Rent generellt, alltså om man bortser från att det finns avvikelser (positiva sådana i det här sammanhanget) så t ex:
*Jämför man med franska stilen så är det ganska "tung" ridning det är frågan om. Sen blir det bättre och bättre ju längre ekipagen kommer, men det ligger inte så mycket prio på den punkten i början tycker jag utan handlar mer om hur man vill få hästen använda kroppen. Med "lätt" ridning menar jag att man i första hand lär hästen hur den ska svara på signalen, använder vältajmade hjälper som hästen får en ärlig chans att svara på, aldrig använder motsägande signaler, aldrig inverkar mer än när man vill få till en förändring (även i sitsen). Kontrasten däremellan blev ganska tydlig för vissa tränare.
Ändå var det lindrigt jämfört med riktiga rötägg till tränare inom andra discipliner, så man får ta det med en nypa salt!
*Ungefär som ovanstående men ur sits-aspekt: det är mer fokus på att få hästen göra som man vill än att lära ryttaren inverka rätt för att underlätta för hästen. De flesta tränare säger till om de ser något som verkligen motverkar, vissa hade nog gärna sagt till mer, men inser att det inte är någon större idé pga i vissa fall sadeln/för långt mellan träningarna, det är något som behöver övas på hemma eller på annat vis.
Detta reagerade jag på ganska tidigt. Jag pratade då med min AR tränare om detta och hon sa då att det var mest fokus på hästen (hon själv hade ingen bra sits och när hon rider för Bent så är han på henne om sitsen konstant). Men på min begäran så fick hon då och då checka av min sits. Min häst har så lätt för att skjuta över mig när jag siter (få se nu vart vade nu) jo höger sittben och han då vill skjuta över mig, detta känner jag ju oftast men det var bra att hon påminde mig ibland. När jag red andra hästar så kommenterade hon aldrig sitsen. Efter att ha ridit på ridskola i massor med härrans år så vet jag att varenda en av dessa fröknar så något om min sits som de ville ändra på, det kunde vara en liten grej, men endå. En lärare sa tex. till mig att "håll inte i en atlaskarta, tänk POCKET!" Detta var verkligen klockrent. Jag som tyckte att jag inte höll mina händer brett isär men det visade sig att ibland blev mina händer verkligen det. Och vilken tur att läraren kommenterade det. Detta va visst flera år sedan, 7 år sen kanske? Men det sitter än idag .
*Inom AR tänker många att ridningen är friskvård för hästen. Själv tycker jag aldrig att ridning kan ersätta friskvård (eller sjukvård givetvis). Jag kan sträcka mig så långt som att inom AR kan man få hästen att känna mindre obehag av sina gamla skavanker än inom många andra discipliner, för att man är duktig på att anpassa kraven. Men inte "rida bort" problem som redan finns.
Egentligen skulle jag inte vilja se detta som något typiskt för AR, men procentuellt är det iaf klart fler som tänker så än inom andra discipliner.
Detta tycker jag är intressant. Och det funkar ju tydligen för vissa hästar som haft såna enorma problem inom andra dicipliner och som nu blivit mer harmoniska och lättridna.
*Samma sak kommer åter en gång till - eftersom fokus ligger på att jobba
hästen så tycker jag många tränare går för fort fram med rörelser och övningar utan att ryttaren hänger med. Det är ju trots allt ryttaren det tar längst tid att skola. Vissa tränare kan jag köpa att ryttarna faktiskt
blir bättre också av övningarna, det behövs utmaningar för att ta sig vidare, och att man måste öva på det man ska göra för att bli bättre.
Men i vissa fall är det ganska tydligt att tränaren vill få
hästen att göra ditt och datt när det är ryttaren som till 99% sätter begränsningarna, eller i vissa fall helt andra omständigheter.
För höga tekniska krav skulle man kunna sammanfatta det. (Inte hos alla, bör tilläggas.)
Men så är det ju alltid. Jag vet ju hur jag själv är som behöver tid på mig att tänka igenom ett nytt moment. Hästen min tröttnar då och tänker väl i stil med "återkom när du tänkt klart jag skiter i vilket". Ha, ha. Nä, men så är det verkligen. Sen när jag gör rätt så provar min häst att skita i uppgiften iaf. Då blir jag osäker och tänker, gjorde jag nu fel eller? istället för att begära mer och öka trycket då han bara testar. Men den lilla osäkerheten är så lång i en hästs värld att då är ögonblicket redan förbi och innan jag då fattar att jag gjorde rätt och hästen inte, ja då är det ju försent. Nä då är det nog bättre att sätta sig på en helt nu häst som har gjort övningen/momentet/stegen x antal gånger, en läromästare helt enkelt. Ibland behöver tom jag tid på mig att tänka . Sen sitter jag upp på min häst igen och då känner han att "härejävlar hon menar allvar, bäst att göra som hon säger". Så det kan ta en stund innan det sker saker .
Sen är det självklart att olika tränare är olika duktiga på att guida ekipagen inom olika områden. Antingen har jag inte kommit så långt än att jag hunnit stöta på mer, eller så kanske jag hade en del bitar själv utifrån som jag inte släppt, eller så är just "min" tränare såpass duktig att se till helheten att jag inte stött på några större problem där vi är just nu. Tvärtom går det snabbare än någonsin i utvecklingen!
(Det finns fler brister också, men inte så inriktningsbetonade att jag bryr mig om att ta upp det här.)