Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

KL!

Har varit på kurs idag, och där tog jag bla upp Bent och hans ridning/sits, instruktören sa då att de videor på tex youtube (kanske även de på vhs?) är 15 år gamla och hon påstod att han rider mkt bättre idag,?? hon sa även att han skämdes väldigt mkt över vissa av bilderna som finns i hans egna böcker.
Hon poängterade även att det inte är några utbildnings filmer mkt av det som finns ute

Är det ngn annan som tycker likadant, alltså att han rider bättre "idag" än på de videos som bla är länkat hit till denna tråden? skulle vara intressant att höra ngn annans synpunkt

Ja lång och låg var kanske missvisande.
Jag pratar om det du beskriver som utgångsläge på en unghäst i balans. Fast den ska i.o.f fortfarande inte behöva bli 7 år heller, för att kunna gå lång och låg i ordets rätta bemärkelse. :rofl:

vad ska karln svara i dessa internet tider...

Ja eller hur? Men det finns ju nyare. Det jag blir intresserad av inte minst utifrån de från 2006 är hur man lär ut att använda handen:o

Har varit på kurs idag, och där tog jag bla upp Bent och hans ridning/sits, instruktören sa då att de videor på tex youtube (kanske även de på vhs?) är 15 år gamla och hon påstod att han rider mkt bättre idag,?? hon sa även att han skämdes väldigt mkt över vissa av bilderna som finns i hans egna böcker.
Hon poängterade även att det inte är några utbildnings filmer mkt av det som finns ute

Är det ngn annan som tycker likadant, alltså att han rider bättre "idag" än på de videos som bla är länkat hit till denna tråden? skulle vara intressant att höra ngn annans synpunkt

Nja, alla filmerna på nätet är inte så gamla som 15 år. Själv har jag sett honom prestera riktigt bra ridning i verkligheten, och jag ser fram emot den offentliga träningen nu på onsdag :)
Sant är att Bent menar att många bilder i de gamla böckerna är dåliga, och i den nya, omarbetade, versionen av Akademisk Ridkonst är det bättre. Översättningsarbetet från danska till svenska kommer troligen att påbörjas snart (om det inte redan har startat).

Ja eller hur? Men det finns ju nyare. Det jag blir intresserad av inte minst utifrån de från 2006 är hur man lär ut att använda handen:o

Din dator måste ha någon sorts funktion som inte min har.
För jag kan inte på något sätt höra honom lära ut att använda handen?

(Eller är det inte de filmerna du åsyftar som du länkar till i den här tråden?)

Nejdå jag hörde honom inte säga något, men om du tittar noga på filmerna, tex piruetten i skritt, så ser du både höga och lite ryckiga händer som tycks ge ganska grova signaler:confused:
Se även vänsterhanden (den som syns) i travfilmen, tex.

Jag undrar bara om det är något som är som det ska vara och hur man lär ut användande av handen:confused: Alltså, det är väldigt grova tygeltag tycker jag, men kanske inte alla håller med?

Men det är långt ifrån någon instruktionsfilm det handlar om, det verkar snarare vara frågan om smygfilmning under offentlig träning eller så.
Bents lära omfattar INTE någon handridning.

Fast det är väl ändå inte läran utan utövandet av den vi diskuterar. Det e, tycker jag, viss skillnad på att se en hemmafixare rida än stormäster själv.
Vore ju jättekul om du kunde dela med dej av dina intryck från den öppna träningen!

Vad kul att du frågade! :idea: Om ni talade mer om sitsen så får du gärna berätta i sitsidealstråden:idea:

Men alla filmer är inte gamla. Hittade flera nyare bla dessa från 2006:

http://www.youtube.com/watch?v=YtDEWcBz1X4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=294nfabaSKQ&feature=related

sommar 2009, finns en hel del ridning här både av Bent och elever:

http://www.youtube.com/watch?v=Q-3178EPzDA&feature=channel

Jag tycker att sitsen faktiskt är bättre på sista klippet jämfört med många andra klipp med bb :p Så det låter troligt att han har utvecklats på senare år. Därmed inte sagt att det är någon supersits, men att jag vore glad om jag hade den stabiliteten själv! ;) Att ge hästen tillit nog till att göra en levad kräver ju en del.

Angående bettet på första klippen - vi är överens om att ju mindre inverkan med handen desto bättre, särskilt på ett stångbett, men det man kanske missar är att tygeltagen mer verkar tänkt som att påverka kedjan, som en skakning i kedjan, än vad det är tänkt att rycka hästen i munnen. Knappt så det blir direktkontakt med munnen och ett väldigt snabbt tygeltag = väldigt tydligt.

Jag såg honom live för..Hm.... 4-5 år sen eller nått sånt och då red han faan inte bra.... Den enda av hans hästar som man såg var extremt välutbildad var hugin, de andra var inte alls välridna. Det sägs beror på att det var Hugin han hade när han red för en massa olika duktiga kända tränare och däför blev Hugin ordentligt grundad så att säga. De hästar han gjort själv blev inte alls SKOLADe i ordets rätta bemärkelse...

Det var konstigt för det enda jag såg av Bent var just handridning med höga ryckiga händer. Hade han inte haft stången hade hästarna krossat hans näsa... Förutom Hugin...

Kräver inte ett dugg tilltro av hästen för att göra en levad. Jag gör det nästan varje gång jag rider. Det är bara att låsa höfterna i piaffen så blir det en levad. Låser man dem rejält blir det jämfotahopp på bakbenen......Speciellt om man tycker att det går för långsamt och ger lite marshorder.....
Vilket inet är direkt önskvärt men en bieffekt...:o

Ridning är svårt....

Kollade senaste filmen och här blir den obefintliga böjningen så tydlig.
För att en häst ska böjja sig korrekt så ska innerben vara "öppet", dvs tån/benet lite utåtpekat och ytterskänkeln "sluten", dvs parallellt med hästens sida. Bent och alla hans elever gör tvärtom.
Alla hjälper motsäger sig.Reaktionen på de rätta hjälperna är naturlig, alla hästar förstår och utför den om man ger dem rätt hjälp. Här ges inet rätta hjälp så därför blir handen/stången så viktig och enda tecknet för böjjning vilket ger vackert böjd hals och en häst/hästar som istället för att böja sig går på snedden.... Vilket är ok om man inte hade kallat det böjning och tjatat så innibomben av vikten av böjjning.....
Jag fattar inte vitsen med det liksom.
Jag förstår att det är lätt, vilket gör att många kan ta åt sig det och även hästar med icke fördelaktig kroppsbyggnad kan utföra en massa saker men varför kalla det samling och böjjning och skolor när det inet är det?!?!?!?!:confused:

Varför inte kalla det typ ...ehm....för vad det är?

Jag tycker det är tråkigt bara när man generaliserar. Alla bents elever får inte inspiration endast från Bent och har olika med sig i bagaget sen tidigare. Har därför svårt att tro att alla rider exakt lika (och i nästa andetag säger du att en ryttare faktiskt rider bra? Finns då inte sannolikheten/möjligheten att det finns fler elever med bra sits?).
Att innerhöften ska "öppna" och ytterhöften ligga rakt emot är tro´t eller ej något jag hört från den mest BB-följande riddare jag ridit för. Att hästen ska lära sig följa sits, ram och tyngdpunkt utan tygelhjälper (mer än i undantagsfall) är ytterligare något flera BB-elever förespråkar starkt, troligen alla bara på olika sätt och med mer eller mindre lyckat resultat.

Angående vad man kallar saker och ting tycker jag man ska respektera att det finns olika bilder. Många vill få det till att en term är en term som ska brukas på samma sätt oavsett vem som använder det. Det tror jag är en omöjlighet, och även skulle det troligen bara bli ännu mer förvirrat om varje tränare ska uppfinna 20 nya termer för att inte förväxlas med annat. En "tävlingsöppna" t ex. Du kan få ganska bra poäng på tävling med häst som tvärar för mycket i förhållande till vad den är böjd. Tyvärr tycker jag det är sällsynt att se en häst böjd öht i öppnorna (men då tittar jag mest på låg nivå, typ lokal/regional LA, möjlighen någon MSV, däremellan är det ett hopp upp till eliten som visas på tv). Ska vi i protokollen börja hitta på ett annat namn för det?
Eller ska vi acceptera att man i det läget kallar det en öppna trots att det för mig inte skulle vara en acceptabel öppna? ;)

Men det är långt ifrån någon instruktionsfilm det handlar om, det verkar snarare vara frågan om smygfilmning under offentlig träning eller så.
Bents lära omfattar INTE någon handridning.

Men det är väl ett konstigt argument. "Smygfilmade" blir ju varenda känd tränare när det håller clinics och massor hamnar på youtube det är inte konstigt. De måste ju kunna stå för sin ridning ändå? Det är väl inte så att de ska rida annorlunda inför en "inre krets" :confused:

Det är mycket handridning även om tyglarna är långa, - eller kanske just därför......titta noga på Bents filmer.

Alltså, jag hör oxå Bent elever TALA om höfterna men de gör inte det och framför allt så verkar benen inte hänga med i höfterna, man har liksom inte satt ihop sitsen utan sepererat den...Ryttaren är av=hästen är av.

En öppna är en öppna, en tvärning är en tvärning. Själv är jag en jävel på tvärningar:D. Öppnorna är det sämre med:-)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar