takt och balans

Sv: takt och balans

Japp jag är också rädd om skrittens kvalitet och har förbättrat skritten genom detta arbete.

jag pratar inte om att skritta runt runt. Jag vill att hästen ska arbeta och lägger in mängder av olika typer av övergångar i skritten.

jag använder alla gångarter men inte i dressyrarbetet i början. Det gör jag ute i skogen.
Nej det är för att undvika malande.

För dig, inte för mig.

Vi har olika sätt att se på dressyrträningen helt enkelt.
För mig har det varit tvärtom, men jag säger inte att det här passar alla. Det passar mig.
ja saknas något i grunden är det bara att backa tillbaka. utan grund-inget att bygga på. där är vi säkert överens.
När jag läser detta är jag med på tua´s om att det mer är för ryttaren.

hästen behöver stärkas- anser jag o inte bara bära runt en på skelettet i skritt- där den trots allt behöver kunna röra sig mer fritt för att just jobba genom hela kroppen. Att korta skritten ser jag inget positivt med alls- förrän den är stark. Då först kan den bära en.

När jag läser detta är jag med på tua´s om att det mer är för ryttaren.
Det är för hästens skull. för min egen del kunde jag ju rida i alla gångarter, men jag vill inte göra det förrän hästen är redo, alltså använder sin kropp på ett bra sätt.
hästen behöver stärkas- anser jag o inte bara bära runt en på skelettet i skritt-
ja det är just det den inte ska.
Att korta skritten ser jag inget positivt med alls- förrän den är stark. Då först kan den bära en.
hästen behöver inte korta skritten för att kunna bära. den kan gå i en ganska lång/låg form (nedläggning) det viktiga är att bakbenen är engagerade och inte bakom hästen, så att arbetet kommer bakifrån, över ryggen och fram med en sökning till handen. Korta skritten gör jag inte förrän hästen är stark nog att klara det.

.

I
högre gångarter kan man visserligen på lättare nivå hålla ihop hästen genom fart och på så sätt som ryttare maskera en del problem.
jag tränar så här för att jag inte vill "hålla ihop" hästen utan att den ska bära sig själv.

Ja, jag menade inte att du gör det eller vill det. :)
Bara att det är något man kan göra i högre gångart lättare än skritt iom att skritten är långsammare så missar man som ryttare mer sällan problemen då de kommer i långsammare takt och "sticker ut" mer då iom att de inte körs ihop i en enda röra. De kan kännas större iom att de sker långsammare och är lättare att bena ut. Det blir större särskiljning av problemen. De enstaka problemen känns kanske större. Men helheten är lättare och mindre problemfylld.
Dessutom slipper man problemen som mer påskjut kan ställa till med i balansen.

Om du inte tyckte problemen blev värre i ökat tempo hade du nog inte skrittat. Det är det vi menar tror jag med att problemen blir värre i högre tempo. I AR hjälper man av det genom att skritta länge. Då kan problemen hållas hanterabara. Det du och tränare upplever som att hästen inte orkar är en av de saker vi kallar problem.

Jag vågar nog påstå att mycket av skrittandet är för ryttarens skull. Om vi hade slängt upp Jan Brink eller i AR-ryttares fall då kanske Bent så vågar jag gissa på att samma häst skulle avancera nära på ljusår snabbare än den gör med de som skrittar i många månader upp till år.

Få hästar är så illa skapta för ridning att de inte KAN hålla balansen så pass att de inte går sönder i trav/galopp efter kortare tid, med förutsättning att de är inridna.

Dock så tycke jag som sagt skritt är en bra gångart att träna ryttaren i. Och bra att först testa nya rörelser för häst och ryttares förståelse i.
Och jag ser inte att skritten behöver bli sämre om man under en period av hosta tex jobbar hästen i max skritt. Men då ska man jobba den korrekt också.

Jag har stött på det där med att inte använda halvhalt utan be hästen gå i sidled för att få den att lugna ner sig om den går för fort(i skritt). Men det kan ju på inga sätt ersätta halvhalter iom att en halvhalt är en balansering då hästen ska svara genom kroppen och sätta sig mer.
Det jag menar är inte att man ersätter halvhalterna utan att man jobbar med andra saker. Om orsaken är att hästen inte väntar på ryttaren får man börja där tex. ber man hästen gå i sidled, skänkelvikning eller skolor är det för att man vill komma åt inner eller ytter bak eller för att placera bogar eller bakdel bättre. I förlängningen när det som saknats är på plats kan (förhoppningsvis) hästen balansera sig bättre. Det ena ger det andra och mycket går i varandra.
Använder man den metoden istället för halvhalter för att reglera framtung och rusande häst får hästen visserligen ingen möjlighet att hänga fast i ryttarens hand om ryttaren nu gör en felaktig halvhalt och fastnar i handen. Men man lurar sig själv om man tror att det är en balanserande rörelse.
Om bristen på balans beror på att bakdelen inte är med kan skolor få hästen bättre balanserad. det beror ju helt på häst och situation.
Jag tycker inte skritt behöver vara av ondo. Det går att arbeta en häst i skritt om man i värsta fall är tvingad till max skritt av något skäl. Den ska absolut inte somna av det. Då rider man för monotont och hästen är slapp. Det går att väcka en häst i skritt med. Men med just halvhalter och tempoväxlingar och "övergångar" samlad skritt-ökad skritt tex. Jag tycker rent av den övningen är nyttig.
ja!
Spec om man nu råkar sitta på en framtung sak. Då kan det vara bra att öva på att behålla den i balans utan att ramla fram då man släpper fram i form och tempo.
håller med där också.
Men som ni säger tränas en häst optimalt i alla gångarter
.Jag rider också i alla gångarter. Det tror jag alla gör. Nu pratar jag om själva dressyrträningen och vart jag börjar där.
Att man skrittar mycket inom AR tror jag beror på att man vill lära ryttaren styra hästen. Det handlar i mina ögon mer om att skola ryttare än häst.
I vissa fall handlar det förstås om ryttaren lika mycket som hästen. Om inte ryttaren klarar av att rida hästen i trav spelar det ju ingen roll hur högt utbildad hästen är. Den är inte bättre än sin ryttare. Då får man fokusera mera på ryttaren, men nu pratade jag om utbildning av häst och det gör knappast en oerfaren ryttare. Det är ju också en faktor som gör det svårt att tala om precis hur man gör för man gör på ett sätt själv, men det finns ju ryttare på alla olika nivåer och de kan inte arbeta hästen på samma sätt. Träningen måste ju anpassas så att den blir realistiskt till dem. (för att de ska komma framåt)

Ja om de inte är i det akuta stadiet.;)

Min gamle gubbe är hosthäst sen många år. Han måste få blåsa ur helst varje dag. Ju bättre flås han har desto mindre hosta.

Men om han väl blivit dålig(kan hända vid väderomslag eller förkylning om man har otur) så är det bara dumt att slita på luftvägar som är redan irriterade. Då är det lugnt som gäller tills det akuta stadiet är över. Annars hostar han utan att få upp ngt och luftvägarna kan bli permanent skadade.

Allt i samråd med veterinärer givetvis.
Men där är du nog överens iaf tror jag. ;)

Jag tränar mina i stort sett på samma sätt - ja eftersom jag följer ett fungerande system och har en röd tråd genom systemet vilket innebär att det blir enkelt och logiskt för hästen att gå vidare till nästa steg vilket gör att jag inte får så många problem på vägen.
jag tränar också efter samma system. Det är detaljerna och vart man behöver lägga fokus på för stunden som växlar, men systemet är det samma.
Så olika är inte hästar, dom har 4 ben , svans och huvud en kropp däremellan och är uppbyggda på samma sätt. Har man ett logiskt system så förstår i stort sett alla hästar det, det är det som logiskt betyder och det blir naturligt för hästen att gå vidare.
ja, helt överens med dig om det.

Jaha är det så att biggan likställer grundridning med att enbart skritta :confused:
Va?? :eek:Det har jag verkligen inte skrivit. Nu blir det rätt tråkigt igen för då har du inte läst alls. Ingenstans har jag påstått att skritt är grundridning för mig, för det är det INTE. Jag har ju tidigare i tråden beskrivit vad jag tycker hör till grunderna. Varför läste du inte det?
Då är det inte konstigt att det IGEN blir missuppfattningar. Begreppet grundridning har ju inget med att bara skritta att göra utan grundridning är ju just arbete med grunden, dvs övergångar, halvhalter och rakriktning och att lösgöra, och det handlar ju inte så mkt om att bara skritta.[/QUOTE Ja det håller jag med om. Varför läser du inte innan du drar så konstiga slutsatser? :crazy:

Nej, jag såg att du rider halvhalter. Det var Totola som skrev exempel på att man kan rida sidvärts istället.

Och inom så väl AR som TR utbildar en hel del mindre rutinerade ryttare hästar. Jag har själv varit en av dem. Och jag stöter på dem ofta.

Iom att AR inte är så stort är det sällan man hittar en AR-riden häst att skola in sig på. Man börjar ofta med sin egen. Och det ÄR en del som är olika. Hade en bra tränare tagit sig an grunutbildningen och omskolning av hästen då hade den nog avancerat betydligt fortare än om man som Svensson gör det själv. Vilket de flesta AR-ryttare får göra.

När jag bytte inriktning(till vad jag nu än rider:p) hade jag turen att få rida hästar som var mer skolade inom samma linje jag följer. Men visst fasen hade det iaf gått fortare om ett proffs utbildat min egen häst då han skulle skolas. Mycket av det som tog tid då berodde på min okunskap och inte på att min häst har så dålig fysik som han faktiskt har.
Jag har tränare som är väldigt franka med om man gör ngt dåligt. Men få tränare är lika öppna med att det beror på ryttaren. Jag fick höra då att vi gör det här mkt för din skull. Även om min hästs brister så klart var de de var.
Men många tränare säger inte det rakt ut även om de är väl medvetna om det själva. För många ryttare hade gett upp då. Och antingen slutat eller helt enkelt bara bytt till mer angenäma tränare. Och då kan man som tränare inte hjälpa ekipaget mot bättre ridning mer. Man får ofta som tränare bita sig i tungan för att man vill hjälpa hästen.;)

Ja precis, och jag förstår definitivt inte varför vissa skulle må bättre av att skrittas skrittas skrittas, :crazy:

Men det är ju uppenbarligen här som begreppet grundridning får helt olika innebörd.
NEJ, NEJ OCH NEJ. jag har inte sagt att man bara ska skritta. Vart får ni det ifrån? Jag skrev att jag börjar där och travar när hästen använder kroppen rätt i skritt. Det kan ju gå på minuter. Ni verkar förutsätta att det tar månader. varför??
För då pratar vi faktiskt ändå om helt olika saker och jag kan inte förstå hur du då kan hålla med om vissa andra saker i tråden, det är det som blir så förvirrande för det du säger går emot sig själv, och jag ser det fortfarande som att du försöker stå på två ben samtidigt men utan fast mark under det ena:cool: ( För det finns ingen fast mark där enligt mitt sätt att se, det bygger på helt felaktiga föreställningar om grundarbete för en häst, och vad som öht har förutsättningar att leda framåt. Ur rent fysiska aspekter)
Som sagt. skritt är INTE =grundridning för mig. Jag har beskrivit i tråden vad jag anser höra till grunderna.
Jag håller med om det som stämmer med min egen uppfattning. jag står på mina ben och har en klar uppfattning om systemet och den röda tråden i min ridning. Inga problem där. Däremot är jag inte låst vid att man tränar alla hästar på samma sätt eftersom de är olika både till exteriören och till psyket. för att få bästa möjliga resultat väljer jag att ta hänsyn till det. Det är inget motsägelsefullt i det.
(Jag träffade min gamla stallkompis för ett tag sen och red hennes dressyrhäst som är på väg upp i klasserna. Hästen var jättetrevlig att rida och det var inga som helst problem för mig att rida, trots att den är utbildad på ett annat vis än min egen.) skillnaderna är inte så stora som vissa tycks tro. :)

Jobbar du hästen annorlunda ute?
Nyfiken fråga bara.. :)

ja. jag rider i en friare form ute och arbetar inte alls med detaljerna på samma sätt. där är jag noga med att hästen rör sig i balans, bär sig själv och lyssnar på mig. (detaljerna tar jag på ridbanan.)

ja absolut men det tar ofta inte lång stund och det håller jag med om, men det är ju mer att checka av.
ja på en häst som kommit lite längre än bara till grunderna så är det absolut att checka av.
jag pratade om hur jag gör "från början". för en oerfaren häst/häst som ska skolas om/häst som varit felriden eller oerfaren ryttare kan det ta längre tid, när grunden ska sättas, men det får inte bli nötande i långa stunder utan hellre kort och ofta.

I AR hjälper man av det genom att skritta länge
.
Skrittarbetet ska ju inte hålla på längre än man behöver. sen blir det avcheckning.
.
Det du och tränare upplever som att hästen inte orkar är en av de saker vi kallar problem.
När jag skriver att hästen inte orkar så menar jag att den inte orkar fysiskt. Då får man träna för att stärka hästen och ge den bättre förutsättningar att klara av arbetet. Annars blir resultatet när hästen inte orkar att den skjuter på istället och tappar sin bärighet. Det är ingen bra arbetsform tycker jag. Då backar jag tillbaka och stärker mera för att ge bättre förutsättningar.
Jag vågar nog påstå att mycket av skrittandet är för ryttarens skull. Om vi hade slängt upp Jan Brink eller i AR-ryttares fall då kanske Bent så vågar jag gissa på att samma häst skulle avancera nära på ljusår snabbare än den gör med de som skrittar i många månader upp till år.
Ja absolut. En erfaren ryttare skrittar inte länge. De oerfarna ryttarna tar givetvis betydligt längre tid på sig att hitta rätt än en erfaren. Självklart.
Få hästar är så illa skapta för ridning att de inte KAN hålla balansen så pass att de inte går sönder i trav/galopp efter kortare tid, med förutsättning att de är inridna.
Jag menar inte att de går sönder. jag menar att det är bättre för dem att bära upp ryttaren och vill stärka det.

Ja jag är med på att om det blir för mkt påskjut tappar man bärigheten. Och det är inte bra. Då får man en framtung häst som går sönder.

Men varför tycker du att det inte är bra om det nu är så att det inte är för att den går sönder?

Och varför kan ett proffs a la Brink(jävla tjat om Brinken, men alla vet ju vem det är och det är ett kort och bra namn;)) få hästen att klara sig förbi skrittfasen(om vi antar att man har en sådan öht) snabbare än en mer oerfaren ryttare om det beror på att HÄSTEN inte orkar?

ja. jag rider i en friare form ute och arbetar inte alls med detaljerna på samma sätt. där är jag noga med att hästen rör sig i balans, bär sig själv och lyssnar på mig. (detaljerna tar jag på ridbanan.)

Men på den där oerfarna/felridna/omskolningshästen så räcker väl det bra som trav och galoppform även på ridbanan? Varför göra skillnad där? Det är väl ungefär vad man kan kräva av en sån häst och räcker långt, sen får kraven ökas på när styrkan kommer mer och mer. Varför skulle hästen inte kunna trava i balans på ridbanan?

När jag skriver att hästen inte orkar så menar jag att den inte orkar fysiskt. Då får man träna för att stärka hästen och ge den bättre förutsättningar att klara av arbetet. Annars blir resultatet när hästen inte orkar att den skjuter på istället och tappar sin bärighet. Det är ingen bra arbetsform tycker jag. Då backar jag tillbaka och stärker mera för att ge bättre förutsättningar.

Att trava i balans måste den ju orka, det är inte stora krav. Du kan ju som sagt göra alla de där övergångarna som både stärker och ser till att det inte blir risk att hästen bara skjuter på. Vad är det du begär innan hästen kan anses mogen att trava på ridbanan? Börjar den skjuta på med risk för framvikt så har du ju halvhalterna och övergångarna som motverkar det?

Jag menar inte att de går sönder. jag menar att det är bättre för dem att bära upp ryttaren och vill stärka det.

Men en häst i balans bär ju upp sin ryttare? Kan du rida hästen i balans ute som du skriver kan du ju göra det på ridbanan också.

Det jag saknar när du beskriver den här grundridningen är ett helhetstänk? Det är som att du separerar ridbaneridningen från annan ridning väldigt mycket mer än vad jag tycker att man kan eller bör göra på en grön häst, eller öht. Men det är vad jag tycker.

Senast ändrad av en moderator:

Blanda inte ihop äpplen och päron nu. Om någon blandar in AR i en diskussion som inte handlar om AR så tycker jag det är så onödigt. Det kommer ofta upp fast diskussionen handlar om något annat och känns som om det kommer upp just för att man förutser att det har med saken att göra bara för att det är vissa som skriver. Man tror alltså istället för att läsa var personen i fråga skrivit. Detta tycker jag inte speciellt mycket om nej.
Nu kom det frågor om skillnader i tanken om vad som är grunden i ridningen och då svarade jag på detta. Inte konstigare än så. Jag tycker inte att AR hade med detta att göra från början heller, men eftersom det blev inblandat så ville jag svara på detta.

Och den som tog upp AR här var ju du själv...

Det är olika saker. De som tränar enligt AR och tävlar dressyr tävlar ju enligt TR också. Precis som alla andra tävlande. Motsatsen till dressyrforumet skulle i så fall bli ett forum för de som inte tävlar.

Nej TR beskriver inte ridläran. TR beskriver tävling, kriterier och bedömning.

Så summa summarum: en del AR-ryttare tävlar så därför är det OK att diskutera AR på dressyrforumet. MEN, det är INTE OK att diskutera "tävlings"-dressyr på klassiska ridkonstforumet TROTS att där finns AR-ryttare som tävlar. Nej du, ditt resonemang köper jag inte alls....:cool:

En liten fundering också: vad tror du att TR bygger på? Vad bygger den ridning som TR beskriver på? Något nyuppfunnet bara för att blända domare o publik? Eller ridläran?

Du skriver också att du, i denna tråd, har diskuterat "tävling". Det har ju inte vi andra gjort, det som diskuterats är övergångar, halvhalter, tempoväxlingar o ren grundridning.

Senast ändrad:

Iom att AR inte är så stort är det sällan man hittar en AR-riden häst att skola in sig på. Man börjar ofta med sin egen. Och det ÄR en del som är olika. Hade en bra tränare tagit sig an grunutbildningen och omskolning av hästen då hade den nog avancerat betydligt fortare än om man som Svensson gör det själv. Vilket de flesta AR-ryttare får göra.
Absolut. men de flesta tar hjälp av tränare vilket jag tycker är väldigt bra. att sitta och försöka själv utan vägledning och ett öga från marken, (som dessutom är mer objektivt), tycker jag sällan ger någonting.
När jag bytte inriktning(till vad jag nu än rider:p) hade jag turen att få rida hästar som var mer skolade inom samma linje jag följer. Men visst fasen hade det iaf gått fortare om ett proffs utbildat min egen häst då han skulle skolas. Mycket av det som tog tid då berodde på min okunskap och inte på att min häst har så dålig fysik som han faktiskt har.
Men spelar det roll vilken tid det tar egentligen? jag menar, det tar den tid det tar för både häst och ryttare ska ju vara med på noterna både fysiskt och mentalt. Då tjänar man ingenting på att det går fortare.

Jag har tränare som är väldigt franka med om man gör ngt dåligt. Men få tränare är lika öppna med att det beror på ryttaren.
ska man dra det till sin spets så beror ju det mesta på ryttaren. Även om hästen skulle ha problem av olika slag så är det ju ändå ryttaren som ska anpassa sin ridning så att det underlättar hästens svårigheter och träna för utveckling för att i möjligaste mån komma ifrån dessa svårigheter. Det är ju aldrig beroende på hästen.
Men många tränare säger inte det rakt ut även om de är väl medvetna om det själva.
fegisar som är rädda att mista eleverna eller helt enkelt opedagogiska. går bort för min del.
För många ryttare hade gett upp då. Och antingen slutat eller helt enkelt bara bytt till mer angenäma tränare. Och då kan man som tränare inte hjälpa ekipaget mot bättre ridning mer. Man får ofta som tränare bita sig i tungan för att man vill hjälpa hästen.;)
fast om man som tränare inte är ärlig mot ryttaren hjälper man inte hästen heller tycker jag. sen är det klart att man får ha lite fingertoppskänsla och inte dundra på för mycket. En sak i taget.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka