Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Reaktionen på de rätta hjälperna är naturlig, alla hästar förstår och utför den om man ger dem rätt hjälp.

Här ges inte rätta hjälp så därför blir handen/stången så viktig och enda tecknet för böjjning vilket ger vackert böjd hals och en häst/hästar som istället för att böja sig går på snedden.... Vilket är ok om man inte hade kallat det böjning och tjatat så innibomben av vikten av böjjning.....

Dr Phil hade inte kunnat sagt det bättre själv

Alltså, jag hör oxå Bent elever TALA om höfterna men de gör inte det och framför allt så verkar benen inte hänga med i höfterna, man har liksom inte satt ihop sitsen utan sepererat den...Ryttaren är av=hästen är av.

Jamen så är det ju, inte alltid man får till i praktiken även om man "vet" hur det ska vara. Nu bör man såklart kunna ha högre förhoppningar om någon så känd som BB, men om man ser till eleverna där folk är på lite olika nivåer inom olika områden, och faktiskt är på en träning där det blir stressigare än hemma.

En öppna är en öppna, en tvärning är en tvärning. Själv är jag en jävel på tvärningar:D. Öppnorna är det sämre med:-)

Ja, jag skulle inte kalla många öppnor sedda på tävling för öppnor. Men bevisligen är det vad det kallas, enligt protokollet. Då får jag liksom acceptera att en annan person kan ha en helt annan bild i huvudet av vad som är "öppna" och vad som är en bra öppna än vad jag har.
Vilket man bör vara medveten om när man diskuterar, för att bena ut vilken bild som eg. finns i huvudet innan man börjar förutsätta saker.

Jag hade missat det i stressen här, jättebra inlägg av Djurjouren som jag också instämmer i. :bow:

men öppnor är inte så ofta med, så jag antar att du menar slutor?

eller bränner du runt på Dressyrtävlingar medelsvår, St Georg typ?

Ja, jag skulle inte kalla många öppnor sedda på tävling för öppnor. Men bevisligen är det vad det kallas, enligt protokollet. Då får jag liksom acceptera att en annan person kan ha en helt annan bild i huvudet av vad som är "öppna" och vad som är en bra öppna än vad jag har.
Vilket man bör vara medveten om när man diskuterar, för att bena ut vilken bild som eg. finns i huvudet innan man börjar förutsätta saker.

Ja men försök att rida öppnor är inte alltid perfekt men för det kan det finnas mål och på uppvisningar och filmer som visar hela konceptet tycker man kanske att ryttaren skulle visa mer än tappra försök a la hobbyryttare?

Problemet är väl att inte ens Bent himself gör det rätt..... Då är det svårt att lära andra det.
En öppna är en öppna liksom. En perfekt böjning där innerbak ska in under hästen vilket innebär att hästen måste "ändra riktning på var hoven pekar"-dvs skola benet. En AR tränad häst har inga skolade ben, bakhoven pekar åt samma håll som framhoven pekar, det blir liksom ingen skillnad/träning/skolning av benet.
Det enda som händer är att hästen går på snedden liksom och det är inte så svårt.

Jag gillar att rida Bent öppnor:-) Det är enkelt.
Min lärare börjar alltid alla pass med att jag ska göra "öppnor", fast han kallar det för "head in" och slutor "head out" och vi kräver bara tvärning. Funktionen har inget annat syfte än att man kollar reaktionen på hur hästens bakben lyder mina skänklar vilket är en nödvändighet om man ska kunna påverka hästens bakben i mer avancerade övningar. Hästen får se ut som en AR häst, det är ok men ingen böjd hals krävs. Den böjda halsen säger han bara krävs om man ska visa upp hästen för publik, det ser bättre ut då men rent funktionellt och gymnastiskt spelar det ingen som helst roll när man tvärar eftersom man inte kräver något "gymnastiskt" liksom.

Senast ändrad:

Öppnan är med i allt utom GP- har jag för mig.

Graden av böjning o då tvärning av enbart den ena kroppsdelen varierar stort från den lägsta graden i lätt klass- som så sig bör vara.

Djurjouren:bow: fasen så solklart du beskriver allt.:banana:

Måste man själv rida perfekt för att vara en bra lärare/ha en bra utbildningsgång?

Min "vardagstränare" är min gamle ridskolelärare, som aldrig tävlat mer än lätta klasser. Kanske beroende på att han föddes "i fel tid", innan var och varannan vanlig människa kunde ha häst?
Men han undervisar i gammaldags hederlig god ridning och han är fantastiskt duktig på att hjälpa mej med samlingen.

Ja, jag ska försöka referera aftenträningen. Lite mycket den här veckan, eftersom jag ska ner dit igen på lördag och hämta mitt väpnarmärke, och så ska jag förbereda kursen jag arrangerar på söndag. Tur det är semester nu!

Senast ändrad:

Det handlar inte om att ha varit mästare o rida perfekt, utan att man har erfarenheten.

Det ser man i de flesta sporter. De har större inblick o i ridning där så mkt handlar om känsla är det ännu viktigare.

Visst finns det mästare som är opedagogiska eller rent av inte kan förmedla känslan eller ens tekniker.

De äldre som ändå har en utbildning från Strömsholm ( då ej bara RIK 0) eller annat har lite mer kött på benen o får dessutom lära sig pedagogik-att inte stå o skrika med gäll röst:eek:, utan sänker den en oktav.

Dock tycker jag att nuförtiden är många utan både RIKTIG utbildning eller ngn större ridkunskap alls utger sig för att vara tränare:confused:
Det leder verkligen inte framåt, utan utvecklar mkt avarter o eleverna är desillusionerade till att tro att de är duktiga.

Ridning är svårt. Tycker man att det är enkelt- är man troligen inne på en kurs som inte leder ngn vart eller inte granskar sin ridning kritiskt.

Dock tycker jag att nuförtiden är många utan både RIKTIG utbildning eller ngn större ridkunskap alls utger sig för att vara tränare:confused:
Det leder verkligen inte framåt, utan utvecklar mkt avarter o eleverna är desillusionerade till att tro att de är duktiga.

Det är ett stort problem, tycker jag. Senast idag hörde jag om en som ridit för en elev till en väpnare till en av Bents riddare. H*n skulle sitta i sadeln som bokstaven A, med benen rakt ur från hästen, och stilla - och bara vänta på att "gåvan skulle infinna sig" :eek: Jisses, säger jag bara!

Fast det är faktiskt korrekt. Man måste sitta som bokstaven A i nått år eller så om man ska få den korrekta lodräta sitsen (lägg låren rätt och till slut kommer underbenet att hamna rätt när alla muskler och grejor anpassat sig). Bent sitter dock fortfarande som ett A, det brukar bara ta något år eller så. Mend et kan beror på att han spjärnar väldigt mkt i stigbyglarna och då liksom förhindrar sig själv från att falla rätt.

Ridning är svårt. Tycker man att det är enkelt- är man troligen inne på en kurs som inte leder ngn vart eller inte granskar sin ridning kritiskt.

Ja tyvärr är det så. Det ÄR svårt. Kanske vore skönast att inte tänka på och bara glida runt lite trevligt i skogen:confused:

Jo att sitta hemma o glida runt utan större krav är ju en baggis, men när kritiska ögon hittar massor av skavanker blir det jobbigt.:eek:

Bättre att skaffa en tränare som säger att man rider som en Gud:o
Har än sålänge inte träffat den rätta ännu:angel:

Nja, framförallt öppnor. Slutorna kan se rätt mäktiga ut även om de tvärar för mycket! ;)
Ska erkännas att jag har dålig koll på programmen som de ser ut nu, tidigare har ju skolor varit med redan i högre LA? Och ffa ser man mycket på framridningen också.. Om det nu räknas.

flash:
Ja, det kan man såklart tycka. Och jag tycker bents öppnor ser trevliga ut jämfört med mycket man ser till vardags, och på tävling.
Beror säkert på som djurjouren säger också att man har olika syften med rörelsen.

För vissa handlar det mycket om att lära sig en teknik, för vissa handlar det till största del om lösgörande jobb, för vissa handlar det om att skola ryttaren till att hitta hela hästen, för vissa är det en check på vad man har, för andra är det en metod att försöka få effekt av rörelsen (vilket man isf märker efter rörelsen). Osv.

Att rida en korrekt öppna är svårt och det stämmer att alltför många ute på tävlingar (och förmodligen då också hemma) rider hästarna alltför raka, det blir mest en tvärning. Dock undrar jag om du alls sett protokoll, helst flera också? För det är inte alls så att dessa raka öppnor ger de höga betyg du verkar tro. I LA renderar öppnor utförda på detta mindre bra sätt betyg 4 - 6 beroende på om det går att i alla fall ana sig till att det är en öppna, hur kontakten är, bjudningen, linjen mm mm. Och det är sannerligen inga överbetyg. Betyg över 6 är tyvärr ganska sällsynta, just beroende på problemet du nämner, med för raka hästar.

Jag har för övrigt sett en AR-tränare visa upp hur en öppna ska utföras. Det ska enligt denne ske genom att ha böjd hals och rak kropp, dvs hästen går på två spår och är förböjd i halsen. Enligt denna tränare (elev till BB) gäller det bara att domarna fattar att det ska se ut så också. Hmm.....!?

Svarade kulört
Måste man själv rida perfekt för att vara en bra lärare/ha en bra utbildningsgång?

Jag tycker inte det. Tror helt klart man kan lära nått av alla men får jag välja vill jag gärna kunna be en tränare sitta upp för att illustrera nått :) Det räcker dock gott med att de ibland rider min häst genom mig s.a.s för att visa mig en känsla eller hur jag borde rida.

Min "vardagstränare" är min gamle ridskolelärare, som aldrig tävlat mer än lätta klasser. Kanske beroende på att han föddes "i fel tid", innan var och varannan vanlig människa kunde ha häst?
Men han undervisar i gammaldags hederlig god ridning och han är fantastiskt duktig på att hjälpa mej med samlingen.

Det låter ju jättebra! Är inte alls emot det. Men din vardagstränare ger väl inte ut instruktionsvideor? Menar absolut inte att vara dryg!! Men tycker det är att motverka det man säger och undergräva sin egen auktoritet att släppa material med sig själv när man inte representerar sin lära på ett bra sätt. Jag har ridit för en av hans riddare som jag tycker själv visar upp fantastisk mjuk och lyhörd ridning.

Ja, jag ska försöka referera aftenträningen. Lite mycket den här veckan, eftersom jag ska ner dit igen på lördag och hämta mitt väpnarmärke, och så ska jag förbereda kursen jag arrangerar på söndag. Tur det är semester nu!

Fint det! Njut medans du kan, min e slut :D

Jo att sitta hemma o glida runt utan större krav är ju en baggis, men när kritiska ögon hittar massor av skavanker blir det jobbigt.:eek:
Fast för mig är det de kritiska ögonen jag vill ha på mig. utan dem skulle jag inte utvecklas. De kritiska ögonen är nödvändiga.
Bättre att skaffa en tränare som säger att man rider som en Gud:o
Har än sålänge inte träffat den rätta ännu:angel:
Nej fy vad tråkigt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar