alltid så väl med vad man får lära sig vid domarutbildningen. Det är otroligt olika hur de bedömer faktiskt. Jag påbörjade domarutbildning och då fick vi mycket träning i att bedömma ridande ekipage. Bedömningarnas grunder osv. Det var både roligt och nyttigt. Skrev också protkoll där jag kom åt. Det roligaste var att diskutera med domarna om hur de såg på bedömningen, hur de tittade på ekipagen, vad de tittade på och varför. Pratade så mycket det gick. (när det blev stunder över) Vi han alltid prata lite kort om ekipaget som var inne på banan också. Roligt att jämföra sina åsikter med en som varit med länge.
Sen avslutade jag inte utbildningen för någonstans där tröttnade jag på hela tävlingsbiten. (men intressant var det)

Sant är att Bent menar att många bilder i de gamla böckerna är dåliga, och i den nya, omarbetade, versionen av Akademisk Ridkonst är det bättre. Översättningsarbetet från danska till svenska kommer troligen att påbörjas snart (om det inte redan har startat).

Äre sant??!:idea:
Har du förstahands information eller är det ett rykte?
Finns den redan att få tag i på danska?

Även dressyrryttare har olika glasögon, trots att man följer samma mål i form av bedömningsmallen. Blir ju t ex rätt uppenbart om en "udda" häst dyker upp i klasser med flera domare och dessa bedömer olika pga att man har olika bedömning om vad "rätt" bedöms utifrån för mall, på häst med annorlunda rörelsemönster.
[/QUOTE]
När jag skrev så mycket protokoll så minns jag när en ryttare började tävla sin andalusier bland halvbloden. Ena gången sade domaren " nej, nu kommer den hästen igen. Jag vet faktiskt inte hur jag ska bedöma den. Det är jättesvårt för den rör sig så annorlunda". Jag blev lite paff för den domaren hade dömt dressyr i ett 30 tal år då. Detta var på L:A nivå.
En sådan kommentar borde inte behöva förekomma. Det borde inte vara svårare att bedömma den hästen. Bedömningen ska utgå från hur hästen använder sin kropp i förhållande till L:A. Inte enbart hur det ser ut.

Det låter ju jättebra! Är inte alls emot det. Men din vardagstränare ger väl inte ut instruktionsvideor? Menar absolut inte att vara dryg!! Men tycker det är att motverka det man säger och undergräva sin egen auktoritet att släppa material med sig själv när man inte representerar sin lära på ett bra sätt. Jag har ridit för en av hans riddare som jag tycker själv visar upp fantastisk mjuk och lyhörd ridning.

Har du sett hela Bents instruktionsfilm "Ridning Aids"? Den kom 2009, och valda snuttar av den finns på youtube. Snuttarna är väldigt korta, och jag anser att det inte går att bedöma Bents ridstil efter de korta sekvenserna.

Sök på youtube på användaren Academicartofriding. Det är de filmer som Bent själv lagt ut, och de är alltså inte smygfilmade under något träningspass. De filmer som inte är från senaste videon (Ridning Aids) kommer från de tre filmer, Academic Art of Riding, som gavs ut i början av seklet (tror det var runt 2002). Det har hänt en del sedan dess.

Äre sant??!:idea:
Har du förstahands information eller är det ett rykte?
Finns den redan att få tag i på danska?

Förstahandsinformation :) Jag känner översättaren.

Boken finns på danska sedan något år (jag såg den första gången i augusti förra året).

Har du sett hela Bents instruktionsfilm "Ridning Aids"? Den kom 2009, och valda snuttar av den finns på youtube. Snuttarna är väldigt korta, och jag anser att det inte går att bedöma Bents ridstil efter de korta sekvenserna.

Sök på youtube på användaren Academicartofriding. Det är de filmer som Bent själv lagt ut, och de är alltså inte smygfilmade under något träningspass. De filmer som inte är från senaste videon (Ridning Aids) kommer från de tre filmer, Academic Art of Riding, som gavs ut i början av seklet (tror det var runt 2002). Det har hänt en del sedan dess.

Menar du tex den här?

http://www.youtube.com/user/AcademicArtOfRiding#p/a/F3364C580C4F4304/2/85VzSzuXdhM

Finns fler där.

Ser du en jätteskillnad där? Det är vissa skillnader men tycker du att de är så avgörande?

Jag tycker nog att det Djurjouren skrev tex stämmer bra in fortfarande, om du tittar på sitsen tex. Och händerna. Varför dessa stora handrörelser? Och detta halande i innertygeln i skolorna tex? Samma som på den andra filmerna.

Sen hävdar jag fortfarande att en så pass offentlig person måste räkna med att "smygfilmas" på uppvisningar mm, och ska väl kunna stå för sin ridning ändå? Jag menar varenda film kan väl inte vara smygfilmad i ogynnsamma ögonblick? Vissa av de nyare jag la in visar ju samma sak? Och en var ju från uppvisning, minst.

Undrar mest vad du ser som inte jag ser, som är så avgörande mycket bättre att det gör stor skillnad?

Senast ändrad av en moderator:

Känner att mina inlägg till dej blev onödigt neggo och understödjde den här "vi" mot "de" mentaliteten som är så förhärskande på forumet :o Dumt.
Jag har full respekt för din väg och är inte intresserad av att omvända någon, bara diskutera ridning:)

Har hans tre första filmer (och böckerna) faktiskt men nej, har inte sett nya. Får se till att åtgärda det! Tycker dock tillskillnad från dej att det säger en del om ridningen (inget ideal jag strävar mot) även om jag håller med om att det inte ger hela bilden.

KL
Att betrakta ridning som konst bör lämna utrymme för en personlig upplevelse och tolkning av densamma! Däremot blir det ju väldigt svårt att diskutera när man har fundamentalt olika syn på hur t.ex en öppna ska utföras? Kanske därför det blir tjafs? Inom konst har ju ingen tolkningsföreträde.
Vilket också antyder en del av problematiken/utmaningen.

Jag kan rekommendera den senaste filmen, dvs Riding Aids.
Här förklarar han riktigt bra vad det handlar om.

Döma ut:confused: Vad får du det ifrån? Jag undrade vilka avgörande skillnader du såg jämfört med äldre filmer:confused:

Jag ser en del skillnader, men också mycket som är samma. Det är därför jag undrade.

Dessutom var det inte EN snutt utan flera filmer, jag la bara in en i inlägget men de andra finns ju är också.

Dessutom hade ju jag sett andra filmer från 2006 2007, 2009 och i år så från en annan generation var de ju inte.... bla tv-program från 2009 samt uppvisning från januari år. Jag la inte inte in alla, men det tycks meningslöst, diskussionen kommer att handla om annat......

Det blir så himla känsligt, varför inte skriva vad det är du uppskattar och försöka beskriva det?

Jag respekterar ditt val, det handlar inte om det.

Se hela videon, så kanske du fattar vad jag menar.

De andra filmsnuttarna, dvs de som är från 2009, är f ö lika korta som den du länkade till.

Korta, men......vad ser du? Man hinner faktiskt se en hel del när han rider en hel långsida tex. Vad är problemet med att det inte är hela filmen? Jag fattar uppriktigt sagt inte och ger upp diskussionen. :crazy: Känns som att jaga regnbågen, det bra finns alltid nån annanstans när man väl tror att man hittar exempel. Först var vissa för gamla och inte representativa, sen var de för korta och inte hela filmen,....nej jag ger upp.

Det har gjorts försök att titta och diskutera och jämföra vad man SER och ärligt kommentera det, av ALLA filmer, i olika trådar, inte alls bara AR. Men just AR tycks väldigt svårt att diskutera när det kommer till konkret och inte bara vackra ord.

delvis kl
Ren nyfikenhet: vem/vilka tränar Bent för? Vem är hans inspiration av nulevande ryttare?
Det finns ju en risk att man inte utvecklas om man inte regelbundet tar lektioner längre... Oavsett hur "högt uppsatt" man är som tränare.

I all korthet - jag uppskattar AR på grund av det lugn och den harmoni den har gett mej i ridningen. Min förut så nerviga häst är lugn som en filbunke och arbetar med en otrolig energi.
Jag uppskattar också den knytning till historien som AR innebär, det är intressant att lära sig hur det var förr.

Vad gäller Bent har han en otroligt bra grund att stå på, med de mentorer han har haft innan han utvecklade den akademisk ridkonsten. Jag har förstått att det finns de som vill få andra att tro att Bent är en uppkomling som bara låtsas att han kan något om ridkonst. Med erfarenheter från den kungliga ridskolan i Jerez och Don Javier Garcia Romero, och sedermera från lärare som Salvador Sanchez, Nuno Oliveira och Egon von Neindorff så har han mycket erfarenheter och kunskaper med sig. Han har dessutom, sedan barnsben, ett gediget intresse för historia.

Det var, som sagt, i all korthet. Nu ska jag sova så jag är utvilad inför utflykten till Lolland imorgon :laugh:

delvis kl
Ren nyfikenhet: vem/vilka tränar Bent för? Vem är hans inspiration av nulevande ryttare?
Det finns ju en risk att man inte utvecklas om man inte regelbundet tar lektioner längre... Oavsett hur "högt uppsatt" man är som tränare.

Jätteintressant fråga:idea:

Hela filmen handlar om så mycket annat än Bent till häst.
Som sagt, se den så kanske du förstår.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"