Angående att "rida hästen frisk": Tar man Hugin t ex så tycker jag det är riktigt nedvärderande kommentarer som sagts i tråden. För den hästen hade aldrig kunnat göra det den gör öht med en ryttare som lagt mindre fokus på att dressyren är för hästens kropp och knopp, anpassa det till något som hästen
kan utföra trots gamla skavanker och t o m brist på syn (nu vet jag dock inte om den blev helblind före eller efter videoklippen på youtube).
Men, jag vet också andra som försökt men som helt enkelt mer lyckats gå runt de fysiska problemen och fått hästen att kunna utföra rörelser ändå, men för mig som tränat i åratal på att lägga märke till avvikelser skär det i ögonen, och jag suckar och tänker "oj, vad mycket bättre det hade kunnat gå för denna skickliga ryttare efter allt detta jobb, om hästen först fått bättre fysiska förutsättningar". Med det menar jag inte att man rider halta hästar, men att man kanske har lite övertro till vilka snedheter/stelheter man kan rida/gymnasticera bort. (Långt ifrån alla, men troligen fler som sagt än inom andra discipliner, med tanke på Bent som idol.)
Sånt här beror säkert på hur man ser det också. Är det bättre att rida omkring på ett vis som fortfarande är bekvämt allra största delen av tiden för hästen och öht
rida, eller hade det varit bättre att döma ut hästen och börja om med en ny? Eller låta den stå i en hage och skrota för att man inte lyckas hitta eller få bukt med gamla skavanker? OM man ska rida så tycker jag iaf många AR-ryttare är inne på ett bättre spår.
Jag märker själv att hästen blir rätt bortskämd av all AR-träning. Träningarna är tuffa, särskilt som kusen går två pass istället för ett, och tränaren alltid brukar kräva ett eller flera snäpp mer än jag gjort hemma.
Men det blir rätt tydlig skillnad om jag är med på en dressyrträning, nästan så jag om några år knappt skulle våga eftersom pålle då är gammal och snabbare slits om man plötsligt lägger om träningsmodellen.
Dels blev träningen mer ensidig fysiskt, statisk, (ex. 20 minuter av 30 minuters-träningen i trav utan vila emellan, utan att jobba dynamiskt utan mest rulla på i samma tonus) dels blev pållen mer och mer avtrubbad för kommunikationen då han är van att det händer mycket mer och även att han får vara med och kommunicera mer. (Med en nypa salt igen, det här är ju bara jämfört med EN "vanlig" tränare. Dock kan jag tänka mig att upplägget inte är så ovanligt, man utgår ju ifrån hästar som bör tåla en del om de ska ut och tävla.)
Angående sitsen så vet jag att min tränare har en bra sits, bland eleverna är det lite blandat men iaf hälften ungefär har bra sits ändå, och det utgår jag ifrån att de har tagit ansvar för själva.
Om man tränar 4-5 gånger per år, vilket ju är rätt vanligt om man tränar för
bra tränare, då är det ingen idé att sitta och tjata om sitsen.
För att återgå till den "vanliga" tränaren så var denne väldigt inne på sitsen och fast besluten om att förbättra den under ridpasset. Men även denne tränare kommer ut max 8 ggr/år. Hur mycket får man ut av sina dyra lektioner om man ska nyttja nästan hela passen till sitsträning, vilket man snabbt glömmer efter en vecka om man inte tar ansvar för det själv till vardags? Och om man ändå behöver ta ansvar för det själv (eller kanske leta annan tränare som kan hjälpa till oftare att hålla koll) hade man då inte kunnat nyttja tiden till något mer långsiktigt konstruktivt under själva träningen? Eller bara inflika då och då för att eleven ska ha koll på vilket fel man gör sas (det brukar en del AR-tränare göra).
Nä, jag har iaf accepterat att yes, det behövs en god sits för att kunna rida bra. Och det krävs massor för att få till och underhålla en god sits (själv har jag bara glimtar av det periodvis än så länge). Men det är på
mitt ansvar, inget jag kan begära av tränaren jag rider för 4-5 ggr/år.
Dock testade jag att rida mycket oftare för en tränare som var blandat AR/CR/VD, periodvis varje vecka, annars varannan vecka. Denne la in mycket mer fokus på sitsen. Lustigt nog upplevde jag ändå inte att jag fick bättre sits-resultat under den tiden. Därför la jag till slut ner det och strukturerade om planen i väntan på nya alternativ.