Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Ja jag är också trött! :rofl:

Men jag envisas ändå med att för mej kan det aldrig vara samling för att få till bjudning och svikt, aldrig nånsin, för då har man vänt på hela paketet och kan ansluta sej till diskussionen på det tyska forumet C_L länkade till ang bla vad är vad och vad kommer efter vad, om man går efter Bents tänk. Samma sak fast det inte handlar om Bent i det här fallet.

Kan samling komma före kontakt:confused: Typ.

Rent ridtekniskt har jag inga synpunkter för säkerhets skull, just för som du säger, vet vi inte.

Om K skrivit "jag kortar steget, jag drar ner tempot rejält, jag trampar", whatever, så är det HELT ok för min del och i förlängningen nånstans efter det kanske K kan komma till samling det har jag ingen aning om, men knappast på det stadiet att man vill ha fram bjudning!

Och till K; Sorry, det kom att handla om ditt inlägg och ordval men jag skrev det först mera ang hur man ofta missbrukar ordet samling och det gör man inom alla inriktningar, man säger "samla" om att korta steget tex, allt som är lägre tempo ibland. Det blir så förvirrat och dessutom urvattnat.

Jag håller med du :)

Först måste man "rida fram hästen i handen" dvs nacken mjuknar, ryggen höjer sig och bakbenen är aktiverade sedan går man vidare till samling.
Citat NO (igen ;) ):
"För att samla, fumla inte. Förstärk den akademiska positionen, med ben som skickar framåt till en mjuk hand. Känslan av samling, det är när ryttaren känner hästens svans mellan sina ben och inte huvudet som går bakåt. Huvudets position räcker inte. Man ska känna ryggens rörelse som om man red ett kattdjur. Lätthet är en följd av swungen och samlingen."

För mig är detta inte diffust, utan en bra illustration på hur det ska kännas när det blir rätt.

kl på mig själv

Märta och jag är inte riktigt där än, på ridbanan iaf, men jag har känt att hon kan :D

Ett par gånger har jag fått till det ute, egentligen mer av misstag än medvetet :angel:

Men jag tror att Bent är en duktig lärare, annars skulle väl inte så många tråna efter honom?

Jag tycker att Bent är en väldigt duktig teoretiker och att han har bra och tydliga förklaringsmodeller till vissa saker. Dessutom är han bra på att presentera sina teorier, och en lysande marknadsförare.

Det är praktiken som inte funkar.

Ett tydligt exempel på det är ju att ryttare som fått en god grundläggande utbildning av andra tränare ofta snabbt tar till sig godbitarna av det AR har att ge och får bra resultat, medan de som får större delen av grunderna från AR ofta får jätteproblem när de kommer till andra tränare.

Nästan alla riddare i de första omgångarna i Sverige var utbildade mer eller mindre till msv-nivå eller högre innan de började rida för Bent. Hur många av dessa rider för honom fortfarande, eller är aktiva riddare? Varför finns det så få "mästare" i riddarorden trots att han har undervisat i Sverige i 14 år?

Det kan man fundera på.

Senast ändrad:

Det är precis sådant här som gör det hela än mer förvirrande.

Hur kan kontakt med bettet räknas som samling? Skrittar jag på halvlånga tyglar med kravet att hästen skall skritta framåt och genom kroppen, har jag endast kontakt med bettet, men det är inte samling. Och vad är "rätt" kontakt?

Hur menar du? :confused:
Precis.
Samlingen kommer långt senare enligt utbiildningstrappan. Hästen är bara "på tygeln"- dumt uttryck dock.
Det är bara grunden som man måste stå på för att sen jobba vidare o sen kunna komma till samling.

Samling är inget självändamål.

En häst kan h¨ålla hela sitt liv utan att gå ett enda steg samlat.
Hästen är faktiskt byggd för att bära mer vikt på framdelen. Vad säger att bara för att den har större rumpmuskler så kan den hux flux bära bak:confused:

Den finns mkt senor o ligament samt annat som sakta måste vänjas vid det för hästen onormala rörelseschemat- varav det ligger sist ( såvida att allt annat på skalan följer med) i förändringen.

Jag köper faktiskt inte att de stora "mästarna" var bättre vetande. Det har vi sett i relativt modern tid hur det faktiskt SÅG ut på film.

Förskönande målningar från förr är mindre trovärdiga än foton.

Titta bara på de fula monstrena till hästar.:eek:

Fransmännen har inte lyckats ngt vidare då de flesta inte kan rida sina inhemska hästarna på träns, medan ryttare med annan utbildning/ nationalitet kan.

Man varför är du så tvärsäker på vad K beskriver - det är det jag undrar?

Ingen av oss har sett det - jag tolkar det som ung det carde undervisar och visst ger det spjong i bakdelen.
Visst laddar det benen - och har du laddat benen så har du bjudning

Jag orkar inte citera det långa inlägget ovan så jag tog det här...

Jag har sett det och vet varför man gör det eftersom jag gjort det själv. Det handlar inte ett dugg om samling egentligen utan att lära hästen att vinkla om bäckenet och ladda fjädern.. Ja det kan man göra i halva steg/piaff men när du skall rida ur piaffen så har du inte samlingen kvar i mer än ett -två steg OM du inte har allt på plats vill säga.. men har du allt på plats innan så gör man inte dessa övningar i samma syfte. Denna övning är mer för ihopkopplingen av kroppen och inte för samlingen i sig.

Det blir väldigt missvisande att tro att det handlar om samling, det är en väldigt bra övning att använda för att koppla ihop hästen men det är allt... du skall bibehålla den ihopkopplad oxå när du rider på framåt...

Hur kan kontakt med bettet räknas som samling? Skrittar jag på halvlånga tyglar med kravet att hästen skall skritta framåt och genom kroppen, har jag endast kontakt med bettet, men det är inte samling. Och vad är "rätt" kontakt?

Om du tar det tyska som vi kallar Kontakt - så handlar det mycket mer om att sätta hästen på hjälperna och att stämma av hästen så att den är framför sätet/skänkeln och har lärt sig att förhålla sig till bettet genom att använda sin bakre hävarm

Någon har skrivit att tyskarna rider runt i en ständig halvhalt

http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/Spnnanpilbgenienhalvhalt.jpg
och det är ju sant - för det är det som skapar pilbågen - dvs den ergonomiska förutsättningen

exempel på en grundgångart där hästen använder sin bakre hävarm och halsen välvs framåt
http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/CANTER.jpg
(undrar om inte bilden skall illustrera just contact)

Och även här - vägen till Rätt kontakt med bettet "the german way" görs också med sätet och inte med handen

Just det som carde gör är att aktivera den bakre hävarmen, och det som gör att jag tycker det passar in i en logisk röd tråd är att han gör det med sitsen

alltså han spänner inte pilbågen med bettet framifrån utan med sitsen och låter bakdelen mata på av fri vilja.

Nyckeln är ju att få hästen att vinkla om bäckenet - och det var just det carde gjorde

och vad är samling om inte att vinkla om bäckenet. Det är ju den hävarmen som får vikten bakåt

Är du med?

Senast ändrad:

Man får ju definiera vad man menar med samling

Grundessensen anser jag vara det vi är överens om dvs vinkla hela bakdelens leder, dvs pressa ihop fjädern

Men sedan krävs saker för att hästen skall kunna bibehålla det under rörelse framåt som du mycket riktigt påpekar. Och det ställer krav på ryttarens förmåga att hantera sin kropp

men just I piaffen så är Fransosernas mjukare lättare och DÄR har de hjälpgivningen med kroppen

Ergo; ME LIKE :D

Det jag gillar med övningen som vi pratar om är att ryttaren öht får tag i bäckenet för det lyser så ofta med sin frånvaro :angel:

men sen ska man som sagt sätta ihop sakerna...

Senast ändrad:

Nyckeln är ju att få hästen att vinkla om bäckenet - och det var just det carde gjorde

och vad är samling om inte att vinkla om bäckenet. Det är ju den hävarmen som får vikten bakåt

Är du med?

Det var Kookaburras inlägg som jag ursprungligen kommenterade.

K ville ha bjudning. Genom att "samla".

Men för att samla måste du ha kontakt, det räcker inte med att häva bakåt. Och för kontakt måste du redan ha bjudningen fram till handen. Bland annat. Alltså är det in "samlar" K gör innan. Är DU med?:confused:

Sen drog du in Carde så antog jag att du vet att K tränar franskt. :confused:

Rent ridtekniskt förstår jag absolut vad du menar att du tror K gör, och det är liknande som jag känner igen, fast jag inte har gått ner till tramp, utan bara bitvis mycket mycket korta steg, men framåt. I ett led att förbättra bärighet och balans hos hästen (orkar inte förklara allt vi gjort men det var en del och det gör jag fortfarande ibland. Och det är no-no att förhålla i handen utan det är att "sitta tillbaka" hästen med sätet.) Olika grader och nivåer i det självklart, men inte samling i nåt av fallen.

Just det som carde gör är att aktivera den bakre hävarmen, och det som gör att jag tycker det passar in i en logisk röd tråd är att han gör det med sitsen

alltså han spänner inte pilbågen med bettet framifrån utan med sitsen och låter bakdelen mata på av fri vilja.

Jag har inga synpunkter alls på det, mer än att jag känner igen det, tro det eller ej. Men det är inte att "samla".

Jag tycker man ska vara noga med vad orden egentligen innehåller, och inte ludda till det mer än vad som redan är luddigt genom alla olika tolkningar.

Senast ändrad av en moderator:

Det var Axel som plockat ut citatet från K. Wallberg. Sid 7 i tråden har jag för mig. Hela inlägget mitt blev visst ett enda långt citat :o.

Annars kan jag inte annat än hålla med det du skrivit här. Nånstanns har Bent missuppfattat honom. Undrar bara varför... Fast att missuppfatta är ju mänskligt... Det dumma är ju att den som då missuppfattat någon annan uppfattas som riktig och man anammar den som missuppfattade istället för den som var korrekt från första början.

Men jag tror att Bent är en duktig lärare, annars skulle väl inte så många tråna efter honom? Jag skulle faktiskt själv vilja rida för honom. Känns som att jag först då kan göra en mer rättvis bedömning om honom.

och som ytterligare ett exempel på diskrepansen mellan text och verklighet

Jag tycker det är väldigt bra skrivet och får en väldigt bra bild i huvudet, och sedan så berättar du vem som skrivit - och jag får inte ihop dennes ridning med den texten

Det verkar som om alla "bekänner sig till den rätta läran" men sedan när det skall ridas kan det se ut precis hur som helst

Jag vet inte hur K tränar.
Jag vet att det mer är rehab än utbildning då det är nån sorts spansk häst utbildad där nere

sen är det det slut på vad jag vet tror jag

Tua menade ju på att man måste tänka annorlunda med felutbildade hästar, jag gissar att denna står emot i ryggen - och ovanstående länger ju ryggen mer än att dra in tygeln fram i alla fall

Senast ändrad:

Man får ju definiera vad man menar med samling

Grundessensen anser jag vara det vi är överens om dvs vinkla hela bakdelens leder, dvs pressa ihop fjädern

Men sedan krävs saker för att hästen skall kunna bibehålla det under rörelse framåt som du mycket riktigt påpekar. Och det ställer krav på ryttarens förmåga att hantera sin kropp

men just I piaffen så är Fransosernas mjukare lättare och DÄR har de hjälpgivningen med kroppen

Ergo; ME LIKE :D

Det jag gillar med övningen som vi pratar om är att ryttaren öht får tag i bäckenet för det lyser så ofta med sin frånvaro :angel:

men sen ska man som sagt sätta ihop sakerna...

Kokoburra skrev:

Citat:
Jag använder mig mycket av samlingen (vad det nu betyder för det verkar ju betyda olika för alla) just för att få fram sviktet och bjudningen. Men som jag förstår det så verkar jag vara unik här. Jag blir alltid uppäten när jag säger sånthära nämligen Men det skiter jag i, jag har en häst som sitter ihop, kanske blir lite spänd ibland, men han sitter ihop. Han använder själv sin kropp och jag bara säger hur jag vill ha det. Klart det inte är perfekt hela tiden, men jag är oerhört nöjd när han själv lyckas hitta sina muskler och verkligen bjuder till.

Det är ju missvisande, hade hon skrivit "Jag använder mig mycket av övningen just för att få fram sviktet och bjudningen" Så hade det varit en annan sak... Att säga att man använder samlingen för att få fram svikt och bjudning som är ett av kriterierna för att överhuvudtaget KUNNA samla en häst blir ju helknas... Men det är väl där det skiljer åt antar jag i sättet att tänka angående hur man tolkar innebörden i ordens mening.

Jag använder övningar till att få fram samling , många verka "samla" för att kunna göra övningar :crazy:

Kokoburra skrev:

Det är ju missvisande, hade hon skrivit "Jag använder mig mycket av övningen just för att få fram sviktet och bjudningen" Så hade det varit en annan sak... Att säga att man använder samlingen för att få fram svikt och bjudning som är ett av kriterierna för att överhuvudtaget KUNNA samla en häst blir ju helknas... Men det är väl där det skiljer åt antar jag i sättet att tänka angående hur man tolkar innebörden i ordens mening.

Jag använder övningar till att få fram samling , många verka "samla" för att kunna göra övningar :crazy:

Men tack! EXAKT vad jag har försökt få fram dom sista sidorna här, tydligen utan att lyckas. :crazy: Det hela började med att jag vänligt påpekade ungefär det.

Senast ändrad av en moderator:

Missförstod din fråga lite

Rätt kontakt med betet = grundspännande av pilbågen

Ökad samling = ökad spänning av pilbågen.

Som sagt pilbågar är sällsynta...

Jag vet inte hur K tränar.
Jag vet att det mer är rehab än utbildning då det är nån sorts spansk häst utbildad där nere

sen är det det slut på vad jag vet tror jag

Tua menade ju på att man måste tänka annorlunda med felutbildade hästar, jag gissar att denna står emot i ryggen - och ovanstående länger ju ryggen mer än att dra in tygeln fram i alla fall

Den länger bara ryggen i övningen OM den redan är någorlunda igenom och lösgjord och avslappnad i ryggen.. Är det någon övning som kan få dom att spänna till i ryggen så är det ju denna..

Därför är det viktigt att först lägga ner hästarna ordentligt från manken och neråt för att få avslappningen i ryggen och särskilt på en sådan iberisk som går i så hög form av sig självt. DET ser man typ aldrig...

Men jag tycker att man kan ge människor "the benefit of a doubt" innan man dömer ut dem

Är det inte vad vi kommer fram till ständigt här att vi oftast menar samma sak, men uttrycker oss fel. Det borde gälla alla - inte bara de som kan sparka runt en plats för sig själva här

Om man tar sig tid att läsa vad K skriver så är det många poletter som fallit ned där. och K är bara ett exempel, det finns fler användare här som bara jämnas längs med AR barberarkniven.

Jag vet inte hur K rider men jag vill ha fler som deltar i trådarna än samma gamla "same O" - det blir mer givande då, när trådarna inte handlar om PK (politiskt korrekt - inte Philippe Karl :D ) och AR versus Världen.

Det är ju först när det blir så högt i tak att man kan dela ryttarerfarenheter som det blir intressant.

Skriva av ridläran kan ju tom KW :grin:

ÖÖööh Vad jag kan minnas så är det väl du som stridit mest för att man skall använda rätt begrepp för rätt saker och just inte blanda in en massa egna begrepp för vad saker och ting står för :confused:

Tycker nog K är rätt tydlig med hur hon menar..

Vilka poletter talar du om som trillat ner...?

Den länger bara ryggen i övningen OM den redan är någorlunda igenom och lösgjord och avslappnad i ryggen.. Är det någon övning som kan få dom att spänna till i ryggen så är det ju denna.. fast så var det inte med Carde

Därför är det viktigt att först lägga ner hästarna ordentligt från manken och neråt för att få avslappningen i ryggen och särskilt på en sådan iberisk som går i så hög form av sig självt. DET ser man typ aldrig...

Jag såg en portugis som en ryttare red för Kottas, det var FÖR fel för att börja i den änden.

Även jag tänkte som du - och frågade honom - vad skulle hända om man satte upp en annan ryttare, det skulle inte göra någon skillnad sa han, utan bad om Cavaletti, många bommar för att få den att sluta gå som en symaskin.

Sedan fick ryttaren skäll för att den köpt en ny felutbildad häst, han tyckte att det har du ju redan gjort en gång - varför en gång till :devil:

I alla fall denna händelse har gjort mig mindre tvärsäker.

och eftersom du frågar

ja grundutbildning = utbildnings skalan YES givetvis

Egentligen skulle det vara väldigt intressant med levande häst här- men ingen vill väl låna ut sin så vi får demonstrera våra inlägg IRL

Senast ändrad:

Nu börjar det bli diskussion av annan användare och det får man inte så det släpper jag och återgår till tråden

Jag tycker att Nuno skriver vackert och poetiskt och träffande

Också han är ett exempel på hur olika det kan se ut Live, han är jätteskicklig, inte det.
Men på många filmer är hästarna apstressade i munnen

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar