takt och balans

Sv: takt och balans

Chambon är jättebra vid longering, men jag vet inte om det kommer påverka direkt vid ridning.

Jag har inget emot graman, rider med det då och då på Maximus. Du kan ju alltid testa?

Chambon är bra för longering av stjärnikikare eller unghästar o bara i trav.
i galoppen bör de i såna fall få släppas mer fria- kan inte jobba i låg form.

Chamonen funkar väl på alla hästar där man vill ha dem i en lägre form?
Varför skulle man inte kunna använda den i galopp? Har jag gjort i flera år, det går utmärkt.

jag har tränat nu ikväll och vi har bestämt att vi ska avvakta med gramanen så länge så för gör framsteg från gång till gång så de får väl bli när vi gett upp hoppet;)
han va för övrigt riktigt fin men vänster bak tar en stund innan han vill få med sig ordentligt. han fuskar gärna med den!

Nu beror det givetvis på hur den är spänd, men i trav kan de gå lågt- lång o låg, men inte i galopp.

Om du inte kan rida den med manken uppe o samtidigt i en lägre form kommer den troligen att hamna även i framvikt. Tvingas den ner blir det troligen samma-tyvärr

tänk hur galoppen ser ut- svävmomentet- helt annat än i trav.

Men inte spänner man den väl så hårt att hästen måste gå så pass lågt? Är inte poängen med chambon att den ska inbjuda hästen till en låg form utan att på något sätt vara tvingande?

Den är ju tvingande beroende av hur man spänner den. annars behöver man ju den inte:confused:

Fortfarande kan hästen inte gå lika lågt i galoppen. För att rida den låg i galoppen krävs mkt av ryttaren.

Den är mer på bakdelen i galoppen o därför KAN det bli stor stretch eller att den hamnar i framvikt.
En graman kan man ju länga v. b. vilket blir svårt med en C.

Sen är det inget vidare att rida med den då den påverkas även av tygeln- vilket inte är tanken. Bara att lära den att söka sig framåt/neråt.

Jag har den såpass spänd att hästen inte tillåts springa ala stjärnkikare men sen är han fri att variera formen mellan en normal arbetsform och nosen i backen. I trav väljer han gärna att stretcha ut hela överlinjen medan han i galoppen går i en något högre arbetsform.

Förstår vad du menar - men för mig var det självklart att man inte spänner den såpass att hästen alltid måste gå väldigt lågt. Därför jag ifrågasatte från början :)

Och att rida med chambon kommer inte på fråga, då finns det lämpligare hjälptyglar om man är ute efter sånt ;)

Men inte spänner man den väl så hårt att hästen måste gå så pass lågt? Är inte poängen med chambon att den ska inbjuda hästen till en låg form utan att på något sätt vara tvingande?

presajsly

Korrekt använd skall bara chambongen hindra hästen att höja huvudet så mycket så att den tappar arbetet med circle of muscles, precis som du skriver - kan den inte galoppera i den formen så tränar man den inte, finns ingen anledning att använda den på annat sätt

Hästar med väldigt dålig exteriör springer som giraffer - annars handlar det om obalans. Att de tippar framåt på bogarna, och då kan det vara bättre med tömkörning - eller doubble lounge, så att man kan ta tillbaka dem så de släpper ned halsen.

Eftersom tråden handlar om balans - balans - så kan man få hästen till balans så kan den galoppera i en normal unghästform - halsen höjs när vikten tippas framåt - det är en reflex att hålla balansen för hästen

Lär man den att hålla balansen med den bakre hävarmen istället så kan den söka framåt nedåt - också det av reflex. och det är den reflexen man vill åt. när man letar efter kvaliteten takt

Senast ändrad:

OK:laugh:
Jag blev bara lite orolig:cool:

Du vet att jag tycker att ni är fina:love:- om.. det är honom som du har kvar:confused:

Jadå jag har kvar honom :laugh:
Vet bara inte om vi är så fina längre.. Ett år ute på landet har gjort oss till värre skogsmullar än jag kunnat ana :angel:

rida framåt och sätta takt i honom. Men jag menar inte forsera runt honom. har själv en som blir springig så jag vet.
I denna ridning göra lösgörande jobb. få loss hästen i bogen.
balansen kommer med bjudningen och bjudningen kommer med lösgjordhet, takt och stödet...

Håller helt med om detta och vet av erfarenhet att det känns för j**ligt i början men när hästen och man själv får klämm på det känns det så rätt och är så effektivt och man förstår inte alls varför man var tveksam i början. :)

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka