Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

ÄH det är bara för att du inte tänker så lateralt

eller för att jag går omkring med ett fånigt leende på läpparna, och ser ut som en katt som svalt en guldfisk

Mmmmm :d Mums

mmmm

Men se upp med dåligt inflytande bara:angel:

Det tycks redan finnas viss risk ser det ut som:devil:

Varför får den inte bara ta de steg som den orkar? Och sen göra om det men inte på en gång. Omväxling ger styrka.
Vad menar du med "håller" förresten?

Ja precis vad jag menade med att man inte får göra det för mycket utan tillfälligt och att det handlar om styrka, är krävande, samt att det svåra är mera att inte bromsa rörelsen framåt sen, när man får med effekten.

Jag menar att hålla kvar med sätet i den lägre takten som det blir, och sen rida framåt igen med den lägre takten och svikten bak bibehållen bara längre steg. Det är det svåra. OCh krävande.

Varför får den inte bara ta de steg som den orkar? Och sen göra om det men inte på en gång. Omväxling ger styrka.
Det är ju precis det jag skriver att jag gör. Övningen: Ladda-länga-ladda-länga-ladda-länga. Detta gör jag för att få ihop honom. Längningen blir en typ av vila, men en vila i ett bra aktivt sätt att arbeta med sin kropp på. Efter övningen får han vila genom skritt på lång tygel. Det är övningen som är övningen. Det är en övning som sedan ger mig min häst allert. Han blir mer 'svängbar' och öppen för min inverkan. Han blir 'lätt' eller hur jag ska säga. (Som synes är jag försiktig med att använda begrepp, så jag hoppas ändå att folk förstår).
Vad menar du med "håller" förresten?
Jag menar håller ihop. Inte går sönder. Inte faller isär.

Att man påminner en utbildad häst IBLAND ä'r en sak, men en häst som varken förstår eller orkar:confused:

En halvhalt behöver inte bromsa upp hästen- OM den annars tar halvhalter. En signal bara.

För mig låter det som du bromsar för mkt o för länge o hästen går då inte kvar för bara sätet, utan springer iväg igen.
I mina öron låter det spännt o det rimmar med din tanke att vilja " sitta på framdelen":confused::confused:

Ja, du utgår ifrån din upplevelse och på det sättet du rider och den ridning du har sett. Jag får en känsla av att du har precis en bild i ditt huvud av mig, och det är DIN bild. Jag upplever att du framställer dig mig och min ridning på ett sätt som är skadligt och 'fel'.

Om jag tänker mig att BALANSERA ÖVER framdelen och jag får det att funka för mig så är det mitt sätt att rida. Du behöver inte tänka så när du rider, för det verkar naturligt att om du gör det så blir det 'fel' för dig. Då blir det nog att du bromsar för mycket etc etc som du skrev. Det är ju inte bra, så du ska nog undvika min tankemetafor.

Själv tycker jag det är roligare att utgå ifrån att när människor beskriver sin ridning så är det något som de har upptäckt fungera bättre än sina tidigare upplevelser. Jag ser det som en tillgång och det ger mig en chans att fundera lite och reflektera. Du behöver inte vara likadan, men jag önskar att du kan förstå varför det lätt blir svårt att hålla ett trevligt och glatt samtal när du i många fall alltid ser andras metaforer och tankebilder som negativ ridning. Och dessutom lägger till egna bilder som den här:

Att man påminner en utbildad häst IBLAND ä'r en sak, men en häst som varken förstår eller orkar:confused:

Det är ju andras ridning, inte din. Det kan ju faktiskt skilja sig. :)

Delvis KL

Puh, ni e så aktiva att man inte hinner med i svängarna.

Iaf. Har också sett varianten av att korta upp häst i syfte att skapa lite framåtanda... Då gällde det en fd ridskolehäst som saknar nästan all sorts framåtbjudning.
Tanken var då: Korta upp några steg och vinkla. Bära.
Häst tyckte det var jobbigt och tyckte det var skönt att länga sedan och fick faktiskt en annan bjudning under passet. Kändes mer aktiv.
Visserligen gjorde de också andra övningar men det uttalade syftet med denna var som beskrivet.

Till Kookaburra:
Tänk på att det här bara e ett diskussionsforum! Investera inte för mkt känslor :)

Så hästar som inte riktigt passar in bland andra dicipliner, som har allehandla problem så är AR absolut en bra väg att gå tycker jag. Sen att det finns begränsningar och nackdelar med AR kanske man inte bryr sig så mkt. om då man återfått komunikationen med sin häst och kan rida den relativt obehindrat.

Nä, precis. Någonstans måste man ju börja, och någonstans måste man få hjälp om man har en häst som har svårt för sig.
Då kommer man troligen inte ens hamna i diskussionen "räcker AR?" eftersom den räcker bra mycket längre - från början, och man troligen inte hade hunnit ta sig till de riktigt höga höjderna ändå (utan att äventyra hästens välbefinnande).

Den länger bara ryggen i övningen OM den redan är någorlunda igenom och lösgjord och avslappnad i ryggen.. Är det någon övning som kan få dom att spänna till i ryggen så är det ju denna..

Därför är det viktigt att först lägga ner hästarna ordentligt från manken och neråt för att få avslappningen i ryggen och särskilt på en sådan iberisk som går i så hög form av sig självt. DET ser man typ aldrig...

Å andra sidan, på en häst som hamnar i bättre balans (genom korta-länga övning) och som får lite "pump"-jobb, tror jag de har lättare för att verkligen slappna av och länga i längningsdelen. Tack vare jobbet i sig (aktiv vila som belöning = kan trigga till avslappning) och tack vare balansen.
Det är ju både och i kombination som är bra, inte bara att korta korta korta, eller länga länga länga. :)

Egentligen, så tycker jag personligen att längningen inte gör så mycket nytta förrän man börjar få till aningen tyngdpunktsförändring. Där hästen kan hålla balansen bättre i det långa/låga. Innan de så (som Susan varit inne på) vill de inte lika gärna släppa ut halsen "ärligt" och man får mer vikt på framdelen som sliter. Vilket iofs förhoppningsvis är tillfälligt, men kan man få till sökningen ändå utan en period av ökad vikt på framdelen så ser jag inget fel i det.

Till Kookaburra:
Tänk på att det här bara e ett diskussionsforum! Investera inte för mkt känslor :)

Jag tar till mig detta också. Tack! :bow:

Jag har ett behov att att försöka förstå argumenten och bakgrunden till dessa för att kunna kommentera/svara och ställer frågor utifrån det. Det BLIR fel, stoppar upp den egentliga diskussionen och jag tappar hakan över de svar jag får (och blir ledsen). Jag ska från och med nu bara gå in i sakfrågorna.

Tack igen till dig, säger Ponnytant, 50 år, har kommunikation som yrke och borde veta bättre :o

Till Kokaburra och ponnytant, ja alla andra med för den delen :)

Problemet med diskussioner i skriven text är att det är svårt att få med nyanserna och inget kroppspråk har man att ta till heller.
Saker som kan låta (läsas) som burdust och pang på, behöver inte vara menade på det sättet ;)

Efter ett tag upptäcker man att vissa människor har ett sätt att skriva som man i verkligheten skulle baxna över om det kommunicerades på det sättet, men egentligen tror jag att de inte menar nåt illa med det.
Sen finns det ju de som bara är allmänt elaka eller bara måste sätta sig på folk, men det säger mer om dem än vad det gör om er :devil:

Helt off topic :angel:

Å andra sidan, på en häst som hamnar i bättre balans (genom korta-länga övning) och som får lite "pump"-jobb, tror jag de har lättare för att verkligen slappna av och länga i längningsdelen. Tack vare jobbet i sig (aktiv vila som belöning = kan trigga till avslappning) och tack vare balansen.
Det är ju både och i kombination som är bra, inte bara att korta korta korta, eller länga länga länga. :)

Ja det är kombinationen som är viktigt det håller jag med om, att tillfälligt sätta tillbaka för att sen rida framåt, men inte som vila utan tanken är att man ska ha kvar svikten i lederna och balansen även då man rider framåt vilket inte alltid är helt lätt. Det har ärligt talat tagit tid att klara av det någorlunda ens. :crazy:

Egentligen, så tycker jag personligen att längningen inte gör så mycket nytta förrän man börjar få till aningen tyngdpunktsförändring. Där hästen kan hålla balansen bättre i det långa/låga. Innan de så (som Susan varit inne på) vill de inte lika gärna släppa ut halsen "ärligt" och man får mer vikt på framdelen som sliter. Vilket iofs förhoppningsvis är tillfälligt, men kan man få till sökningen ändå utan en period av ökad vikt på framdelen så ser jag inget fel i det.

Och där skrev du egentligen att det är nödvändigt med takt som första kvalitet:p eftersom takten är balans och regelbundenhet, att den är aktiverad bak och inte flyter ut åt någon sida. Det första grundläggande som vi slarvigt kallar rakriktning´(även jag, apropå begrepp) är ju egentligen inte det riktigt utan helt enkelt att balansera hästen bättre. :idea:

Ooh nejdå du kommer inte bli söndertuggad , jag bara undrade om det var samma häst som var felriden eller om det var en annan du hade som var felriden.. ja eftersom Susan kom in på det här med att din häst var felriden

/fio gästspelar från jobbet

Totola;13719662 Egentligen skrev:
Hur hästen håller den grundbalansen som lång/låg innebär, är helt upp till ryttaren som sitter på.Det finns ingen unghäst i världen som inte fixar den formen, så länge ryttaren inte sitter och bromsar/tjuvhåller/klämmer/stör eller orsakar obalans. En frisk häst hittar sin tyngdpunkt naturligt, under sån ridning, då den förblir ostörd, och sen kan man jobba vidare utifrån det. Hästen faller inte på bogarna såvida ryttaren inte placerar den där, särskilt inte en unghäst i min erfarenhet.

Hur ska du kunna uppnå balans om du inte skapar förutsättningarna för den till att börja med, via att korta upp hästen och sen hoppas att den mirakulöst vilken dag som helst, sen skall kunna bära sig i en friare form under ryttare? du börjar i bakänden. Ibland förstår jag inte hur du resonerar, för ofta låter det som att du tror att ingen naturlig förmåga eller balans finns i hästen naturligt, utan det är något som måste stöttas/tränas/manipuleras fram via ryttaren och så ser jag det inte. Balansen finns där, alla hästar är balanserade utan ryttare i stort sett, sen att vi vill ha en annan form på dem under ryttare för att de ska jobba ergonomiskt är en annan sak. Grundprincipen är densamma. det finns inget hästen måste "lära sig" ang. balans i sig själv, men under ryttare blir det en annan sak och det är ryttaren som måste hitta punkterna där hästen KAN balansera sig och jobba utifrån det.

Senast ändrad:

SUS eller vem det nu än som hackat in på ditt konto

Jag sätter de här sista inläggen från dig på kontot för tillfällig sinnesförvirring då de motsäger alla de övriga 10.360 inlägg som du skrivit samt gör hela utbildningsskalan helt överflödig.. så ta en paus och koppla in hjärnkontoret igen..

Kom tillbaka nu riktiga SUS tack :idea:

fio/ med hårtorken i högsta hugg

Ja, jag ha analyserat altenativen och lutar åt att:

1. Susan har fått hjärnsläpp i värmeböljan.

2. Susan har länge haft franska drömmar och lever äntligen ut dem:rofl:

3. Susan har en spökskrivare.

Om det sista alternativet är den berömda alternativaren som satt på nordis enligt inspirationstråden kan väl den istället skriva under eget namn så slipper man fundera över dom andra alternativen :angel:

Man flash oh flash where is your heart at.

Om du kollar min ort
<-----------

- kanske det går upp ett ljus

Peace love and understandning y'all

Nej jag limmar inte på alternativaren, och inte på Kookie

Now let's drop the subject and just go with the flow

Senast ändrad:

Läste ditt inlägg och fick bara en tanke i skallen som sammanfattning:

Ryttaren ska inte bära runt hästen :D

Jodå det har jag sett, så med tanke på inläggen här nu drog jag förstås slutsatsen att det hängde ihop med nån med lite alternativa idéer :idea:

Men den stora viljan att förstå alla inriktningar hade jag inte kopplat till det nej, så lättrubbad trodde jag inte du var i dina uppfattningar:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Nja, jag håller absolut med om att det är ryttaren det beror på.

Men inte att alla hästar är lika välbalanserade. Det är dom inte. Hästar är precis som vi lite olika begåvade där. Vissa har en fantastisk egen balans både i hagen och under ryttare och låter sej inte ens rubbas så lätt.
Andra har mycket svårare.

Tänk på bilder av Trix Märta som vi sett:idea: Det klarar inte alla hästar. :angel:

Det är en otrolig skillnad även om dom är friska. Men annars håller jag med:laugh:

Ja så är det självklart. Fast jag har aldrig sagt att alla hästar är lika balanserade, jag har sagt att hästar i grunden har en hyfsat god självbalans, utan ryttarens inverkan, sen att det finns kvalitets nivåer utifrån det, är en självklarhet, det trodde jag var uppenbart i det jag skrev. Jag skriver ju om en basic lång och låg utan att bli framtung - det klarar alla friska hästar med en ryttare som inte stör, om den är frisk.

Det jag vänder mig emot är förutsättandet att hästar i grunden är obalanserade och detta måste övas bort genom manipulering av hur de rör sig, deras steg, hur de använder sitt steg och rörelse genom kroppen osv.
Nu kom vi ju in på unghästar och det blir kanske lite av ett sidospår, men just dessa är ju framför allt inte färgade av tidigare ridning, och därmed är det sällan framtunga för att inte säga aldrig, utan att ryttaren gör dem såna. snarare tenderar de att vara höga i formen, och det är en fördel som jag ser det, för allt man har att göra då är att inte tynga ner dem, bromsa dem eller hämma dem i sin grundrörelse, så söker de sig framåt nedåt utan att för den skull hamna på bogarna och bli framtunga. en unghäst som blir sån utan dålig ridning som inträffat och färgat den tidigare, har definitivt en ryttare som inverkar käpprätt åt helvete, i min värld.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar