takt och balans

Sv: takt och balans

Jag förstår verkligen ingenting av ditt resonemang, ursäkta.
Anser du att man får hästen mindre framtung genom att mölja runt i ett konstant tempo och göra diverse krumelutter?
Hur gör du en övergång? Att jag frågar är för att du uppenbarligen (om jag inte feltolkar) lyckas få din häst MER framtung när du rider övergångar.
Jag undrar också vad du har för tränare. Deras filsosofi verkar skilja sig universumlikt mot alla tränare jag ridit för.

Övergångar o tempoväxlingar tillhör ju den absoluta grundridningen, något man ägnar sig åt redan från början med den unga hästen. Det bygger upp o stärker samt gör hästen uppmärksam på hjälperna och kvickare i sina bakben. Om man inte klarar av grunden, hur ska man då komma vidare?

Jag frågar inte detta för att försöka "sätta dit dig", hoppas du inte tolkar det så. Men jag känner inte alls igen något i ditt resonemang. Möjligen feltolkar jag eller är allmänt trög.

Jag förstår inte dina resonemang, jag håller inte med och jag tycker du är ute och snurrar fullständigt när det gäller tankar om ridning och mål.:crazy:

Ta bara det här:

Och jag personligen tycker inte att man ska behöva använda frekventa halvhalter/avstämningar för att förebygga att hästen rinner iväg, skulle då se hästens behov av halvhalter som ett kvitto på att den ännu inte är i balans. Skulle den vara i egen balans så skulle den klara av att gå kvar ett längre tag (tills man som ryttare sabbar det) utan halvhalter.

Vad lever du i för dröm:confused: OM nte världens skickligaste ryttare alla kategorier (kan jag lova dej) kan vara utan att behöva balansera upp, reglera, så varför i all välrden sätter du upp det som mål för dej och din häst:eek:
Vet du nån namngiven skicklig ryttare som inte balanserar upp i ridningen och inte anser att det behövs:confused: VEM är din förebild?? Varifrån får du såna påståenden:confused: Du är LURAD, Totola och det är jättetrist.

Klättra ner från drömmarnas berg och rid i verkligheten istället, det kommer att fungera mycket bättre. :bow: Du gör dej själv en tjänst. Och det har ingenting med sparka och dra att göra, du behöver inte vara orolig att du ska börja utsätta hästen för misshandel eller att du inte tar hänsyn till just din häst!

Som jag skrev, börja med att lära dej själv halvhalter och övergångar för sätet (och inte handen) i skritt, så du känner att det fungerar och vad du pratar om. Skritt halt kan den inte stå på näsan av:confused:

Sen får du ta med dej det över i andra gångarter. Du kommer inte att göra en hästen eller nån annan häst en tjänst genom att tro att du kommer runt den svåra grundridningen,:eek: Du är verkligen värd att få hjälp med andra synsätt eftersom du är så engagerad i din häst och din ridning!!

Senast ändrad av en moderator:

Vi tänker inte lika. Sällan "dyker" de om man har minskat tillräckligt innan- förberett. Avbrott ska inte vara hafsiga.

Sen ger varje igångsättning styrka o balansen till avsaktningarna följer med det.

Halvhalter ger samma sak men ännu större styrka iom att den inte behöver sakta av varje gång du vill "sätta" den lite. den får oxå större bjudning vilket krävs för att den ska kunna samla sig.

en häst som hela tiden saktas av blir lydig i det, men inte tillräckligt stark för att jobba vidare i balans.

Fast nu missar du en viktig detalj - frågan var ju inte om hästen dyker eller inte (för det är det jag utläser från videoklippet = utgångsläget) utan hur man kommer vidare.
Och då tänker jag också utifrån vilket som är effektivast för ens egen förmåga/inlärning som ryttare. Att göra "samma sak" som man gjort så många gånger innan (övergångar då t ex) tror jag blir svårt att helomvända bara sådär i sina signaler till hästen tillräckligt för att *poff* få till riktigt bra övergångar, och förberedelserna är ju just övningar (till exempel) för att sen i ett senare skede kunna nyttja övergångar/halvhalter på ett bättre sätt.

Hade man gjort halvhalterna och övergångarna + inte medvetet eller omedvetet gett hästen ett femte ben från första början, då hade vi inte ens haft den här tråden.

Det betyder mao att självklart kan man också få bättre effekt av halvhalter/övergångar genom att göra dom bättre.
Frågan var då hur man gör dom bättre.

"en häst som hela tiden saktas av blir lydig i det, men inte tillräckligt stark för att jobba vidare i balans."

Tycker jag beskriver ganska bra hur jag menar att övergångar skulle fungera i det här fallet. Krävs först en förändringen i ridningen och hästen (och balansen) för att få bra effekt även om övergångar såklart inte bara har det som syfte/effekt.

Du menar att jag lurar mig själv om det är den skillnaden just jag upplever när hästen hamnar i bra egen balans resp. när den inte är det?
Jag har inget emot halvhalter och avstämningar, och ser det som en naturlig del. Men om man under en längre tid under utbildningen fortfarande har "problem" med att hästen rinner iväg om den inte får avstämningar/halvhalter som hjälp mycket frekvent, så självklart är det inget man vill fortsätta ha -i längden, om man kan avhjälpa det genom att förbättra ekipagets balans.
Samma sak med att hela tiden ha stöd i handen och hästen klarar att hålla balansen så länge den får det där stödet.
Det är helt ok.
Men har man det även i det man ser som "mål" och inte har som syfte att hästen ska kunna balansera sig själv, då tycker jag man är fel ute.

Fast nu missar du en viktig detalj - frågan var ju inte om hästen dyker eller inte (för det är det jag utläser från videoklippet = utgångsläget) utan hur man kommer vidare.
Och då tänker jag också utifrån vilket som är effektivast för ens egen förmåga/inlärning som ryttare. Att göra "samma sak" som man gjort så många gånger innan (övergångar då t ex) tror jag blir svårt att helomvända bara sådär i sina signaler till hästen tillräckligt för att *poff* få till riktigt bra övergångar, och förberedelserna är ju just övningar (till exempel) för att sen i ett senare skede kunna nyttja övergångar/halvhalter på ett bättre sätt.

Hade man gjort halvhalterna och övergångarna + inte medvetet eller omedvetet gett hästen ett femte ben från första början, då hade vi inte ens haft den här tråden.

Det betyder mao att självklart kan man också få bättre effekt av halvhalter/övergångar genom att göra dom bättre.
Frågan var då hur man gör dom bättre.

Nää jag ångrade mig, jag orkar inte lägga mig i känner jag :-)

Jag tycker du är vilse i mycket när det gäller ridningen tyvärr.

Det är bland annat så jättemärkligt att ha som mål att rida helt utan behov av halvhalter, samtidigt som man inte anser att ens häst ens är klar för att kunna klara av halvhalter tillräckligt:cool: Hur det nu kan vara så, för om något så behöver den ju balanseras upp, det ÄR ur hästens perspektiv prioritet ett.:confused: Du som vill rida dressyr för hästens skull:confused:
Vad i all världen innebär då det? ÄR det ok att hästen går i framvikt hela tiden?

Det du skriver går inte att förstå, rent logiskt, kan du förstå det?
Det känns som ett hopkok av förklaringar som du har valt för att få en ursäkt att inte behöva ta itu med en del skitsvåra saker som du utan tvekan har när det gäller din häst, efter vad du har berättat.:confused: Du har valt att tro att det finns andra sätt, att komma runt, att slippa det svåra och bara hitta sätt att låta hästen hitta dit:confused: Det är drömmar. :crazy:

Men jag unnar dej verkligen att hitta annat. det gör jag.:bow:

Intressant med jämförelse! :)
"Faserna" kan såklart innehålla annat också, särskilt 1:an, och bara man får önskat resultat så balansen successivt blir bättre så är det sak samma eg. hur man går tillväga tycker jag.
Men sen kan man ju se "faserna" som en check innan mer balanskrävande övningar, att man hittar sina knep/övningar i början av ett pass t ex i en övergångsperiod för att veta att man har bra balans och avslappning innan man försöker sig på något svårare.
Är det något annat specifikt man brister i så kanske man har helt andra check-faser eller sammanfattar det på ett helt annat sätt. Huvudsaken ordningen funkar för en själv i praktiken.

Jag tycker du är vilse i mycket när det gäller ridningen tyvärr.

Sån här kommentar gör det värt att fortsätta försöka förklara. Inte.
Det känns rätt solklart att vi tänker olika i det här fallet. Det får du gärna göra. Men jag orkar inte spendera mer energi på att försöka förklara det här, och du verkar inte såvärst intresserad av att förstå det heller, har noll intresse av att försöka "omvända" någon, ber man om en förklaring utan att vara öppen för att förstå utan försöker motargumentera till synes för att motbevisa- ja då ödslar jag bara energi i onödan.

Man kan förstå saker utan att hålla med. Om det nu är "förstå" man är ute efter. Och man kan respektera andras metoder utan att avfärda det som att "du kan ju ingenting" för att man själv inte förstår. Mycket moget.

Man kan förstå saker utan att hålla med

JA! Men i det här fallet är det inte så. Det går inte att förstå hur du får ihop det hela, för det finns inte någon logik ur utbildnings eller öht ridsynpunkt. Jag har läst och försökt förstå vad du menar att du gör och hur det leder nånstans framåt ur utbildningshänseende. Och det går inte. :confused:

"du kan ju ingenting"

Det skrev jag inte. Jag skrev att du är verkar väldigt engagerad i din ridning och att du har plockat ihop saker som blir en egen förklaringsmodell som du tar till alltid med hänvisning till vad just din häst inte kan eller klarar. Samt ett väldigt tjatande (ja ursäkta men så ser jag det) om stöd i handen och femte ben som om det vore ett alternativ som någon förespråkat eller ens tyckt var ok:confused:

Det vet jag inte. Men jag är helt ärlig med vad jag tycker. För jag tror du skulle vinna så mycket på att pröva andra sätt att se.

Jag har inget emot halvhalter och avstämningar, och ser det som en naturlig del. Men om man under en längre tid under utbildningen fortfarande har "problem" med att hästen rinner iväg om den inte får avstämningar/halvhalter som hjälp mycket frekvent, så självklart är det inget man vill fortsätta ha -i längden, om man kan avhjälpa det genom att förbättra ekipagets balans.
Samma sak med att hela tiden ha stöd i handen och hästen klarar att hålla balansen så länge den får det där stödet.
Det är helt ok.
Men har man det även i det man ser som "mål" och inte har som syfte att hästen ska kunna balansera sig själv, då tycker jag man är fel ute.

Men du, vem har påstått att problemet ska finnas kvar "efter en längre tid"?
Jag vet iallafall att jag har poängterat att hästar snabbt lär sig vad som förväntas av dem och att man redan efter ett eller några få ridpass lär ha nått en förbättring.
Självklart kommer man aldrig ifrån halvhalterna helt, de är ett verktyg som man jobbar med under hela utbildningen.
Om vi tar TS häst som exempel så har hon berättat hur det redan går väldigt mycket bättre, hon behöver inte ta tillbaka lika ofta - för hästen har förstått!

Och var kommer stöd i handen in i diskussionen? Ingen har påstått att man ska rida med "ett femte ben".

Du verkar läsa in saker som inte står någonstans. Argumenterar mot påståenden som aldrig har tagits upp.

Sen ska jag erkänna att jag har svårt att hänga med i ditt resonemang, jag får inte riktigt ihop det.. Men ibland är det svårt att göra sig helt förstådd i skrift :)

jag hänger inte heller med i resonemangent och i vilket fall som helst så har hästen svarat superbra och fort på tipsen ifrån dig och flashlight:bow: (och tränaren då med)

red ut idag och då brukar han va ännu mer i gasen men det va inte en enda gång jag va tvungen att bromsa upp med handen utan jag kunde bara spänna magen och få honom i en lugnare takt och sen fram igen och han är så grymt mycke lugnare. det är givetvis samma häst och han är känlig men han känns så mycke mer tillfreds med hur jag rider och jag har även blivit mer konsekvent och kommit på att skritt är ju ingen dum gångart! jag har gärna gått över till traven för fort innan har jag förstått nu. jobbar massor med att flytta och ställa om och få honom riktigt låg och rund innan jag går över till traven.
pollen har tidigare varit riktigt tittig men även detta har blivit bättre och det beror nog på att jag får honom mer lösgjord än innan. jag är nästan i chock och undrar när dom rosamolnen ska försvinna för han är så himla trevlig att rida och jag längtar jämt till nästa gång för allt känns så mycke bättre nu:banana: vilken tur att du sådde de där fröet i min hjärna:bow:

Och jag personligen tycker inte att man ska behöva använda frekventa halvhalter/avstämningar för att förebygga att hästen rinner iväg, skulle då se hästens behov av halvhalter som ett kvitto på att den ännu inte är i balans. Skulle den vara i egen balans så skulle den klara av att gå kvar ett längre tag (tills man som ryttare sabbar det) utan halvhalter.
Mycket bra beskrivet. :bow:
Beundar din ork att förklara.

Vore intressant att se dej och totola visa hur ni rider utan halvhalter.

Naturligtvis behövs inte lika mycket om hästen är i balans som det vi talar om i tråden, särskilt då på totolas häst som hela tiden hamnar i framvikt...e e u.

Men du ändrar ju också tempo, gångart, rörelser, samlingsgrad, osv. Menar du också att detta ska kunna utföras helt utan någon slags halvhalter öht.

Då är du i samma drömvärld och jag vill gärna se om du har exempel på detta!
Egna eller andras. :bow:

jag hänger inte heller med i resonemangent och i vilket fall som helst så har hästen svarat superbra och fort på tipsen ifrån dig och flashlight:bow: (och tränaren då med)

red ut idag och då brukar han va ännu mer i gasen men det va inte en enda gång jag va tvungen att bromsa upp med handen utan jag kunde bara spänna magen och få honom i en lugnare takt och sen fram igen och han är så grymt mycke lugnare. det är givetvis samma häst och han är känlig men han känns så mycke mer tillfreds med hur jag rider och jag har även blivit mer konsekvent och kommit på att skritt är ju ingen dum gångart! jag har gärna gått över till traven för fort innan har jag förstått nu. jobbar massor med att flytta och ställa om och få honom riktigt låg och rund innan jag går över till traven.
pollen har tidigare varit riktigt tittig men även detta har blivit bättre och det beror nog på att jag får honom mer lösgjord än innan. jag är nästan i chock och undrar när dom rosamolnen ska försvinna för han är så himla trevlig att rida och jag längtar jämt till nästa gång för allt känns så mycke bättre nu:banana: vilken tur att du sådde de där fröet i min hjärna:bow:

Vad kul att du märker skillnad:idea: Glöm nu inte att vara konsekvent hela tiden, det är där man lättast brister:o
Ja jag förstår att din häst blir lugnare, och mer tillfreds, det påverkar ju hästarna så, balansen är inte bara fysisk, den lugnare takten påverkar lugnande och ger mer avspänning.

Mycket bra beskrivet. :bow:
Beundar din ork att förklara.

Jag vill bara påpeka att just det stycket som du citerat inte på något sätt avviker från vad någon annan har påstått.
Det är nog självklart för alla att man kan minska på antal halvhalter ju bättre egen balans hästen har.

Men däremot så kan nog ingen rida HELT utan halvhalter/förhållningar, om det ska vara bra ridning och ett bra arbete. Att rida helt utan förhållning/halvhalter innebär ju att du bara kan rida runt i samma gångart (eller vänta nu, du kan gå uppåt men inte nedåt) utan att på något sätt kunna reglera eller styra. Antar att hästen stannar tillslut när den tröttnat eller?

Senast ändrad:

Jag väntar med spänning på en film från biggan som visar detta. :bow:

Behöver inte vara egen utan någon mästare. Ja inte Bent kanske, hans filmer är mest gjorda för att visa hur det inte ska vara har jag förstått av tidigare diskussioner :confused:

hmmm ja nån ska väl finnas som kan visa denna önskeridning som vi andra inte ens förstår finns:cry: :o

Blir så himla trött på dessa påståenden om nån perfekt ridning som är den enda ulitmata men som aldrig aldrig visas......

Håller med!
Och väntar fortfarande på svar på mina funderingar om hur övergångar o halvhalter skulle kunna göra hästen MER framtung? :confused:
Jag känner mig mycket förvirrad och tycker också detta verkar vara någon slags "drömridning" som beskrivs. Jag känner inte igen resonemanget från någon enda av alla de tränare jag ridit för genom åren heller.
Hade jag unvikit halvhalter o övergångar med min gamla häst som VERKLIGEN var benägen att använda mina armar som femte ben, ja då hade jag inte fått göra annat än bära omkring på henne. Vi hade aldrig kunnat komma till arbete heller genom att göra en massa krumelutter i ett monotont tempo i framvikt...

Men, övergångar o tempoväxlingar kräver stor fokusering o är inte alltid så skoj. För somliga kanske inte så skoj som att fokusera på förvända slutor, piaff osv. Vad vet jag.:confused:

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka