takt och balans

Sv: takt och balans

Lite det där problemet har jag haft och har med min häst. Han är het som tusan och varvar lätt upp. Förut "flydde" han genom att försöka rusa med. Idag ligger han kvar och väntar på en. Men han taggar upp något så enormt kring galoppen. Vi har förut fått flytta honom in i galopp med. Men även han började förekomma ryttaren och tagga upp i sidvärts.
Han kunde gå stencool ett helt pass. Men efter en galopp taggade han upp extremt.

Idag har jag ridit för samma tränare i en massa år. Och vi har lärt oss kringgå hans stressande och lugna ner honom för det mesta. Men det har varit en massa års slit med både mig och honom.

Förut var galoppen en så stor grej för MIG med. Jag stressade upp mig för att han skulle bli stressad. Idag är jag iskall. Och det hjälper honom mycket.

Vi rider enligt lite andra hjälper och har lärt in ett signalsystem för huvud framåt/nedåt. Så jag ger de signalerna då han stressar upp sig. Och sätter honom i en rund form som gör honom lugnare och är noga med att själv inte fastna i bromsande vare sig i hand eller sits.

Blir han för mycket kan jag göra halt och släppa tygeln en stund tills han taggat av. Och ibland ryggar vi lite lugnt. Och prata lugnt, vara lugn själv, andas, forma hästen och klappa ofta i överstrykning med handen så den får frihet. Men tillåt inte tempo eller takt att öka. Eller att den stjäl väg(smiter från linjen) eller slår sig ur formen.

Jag tror inte man kan undvika sätta sig och dem helt i de sitser man har problem i. Men om de, som min, har enorma problem kan man få gå in och ur de situationerna lite.

Jag rider även en PRE och en arab med lite samma problem. De har dock, spec PREn, lite annat förhållningssätt till hjälper. Min häst stumnar gärna till och blockerar sig om han blir stressad. De andra två måste man smyga med hjälperna på och inte vara för snabb. För då blir de själva fladdriga. Man måste snarare lära sig rida med viss fördröjning.
Min måste man vara snabb för att hindra att han ger sig iväg och stoppa och sätta in i lådan och hålla takten snabbt och distinkt. På de senare två får man smyyyga med allt och vara långsam.

Men även med dessa gör vi lite samma att de ska in i from på linjen i mitt tempo/takt.
Det viktigaste i sånna här fall brukar vara lugn och genomsläpplighet hos ryttaren och stor teknisk kunskap och känsla. Inte en hjälptygel!
För de här hästarna behöver skiftande hjälp och inte statiskt tvång. Det ger samma stressreaktion i huvudet på dem. Den får man övervinna på annat sätt än genom att dra ner och ihop dem.
Jag tycker sånna här hästar kräver sin ryttare. När du lär dig rida bort det här kommer du vara en helsikes ryttare! Men tveka inte att byta instruktör om denne inte kan ge dig verktygen för att ta dig dit.

Jag skulle personligen skämmas ögonen ur mig om jag som intruktör fick rekommendera gramman eller annan inspänning! Då hade jag hellre erkännt att jag tyvärr har för lite kunskap och ekipaget bör söka sig vidare.

Jag har hittills inte mött en enda häst som behövt gramman. Däremot en hel del ryttare tränare som inte klarat av annat.

fast jag måste säga att de där med gramanen dömmer jag henne inte alls för utan hon undrade egentligen bara vad jag hade för inställning till de och hon har aldrig ridit på de innan hon skaffade den hon har nu som också lätt blir stressad. hon hade helt enkelt bra erfranhet av att använda de på just den typen av hästar och hon tyckte han kändes mer trygg när man kunde visa vägen in i ramn igen. hon är verkligen den jag trivts absolut bäst att träna för och hästen har ändrat sig hemskt mycke till de bättre sen hon böjade hjälpa oss så att byta tränare är inte aktuellt.

och angende chambon så va de ju vid longering som variaton av arbete så det va inte vid ridning. jag har tömkört men han funkar inte bra i de och jag är för dålig för att hjälpa honom så då kom detta upp istället.

inspäningen är ju inte till för att få han på tygel eller tvinga honom på något vis för han är ju i form 90% av passen vid ridning så detta är mer bara en vägvisare.

för ävrigt svarade du kanonbra och jag känner att jättemycke beror på hur jag rider och de är frustrerande men de blir ju ändå bättre och bättre och jag har inte varit igång på länge heller så de är väl bara för oss att kämpa vidare.

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon skrivit samma sak. Jag har haft jätteproblem med takten i mina ökningar och har bara sprungit snabbare och jag studsar som en gummiboll uppe på ryggen. Har fått miljoner olika tips av olika tränare och andra "förstå sig påare". Inte förrän min häst massör tipsade mig om viktmanschetter lossnade det. Manschetterna väger 400g st och jag sätter dem på frambenen i max 10min. Rider fram som vanligt och sätter sedan dessa utanpå de vanliga senskydden. Känslan i ridningen är fantastisk och ökningarna har gått från 5-6 till 7-8 i bedömningen. Plockar sedan av dem och fortsätter passet och känslan "håller i sig". Jag kommer till ridning och hon trampar på vilket gör alla rörelser enklare.

Om du vill ha balans så kommer du inte hjälpa den utan stjälpa den med hjälptyglar. Vill du "bara" ha takt och vad som kanske känns som balans - kör på.
Det är inte för inte man brukar fråga sig om man vill lära sig rida eller om det är det synbara resultatet som är det viktiga! ;)
Vill du lära dig rida är hjälptyglar alltid en genväg/senväg.

Chambon vid longering (rätt använd) kan jag tycka är en bra stretching för hästen, alltså bra variation rent fysiskt för hästen (till skillnad från andra hjälptyglar) men man kan ändå inte räkna med att det ger någon effekt i ridningen utom om det osannolikt nog "bara" skulle vara så att hästen behövde den stretchingen.

Tack för ditt svar. Sakligt och bra! Och givetvis vill jag lära mig rida. Har sovit på saken och det blir ingen gramanridning utan de får ta den tiden de tar. Jag har som jag skrev igår bestämt mig för att bli världens bästa på att få honom att slappna av;) nu jäkla ska här tränas!

jag förstår er tanke men grejen är den att han slänges sig gärna på innersida i galoppfattningarna och vi har därför gjort mycket flyttningar och sedan fattning så det triggar igång ännu mer eftersom han tycker att flytta betyder galopp! även om han gör mycke rörelser utan att galoppera efter så vill han gärna va före och laddar inför de. svårt läge!

ingen erfarenhet av chambon? heter de så?
Håller med Thua...om lugnet. Sen måste du rama in den på ett varsamt sätt- sjung lite;)

Jag skulle inte fatta galopp var gång den tror sig veta vad som komma skall- coola ner o ta galoppen mer på slutet.

som regel blir det så där heta om man håller i dem- släpp lite o låt den galoppera på o ta tillbaka korta bitar. Du kommer att vilja ha energin längre fram så stryp den inte.

Håller med (tro´t eller ej! ;) ) det bästa flowet och den bäst utnyttjade energin brukar vara när man låter hästen skjutsa iväg (fortfarande inom hyfsad balans) för att sen be den omvandla energin till något annat.
Snarare än att envisas med att hålla tillbaka. Men det kräver såklart en viss grundbalans/teknik för att lyckas omvandla det - behålla tillräckligt även i det "fria" så det är omvandlingsbart. Ingen idé med fullt ös medvetslös menar jag! :)

vi galopperar alltid i slutet men de rör tl de ädå känns de som men de blir säkert bättre och jag tror mycke av problemet är att jag str och smyghåller på honom när vi har galopperat för att jag "vet" att han ska stirra upp sig. (jag behöver jobba på de)
och att galoppera är inga problem alls! där kan vi jobba med nyans och böja inåt och utåt och har lite smått börjat korta upp där är han lugn. är eter sen han tycker att han ska galopera hela tiden. han har lättast för de och tycker väl att de är bättre han slipper trava! tror jag ska träna på att galoppera och sen sakta av och släppa tyglarna och sen skritta och sen inte ta upp tyglarna förän han varvat ner

jag fattar precis vad ni är ute efter och jag har under korta stunder fått till känslan av att jag kan använda energin och dom stunderna är ju toppen! då är han verkligen kalasfin men tyvärr är jag inte alls på den nivån att jag kan göra de jämt

jag fattar precis vad ni är ute efter och jag har under korta stunder fått till känslan av att jag kan använda energin och dom stunderna är ju toppen! då är han verkligen kalasfin men tyvärr är jag inte alls på den nivån att jag kan göra de jämt
På den nivån är väldigt få :D Bara att träna vidare.Jag ältar vareviga dag :p

tror jag ska träna på att galoppera och sen sakta av och släppa tyglarna och sen skritta och sen inte ta upp tyglarna förän han varvat ner
Just detta har jag gjort mycket med min. med gott resultat.Just för att få bort förväntningarna från hans sida .Och ofta blir man rätt förvånad hur fort de lugnar ner sig .

jag tror de är nyttigt för mig med för då blir de som att börja om lite. han svarar jättebra på klapp på halsen och de är ju säkert för att man släpper honom!

Håller med (tro´t eller ej! ;) ) det bästa flowet och den bäst utnyttjade energin brukar vara när man låter hästen skjutsa iväg (fortfarande inom hyfsad balans) för att sen be den omvandla energin till något annat.
Snarare än att envisas med att hålla tillbaka. Men det kräver såklart en viss grundbalans/teknik för att lyckas omvandla det - behålla tillräckligt även i det "fria" så det är omvandlingsbart. Ingen idé med fullt ös medvetslös menar jag! :)
Jag utgår fortfarande... från en häst som har en ren o självbärig galopp. Jag vet att det är svårt på en travarras.

Galopperar du ngt alls?

idag du axel har jag suttit och sjungit för min lilla polle. det blev alicia keys try sleeping with a broken heart och jag hoppas ingen hörde mig:angel:

så fort han bara tänkte att han skulle stressa sjöng jag en trudelutt och lättade av i handen och vips så va han lugnt! fasen att de va så lätt:P
skämt å sido så är de nog mycket mig de beror på för jag ransakde verkligen mig själv idag och kom fram till att så fort jag tänker att han ska stressa så blir jag väldigt statisk i handen och armarna blir spända som tusan så de blir att jobba på de. (de är inte så konstigt att hästen blir spänd när jag är de!)

kunde till och med jobba med lite flyttningar i traven efter galoppen och de är sällsynt så de kändes kanon idag och ja va mer än nöjd efter en halvtimme så tack för feedback!

Det där låter mycket som en av mina gamla hästar som hade en helt otrolig galopp och där allt var lätt som en plätt i galopp (för honom) men han hade dålig trav och tyckte därmed inte om att jobba i trav. :mad: Han ville galoppera och ju jobbigare i traven, ju mer försök att gå över i galopp.

Den här har inte lika lätt i "ridhästgalopp" hon har lite väl mycket galopphästgalopp kvar, men det är på god väg att bli en högre rundare galopp, DET tycker hon är jobbigt och då blir det jobbigt att rida i galoppen, rakriktningen blir svårare det sticker lättare ut ben och bogar och hon blir stark i att tränga för att slippa vara rak:cool: Det gör att hon varvar upp i skallen och det kan sitta kvar efteråt, så att man måste börja om med arbete i skritt en stund för att komma tillbaka lite.

Men nu när hon får lite mer "kadaverdisciplin" i allt arbete, större krav på travarbetet också (aktivitet, med bibehållen takt och i ramen:cool:) så kan hon varva upp även i traven och vilja slå över i galopp för att det ändå blir lättare.

Så....sammantaget, det är nog mycket ett sätt att komma undan - att välja det lättaste för stunden. Med en häst som kan varva upp blir det en sån balansgång tycker jag, det får inte bli en ren strid, man vill behålla avspändhet och då kan jag lätt förfalla till att ställa för lite krav och mesrida tyvärr. Det är vad jag jobbar på just nu. Mera framåt, mera aktivitet men fortfarande med takten och rakriktningen. Det känns oftast som en stor utmaning....

Min häst lyssnar väldigt myclket på min röst. Trots det kan jag glömma det när jag koncentrerar mej , tyvärr och gör det onödigt svårt för mej själv...

Senast ändrad av en moderator:

jag känner igen mig på allt du skriver! precis allt verkligen. i nuläget känns de som att man får välja på ordentligt ridning med tryck och ev en småstressad häst eller mesridning med en avspänd:P jobbigt läge!
stunderna då jag får till honom bäst är i skogen. även om jag hittar avspändhet där så har han mer naturlig energi där så de är stor skillnad! de är där jag får mest wowkänsla faktiskt. då kan han kännas rikigt som e miljon.

fasen de är nog bara att tränasom gäller. jag hade i tankarna kring jul att jag ev skulle sälja men jag tänker helt annorlunda nu. även om de kommer ta tid innan vi kan komma ut på tävlingsbanorna så tror jag han kommer bli kanonfin när han släpper till sen.
ska se om jag kan få filmat nästa helg när de blir träning för jill flygare

Ja precis, för mej är det ofta också lättare ute i galoppen, jag känner att jag får till rakare högre och rundare och riktigt bra högergalopp ute nu, men inne är det svårare att hålla bogen på plats och att bakbenet inte slinker innanför och hon ökar istället och blir stark i att tränga för saker som hon kan utnyttja för att "skygga" lite för, vilket gör att ramen flyger all världens väg:o Just nu är jag nöjd med korta sekvenser av bra höger inomhus, och försöker f ö stärka den genom förvänd, och lite sk vikn i galopp. Samt ute då.

Vänster är lättare nu, men i höger kommer hon fortfarande oftast undan.

Ja det är roligt att träna, jag känner ibland att jag borde ha en annan häst men det vill jag ju inte egentligen:love:

Visst handlar det om att man påverkar... omedvetet med sin egen energi- därav man ska ge 17 att träna svårigheter en stressig dag. Många korta skrittrepriser på lång tygel kan oxå lugna ner.

Hur ofta tänker man på sin egen andning när man rider. Det ska jag göra idag:cool:

Ja de är så himla lätt att fixera sig vid att allt är fel på hästen. Idag utgick jag från att allt va mitt fel och vips så gick de bättre:)
Jag känner även att jag rider mycke bättre när jag styrketränar. Jag är frisör så jag blir lätt väldigt stel i axlar och armar så de mjukar ju upp de hela lite:)

Chambon är jättebra vid longering, men jag vet inte om det kommer påverka direkt vid ridning.

Jag har inget emot graman, rider med det då och då på Maximus. Du kan ju alltid testa?

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka