takt och balans

Sv: takt och balans

Du får tro vad du vill.

------------------------

för att flytta vikten gäller det ju att hästen är lyhörd och följer sin ryttare. Annars händer det du beskriver.

Nej det räcker inte - det krävs att den orkar hålla sin pilbåge dvs stabilisera ryggkotpelaren, men för att komma dit så måste man hitta rätt hållning i kombo med avspänning

svårt:crazy:

Vad är en halvhalt om det inte är en balanskorrigering/förändring?

Senast ändrad:

kl

jag är inte ett dugg aktiv i den här tråden som ni nog har märkt men jag tänkte uppdate lite om träningen från onsdagen och ridlivet för övigt;)

han kommer ner i den avslappnade låga formen nästan direkt nu så de känns som att vi utgår ifrån rätt håll nu redan från början. förut va de att han hittade den formen några få steg någongång ibland, så de känner jag mig verkligen supernöjd med!
på senaste träningen jobade vi mycke med böjning och lite öppna och sluta och tränaren visade mig hur jag skulle tänka om det va en bog som jag inte fick med och hur jag kunde ställa om och rida lite förvänt och sådär. hon tycker jag ska jobba mycke med ställning eftersom han svarar jättebra på det och slappnar lätt av då och känner jag att han spänner till i tex en skänklvikning kan jag bara lägga en volt och böja lite så varvar han ner. känns som att jag har börjat få in ett system nu som verkligen fungerar!

tränade mycke gloppfattningar med och jag fick jobba med att nästan ställa honom lite utåt för att ha kvar hom på yttern för han lägger sig gärna på innern och kastar sig iväg och de tyckte han va ungfär de mest elaka vi kunde hitta på. han tog i så han nästan grymtade men vilken bärig och fin galopp han bjöd på! tacka vet jag en bra tränare:bow:

har även märkt vilken skillnad de är på hono över lag för han brusar inte upp så mycket översaker runt omkring längre utan han har lättare att hitta fokus. hade tex 5 ridskoleungar i röven i galopp idag och en snöplog utanför och förr hade de slutat med katastrof och en gensomsvett häst men idag va han relativt lugnt och gjorde de jag bad om:banana:

Läst hela den här tråden *pust* eller ja de inlägg som var intressanta att läsa. :angel:

Jag har ju en häst som rent ut sagt hade nog det värsta takt problem man kan tänka sig och i bland undrade man där upp om hästen inte stoppade ner ett femte ben när ingen såg på .

Hur som helst så har han blivit betydlig bättre.och jag och min tränare har liknade upplägg som du och din tränare har. vi är inte alls "där" riktigt ännu men hästen är som sagt bättre i dagsläget.Han kan även i dagsläget stoppa ner stödbenet när han får för mycket i skallen men inte som förr.

Det jag gjort med honom är att vi har ridit mycket öka och minska på volten.Flyttat på honom i skitt och trav och rätat framdelen på bakdelen Övergångar i mängder har jag ridit. trav skritt trav skritt så många nog skulle spy på det. :D och låtit honom få tid på sig att hitta sig själv. Jag har ju inte en ridhäst utan en gammal travare vilket gör att arbetet blir svårare och tar mer tid.(tar även lägre tid eftersom jag rider som ett lass skit) :D Han är het väldigt känslig och blir lätt spänd och mycket handlar om att han ska varva ner och inte bli hög i naken och bara pina på med ett ben i varge hörn som frenetiskt bara rör sig upp och ner utan ärlig framåtbjudning öht .

Nu har jag bara en äldre film som visar lite olika lägen han hamnar i och vilken skillnad det blir när han väl hittar (eller vi hittar ska man nog säga) taken och balansen. Vi är lite som en blind som leder en blind eftersom jag har problem med motoriken och balansen pga sjukdom oxå.Men vi kämpar på .Han skulle dock behöva en mer stabil ryttare.
Travare med ryttarproblem :D

Utgångsläget var värre än detta.
Urka purka

Inte för att jag kanske bidrar speciellt mycket kanske bland er här .Men kanske kan det sås ett frö bland dem som säger att man ska passa sig för vissa saker.. som övergångar tex ..:angel:

det står att dina filmer är privata?
men jag har sett filmer på din travare och han är otroligt fin och jag förstår att du har lagt ner ett otroligt arbete på honom!

jag har ä så länge kört på med massa övergångar och flyttningar och än så länhe har ju de fungerat kanon men idag blev träningen inställd pga massa snö på ridhustaket.- så tråkigt men men!

Jag har inte ridit ordentligt sen i höstas :( Insidan av ett ridhus har vi inte sett sen förra vintern. Nu har jag ju kanske inte samma mål som er andra och har även fått prioritera lite annorlunda jag har fått putta undan utbildningskalan lite för att få honom handikapanpassad tex.
Gör ett nytt försök med filmerna.
Sommaren 08
I slutet av agusti 09

Kan säga att jag antagligen aldrig i helsike orkat med alla turer med den här hästen om jag inte tyckt om honom så himmla mycket :love: han ger mig så mycket på alla plan även om han inte har de bästa förutsättningarna.

det är ju en helt otrolig skillnad på honom och man blir ju nästan stressad när man ser första filmen för han ser ut att va i hundra olika delar och det ser så kämpigt ut för honom! hur går det med galoppen på honom?
hur har ni gjort med bommar? har ni andvänt er av de?

Galoppen går lite si och så.Fattningarna är fina från både skritt och trav. övergångarna nedåt lika så.
Får han ligga i ett ganska friskt tempo i själva galoppen (som jag inte orkar sitta i tvärr) håller han en hygglig takt så det finns där.Med mer styrka och självförtroende så kan det nog gå vägen.Det hänger mycket på hur jag orkar med.Han får ju givetvis mer problem pga mig eftersom jag har svårt att balansera upp mig och hjälpa honom.

Han har gått över bommar färre gånger än jag har fingrar.Inget vi har använt oss av alltså.

Han har det riktigt tufft när han hamnar i spänning och det är lite jobbigt för mig som sitter på för man vill verkligen hjälpa honom rätt.Jag blir till att fess rida alldelens för mycket pga att han är så otroligt känslig. En signal fel och han trampar på likt en symaskin. Man vill lixom sitta och njuta lite när han väl är taktfast så att man själv finner ro oxå .så jag har haft problem att vidare utveckla traven för man vågar lixom inte riktigt för man vill inte hamna i spänning.så när han väl går ur ett sådant läge blir man lätt passiv och bara åker med för man vill inte störa.och precis som du säger han är som ett pussel där alla tusen bitar faller i sär och det är jätte svårt att pussla ihop ..i allafall för mig .I bland känns det som om man får rida varge svart hårstrå på honom och lägga dem rätt.Han går inte att forcera på någotvis och man får smyga in små nyheter nästan omärkbart för att han inte ska spänna till. allt sker med klapp och beröm hela tiden så han håller sig positiv och inte blir osäker.
Han är otroligt tapper och vill så väl så han nästan slår knut på sig själv.och med det finns det både för och nackdelar med då även detta gör att han hamnar i spänning i bland. jag har ju vetrinärundersökt honom upprepade gånger för jag var så otroligt säker på att han måste ha ont någonstanns eftersom han är som han är men tydligen inte. Han är bara väldigt mycket häst.

Det är imponerande hur du har kämpat med din pålle! På honom blir det så tydligt, de problemen som travare ofta kan ha, när man ser hur han använder kroppen och särskilt sina bakben. Där är det ju verkligen koordinationsproblem när du vill ha honom att arbeta annorlunda.
Många travare har det inte alls i lika hög grad, men på din syns det så tydligt, så det är ju jättebra kämpat av både dej o pållen.:bow:

Hur går det med din andra häst, köpte inte du en till tror jag att jag läste nånstans?

Jag har ett fullblod hemma oxå en fyraåring.Han är dock inte min utan en släktings.den har jag inte hunnit göra så vansinnigt mycket med heller eftersom jag inte mått så bra.Jätte trevlig häst dock..snäll taktfast med tre bra grundgångarter.Han har dessutom växt en hel del nu över vintern och hur det blir i framtiden med honom är inte klart ännu..Troligtvis blir han inte kvar här utan åker till sin matte.Jag orkar nämligen inte hålla igång två hästar som det ser ut i dagsläget och då blir det ganska givet att fullblodet inte blir kvar.Han behöver ju utbildas och användas inte bara gå och skrota.

Visst har min svarta stora problem dock gör det inte mig så mycket .Jag är lixom ganska nöjd med honom ändå. :D Jag har inte värst höga krav längre utan vill bara se till att han stärks så pass att han får ett långt friskt och meningsfullt liv. Han är ju dessutom nu för tiden snäll. Han skenar inte .han är glad och positiv och inte luftburen längre och framför allt han blockerar sig inte heller som han gjorde förr. Verkar vara trygg i sin tillvaro och tillfreds med livet.Och det är viktigast för mig. :)

Det har dom inte, dom orkar bara inte diskutera då dom tycker det är fullkomligt meningslöst :D
hi, hi, eftersom de svarar så ser jag ju att de förstår. svårare än så är det inte. Bara att läsa.
biggan: Jag har svårt att förstå vad du skriver för du ändrar dig hela tiden i allt du skriver
Jag har inte ändrat mig. det märker du nog om du läser.
och så citerar du fyra meningar i en mening taget ur sitt sammanhang och så svarar du något helt koko på det. Jag läser ju svar från dig i tråden där du skriver en sak och så fem sidor längre ner så kommer det obligatoriska svaret från dig att du aldrig har sagt det och så fortsätter det så sida upp och sida ner.
Det jag svarat står jag för. har inte nekat till något som jag skrivit. Det är ju bara att läsa. Om du inte gillar mina svar så är det upp till dig. Du behöver inte tycka om svaren. Ett forum är ett ställe där man får vädra sina åsikter och det är omöjligt att hålla med eller tycka allt alla andra skriver är rätt. Dessutom skulle det vara rätt tråkigt om alla höll med varandra hela tiden och inte ett dugg utvecklande. jag vill att en diskussion ska ge mig något att fundera på, som i sin tur kan leda ännu längre.

Nu hittade jag inlägget jag skrivit tidigare i tråden.
(hade ju egentligen dragit mig ur den här diskussionen, men detta hörde i hop med vad jag skrivit i tråden.)
Diskussionen handlar om rörelsernas nytta för hästens kropp. Hur rörelserna rids för att få ut bästa träningseffekt. och eftersom olika individer behöver träna olika saker så rids inte rörelserna likadant hela tiden och på alla hästar.
Forskning som grund till röresernas ridande saknas. Varför? finns inga pengar? finns inget intresse? (det tror jag det gör)

Idag tittade jag i senaste Hästfocus och till min glädje fanns en artikel om forskning på hur hästens form påverkar hästens sätt att arbeta. (i stora drag) De har tömkört hästar och ett antal grand prix hästar reds av sina vanliga ryttare. Det var intressant att läsa och är just sådan forskning jag efterlyste. De hade inte analyserat allt ännu så det kommer mera från undersökningen. Klart läsvärt.
Ett steg i rätt riktning tycker jag.
"Ridningens påverkan på hästens prestation" heter den, av Veterinärer och forskare vid SLU.

kl*
tänkte bara uppdatera lite med att säga att jag fått en helt ny häst:love:
tränaren undrade igår om jag gett honom något lugnande eller om jag bytt foder. han har verkligen lugnat ner sig avsevärt unden denna tiden och utvecklats enormt. ligger lite bilder i bildtråden här på dressyr om någon är sugen på hur han ser ut nu!

tar upp den här tråden igen!
tränaren red hästen idag och han va ganska stressad och speciellt i skritten blir han framförallt jättesur och är väldigt svår att få in i ramen igen efter galopp. skretar och surar och biter sig riktigt fast och blir i de läger stressad om man tar tag och säger till. överreagerrar i mitt tycke.

efter lektionen pratade vi mycke om uppbyggnad och träning och han har fortfarande problem att hitta ett "bra" läge i formen och man får känslan att han inte riktigt hittar sig själv och sin balans på något vis. detta syns inte från backen utan de är bara en känsla. hon frågade mig vad jag tycker om graman och i ärlighetens namn är det inget jag förespråkar och inget jag använt. hon gillar inte heller detta men har en hetsporre hemma som det funkat jättabra att ha gramanen som en vägvisare i speciellt dom situationerna då han stirrar upp sig och som i tex skritten efter galopp. hon tyckte vi kunde testa under nästa lektion och se hur han svarar på de. han har ju sina dagar då han är ritkigt stressig (dock är de jättemycke bättre än innan) och jag kan inte sticka under stolen med att de hade varit skönt att kunna få ner honom i en längre form för där lugnar han ner sig fort utan att vi ska behöva bråka. blir lätt bara en dragkamp.

pratade även om att ja kan longera med chambon någon dag i veckan. erfarenheter?

som ni märker är hjälptyglar en helt ny värld för mig:D

När hästen är på för mkt- gör ngt som gör att den bromsar sig själv- rid öppna.
Oavsett gångart.

Fast de hjälper inte alls i detta läget. Vi har försökt att hitta på allt möjligt men han jagar gärna upp sig och vill gärna va före ryttaren och slippa vänta på hjälperna. Han ger sig gärna iväg själv istället känns de som. Han vill hemskt gärna göra rätt och han verkar uppfatta att allt man gör är en bestraffning istället för en hjälp. Lägger man honom i en öppna i de här läget blir de mest benspattel och han bara ormar runt åt alla håll och kanter.

Hmm..Klurigt. Men jag är böjd att hålla med Axel.

Jag kan ju iof bara berätta hur jag gjort med min.Jag sätter honom i sidvärts allt som oftast när han börjar trampa luft.Nu är ju min iof en stjärna på att fuska även här om jag inte hjälper honom tillräckligt Det går nämligen alldelens ypperligt att trampa åt sidan utan att träda förbi med benen..Det gäller här att man är ganska så precis som ryttare och att de sidförande hjälperna är i våg med de framåtdrivande.

Jag har satt graman på min förr.Det hjälpte dock föga för taktens skull.jag använde den endast som nödbroms.Vill min häst sätta huvudet i vädret och sprattla med benen gör han det ändå trots hjälptyglar eller inte. Jag har iof inte bråttom nån stans med min häst heller det får ta den tid det tar. Min är dessutom väldigt känslig och "tål" inte att jag rättar mig själv för hastigt tex.lägger till en hjälp för fort eller för stort. gör jag det leder det till spänning direkt och han börjar ojja sig och tycker jag är obehaglig.Hjälp behöver han men dom får smygas dit.

Vi har fått göra så att man får leta på nått som hästen klarar galant och gå tillbaka till det om nått annat skulle bli "för mycket". Just för att få honom ur spänning till avslappning. Om din inte tar hjälperna som han ska kan det kanske vara idé att börja redan där så han förstår att det inte är en big deal att matte gör si eller så. Det det hör ju till utbildningen att hästen ska tåla hjälperna om än så små och det är väl en förutsättning för vidare utveckling av takt och balans.Han måste ju först förstå vad du menar och vara trygg i det .sen kan man gå vidare.Nu kanske inte din är som min alls. Men min går inte att tvinga in i någonting då går han rakt in i spänning och kan tom gå och psykiskt blockera sig och då får man ingen kontakt med honom alls.
Jag har fått för mig att sånna här känsliga hästar behöver tonvis med beröm och uppmuntran när de gör rätt inte bara via eftergift utan även på andra sätt.Och verkligen på ett positivt sätt förstärka när det blir rätt så att hästen är villig att försöka igen.Fast så ska nog ridningen vara överlag.Men jag får för mig att det är extra viktigt på individer som går med spänning och är lite ostabila i sig själva.
*flumm flumm*

jag förstår er tanke men grejen är den att han slänges sig gärna på innersida i galoppfattningarna och vi har därför gjort mycket flyttningar och sedan fattning så det triggar igång ännu mer eftersom han tycker att flytta betyder galopp! även om han gör mycke rörelser utan att galoppera efter så vill han gärna va före och laddar inför de. svårt läge!

ingen erfarenhet av chambon? heter de så?

Har aldrig använt en sådan :D Skulle nog inte ens kunna sätta den rätt på hästen .

Jag förstår precis hur du menar och det är knivit och framförallt ap svårt.

Ett problem som jag har är att jag rider för nogrant och förbereder..... och förbereder... i bland kommer jag pinsamt nog inte ens till skott :o För det ska ju kännas så där "rätt" MEN! i bland får man tumma lite på det där .Dels för att hästen inte ska kunna göra det där som tex din gör ..Han går och laddar för han vet eller tror att han vet vad som komma skall.Man får avdamatisera..rida som man skulle göra på en häst som inte beter sig så där och ta bort tanken att nu blir det så här eller så här för han känns så här osv.I bland är det bättre att bara göra och inte söka perfektion i allt.
Även jag har flyttat in min i galoppen. men slutade med det för han blev lite som din. Nu nöjer jag mig med att jag har honom på yttertygel och fattar bara .förblir han på yttertygel och galoppen börjar rätt bak nöjer jag mig med det just nu..resten tar jag tag i sen.men som sagt jag har travare ..det har inte du :D

hahahaha jag an inte mer än skratta när jag läser om dina förberedelser för jag känner alllt för väl igen dom:o tränaren sa de förra gången att men stina nu får du allt ta att bestäma dig för att NU är de galopp:D

och jag tror inte de spelar någon roll att din är travare för min är lik känns de som

hmm det kom upp mycke tankar efter att tränaren red idag och jag fick lite annan syn på min häst. han har varit lugn över lag nu ett tag men idag visae han sin dåliga sida igen och då blir de mycke som snurrar i huvudet. jag ska bli bäst i världen på att få honom att slappna av om de nu ska ta 10 år haha

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka