Sv: Takten och andra tankar.
Jag håller med du
Först måste man "rida fram hästen i handen" dvs nacken mjuknar, ryggen höjer sig och bakbenen är aktiverade sedan går man vidare till samling.
Citat NO (igen ):
"För att samla, fumla inte. Förstärk den akademiska positionen, med ben som skickar framåt till en mjuk hand. Känslan av samling, det är när ryttaren känner hästens svans mellan sina ben och inte huvudet som går bakåt. Huvudets position räcker inte. Man ska känna ryggens rörelse som om man red ett kattdjur. Lätthet är en följd av swungen och samlingen."
För mig är detta inte diffust, utan en bra illustration på hur det ska kännas när det blir rätt.
Ja jag är också trött!
Men jag envisas ändå med att för mej kan det aldrig vara samling för att få till bjudning och svikt, aldrig nånsin, för då har man vänt på hela paketet och kan ansluta sej till diskussionen på det tyska forumet C_L länkade till ang bla vad är vad och vad kommer efter vad, om man går efter Bents tänk. Samma sak fast det inte handlar om Bent i det här fallet.
Kan samling komma före kontakt Typ.
Rent ridtekniskt har jag inga synpunkter för säkerhets skull, just för som du säger, vet vi inte.
Om K skrivit "jag kortar steget, jag drar ner tempot rejält, jag trampar", whatever, så är det HELT ok för min del och i förlängningen nånstans efter det kanske K kan komma till samling det har jag ingen aning om, men knappast på det stadiet att man vill ha fram bjudning!
Och till K; Sorry, det kom att handla om ditt inlägg och ordval men jag skrev det först mera ang hur man ofta missbrukar ordet samling och det gör man inom alla inriktningar, man säger "samla" om att korta steget tex, allt som är lägre tempo ibland. Det blir så förvirrat och dessutom urvattnat.
Jag håller med du
Först måste man "rida fram hästen i handen" dvs nacken mjuknar, ryggen höjer sig och bakbenen är aktiverade sedan går man vidare till samling.
Citat NO (igen ):
"För att samla, fumla inte. Förstärk den akademiska positionen, med ben som skickar framåt till en mjuk hand. Känslan av samling, det är när ryttaren känner hästens svans mellan sina ben och inte huvudet som går bakåt. Huvudets position räcker inte. Man ska känna ryggens rörelse som om man red ett kattdjur. Lätthet är en följd av swungen och samlingen."
För mig är detta inte diffust, utan en bra illustration på hur det ska kännas när det blir rätt.