Hur hästen håller den grundbalansen som lång/låg innebär, är helt upp till ryttaren som sitter på.Det finns ingen unghäst i världen som inte fixar den formen, så länge ryttaren inte sitter och bromsar/tjuvhåller/klämmer/stör eller orsakar obalans. En frisk häst hittar sin tyngdpunkt naturligt, under sån ridning, då den förblir ostörd, och sen kan man jobba vidare utifrån det. Hästen faller inte på bogarna såvida ryttaren inte placerar den där, särskilt inte en unghäst i min erfarenhet.
Hur ska du kunna uppnå balans om du inte skapar förutsättningarna för den till att börja med, via att korta upp hästen och sen hoppas att den mirakulöst vilken dag som helst, sen skall kunna bära sig i en friare form under ryttare? du börjar i bakänden. Ibland förstår jag inte hur du resonerar, för ofta låter det som att du tror att ingen naturlig förmåga eller balans finns i hästen naturligt, utan det är något som måste stöttas/tränas/manipuleras fram via ryttaren och så ser jag det inte. Balansen finns där, alla hästar är balanserade utan ryttare i stort sett, sen att vi vill ha en annan form på dem under ryttare för att de ska jobba ergonomiskt är en annan sak. Grundprincipen är densamma. det finns inget hästen måste "lära sig" ang. balans i sig själv, men under ryttare blir det en annan sak och det är ryttaren som måste hitta punkterna där hästen KAN balansera sig och jobba utifrån det.