takt och balans

Sv: takt och balans

Helt ärligt , Du måste skämta !!!
Nej men skämtar du som reagerar så?? Självklart kan inget regelverk i världen beskriva någon rörelse så att det ska kunna gymnastisera alla hästar lika bra oavsett hur de är byggda. Det går inte. TR är utformat för tävling. Inte för att ge hästen bästa möjliga träning. Många av elitryttarna brukar ju vara bra på att påpeka att de som står i TR är det perfekta idealet som man försöker komma i närheten av. I och med att inga hästar är perfekta i verkligheten utan olika byggda och med olika mentalitet så kommer rörelserna att skilja sig mer eller mindre från vad som är idealét på tävling. Ta tex en sluta. Den slutan som tränar och stärker min häst bäst kanske inte alls är den slutan som tränar och stärker din häst bäst. Det beror ju på hästarnas olika utgångslägen och förutsättningar.
Rörelserna i TR är ju utformade så att dom gymnastiserar och stärker hästen, dressyrprogrammen är utformade så att det genom ett system blir logiskt vad man måste arbeta på för att komma vidare. Och om du inte stärker eller gymnastiserar hästen så kommer du inte vidare.
Detta var precis vad tränarna diskuterade när jag hoppade in i diskussionen. ska se om jag har några anteckningar.
Sen om du inte lyckades träna varken målmedvetet eller genomtänkt när du tävlade hör väl knappast hit, eller??
tjena. vill du missuppfatta mig igen? Jag tränade både genomtänkt och målmedvetet när jag tävlade. annars hade det knappast fungerat. men jag vill förtydliga att när man inte längre är intresserad av tävling så betyder inte det att man lägger sina ambitioner på hyllan och bara lullar omkring. (det verkar som om vissa tror det) Nu tränar jag ännu mer målmedvetet och genomtänkt. Det är skillnaden för mig. Att jag är äldre och flera erfarneheter rikare spelar förstås också roll.

Om du tror att världens bästa ryttare rider likadant allihop så förstår jag din inställning. Dessutom tävlar inte alla av de bästa ryttarna.

Betyder det här att du fortfarande anser att en riktigt skicklig ryttare ska klara sig utan eller med väldigt få halvhalter? Kan du på skoj nämna några du menar så att vi kan titta på filmer av dem?

Betyder det här att du fortfarande anser att en riktigt skicklig ryttare ska klara sig utan eller med väldigt få halvhalter? Kan du på skoj nämna några du menar så att vi kan titta på filmer av dem?
Det betyder exakt vad jag skrivit både nu och tidigare i tråden. När hästen är i en bra balans behövs inte lika många halvhalter.
Jag har aldrig sagt att en skicklig ryttare ska klara sig utan. Jag skrev att alla skickliga ryttare inte rider likadant. Det betyder just att alla skickliga ryttare inte rider likadant. Det finns ingen dold innebörd i det.
Alla påhopp och tolkningar helt uppåt väggarna startade när jag skrev i ett inlägg att jag förstod hur två sidor av en diskussion tänkte. Att det skulle få sån effekt hade jag inte en susning om. Jag undrar fortfarande varför vissa går till attack som om de vore livrädda för något. (anfall är bästa försvar liksom) underligt.

Men nu är det för mycket goddag yxskaft. ha det! jag orkar inte mer. De som vill läsa i den här tråden har ju gjort det och inte har de problem med att förstå heller så hej på er. Nu får ni förvrida någonannans förklaringar om ni absolut måste. tack för mig.

Senast ändrad:

[ det har inte varit problem med programridning. om jag hade haft det så skulle jag juinte skrivit som jag gör.

jag pratar ju inte om sämre kvalitet.

Om du tror att världens bästa ryttare rider likadant allihop så förstår jag din inställning. Dessutom tävlar inte alla av de bästa ryttarna.

Jag vet att världens bästa ryttare alla använder sig av halvhalter väldigt ofta. I det här fallet så talar vi om programridning och tävling , vill du tala om andra så är du på fel forum!

Världens bästa ryttare måste använda sig av väldigt mycket halvhalter i ett program om dom skall kunna bibehålla kvaliten i rörelserna.

Alla utom bigganl i Karlstad , fantastiskt !

:grin:

När hästen är i en bra balans behövs inte lika många halvhalter.

Ja det säger du ju i alla fall.

Jag har aldrig sagt att en skicklig ryttare ska klara sig utan.

Nej men med färre?

Jag skrev att alla skickliga ryttare inte rider likadant. Det betyder just att alla skickliga ryttare inte rider likadant. Det finns ingen dold innebörd i det.

Men du skrev det apropå halvhalter, eller hur? Menar du att den ryttaren som rider med färre halvhalter är den skickligare, och hur tänker du att deras ridning skiljer sig? Kan du ge exempel på skickliga ryttare som helt klart gör färre halvhalter och ändå lyckas rida mellan olika rörelser och gångarter och tempon? Det vore spännande att titta på någon film med den sån ryttare och se att det stämmer.
Du behöver bara skriva namn så kan jag söka själv.

Fast jag förstår inte riktigt varför det skulle vara så svårt att tänka sig att man skulle kunna rida utan halvhalter? Om jag rider dressyr barbacka och hästen är tillräckligt stark/fokuserad/välj vad ni vill, så kan jag få hästen att följa mitt säte ungefär som om det var mina egna ben jag styrde. Jag själv behöver ju inte göra halvhalter för att kunna gå i olika tempon och åt olika håll - det behöver jag ju bara göra om något oväntat händer som gör att jag måste göra något oöverlagt? Med sadel går det inte alls lika bra, antar att det blir för luddiga/fördröjda signaler. Minns att någon var inne på i en annan tråd ang övergång från galopp till trav att de flesta gör felet att inte anpassa farten till den nya gångarten. Det är lite så jag tänker. Om jag klarar att hela tiden anpassa mig efter det nya som ska ske innan det sker så kan jag rida alla övergångar framåt och med flyt - även om det är en övergång nedåt. Det är väl bara halt då där det inte funkar men halt är ju ett stoppande av rörelsen.

Naturligtvis blir detta svårare och svårare ju större spektra man sträcker sig över och ju tätare övergångarna (nu talar jag om alla möjliga övergångar) ska ske. Men för mig vore det det ultimata - att kunna rida ett riktigt svårt dressyrprogram där alla rörelser är så väl förberedda att de flyter in i varandra utan att jag någonsin behövde "göra en halvhalt"...

Som kommentar till mitt eget resonemang ska jag då lägga till att jag kommer ur en bakgrund där det ingår broms i alla halvhalter, i någon form. Det kanske finns andra typer också?

Nu är detta inlägg inte riktat speciellt till flash utan mer ett inlägg i diskussionen :).

Jag menar att det är just DÄRFÖR man behöver MÄTA ridning.

För man kan rida omkring i många år (som jag gjort :o) och tro en massa saker. Ens tränare kan vara bokstavstränare och också TRO en massa saker.

Men börjar man mäta och studera, kan man inse att det man tror/anser faktiskt är helt fel.

Som kommentar till mitt eget resonemang ska jag då lägga till att jag kommer ur en bakgrund där det ingår broms i alla halvhalter, i någon form. Det kanske finns andra typer också?

Här är FEI´s definition på halvhalt som jag tycker stämmer bra, knappt synbar alltså.

The half-halt is a hardly visible, almost simultaneous co-ordinated action of the seat, the legs and the hand of the rider, with the object of increasing the the attention and balance of the horse before the execution of several movements or transitions to lesser or higher paces. In shifting slightly more weight onto the horse's quarters, the engagement of the hind legs and the balance on the haunches are facilitated, for the benefit of the lightness of the forehand and the horse's balance as a whole.

Jag tänker att det blir en slags dröm i o m att man kanske som du säger ser halvhalten som en "broms" "förhållning" eller något annat som känns negativt och alltså helst inte borde finnas i rktigt "god" ridning. Kanske:confused:

MEn en halvhalt är ju egentligen bara en del i kommunikationen mellan häst och ryttare, den som hela tiden pågår när man rider och där hästen får hjälp att vara förberedd för det man ber om, och förutsättningar att kunna utföra det, oavsett om det gäller växla tempo, gångart, utföra rörelser osv, dvs att aktivera och balansera och förbereda hästen. Varför och hur skulle man kunna rida utan det?

Tar man bort halvhalterna blir det åka häst ganska snart för att inte säga direkt, det blir inte längre "rida".

Här är FEI´s definition på halvhalt som jag tycker stämmer bra, knappt synbar alltså.

The half-halt is a hardly visible, almost simultaneous co-ordinated action of the seat, the legs and the hand of the rider, with the object of increasing the the attention and balance of the horse before the execution of several movements or transitions to lesser or higher paces. In shifting slightly more weight onto the horse's quarters, the engagement of the hind legs and the balance on the haunches are facilitated, for the benefit of the lightness of the forehand and the horse's balance as a whole.

Hmmm ja det där var ju betydligt snyggare formulerat:bow: Det var typ så jag menade.......

Ett par citat från en av diskussionerna om rörelser och TR, som jag lovade lägga in.
En väldigt intressant diskussion med en erfaren och skicklig tränare/ryttare som alltid vill gå på djupet med allt. Tränaren fick mig att inse att jag var väl naiv och snäv i min tanke. Det öppnade ögonen en hel del på mig. Sånt är nyttigt. Jag insåg att jag inte tänkt tankarna till slut s.a.s utan nöjt mig med vad jag trott (och vad de flesta tror) Ibland är det lätt att bli bekväm och ta något för sant bara för att det är den allmänna uppfattningen. Men allt är inte vad det verkar vara om man skrapar lite på ytan. Med tiden kan små missuppfattningar bli stora skillnader också. Såna här diskussioner kan ibland vara jobbiga eftersom man inser sina egna brister väldigt tydligt, men just det är utvecklande, för blir man inte medveten kan man ju inte ta in mer. (hindra ens egen utveckling) Nu är det bara ett par citat från den diskussionen, men det innefattar ändå samtalets innebörd.
”Tävlingsreglementets definition är mycket snäv. Den visar hur man vid något sammaträde har beslutat att rörelsen skall se ut för ett man skall erhålla högsta poäng. TR diskuterar inte alls det funktionella värdet hos de olika rörelserna.”

”Hade det funnits forskning, och om till exempel TR eller RI vore baserade på forskning, hade de refererat till den aktuella forskningen.
Ingen ridhandbok, skulle duga som forskningsrapport eller högskoleuppsats.”

Senast ändrad:

Alla utom bigganl i Karlstad , fantastiskt !
:rofl: hur kommer du fram till allt? detta får du stå för själv, men det är ju inte ens nära verkligheten. Alla världens duktig ryttare rider inte likadant. Det är jag säker på att du vet.

Jag skulle bra gärna vilja ha källan till dom citaten......

TR är uppbyggt utifrån utbildningsskalan och följer den, även vad gäller kraven på de olika rörelserna. Så mycket trodde jag du visste? Du har ju tävlat så mycket?

De olika klasserna och kraven följer på varandra i ett system som följer utbildningsskalan och det är inte lite hipp som happ vad man råkar tycka ska ingå?? Det är tänkt som ett sätt att visa att hästen har nått en viss nivå i utbildningen. Kraven på rörelserna följer också detta.

Det innebär att tex skolor kan inte vara bara flytta in bakdelen eller framdelen. Det ska hända mer i hela hästens kropp bakifrån och ända fram.

Man kan naturligtvis säga att "varför ska det vara så"? Det går väl lika bra att en sluta är bara flytta in bakdelen;) Som exempel.

Men då har man missat hela sammanhanget hur en häst arbetar i kroppen om den verkligen ska kunna bära upp en ryttare och utföra arbete i balans, med styrka och lätthet och samspel med ryttaren och bygga upp kroppen allt mer för det arbetet. :crazy:

Citaten är för mej lättköpta poäng bland folk som tycker det är eländigt svårt att få någon ordning på sin ridning och gärna vill hitta "andra vägar" för att komma förbi. Det är vilseledande dessutom. Så som du använder dem nu i alla fall, jag har ju inte hela sammanhanget de är tagna ur.
jag borde vara ett tacksamt offer, det vore ju helt underbart om det verkligen var möjligt:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

inte grundridningen men målen är inte de samma för den som vill träna för hästens uppbyggnad/gymnastiserande och styrka jämfört med den som ska tävla. tävlingsryttaren har tävlingskriterierna att ta hänsyn till och de är inte alltid de samma som det som bäst tränar hästen. ja tränar med målmedvetet och genomtänkt nu jämfört med när jag tävlade så "bara" träna känns inte som bara för mig.
Eller hur menar du? Jag pratar om grundridning i det syfte att bygga upp och stärka hästen, att få hästen att bära ryttaren så korrekt som möjligt. Och det behöver den klara oavsett om matte/husse vill tävla eller ej. Så därför blev din kommentar lite märklig tycker jag.[/QUOTE hrm... det är precis det jag pratar om också.

Vi lever uppenbarligen inte i samma värld överhuvudtaget, vilket är märkligt eftersom du säger dig ha tävlat förr. Jag blir verkligen fundersam över detta svar, HUR tränade du när du tävlade?:confused: Ville du inte ha en hållbar häst då? Tror du verkligen på fullt allvar att TR är taget ur luften på något sätt? Man kan läsa vilken ridlära som helst om man tror att TR bara beskriver något suspekt som ska visas upp på en tävlingsbana. Det är enkelt att jämföra. Och just detta är ännu märkligare eftersom AR-ryttare INTE rider enligt TR och alltså INTE rider enligt ridläran.
Var är din röda tråd?

Jag vet att världens bästa ryttare alla använder sig av halvhalter väldigt ofta. I det här fallet så talar vi om programridning och tävling , vill du tala om andra så är du på fel forum!

Detta har jag påpekat hela tiden, men AR SKA tydligen diskuteras här eftersom några (vilka? inte biggan i alla fall....) tävlar. Fast dressyrridning får INTE diskuteras på klassiska forumet eftersom det går att tävla i dressyr. Trots dessa tävlande AR-ryttare. Jag är en ologisk person o förstår inte det här alls....:confused:

Om man har tävlat en bit upp ser man att det är ett logiskt om än svårt system.

Det här påminner om när jag blev ratad att delta i kurser med min hittehund på brukshundsklubben.
När jag väl fick papprena på den renrasiga gick det bra.

Kommenterade detta för den ansvariga, då hon svarade att jag inte fick tävla med den innan.
Svarade- Man börjar väl ändå med att träna innan tävling ens kommer upp på tapeten:crazy:
Sen kan man träna utan att tävla o sväva på de rosa molnen ändå. ser dock tävling som att få kvitto på att träningen har fungerat- även om orutin kan ge oanade konsekvenser inne på själva banan:bump:

Har man haft en för snäll tränare kan det bli ett obehagligt uppvaknande:eek: eller så tänker man som många-- domaren kan inte se god ridning:rofl:

Nu när OS pågår så är det mkt prat om FOKUS.
Det är väl det som är skillnaden.
Den ENDA gången :o som jag har planerat in i minsta lilla halvhalt o kunde genomföra så- mitt livs ritt:banana:

Jag skulle bra gärna vilja ha källan till dom citaten......

TR är uppbyggt utifrån utbildningsskalan och följer den, även vad gäller kraven på de olika rörelserna. Så mycket trodde jag du visste? Du har ju tävlat så mycket?

De olika klasserna och kraven följer på varandra i ett system som följer utbildningsskalan och det är inte lite hipp som happ vad man råkar tycka ska ingå?? Det är tänkt som ett sätt att visa att hästen har nått en viss nivå i utbildningen. Kraven på rörelserna följer också detta.

Det innebär att tex skolor kan inte vara bara flytta in bakdelen eller framdelen. Det ska hända mer i hela hästens kropp bakifrån och ända fram.

Man kan naturligtvis säga att "varför ska det vara så"? Det går väl lika bra att en sluta är bara flytta in bakdelen;) Som exempel.

Men då har man missat hela sammanhanget hur en häst arbetar i kroppen om den verkligen ska kunna bära upp en ryttare och utföra arbete i balans, med styrka och lätthet och samspel med ryttaren och bygga upp kroppen allt mer för det arbetet. :crazy:

Citaten är för mej lättköpta poäng bland folk som tycker det är eländigt svårt att få någon ordning på sin ridning och gärna vill hitta "andra vägar" för att komma förbi. Det är vilseledande dessutom. Så som du använder dem nu i alla fall, jag har ju inte hela sammanhanget de är tagna ur.
jag borde vara ett tacksamt offer, det vore ju helt underbart om det verkligen var möjligt:rofl:

Det låter som ett citat på någon AR-kurs faktiskt. Särskilt detta :

"Den visar hur man vid något sammaträde har beslutat att rörelsen skall se ut för ett man skall erhålla högsta poäng."

Vid något sammanträde satt dom fulla och galna och hittade på saker och ting som hela världen som tävlar tränar stenhårt mot. Skitsamma om det inte funkar i praktiken :devil:

Nej men skämtar du som reagerar så?? Självklart kan inget regelverk i världen beskriva någon rörelse så att det ska kunna gymnastisera alla hästar lika bra oavsett hur de är byggda. Det går inte. TR är utformat för tävling. Inte för att ge hästen bästa möjliga träning. Många av elitryttarna brukar ju vara bra på att påpeka att de som står i TR är det perfekta idealet som man försöker komma i närheten av. I och med att inga hästar är perfekta i verkligheten utan olika byggda och med olika mentalitet så kommer rörelserna att skilja sig mer eller mindre från vad som är idealét på tävling. Ta tex en sluta. Den slutan som tränar och stärker min häst bäst kanske inte alls är den slutan som tränar och stärker din häst bäst. Det beror ju på hästarnas olika utgångslägen och förutsättningar.

Jag förstår faktiskt inte hur du tänker... Jag menar en öppna är en öppna är en öppna oavsett på vilken häst du sitter på :confused:

Självklart kommer rörelsen skilja sig åt i kvalite beroende på vilken häst du sitter på och hur långt den har kommit i sin utveckling, vad den har för kvaliteter på traven osv, det är ju DET som avgör poängen. En markbunden häst kommer aldrig få en 8-10 poäng oavsett hur korrekt den gör öppnan rent tekniskt sett men TRÄNINGEN blir ju inte så mkt annorlunda för det. Är hästen begränsad i gången så är den och det enda man kan göra åt det är ju att stärka den och försöka utveckla traven så gott det går.

Men rörelsen öppna är ju samma oavsett och den är 3-spårig med böjning i bålen ställd emot rörelseriktningen. Rörelsen rätt utförd ÄR otroligt gymnastiserad oavsett om du rider den hemma eller på tävling. Hjälpgivningen är samma oavsett men rider du den inte korrekt så tro fan att den inte är gymnastiserande.

Sen kan man ha mer eller mindre böjning i den beroende på hästens utveckling och behov men så jäkla mkt annorlunda blir det inte.

Det är sanslöst svårt att rida en korrekt öppna, inte som Bent som bara böjer i halsen och rider runt med rak kropp = inte ett skit gymnastiserande. Jag tror ditt uttalande baserar sig på någon som tänker som han. Lätt att skylla på att hästarna ser olika ut , men så länge dom har 4 ben , ett huvud och en kropp så kan dom oxå göra en korrekt öppna enligt TR som är gymnastiserande även om den aldrig kommer se ut som 10 poäng men likväl korrekt.

Senast ändrad:

TR är uppbyggt ur hundratals år av erfarenhet och klassisk litteratur. Om man vill läsa VARFÖR skolorna bör utföras, går man tillbaka i litteraturen, t ex till Guerniere osv. TR är inte en ridmanual.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka