takt och balans

Sv: takt och balans

Jag menar alltså inte att det rent allmänt blir så, utan att det blev så för oss. Och då bör det tilläggas att det också var en häst som gärna tog ett femte ben pga hur den tidigare var inlärd, vilket såklart också gör att hästen är mer benägen att "ta" ett femte ben om den får chans till det. Alt. i extremfall lägga sig lite i handen och ta det som ursäkt för att skjuta på mer än den har balans till (skjuta mot handen). Det blir lite av en ond cirkel eftersom för mycket påskjut i förhållande till balansen gör att hästen får svårt att svara bra på tygeltagen utan blir lätt lite "på näsan" = vill ha ett stöd, mer stöd = mer häst "på näsan" och sämre utnyttjad kraft + ännu mindre benägen att kunna svara bra på halvhalter/förhållningar och tydligare signaler krävs. Ergo = man vill bryta trenden och få en positiv spiral istället.

Skänkelvikningen hjälpte inte i att omvandla den där kraften, snarare kunde hästen gå i ett mer stabilt läge MED lite för mycket skjutkraft = benägenhet att ta stöd "mot handen" (inget hårt stöd, men lite stöd är lite för mycket om det är något icke-önskvärt). På ett sätt omvandlades det och till något bättre, men på ett annat i lite fel riktning för att nå sitt slutmål.
Lägga sig på bogen är en annan grej, visst har vi fått jobba väldigt mycket med rakriktningen också men det är inte det jag tänker på här. Blir självklart lättare att rida i takt/balans på en mer rakriktad häst men samtidigt räckte det inte för att få hästen i "egen" balans och inte rinna iväg för minsta lilla när den inte får något stöd i handen. Även om det rör sig om ett steg eller några steg innan man får tillbaka det igen är ju det optimala att hästen har balans nog att gå kvar "själv" inte genom att man måste förebygga genom att rida "safe" med onödiga hjälper eller att få hitta tillbaka till balansen igen och igen och igen om än snabbare för varje gång.
Genom att då förbättra teknik och självbärighet (och även få till bättre rakriktning genom voltövningen, iom att du ändå nämnde det! ;) Kommer på köpet!) så blev resultatet att hästen vågar släppa fram halsen och man behöver inte sitta och förebygga alls lika mycket för att hästen är i balans till uppgifterna man ber om. Styrkan är såklart viktigt också, men i mitt fall var det rätt tydligt att jodå, styrkan borde ha räckt till.

Senast ändrad:

Blir självklart lättare att rida i takt/balans på en mer rakriktad häst men samtidigt räckte det inte för att få hästen i "egen" balans och inte rinna iväg för minsta lilla när den inte får något stöd i handen.

Totola, återigen jag går inte in på allt du skriver. Men ang ovan citat.

Du missar hur saker hänger ihop:crazy: Du skulle få det mycket lättare i ditt arbete med din häst om du förstod hur saker och ting hänger ihop med varandra! Du kan inte ens komma i närheten av något värt att kalla rakriktning utan balans och grundtakt. Vare sig du känner det eller ej är hästen förmodligen ute och far med sina delar både bak och fram när du har det du kallar "stöd" i handen och "femte ben". Vilket ingen vill ha. :confused:

Du delar upp saker som att det går att utmärkt väl ha det ena utan det andra när det gäller de mest grundläggande kraven för att få en häst som kan bära och samla sej (vilket jag förstår är ditt mål)

Jag tycker att du ska studera filmerna som ts fick tips om och försöka förstå vad som händer och vad tränaren säger, du skulle ha stoooor hjälp av det.:idea: Eller andra som visar samma grundridningn givetvis, men dom var nära till hands just nu eftersom dom ligger på gnägg nu.

och till Biggan:
Jag undrar lite över samma sak. Alltså hur tränar man takten med hjälp av bommarna, blir det inte lätt så att takten blir sämre igen efter bommarna? Eller hur tränar man?

KL

Ingen här är världstränare ... Och har följaktligen inte erfarenhet av alla problem

en felaktigt riden portugis som går som en symaskin har hjälp av bommarna. den kan få en idé om att man kan röra fötterna annorlunda

jag som inte har värre felridna hästar än vad jag själv ställt till med, sätter takten med att komma till balans

den kan få en idé om att man kan röra fötterna annorlunda

Ja det stämmer kanske. Men ofta kan ju hästar i sej själva röra sej annorlunda utan ryttare än med. Hur ser en spanjor ut i hagen? Den kanske redan vet att den kan röra fötterna annorlunda?

Det finns väl många sätt att få en häst att röra benen mera framåt. Det är ju fortfarande inte ett svar ang att få en häst mer taktmässig direkt, tycker jag. Lite som koordinationsdelen. Ett annat problem, som måste lösas givetvis. Jag tänker att det bör finnas även andra sätt än bommar för det också. Ut i skogen med den pållen med;)

Men ingen har sagt annat än att bommar är utmärkta redskap i ridningen.:bow:

delvis kl

eftersom det varit så mycket disskussioner om det där med om man ska använda bommar eller inte så kan jag läga ut en nästan ett år gammal film på min polle men de är inte jag som rider utan det va försäljningsvideon.
där kan ni årminstode se hur han såg ut när han kom och avaknaden av att va igenom och jobba med ryggen. ryggen ä verkligen heeelt stilla och jag minns att de va inga problem alls att sitta stilla i den traven:crazy:
(och jag behöver nog inte ens kommentara att det inte är av intet det inte finns med några övergångar för huvdet va i taket då)

kommentera gärna hejvilt runt hästen men gärna inte om ryttaren

http://www.youtube.com/watch?v=CZkWRk3mljQ

Jättesöt häst och den kan röra sej riktigt bra ju, när den får arbeta lite annorlunda - det syns:bow:

Men det blir precis som du säger, nåt slags ponnytrav i framvikt :o med ryggen väldigt still:cool: Bakbenen vill mera trycka på framåt framåt än vänta och bära lite mer. Man får det otåliga rastlösa intrycket. Den varken är i balans eller lyssnar särskilt mycket, den är inte direkt varken mentalt eller fysiskt i något läge att vänta på ryttaren....

Jag känner igen det:cool: (Men för att inte misskreditera hästen är inte dagsläget jag talar om nu.....)

Nä tror inte din häst behöver några bommar för just det här:D, men däremot ridning a la Miagis filmer (som sagt nära till hands då de visar så bra och det är en BRA tränare.) Du är ju redan på väg:idea:
I övrigt har jag ju skrivt tidigare ang hur jag tror du ska jobba. Det tycker jag fortfarande efter filmen:laugh:

ja han bara trippar fram och väntar ju inte dugg på ryttaren utan springer runt lite maniskt på något vis! han behöver verkligen vänta och bära! och det är så synd att han gärna springer iväg i galoppen för den är riktigt riktigt trevlig egentligen.
tränaren sa de idag att destu mer hon ser homom ju bättre tycker hon han rör sig så de känn så roligt nu och äntligen har jag lite hopp för att tag tänkte jag de att han kommer aldrig kunna varva ner och vänta på mig utan att springa

idag red vi mycke på en åttvolt (volterna va runt 10 m) och i ena volten fick jag ställa inåt och in med rumpan, tänka sluta och på andra volten ställa utåt. gisses va jobbigt sa pollen men vilken koll man fick på bogen;) och vissa stunder stannade vi upp takten i trav så att han redigt sölade fram och sedan fram igen för att kolla av att han väntade på mig om jag bromsade med magen och det verkar ju verkligen ge resultat för han är mycket mer tillfreds med livet över lag tycker jag.
just träningen med galopp från skritt har också gjort mycke för han verkar acceptera med att när man saktar av blir det mer ordentligt när det blir till skritt än trav. traven blir ju bara superdålig efteråt mer massa spring och tränaren vill att vi undviker alla situationer som är stressande eller springiga.

tråden har ju gett massa tips på hur jag ska tänka och det har blivit väldigt mycke sidvertes nu det sista och det verkar få honom att varva ner i huvudet med för det blir väl lite att tänka på

Jo det är ju typiskt såna hästar att de behöver sättas i arbete för att hitta fokus, emellanåt. Det gäller väl alltid men vissa dagar blir det extra viktigt.
En annan sak som är viktig är konsekvens, att alltid kräva lika mycket och inte bli lite " låt gå" och acceptera halvdant med olika ursäkter om uppvarvad osv. Där har jag verkligen fått skärpa mej. ;)

Och då blir det ju bättre, ju mer konsekvent och bestämd man är i sin ridning och har en plan vad man ska jobba med, så lär man sej hantera det där bättre. Som jag skrev nu så sista träningen var det verkligen ett bevis på vart vi har kommit, förr hade hon bara hetsat runt efter extra vila och mindre arbete. Nu bryr vi oss inte om vad som ev "jagar upp" henne, hon ska jobba ändå. och det gör hon rätt bra också! Hon har sin personlighet men det ska gå att arbeta ändå!

Det är viktigt att man kommunicerar hela tiden, forma, balansera upp, ändra tempo, flytta bogen några steg, ställa utåt eller inåt och flytta undan några steg osv, hålla hästen sysselsatt. :laugh: Rida bågar där själva bågen blir liten så att hästen verkligen måste böja runt inner (och ta med alla ben;)glöm inte ytterskänkel och sittben..)Förvänd galopp på stor volt med hästen lite ställd inåt. Sånt som kräver koncentration men samtidigt kopplar ihop hästen:idea: Det finns hur mycket som helst i olika variationer. :idea:

Tycker inte du ska hänga upp dig på denna avstickare som blev av bommarnas nytta eller inte. Det hör egentligen inte till din fråga. Det passar vissa och andra inte. Konstigare än så är det inte. Mycket få hästar jag träffat på har haft problem med takten öht. Det har antingen berott på felaktig träning eller ingen träning då. Det är betydligt vanligare att ryttaren har problem med takten, men det är också en annan diskussion. Prova dig fram för att se vad som passar dig och din häst så är ni garanterat mera taktmässiga inom kort.

Tittade på filmen. Trevlig modell av häst. tycker inte den ser ut att ha taktproblem egentligen utan mera grundläggande ridning saknas. Den har för bråttom och försöker springa ifatt sig själv. Den kommer inte bakifrån och det ger obalans vilket i sin tur påverkar takten negativt. mera grundridning så den kommer bakifrån och över ryggen. Den behöver också lära sig vänta på sin ryttare.
Den kan säkerligen bli hur trevlig som helst.

Senast ändrad:

Fast ta t.ex. fyra bommar och lägg som en klocka (12-3-6-9) och galoppera över, att sitta och reglera tempo och längd på sprången för att du automatiskt börjar hitta mer takt, mer gest, mer av det mesta. Fast ni behöver inte hålla med mig alls, det är helt okej, men det är så jag upplever det och använder mig mycket av cavaletti i olika syften.

Sen är det självklart bäst att sitta o bara känna sig för i olika tempon men vet man vad man letar efter är det ju mycket enklare, t.ex. att lära en häst byta utan att ha suttit på en häst som gör riktiga byten är ju svårt.

Men alla tycker olika och jag håller fast vid att bommar kan hjälpa till att få in känslan.

KL

Ingen här är världstränare ... Och har följaktligen inte erfarenhet av alla problem

en felaktigt riden portugis som går som en symaskin har hjälp av bommarna. den kan få en idé om att man kan röra fötterna annorlunda

jag som inte har värre felridna hästar än vad jag själv ställt till med, sätter takten med att komma till balans

Jag har fått ett bra svar av Biggan hur hon menade och det är en metod jag instämmer i. Tack Biggan! ;)

Jag har för övrigt inte påstått att Biggan är någon "världstränare" och kan ge råd om hur "alla" hästar ska tränas, var får du det ifrån?:confused:

Senast ändrad:

Det där med "klockan" låter som en nyttig övning! Den ska jag ha i bakuvudet nu när vi snart kommer att ha tillgång till en ridbana nära stallet och dessutom med bommar tillgängliga. Den borde kunna vara hjälp för att reglera galoppen mer, korta och länga. Tack för att du delar med dig tips!

Fast ta t.ex. fyra bommar och lägg som en klocka (12-3-6-9) och galoppera över, att sitta och reglera tempo och längd på sprången för att du automatiskt börjar hitta mer takt, mer gest, mer av det mesta. Fast ni behöver inte hålla med mig alls, det är helt okej, men det är så jag upplever det och använder mig mycket av cavaletti i olika syften.

Men om du läser tidigare i tråden skrev jag exakt den övningen redan en bra bit tillbaka i tråden som mycket bra:p :angel:

Men det är fortfarande inte reglera takt den är till för i första hand, utan tempo och steglängd. Samt att kunna bibehålla takten i det givetvis. Men främst alltså ha koll på tempo och steglängd. Det kommer i min värld in mer och mer när ryttaren fått hjälp att hitta en grundtakt att utgå ifrån och ska lära sig bibehålla den genom tempoväxlingar osv. Så tänker jag.

Man kan göra samma sak mellan bokstäver på ridbanan, om man bestämmer antal steg att få in mellan två bokstäver, och sen reglerar med bibehållen takt, för att försöka få ändring i steglängd o höjd o tempo osv.

Men det verkar som om vi pratar om en massa olika saker här i tråden som alla delvis hänger ihop med att rida in taktmässighet men som också är annat, men det är kanske naturligt på ett sätt, takt och balans kommer in i allt precis som lösgjordhet osv.
Kanske uppfattar alla olika vad det innebär att rida en häst mer taktmässig:confused: Och dessutom kommer ju mera till, samtdigt, lösgjordhetsarbete, och rakriktning, det måste också in.

Det är ju helt ok med en massa infallsvinklar, men jag tänker i just själva frågan om att från början få en häst som ts häst tex(och ännu mer efter att ha sett filmen) att spänna av, vänta, få lite vila på steget, komma i balans och kunna börja ens med annat arbete.

Senast ändrad av en moderator:

Tittade på filmen. Trevlig modell av häst. tycker inte den ser ut att ha taktproblem egentligen utan mera grundläggande ridning saknas. Den har för bråttom och försöker springa ifatt sig själv. Den kommer inte bakifrån och det ger obalans vilket i sin tur påverkar takten negativt. mera grundridning så den kommer bakifrån och över ryggen. Den behöver också lära sig vänta på sin ryttare.
Den kan säkerligen bli hur trevlig som helst.

Jag instämmer i att det kommer att bli en jättetrevlig häst:idea:

Tror inte heller den egentligen har problem med takt i grunden, men den behöver trots det hjälp att arbeta i en lugnare grundtakt, naturligtvis handlar det om ridning men även hästens sätt att röra sej och fungera. Själva det arbetet (som hänger ihop med bla lösgörande givetvis) ÄR det som är grundridningen som måste vara annorlunda. Det är ju grundridning vi pratar om öht.

Jag kan ta min häst eller många andra som rör sig likadant så rör dom sig även i fritt tillstånd gärna i en för hetsig takt, som handlar bla om psyke också. Det blir framvikt och spänningar, att arbeta med att lugna ner takten ger lugn även psykiskt, det handlar om både psykisk och fysisk balans på en sån häst. Och det ÄR grundrindning det är det vi pratar om.

De flesta hästar har ju förhoppningsvis inga fysiska hinder för att röra sej regelbundet men däremot i balans är svårare naturligt om hästen tex är byggd i tex nerförsbacke och av naturen rör sig med mycket påskjut framåt, det blir tyvärr fram ner istället för fram upp.

Tänker jag.

Har tittat på videoklippet nu och japp, det är ungefär samma brister i grunderna som jag har/har haft, i grova drag. Mycket fin häst f ö ! :d
Det hänger ihop och de största nycklarna skulle jag säga är balans/längning och avspänning i överlinjen.
Var försiktig med att hästen inte "dyker" ner i din hand och bakom hand, då triggar man samtidigt hästen att skjuta på mer än den har balans till och triggar alltså till det där att den rinner iväg framåt. Större vinkel i ganaschen är önskvärt. Men för att helt avhjälpa det behöver hästen börja förflytta lite mer vikt bakåt för att sen i sin tur kunna släppa ut överlinjen och ändå gå kvar i balans. Jag skulle mao inte ta för hårt på överlinjen just nu eftersom det kommer bli mycket lättare när hästen börjar balansera bakifrån.
Tänk också på att ju mer stöd den får i handen desto lättare för den blir det att lägga sig på handen i framvikt och rinna iväg mer.
Utnyttja galoppen! Den ser bärigare ut i galoppen än traven = ni har förmodligen lättare för er i galoppen. Ex. så kan man lägga in lite balansövningar i galoppen och öva mycket fattningar, men återigen, akta dig för att erbjuda hästen för mycket stöd fram - sträva mot att inte låsa hästen i handen utan få den att lätta fram (den kommer inte backa av om den är avspänd i överlinjen, i ett övergångsstadie kanske man får bortse från det till förmån för att förbättra balansen för att sen återfå längningen i överlinjen).

Jag tror egentligen man ska vara lite försiktig med övergångar på den här typen av häst. Beroende på vad man är ute efter för resultat. Risken är att hästen står emot i avsaktningsmomentet (spänner överlinjen, trillar på näsan) och får en större ursäkt att skjutsa på framåt i framvikt när man bjuder den framåt igen. Men jag skulle ändå vilja ha träningen dynamisk, dock med "upp/ner"-tänk snarare än framåt-bakåt. Eller att man i tempoväxlingar snarare strävar efter att korta upp utan att hästen lägger vikt i handen/tippar framåt (gäller att inte låsa sig i handen och i huvudsak korta för mage/rygg! Samt tänka framåt/uppåt själv med bara kortare steglängd, och inte bara bakåt för då är det ännu större risk att den låser sig ) och när man sen rider fram så tänker man att man bara släpper fram hästen aningens, såpass lite att den fortfarande kan hålla balansen utan att börja dyka fram.

Halvhalterna är inte av ondo, det är "bara" att vill man kunna rida utan stöd i handen på en häst som är "framåt" då riskerar dom att bli väldigt många tills hästen lär sig balansera om mer bak, till den grad att man till slut inte sitter och rider utan stöd utan med en häst som tar ett femte ben på den där halvhalten! ;) Visst har det med styrka att göra också, men för oss var det mer tekniken i att skjutsa bak lite av vikten och bli mer "självbärig" så blev takten bättre också.
Kanske ska tillägga att skänkelvikningar också var kanon för taktens skull, men det hjälpte inte för balansen iom att hästen snarare blev mer benägen att ta det där lilla stödet i handen = fortfarande krävdes många halvhalter.
Även om halvhalter inte är av ondo så tycker jag inte heller det är önskvärt att behöva ta en mini-halvhalt eller t o m mini-förhållning i var och varannat steg bara för att hålla det tempo/den takt man önskar. Medans jag tidigare i utbildningen inte reflekterade lika mycket över det utan var glad nog om hästen öht hittade en bra takt/bra tempo! ;) Dags att gå steget vidare mao.

Men om du verkligen är konsekvent med halvhalter varje gång hästen rinner iväg så tar det inte lång stund innan hästen förstår. Max några få ridpass, om ens det.

Jag tror egentligen man ska vara lite försiktig med övergångar på den här typen av häst. Beroende på vad man är ute efter för resultat. Risken är att hästen står emot i avsaktningsmomentet (spänner överlinjen, trillar på näsan) och får en större ursäkt att skjutsa på framåt i framvikt när man bjuder den framåt igen.

:confused:
Har aldrig någonsin förut hört någon påstå att man ska vara försiktig med övergångar.
Just genom att rida enormt mycket övergångar (och se till att dessa blir bra!) så tränar man bort just det som du tar upp.
Men såklart, om man inte kan rida övergångar bra utan bara hafsar runt så blir det väl inte så mycket förbättring. :cool:
Med hjälp av en duktig tränare tror jag dock att de flesta kan få in känslan för hur de ska göra för att få till riktigt fina och nyttiga övergångar.
(Jag har fått ägna många träningspass åt skritt-trav-skritt-trav-skritt-trav osv ändå tills tränaren ansåg att jag gjorde det bra nog. Först då, när vi behärskade de övergångarna fick vi gå vidare till galopp :idea:)

delvis kl

eftersom det varit så mycket disskussioner om det där med om man ska använda bommar eller inte så kan jag läga ut en nästan ett år gammal film på min polle men de är inte jag som rider utan det va försäljningsvideon.
där kan ni årminstode se hur han såg ut när han kom och avaknaden av att va igenom och jobba med ryggen. ryggen ä verkligen heeelt stilla och jag minns att de va inga problem alls att sitta stilla i den traven:crazy:
(och jag behöver nog inte ens kommentara att det inte är av intet det inte finns med några övergångar för huvdet va i taket då)

kommentera gärna hejvilt runt hästen men gärna inte om ryttaren

http://www.youtube.com/watch?v=CZkWRk3mljQ

Typexempel på häst det där inte funkar att bara rida fram, fram, fram.
Den springer ju nästan om sig själv ;)

Men den är väldigt fin och när jag lägger till din beskrivning om hur det går nuförtiden så tror jag verkligen att det kommer bli toppen! :love:

.Jag tror egentligen man ska vara lite försiktig med övergångar på den här typen av häst. Beroende på vad man är ute efter för resultat. Risken är att hästen står emot i avsaktningsmomentet (spänner överlinjen, trillar på näsan) och får en större ursäkt att skjutsa på framåt i framvikt när man bjuder den framåt igen.

Jag reagerar på samma sak som line_n.
Övergångar använder man till att just komma åt detta problem. Med hjälp av övergångar får man hästen att arbeta mer bakifrån och komma bort mer från handen. Om hästen istället blir ännu mer framtung så har man gjort något fundamentalt fel...

Men om du verkligen är konsekvent med halvhalter varje gång hästen rinner iväg så tar det inte lång stund innan hästen förstår. Max några få ridpass, om ens det.

Är hästen inte i balans till det (framvikt) så spelar det ingen roll hur bra den förstår. Får den inget femte ben som stödjer upp den (det kunde räcka med några grams stöd så jag pratar inte om halva hästen i handen utan stöd = femte ben öht).
Den kan lära sig på så vis att den skärper till sig och anstränger sig för att behålla balansen (lär sig flytta över vikten bakåt) men det är knappast något man kan ta för givet utan att lägga upp träningen till att hjälpa hästen med det.
Alla hästar uttrycker inte obalanser på samma sätt, och ffa kan de uttrycka det väldigt olika beroende på hur man själv rider.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka