Sv: takt och balans
Nej men skämtar du som reagerar så?? Självklart kan inget regelverk i världen beskriva någon rörelse så att det ska kunna gymnastisera alla hästar lika bra oavsett hur de är byggda. Det går inte. TR är utformat för tävling. Inte för att ge hästen bästa möjliga träning. Många av elitryttarna brukar ju vara bra på att påpeka att de som står i TR är det perfekta idealet som man försöker komma i närheten av. I och med att inga hästar är perfekta i verkligheten utan olika byggda och med olika mentalitet så kommer rörelserna att skilja sig mer eller mindre från vad som är idealét på tävling. Ta tex en sluta. Den slutan som tränar och stärker min häst bäst kanske inte alls är den slutan som tränar och stärker din häst bäst. Det beror ju på hästarnas olika utgångslägen och förutsättningar.Helt ärligt , Du måste skämta !!!
Detta var precis vad tränarna diskuterade när jag hoppade in i diskussionen. ska se om jag har några anteckningar.Rörelserna i TR är ju utformade så att dom gymnastiserar och stärker hästen, dressyrprogrammen är utformade så att det genom ett system blir logiskt vad man måste arbeta på för att komma vidare. Och om du inte stärker eller gymnastiserar hästen så kommer du inte vidare.
tjena. vill du missuppfatta mig igen? Jag tränade både genomtänkt och målmedvetet när jag tävlade. annars hade det knappast fungerat. men jag vill förtydliga att när man inte längre är intresserad av tävling så betyder inte det att man lägger sina ambitioner på hyllan och bara lullar omkring. (det verkar som om vissa tror det) Nu tränar jag ännu mer målmedvetet och genomtänkt. Det är skillnaden för mig. Att jag är äldre och flera erfarneheter rikare spelar förstås också roll.Sen om du inte lyckades träna varken målmedvetet eller genomtänkt när du tävlade hör väl knappast hit, eller??