Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Du missar essensen i det jag skrivit. Även om man som tränare GIVETVIS skiljer sig som individ och tillvägagångs sätt en del, så hittar man inte på sin egen skola, eller annammar en skola enligt ett etablerat namn men gör ngt helt annat fast man fortsätter kalla det för den skolan.
Gör man det är man ute och cyklar.

Det är ju det jag säger. Det finns många instruktörer som säger sig undervisa i dressyr, men när man tittar och lyssnar på dem kan det vara mislvid skillnad mellan dem. Man kan inte förstå att de gått samma utbildning. Ändå säger de att de undervisar i dressyr enligt den lära som lärs ut i Sverige.
Jag har aldrig sagt att man ska hitta på en egen modell, men uppenbarligen finns många som gör det. inte vet jag varför?

Så du hade inte velat lära dig av en f d OSryttare som nu är 80 år gammal och slutat rida t ex?

Jo han har säkert massor att ge så det hade varit väldigt intressant att rida för en sådan. (Men de flesta tränare är inte så gamla.) Jag är säker på att den gamle mannen hade kunnat utföra allt han undervisar om när han var yngre. Kunskap kan man hitta på många ställen. Att diskutera ridning med äldre mycket erfarna ryttare är något jag gör när jag får chansen. De har en enorm erfarenhet.

Samla är ett väldigt missbrukat ord. Du kan aldrig "samla" för att få svikt och bjudning. Det andra kommer först. Att korta steget och hålla igen hästen, oavsett om det är med hand eller säte är inte att samla.

Säg hellre att du kortar steget eller att du minskar tempot. Det sista fick jag laborerera med för att min häst skulle hitta sin balans. På den funkade inte rida bara på framåt. Tvärtemot 5-åringen jag red igår tex som har en bra egen balans och som rids mycket framåt. Helt olika fast samma grundsystem, samma väg. Men metoden skiljer. Det kan vara helt befogat att minska tempot ibland. Men det är inte samling. :)

Hur vet du att din häst "sitter ihop"? Alltså hur märker du det?

Harkel.... fast just här har man nytta av att ha varit på en massa clinics och sett en massa annorlunda ridning.

Jag har sett det kookie beskriver
Även om fransk ridning inte är "min grej" så kan man faktiskt inte vifta bort Det Klassiska ridinstitutet i Saumur. Även om jag föredrar SRS så måste man betänka att de har lipi och inte Selle Francaise, de handplockar de bästa hingstarna och fransmännen får ta det som blir över när hoppryttarna och fälttävlansryttarna tagit sitt (har det sagts mig)

Kottas respekterar Carde och vice versa och Fio rider ju ibland för en fransos

Och jag har sett nämnda Carde få riktiga fritidsryttare att få till "halva steg" som ett sätt att stärka bakdelen så som Kookie beskriver

Och min erfarenhet är ju att om skolorna, hörnpasssering eller what ever är bra så har du ju ett tryck att ta med dig ur skolan - då du har laddat fjädern

Så man ska nog inte ta saker för givet säger jag. Dvs att det andra skriver är fel
KL

Skillnaden för mig mellan Carde Och PK är att Carde varit chef för Saumur och ansvarat för en stor mängd hästars utbildning till högre skolan. Liksom elevernas utbildning. Man kan inte vifta bort sådan saker

Och Carde hjälper Grand Prixryttare världen över att bli bättre; och då är det inte en snubbe som "leker" tränare med fritidsryttare, utan då ÄR det en tränare

- och då är det okey tycker jag att gå en annan väg - så länge man kommer fram till Rom - och det gör man ju Bevisligen

Carde är inte min favorit, men onekligen så har han något ang just detta

Senast ändrad:

Vad i all världen svarar du på??

Jag har förstått att du är väldigt öppensinnad numera men snälla vad läser du in?

Jag sa bara det jag sa, det är INTE samling. Jag sa inte att det var fel rakt igenom att dra ner tempot, vilket är samma sak som K beskriver, fast mer eller mindre. Det är precis därför jag fått dra ner tempot på min, för att få mer bära än skjuta på, balans, och sen kunna rida framåt.

Men samling är det banne mej inte . Vilket var det jag skrev.

Sen undrar jag hur det här:

Carde varit chef för Saumur och ansvarat för en stor mängd hästars utbildning till högre skolan. Liksom elevernas utbildning. Man kan inte vifta bort sådan saker

Och Carde hjälper Grand Prixryttare världen över att bli bättre; och då är det inte en snubbe som "leker" tränare med fritidsryttare, utan då ÄR det en tränare

stämmer med innehållet i detta inlägg:

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=13699143&postcount=345

Var nämnde jag f ö Carde eller Saumur alls, i svaret till K? Jag struntar i varifrån det kommer som K skriver, samling är det inte ändå. Och det blir inte heller av det. Eller menar du numera att enbart sätta sej bak är samling?

Jag har sett det du beskriver ang fjäder och den sätter sej men samling är det fortfarande inte om inte resten finns.

Senast ändrad av en moderator:

Om jag uppfattat BB rätt i hans böcker så har han tagit upp mycket av ridningen vid de ridakademier som fanns förr så ridkunskapen var större än idag. Detta har han fört samman med dagens vetenskap, forskning och erfarenhet.

Jag har inte läst/hört om någn annan trappa än den klassiska så jag vet inte vad den skulle vara det samma som?

Ja han har tagit upp saker men missat andra vitala delar särskilt hos vissa av sina förebilder, enligt hemsidan.

Han har en utbildnignsgång som finns i tidigare länk som jag lagt in från hans egen hemsida. Det var den jag undrar hur du kopplar till den klassiska utbildningsskalans kvalitéer. Men har inte fått svar än.

Och f ö

- och då är det okey tycker jag att gå en annan väg - så länge man kommer fram till Rom - och det gör man ju Bevisligen
Ja det gör både Anky Adelinde och Edward också. Enligt domarna i alla fall.

Men det K beskriver är inte "samla" ändå, hur man än vrider och vänder på det. Man "samlar" inte för att få bjudning.....:crazy: Däremot kanske man jobbar med tempot, precis som jag skrev,.

Man varför är du så tvärsäker på vad K beskriver - det är det jag undrar?

Ingen av oss har sett det - jag tolkar det som ung det carde undervisar och visst ger det spjong i bakdelen.
Visst laddar det benen - och har du laddat benen så har du bjudning

Senast ändrad:

Jag klarar av att se Carde "å ena sidan" - och Carde "å andra sidan", och jag behöver inte kasta ut barnet med badvattnet. Så även om inte Carde känns rätt för mig så innebär inte det att jag behöver såga karln rakt av och dela in tränare i rätt och fel

jag tog bara Carde som ett exempel

Det finns saker jag inte gillar med Kottas, och det finns saker som inte är bra på SRS.

Jag har inget behov att rätta in mig i ett led

Senast ändrad:

Man "samlar" inte för att få bjudning.....:crazy:

Du kanske bara missförstår K?

och vadå "man" ?

Sedan; samlingen påbörjas redan vid rätt kontakt med bettet, det är första gradens samling

Halva steg är bara extra anspänning av pilbågen för några korta sekunder.
jag tänker att om Carde fick det att fungera - så kanske det finns någon annan också som kan få det att fungera

Det han gjorde var minsann samling, de trampade till rejält ska jag säga, och det var det som var så förvånande - för det var fritidshästar

Ngn hemlighet har han farbrorn - jag har sett honom rida in de mest fantastiska piaffer i hästar som varit mer utbildade GP nivå. Och det var sannerligen ingen AR piaff

Carde är GP domare

De du nämner blir ofta kritiserade utifrån TR

Senast ändrad:

Nu fattar jag inte vad du säger knappt:confused:

K skrev:

Jag använder mig mycket av samlingen (vad det nu betyder för det verkar ju betyda olika för alla) just för att få fram sviktet och bjudningen
. Men som jag förstår det så verkar jag vara unik här. Jag blir alltid uppäten när jag säger sånthära nämligen Men det skiter jag i, jag har en häst som sitter ihop, kanske blir lite spänd ibland, men han sitter ihop. Han använder själv sin kropp och jag bara säger hur jag vill ha det. Klart det inte är perfekt hela tiden, men jag är oerhört nöjd när han själv lyckas hitta sina muskler och verkligen bjuder till.

Även om du i eventuell ambition att ingen ska bli ledsen bortser från vad det står så gör inte jag det. Det är INTE samling som K använder för då behövde K knappast försöka få fram en svikt och bjudning:cool: Eller?

Det övriga uttalar jag mej inte om alls - för säkerhets skull. MEn man ska inte missbruka ord och jag använde K:s ord som exempel på hur många missbrukar ordet samlar och säger att man "samlar" när man bara kortar steget och minskar tempot. Oavsett inriktning.

Jag kan som jag skrev i andra tråden inte mycket om fransk ridning, och det var ju faktiskt JAG som skrev att jag blev förvånad av vad jag såg på filmerna därifrån med tanke på att det är en ridakademi med höga krav. Detta ledde fram till det inlägget där DU sågade dem. :confused: Jag trodde om du minns det att kvalitén där var högre, nämligen.

Däremot vet jag att de modernare tyska "mästarna" ska ha ansett att bla Baucher förstörde och gjorde cirkus av den franska skolan, de prioriterade uppvisning framför att behålla grundläggande kvalitéer.
Jag har inga synpunkter på det eftersom jag kan för lite i frågan.

Jag sågade vad jag såg på filmerna, du sågade Saumur som jag minns det från DEN tråden. Därav min förvåning över denna kovändning men jag har fortfarande för lite kunskaper om det franska.

Vad K gör vet jag inte men jag ser vad K skriver och säger fortfarande att nej man samlar inte till bjudning, man kanske får hästen att trampa för att få mer tryck men det är inte samling och det leder inte vidare till samling utan en hel massa annat också. Fel ordval av K, det var min enda åsikt. INTE att hon i sak gör fel! I alla fall skrev jag inte det.

Du slåss mot väderkvarnar.

jag tänker att om Carde fick det att fungera - så kanske det finns någon annan också som kan få det att fungera

Visst, Carde och Kookaburra. Läs mitt förra inlägg. Nu blir jag trött.

Jag vet vad samling är. Jag vet att man behöver bjudning för kontakt. SÅ hur du än vrider och vänder så är det det K säger att hon gör inte att hon samlar, men f ö får hon göra vad hon vill för min del. Jag har inga synpunkter på K:s val av inriktning bara ordvalet.

De du nämner blir ofta kritiserade utifrån TR

Det vet jag som du vet. Men trots det vinner de och får över 90 procent.....så det där med vägar och mål kan bli snårigt. Om man trasslar in sej vilket jag i all vänskaplighet vill påpeka att du gör just nu, tycker jag.

det blir ju skitfånigt om du och jag ska börja gräla om vad K gör - ingen har ju sett det - det blir ju bara olika tolkningar

jag ville bara påpeka möjligheten att K faktiskt kanske aktiverar spiralen = samlar

Angående det franska så är tramp och piaff så på stället så att det inte blir samma behov av ryggswing hos ryttaren. det finns ju flera andra ridstilar där man kan få bra samling i meningen aktivera spiralen men där man sedan släpper iväg det igen

ja ja inte viktigt för mig

Nu skall jag nanna kudden

Senast ändrad:

Det låter konstigt för att takten är regelbundenhet och balans. Om man har det varför skulle man ändra på det:confused: När hästen är taktmässig är den i balans, ökar du takten tappar du i balans. Det händer på de flesta hästar ändå utan att man behöver åstadkomma det:cool: Ryttarens jobb är att hjälpa hästen att bibehålla balansen.

Och jag vet inte vad du menar med den första meningen? JAG tänker i alla mycket på det i ridningen dvs balansen.

Precis. Vi säger troligtvis ungefär samma sak, men lägger olika typ av fokus på det. Mitt fokus är på - aj då, dålig balans, hur rättar vi till det? för att sen få taktmässigheten som kvitto på att balansen blev bättre. Om det nu var där det satt, kan ju vara något annat också som visar sig i dålig takt. Från situation till situation.
Inte "aj då, dålig takt, nu rättar vi till takten", eftersom den inte är så relevant i lösningen. Ungefär som med huvudpositionen, att helt sonika ändra huvudets position ger sällan något resultat. Och ställningen, tänker jag - men där kanske det finns olika åsikter, att helt enkelt lirka till sig ställning i nacken ger sällan rätt effekt genom hela hästen, eftersom det ofta är "längre bak" ställningen felar. Men självklart lägger man ändå märke till den felaktiga huvudpositionen och försöker rätta till det, från annan ände.

Och jag har sett nämnda Carde få riktiga fritidsryttare att få till "halva steg" som ett sätt att stärka bakdelen så som Kookie beskriver

Och min erfarenhet är ju att om skolorna, hörnpasssering eller what ever är bra så har du ju ett tryck att ta med dig ur skolan - då du har laddat fjädern

Så man ska nog inte ta saker för givet säger jag. Dvs att det andra skriver är fel
KL

Skillnaden för mig mellan Carde Och PK är att Carde varit chef för Saumur och ansvarat för en stor mängd hästars utbildning till högre skolan. Liksom elevernas utbildning. Man kan inte vifta bort sådan saker

Carde är inte min favorit, men onekligen så har han något ang just detta

:bow:
Det är ibland så enkelt att vifta bort saker och ting i "det här fungerar inte". Har man själv upplevt ett ekipage som fått just den effekten, då blir det en konstig argumentation.
Det är väldigt tufft att se hästarna gradvis "ladda" mer och mer för varje samlingsmoment, och sedan kunna använda energin till att få mer effekt i sitt övriga arbete.

Sen är det såklart inte så enkelt som att bara korta upp hästen. Ingen som har sagt att samling ska vara enkelt! :crazy:

Ja jag är också trött! :rofl:

Men jag envisas ändå med att för mej kan det aldrig vara samling för att få till bjudning och svikt, aldrig nånsin, för då har man vänt på hela paketet och kan ansluta sej till diskussionen på det tyska forumet C_L länkade till ang bla vad är vad och vad kommer efter vad, om man går efter Bents tänk. Samma sak fast det inte handlar om Bent i det här fallet.

Kan samling komma före kontakt:confused: Typ.

Rent ridtekniskt har jag inga synpunkter för säkerhets skull, just för som du säger, vet vi inte.

Om K skrivit "jag kortar steget, jag drar ner tempot rejält, jag trampar", whatever, så är det HELT ok för min del och i förlängningen nånstans efter det kanske K kan komma till samling det har jag ingen aning om, men knappast på det stadiet att man vill ha fram bjudning!

Och till K; Sorry, det kom att handla om ditt inlägg och ordval men jag skrev det först mera ang hur man ofta missbrukar ordet samling och det gör man inom alla inriktningar, man säger "samla" om att korta steget tex, allt som är lägre tempo ibland. Det blir så förvirrat och dessutom urvattnat.

Man kan inte komma till bärkraft utan att gå via skjutkräft - DÄR tycker jag BB helt har missförstått Podhajsky. Så nej det är inte samling i Klassisk bemärkelse
och det är också frågn vad är Klassisk - jag tycker faktiskt den termen är förbehållen insitituten dvs personalen - den anställda - inte de som gått och tagit ridlektioner i 2 år där (Bent tex.)

Om Spanska ridksolans uppgift sedan 600 år ÄR Att bevara den klassiska Dressyren då borde den finnas där - och inte ute i en avart ngnstans på bygden

Funnes den överallt så vore SRS vara överflödiga - tror inte någon tycker det :angel:

varifrån kommer ditt citat i ditt inlägg? det som du kursiverade, men som inte syns eftersom allt nu är kursiverat

MVH SUS

Det var Axel som plockat ut citatet från K. Wallberg. Sid 7 i tråden har jag för mig. Hela inlägget mitt blev visst ett enda långt citat :o.

Annars kan jag inte annat än hålla med det du skrivit här. Nånstanns har Bent missuppfattat honom. Undrar bara varför... Fast att missuppfatta är ju mänskligt... Det dumma är ju att den som då missuppfattat någon annan uppfattas som riktig och man anammar den som missuppfattade istället för den som var korrekt från första början.

Men jag tror att Bent är en duktig lärare, annars skulle väl inte så många tråna efter honom? Jag skulle faktiskt själv vilja rida för honom. Känns som att jag först då kan göra en mer rättvis bedömmning om honom.

Angående att "rida hästen frisk": Tar man Hugin t ex så tycker jag det är riktigt nedvärderande kommentarer som sagts i tråden. För den hästen hade aldrig kunnat göra det den gör öht med en ryttare som lagt mindre fokus på att dressyren är för hästens kropp och knopp, anpassa det till något som hästen kan utföra trots gamla skavanker och t o m brist på syn (nu vet jag dock inte om den blev helblind före eller efter videoklippen på youtube).

Men, jag vet också andra som försökt men som helt enkelt mer lyckats gå runt de fysiska problemen och fått hästen att kunna utföra rörelser ändå, men för mig som tränat i åratal på att lägga märke till avvikelser skär det i ögonen, och jag suckar och tänker "oj, vad mycket bättre det hade kunnat gå för denna skickliga ryttare efter allt detta jobb, om hästen först fått bättre fysiska förutsättningar". Med det menar jag inte att man rider halta hästar, men att man kanske har lite övertro till vilka snedheter/stelheter man kan rida/gymnasticera bort. (Långt ifrån alla, men troligen fler som sagt än inom andra discipliner, med tanke på Bent som idol.)
Sånt här beror säkert på hur man ser det också. Är det bättre att rida omkring på ett vis som fortfarande är bekvämt allra största delen av tiden för hästen och öht rida, eller hade det varit bättre att döma ut hästen och börja om med en ny? Eller låta den stå i en hage och skrota för att man inte lyckas hitta eller få bukt med gamla skavanker? OM man ska rida så tycker jag iaf många AR-ryttare är inne på ett bättre spår.
Jag märker själv att hästen blir rätt bortskämd av all AR-träning. Träningarna är tuffa, särskilt som kusen går två pass istället för ett, och tränaren alltid brukar kräva ett eller flera snäpp mer än jag gjort hemma.
Men det blir rätt tydlig skillnad om jag är med på en dressyrträning, nästan så jag om några år knappt skulle våga eftersom pålle då är gammal och snabbare slits om man plötsligt lägger om träningsmodellen.
Dels blev träningen mer ensidig fysiskt, statisk, (ex. 20 minuter av 30 minuters-träningen i trav utan vila emellan, utan att jobba dynamiskt utan mest rulla på i samma tonus) dels blev pållen mer och mer avtrubbad för kommunikationen då han är van att det händer mycket mer och även att han får vara med och kommunicera mer. (Med en nypa salt igen, det här är ju bara jämfört med EN "vanlig" tränare. Dock kan jag tänka mig att upplägget inte är så ovanligt, man utgår ju ifrån hästar som bör tåla en del om de ska ut och tävla.)

Angående sitsen så vet jag att min tränare har en bra sits, bland eleverna är det lite blandat men iaf hälften ungefär har bra sits ändå, och det utgår jag ifrån att de har tagit ansvar för själva.
Om man tränar 4-5 gånger per år, vilket ju är rätt vanligt om man tränar för bra tränare, då är det ingen idé att sitta och tjata om sitsen.
För att återgå till den "vanliga" tränaren så var denne väldigt inne på sitsen och fast besluten om att förbättra den under ridpasset. Men även denne tränare kommer ut max 8 ggr/år. Hur mycket får man ut av sina dyra lektioner om man ska nyttja nästan hela passen till sitsträning, vilket man snabbt glömmer efter en vecka om man inte tar ansvar för det själv till vardags? Och om man ändå behöver ta ansvar för det själv (eller kanske leta annan tränare som kan hjälpa till oftare att hålla koll) hade man då inte kunnat nyttja tiden till något mer långsiktigt konstruktivt under själva träningen? Eller bara inflika då och då för att eleven ska ha koll på vilket fel man gör sas (det brukar en del AR-tränare göra).

Nä, jag har iaf accepterat att yes, det behövs en god sits för att kunna rida bra. Och det krävs massor för att få till och underhålla en god sits (själv har jag bara glimtar av det periodvis än så länge). Men det är på mitt ansvar, inget jag kan begära av tränaren jag rider för 4-5 ggr/år. :p
Dock testade jag att rida mycket oftare för en tränare som var blandat AR/CR/VD, periodvis varje vecka, annars varannan vecka. Denne la in mycket mer fokus på sitsen. Lustigt nog upplevde jag ändå inte att jag fick bättre sits-resultat under den tiden. Därför la jag till slut ner det och strukturerade om planen i väntan på nya alternativ.

Och det är just detta som jag faktiskt gillar hos AR. Att hästar som blivit svårt skadade (bla. min fd. tränares häst) och sagts att den inte skulle göra nånting i princip, bara gå i hagen. Så det blev en slags rehabilitering och mer och mer AR för både häst och ryttare. Detta funkade så bra för dem att nu kan bara ryttaren tänka sig att rida AR och ingenting annat.

Så hästar som inte riktigt passar in bland andra dicipliner, som har allehandla problem så är AR absolut en bra väg att gå tycker jag. Sen att det finns begränsningar och nackdelar med AR kanske man inte bryr sig så mkt. om då man återfått komunikationen med sin häst och kan rida den relativt obehindrat.

Angående att "rida hästen frisk": Tar man Hugin t ex så tycker jag det är riktigt nedvärderande kommentarer som sagts i tråden. För den hästen hade aldrig kunnat göra det den gör öht med en ryttare som lagt mindre fokus på att dressyren är för hästens kropp och knopp, anpassa det till något som hästen kan utföra trots gamla skavanker och t o m brist på syn.
Och det är just detta som jag faktiskt gillar hos AR. Att hästar som blivit svårt skadade (bla. min fd. tränares häst) och sagts att den inte skulle göra nånting i princip, bara gå i hagen. Så det blev en slags rehabilitering och mer och mer AR för både häst och ryttare. Så hästar som inte riktigt passar in bland andra dicipliner, som har allehandla problem så är AR absolut en bra väg att gå tycker jag.

Delvis KL

Nu förstår jag mycket bättre vad AR är och varför det ser ut som det gör på bilder och filmer. Men borde inte AR i så fall döpas om till RRfHR (RehabRidning för Häst och Ryttare)? (Finns ju en hel del skadedrabbade ryttare också som gått över till RRfHR)

Sedan; samlingen påbörjas redan vid rätt kontakt med bettet, det är första gradens samling

Det är precis sådant här som gör det hela än mer förvirrande.

Hur kan kontakt med bettet räknas som samling? Skrittar jag på halvlånga tyglar med kravet att hästen skall skritta framåt och genom kroppen, har jag endast kontakt med bettet, men det är inte samling. Och vad är "rätt" kontakt?

Hur menar du? :confused:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar