takt och balans

Sv: takt och balans

Det här blir väldigt luddigt för mig för balans är ju vad allt arbete strävar mot och då skulle jag beskriva hur jag rider och tränar helt och hållet. Nej jag tror inte det var så du menade, men jag vet inte hur jag ska uppfatta det annars.

Jag menar med balans att hästen inte är i framvikt utan har flyttat vikt bakåt, att den bär någotsånär lika med sina bakben och mellan bogarna. Jag menar också att hästen är lugn, dvs inte spänd, att den arbetar och tänker framåt.

Man kan säkert analysera balans mycket mera men det är så jag vill beskriva det. Det är inte luddigt för mej och visst är det i balans med ryttaren, det är ju självklart, när ryttaren sitter på, men samma sak gäller ju även om man arbetar på töm tex.

Det här är inget konstant tillstånd som man bara är i utan det måste underhållas, av ryttaren, på en rad olika sätt, där halvhalter utgör en viktig del, men där även lösgörande, rakriktande och öht aktiverande är viktiga delar. Allt hänger ihop, och det är grunden för fortsatt arbete för min del.

Skritt, skritt, skritt i olika tempon, olika böjning, olika steglängd, olika rörelser, den bilden menar jag. När detta fungerar bra, hästen har bakbenen under sig, kommer över ryggen, söker handen, (och alltså bär upp sin ryttare och inte skyfflar sig fram med påskjut,) då först lägger jag in övergångar till trav. Inte mer än hästen orkar utan att falla isär i början. Ju mer hästen orkar ju längre blir traven. Sen börjar jag jobba i traven som i skritten, osv.

Jag håller med om att skritten är viktig. Men jag håller inte med om att endast rida i skritt så länge som det låter här. Travövergångarna stärker hästen och det finns ingen anledning att den inte ska klara det så snart den kan förstå och svara på ryttarens hjälper. Dessutom behöver hästen gymnastiseras och arbetas i olika gångarter för att må bra i kroppen. Skritt en svår gångart för ryttaren, dels är det svårare för hästen att få upp ryggen i skritt och komma igenom i överlinjen på rätt sätt, man riskerar att aldrig få en hopkopplad häst. Varför göra det svårare för hästen? Det kan bli en ond cirkel och lura sig själv att man har en kvalitet man inte har, och aldrig komma vidare.

Däremot kommer alla övergångarna in här, samt alla dessa halvhalter återigen, för det är bättre att byta gångart ofta än att mala i framvikt, och halvhalterna kommer att behöva vara många för att få balansen och takten.
Allsidighet. Dessutom får man inte glömma att mycket styrketräning sker utomhus, i naturen.

Men därmed inte sagt att skritt inte ska användas, för det tycker jag, och bla föreslog jag det för att hinna känna och lära sej att rida bra övergångar så att det inte blir framvikt. Även finns mycket lösgörande att göra i skritten, att rakrikta i skritten innan travövergångar osv. Skritten är viktig men inte att enbart nötas i.

Dessutom, jag vill kunna rida i alla gångarter tex ute och då måste jag göra samma arbete som på ridbanan, när det gäller grunderna, för jag vill ha samma arbete var hästen än travar eller galopperar, att vara i balans och på hjälperna.

Sen fattar jag fortfarande inte, du förstår totolas synsätt också, men håller inte med? Med andra ord anser du det är fel, men hur kan du då förstå det?

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl skillnaden. Jag är rädd om skrittens kvalité o sitter inte o skrittjobbar en outbildad häst.

den har mkt lättare för att göra allt.. som du vill i trav.
Den kan heller inte höja ryggen så mkt o därför skrittar jag nästan bara avsuttet på riktigt unga hästar.

hästen ska bära upp en med sin muskulatur o det gör den inte i skritt på samma vis- som den inte får några muskler av- inget arbete.

inte heller på vuxna utbildade hästar börjar jag att jobba den på tygeln i skritt, utan joggar igång.

Lydnaden får inte ske på bekostnad av framåtbjudningen. hästar som skrittas runt runt har en förmåga att somna- övergångar gör den alert o stark- om man nu inte vill ha en sömnig "lugn" häst.:confused:

Om hästen inte har bakdelen med sig och bär upp ryttaren över ryggen - söker handen, så skulle jag inte lägga in gångartsbyten alls. Hänger den inte ihop i skritt gör den det knappast i trav heller. Jag skulle jobbat i skritt tills hästen jobbade bra med kroppen och där var i tlllräcklig balans. Sen skulle jag börja med lite trav. (Har hästen inte balansen i skritt blir det ingen bra övergång till trav.)

Citat:
Övergångarna mellan gångarter blir mycket viktiga för att få hästen i balans och igenom i kroppen. Det är ett sätt att flytta vikt bakåt och aktivera bakbenen.

Ja absolut, när hästen arbetar bra i skritt.
Nää.

För att hästen ska bli stark mkt mkt mkt mkt..fortare ska alla gånarter användas, men i kanske kortare sträckor= övergångar.

förstår nu malandet:crazy:

Det är ett missförstånd att man ska göra saker i skritt först.
OM man... gör en övning för svår i trav- kan man sakta av o göra en bit i skritt för att sen försöka igen med mindre krav. gäller ökningar, sk, vikn. skolor....mao allt.

en bra form får den lättare i trav där den får upp ryggen av arbetet- inget som man först måste skaffa sig i skritt.
risken är överhängande att problemen blir mer distinkta i trav o galopp= avslöjande.
då får man göra mer grundjobb först- backa lite.
att bara rida raka spår o volter tills det är ngn mening med att göra rörelser.

Hästen lär sig bäst att forma sig på böjt spår. då bör man ej samtidigt kräva att den i det ska gå rakt fram med böjning.

Senast ändrad:

KL, till bigganl:

Glömde lägga till en sak och citerar mej själv:
Skritt en svår gångart för ryttaren, dels är det svårare för hästen att få upp ryggen i skritt och komma igenom i överlinjen på rätt sätt, man riskerar att aldrig få en hopkopplad häst. Varför göra det svårare för hästen? Det kan bli en ond cirkel och lura sig själv att man har en kvalitet man inte har, och aldrig komma vidare.

Det är DET HÄR som gör att det blir diskussioner ang grundridningen på andra forumet, inte att jag i alla fall skulle vara emot grundridning, det är en stor missuppfattning, men det här tänket med enbart skritt anser jag är fel och det är det synpunkterna brukar handla om.

:rofl:Nu är det nog 1 april ändå. Du har fått svar i tidigare trådar gång på gång. Jag har upprepat svaren, men ändå har du frågat samma sak igen. Vad är det du vill ha svar på nu? Jag svarar gärna.

Tack då vill jag att du svarar på det här som jag skrev tidigare i tråden och inte fått svar på.

Citat:
Ursprungligen postat av bigganl
Jag tolkar Totolas beskrivning av sin "snabbkalkyl" som att hon helt enkelt tycker att man ska angripa problematiken från ett annat håll än att fortsätta med just den som inte fungerar. Det finns ju flera olika sätt att närma sig en förändring eller ett resultat. Fungerar inte den ena vägen kan det vara bättre att prova en annan.

Om inte halvhalter och övergångar funkar , vilken väg skall man då ta till för att få detta att funka än att skaffa fram bättre hjälp så ATT det funkar

Det här har flash frågat säkert minst 4ggr och jag en gång och säkert de andra 10 som inte heller förstår dig i tråden. Så jag skulle gärna vilja ha förslag på hur du skulle angripa detta problemet alltså en häst som inte tar varken halvhalter eller övergångar åt ett annat håll än att använda halvhalter och övergångar.

Och jag vill gärna ha konkreta förslag på övningar, vad dom gör och varför och vad du vill uppnå med just den övningarna och inte som du svarade flash - använd din fantasi.

Jag förstår att du tycker att du svarar när du ger ett sådant svar som tex använd din fantasi , eller som ovan - angrip det åt ett annat håll. Det är så du alltid svarar, alltid svävande och svaren kan betyda vad som helst. Aldrig ett konkret svar och det är ju därför du upplever att du har svarat på samma sak 100ggr och folk bara frågar igen och igen och igen.

KL, till bigganl:

Det är DET HÄR som gör att det blir diskussioner ang grundridningen på andra forumet, inte att jag i alla fall skulle vara emot grundridning, det är en stor missuppfattning, men det här tänket med enbart skritt anser jag är fel och det är det synpunkterna brukar handla om.

Jaha är det så att biggan likställer grundridning med att enbart skritta :confused:

Då är det inte konstigt att det IGEN blir missuppfattningar. Begreppet grundridning har ju inget med att bara skritta att göra utan grundridning är ju just arbete med grunden, dvs övergångar, halvhalter och rakriktning och att lösgöra, och det handlar ju inte så mkt om att bara skritta.

:rofl:Nu är det nog 1 april ändå. Du har fått svar i tidigare trådar gång på gång. Jag har upprepat svaren, men ändå har du frågat samma sak igen. Vad är det du vill ha svar på nu? Jag svarar gärna.
Eller menar du nu att jag ska sitta och räkna upp alla olika sätt att komma åt en sak? Det finns ju hur många som helst och eftersom alla hästar är olika blir ju svaren olika för de olika hästarna. Hur skulle det gå att ge ett konkret svar då?

Jag förstår att det blir förvirrande för dig , men alla andra i denna tråden har vid flera tillfällen gett konkreta råd på övningar man kan använda till vissa problem , du säger att det finns hur många övningar som helst och att du använder olika övningar hela tiden till olika hästar, du har inget system då alltså en röd logiskt tråd då mao som fungerar

Om jag har ett ekipage här och ser dem så skulle jag svara på hur jag tycker just de ska träna, men det är ju inte troligt att nästa ekipage ska träna på samma sätt. Hästar är olika. Det är väl ingen nyhet. Du menar väl inte att du tränar alla hästar på samma sätt och har samma lösningar på problem som kan dyka upp?

Jag tränar mina i stort sett på samma sätt - ja eftersom jag följer ett fungerande system och har en röd tråd genom systemet vilket innebär att det blir enkelt och logiskt för hästen att gå vidare till nästa steg vilket gör att jag inte får så många problem på vägen.
Så olika är inte hästar, dom har 4 ben , svans och huvud en kropp däremellan och är uppbyggda på samma sätt. Har man ett logiskt system så förstår i stort sett alla hästar det, det är det som logiskt betyder och det blir naturligt för hästen att gå vidare.

Senast ändrad:

Så olika är inte hästar, dom har 4 ben , svans och huvud en kropp däremellan och är uppbyggda på samma sätt. Har man ett logiskt system så förstår i stort sett alla hästar det, det är det som logiskt betyder och det blir naturligt för hästen att gå vidare.

Ja precis, och jag förstår definitivt inte varför vissa skulle må bättre av att skrittas skrittas skrittas, :crazy:

Men det är ju uppenbarligen här som begreppet grundridning får helt olika innebörd.

Bigganl:

För då pratar vi faktiskt ändå om helt olika saker och jag kan inte förstå hur du då kan hålla med om vissa andra saker i tråden, det är det som blir så förvirrande för det du säger går emot sig själv, och jag ser det fortfarande som att du försöker stå på två ben samtidigt men utan fast mark under det ena:cool: ( För det finns ingen fast mark där enligt mitt sätt att se, det bygger på helt felaktiga föreställningar om grundarbete för en häst, och vad som öht har förutsättningar att leda framåt. Ur rent fysiska aspekter)

Ja precis, och jag förstår definitivt inte varför vissa skulle må bättre av att skrittas skrittas skrittas, :crazy:

Men det är ju uppenbarligen här som begreppet grundridning får helt olika innebörd.

Absolut, att likställa skritta med att man automatiskt jobbar med grunden känns konstigt eftersom det mer beror på HUR man skrittar och inte ATT man skrittar.

Därför kopplade jag aldrig vad biggan menade med att alla AR - ryttare lägger ner så mkt tid på grundridningen och får kritik för det. Så helt uppenbart har begreppen olika innebörd. Därför kanske det är svårt för AR - ryttare att diskutera här eftersom deras begrepp innehåller helt andra saker än inom tävlingsdressyren.

Åh vad jag är trött på dessa missuppfattningar. Jag har aldrig någonsin sagt att jag rider utan halvhalter. (eller att den välbalanserade hästen inte behöver halvhalter) Jag skrev att på den välbalanserade hästen behöver jag inte göra lika många.

Förlåt ifall jag missuppfattat dig! Men som sagt, jag håller inte med. Jag menar att även på en OS-häst görs hundratals halvhalter bara på en snutt av programmet.

Jag menar med balans att hästen inte är i framvikt utan har flyttat vikt bakåt, att den bär någotsånär lika med sina bakben och mellan bogarna. Jag menar också att hästen är lugn, dvs inte spänd, att den arbetar och tänker framåt.
Ja men då är vi ju överens där. :)

Det här är inget konstant tillstånd som man bara är i utan det måste underhållas, av ryttaren, på en rad olika sätt, där halvhalter utgör en viktig del, men där även lösgörande, rakriktande och öht aktiverande är viktiga delar. Allt hänger ihop, och det är grunden för fortsatt arbete för min del.
ja, överens där också.:)

Jag håller med om att skritten är viktig. Men jag håller inte med om att endast rida i skritt så länge som det låter här.
jag vet inte hur länge du menar. Jag menar att det får ta den tid det tar. för en erfaren ryttare kanske det tar minuter. för en oerfaren kanske det tar flera veckor.
Travövergångarna stärker hästen och det finns ingen anledning att den inte ska klara det så snart den kan förstå och svara på ryttarens hjälper.
jag vill inte göra dem om hästen inte använder kroppen på ett bra sätt, men det är ju olika sätt att se på saken. Var och en gör som de tycker är bäst.
Dessutom behöver hästen gymnastiseras och arbetas i olika gångarter för att må bra i kroppen.
men man rider inte bara dressyr. Inte jag i alla fall. jag rider ut i skogen, hoppar osv. där rider jag i alla gångarterna. Jag pratar om det rena skolarbetet nu.
Skritt en svår gångart för ryttaren, dels är det svårare för hästen att få upp ryggen i skritt och komma igenom i överlinjen på rätt sätt, man riskerar att aldrig få en hopkopplad häst.
Där har vi väl olika erfarenhet helt enkelt. Jag har aldrig stött på svårigheter där, men om en häst har svårt för detta så skulle jag givetvis inte göra så med den. anpassa efter häst helt enkelt.
Varför göra det svårare för hästen?
Nej tvärtom, man ska underlätta så mycket det är möjligt.

Däremot kommer alla övergångarna in här, samt alla dessa halvhalter återigen, för det är bättre att byta gångart ofta än att mala i framvikt, och halvhalterna kommer att behöva vara många för att få balansen och takten.
fast mala i framvikt är ju precis det jag säger att man inte ska göra. Hästen ska arbeta genom kroppen bakifrån och fram. där är ett bra utgångsläge.(tycker jag)
Skritten är viktig men inte att enbart nötas i.
nej, men det har ju ingen sagt heller. jag tycker inte man ska nöta öht. Det ger ingenting varken fysiskt eller mentalt.

Sen fattar jag fortfarande inte, du förstår totolas synsätt också, men håller inte med?
läs vad jag skrivt. Jag förstår vad hon menar med de meningarna jag citerade. Det håller jag också med om. Det andra har jag inte läst (vilket jag sagt flera gånger) Ni skrev att hon sagt att en häst blir mer i framvikt av att ryttaren tar halvhalter. Jag har inte läst att hon skrivit det, men jag skrev att det resonemanget lät bakvänt för mig. Det håller jag alltså inte med om.

Förlåt ifall jag missuppfattat dig! Men som sagt, jag håller inte med. Jag menar att även på en OS-häst görs hundratals halvhalter bara på en snutt av programmet.

Alla får ha sina åsikter. När jag rider högt utbildade hästar (som då är i en väldigt god balans) behöver jag inte alls ta många halvhalter. Det är min erfarenhet. Du kan ju ha en annan.

Det är väl skillnaden. Jag är rädd om skrittens kvalité o sitter inte o skrittjobbar en outbildad häst.
Japp jag är också rädd om skrittens kvalitet och har förbättrat skritten genom detta arbete.
Lydnaden får inte ske på bekostnad av framåtbjudningen. hästar som skrittas runt runt har en förmåga att somna- övergångar gör den alert o stark- om man nu inte vill ha en sömnig "lugn" häst.:confused:
jag pratar inte om att skritta runt runt. Jag vill att hästen ska arbeta och lägger in mängder av olika typer av övergångar i skritten.

För att hästen ska bli stark mkt mkt mkt mkt..fortare ska alla gånarter användas, men i kanske kortare sträckor= övergångar.
jag använder alla gångarter men inte i dressyrarbetet i början. Det gör jag ute i skogen.
förstår nu malandet:crazy:
Nej det är för att undvika malande.

Det är ett missförstånd att man ska göra saker i skritt först.
För dig, inte för mig.

en bra form får den lättare i trav där den får upp ryggen av arbetet- inget som man först måste skaffa sig i skritt.
Vi har olika sätt att se på dressyrträningen helt enkelt.
risken är överhängande att problemen blir mer distinkta i trav o galopp= avslöjande.
För mig har det varit tvärtom, men jag säger inte att det här passar alla. Det passar mig.
då får man göra mer grundjobb först- backa lite.
ja saknas något i grunden är det bara att backa tillbaka. utan grund-inget att bygga på. där är vi säkert överens.

Om inte halvhalter och övergångar funkar , vilken väg skall man då ta till för att få detta att funka än att skaffa fram bättre hjälp så ATT det funkar
Om jag satt på hästen skulle jag svara på hur jag skulle göra. Jag vill veta vad i det grundläggande som inte fungerar bra. Sen anpassar jag träningen efter det. Jag skrev att jag gjorde en tolkning av vad Totola skrev. Dels vet jag ju inte säkert att det var så hon menade.

Det här har flash frågat säkert minst 4ggr och jag en gång och säkert de andra 10 som inte heller förstår dig i tråden.
Fast det är ju inte 10 st, inte ens i närheten. Om du går tillbaka i tråden så kan du se att de flesta inte har några problem alls att förstå. Det tror jag inte du heller har.
Så jag skulle gärna vilja ha förslag på hur du skulle angripa detta problemet alltså en häst som inte tar varken halvhalter eller övergångar åt ett annat håll än att använda halvhalter och övergångar.
Om hästen inte tar halvhalter eller övergångar fungerar inte signalsystemet mellan häst och ryttare. där skulle jag fokusera så att hästen lär sig vad tyglar, skänklar och vikt betyder och att ryttaren tolkar hästen signaler bättre. Det är fel i kommunikationen.
Och jag vill gärna ha konkreta förslag på övningar, vad dom gör och varför och vad du vill uppnå med just den övningarna och inte som du svarade flash - använd din fantasi.
Svårt att svara på eftersom jag inte vet hur hästen är. Det är ju inte bara problematiken som man tar hänsyn till utan även hästens mentalitet.
först måste man ju ta reda på om det är hästen som inte lyssnar på sin ryttare eller om det är ryttaren som ger otydliga signaler till sin häst.
Jag förstår att du tycker att du svarar när du ger ett sådant svar som tex använd din fantasi
Det där har du nog missuppfattat lite, men, men.
angrip det åt ett annat håll.
ja är det så konstigt. klart man kan angripa problem från olika håll. Ta en så enkel sak som galoppfattning. På en häst som inte vill fatta ena galoppen kan du tex ställa den utåt för att förhindra att den tar för sig med ytter bak. du kan också ställa den inåt mera för att förtydliga vilken galopp du vill ha. I det ena fallet förhindrar/försvårar du för det du inte vill ha och i det andra fallet förenklar du det du vill ha. Båda metoderna fungerar, men inte på alal hästar. Det ena funkar bättre på vissa och det andra bättre på andra.
Det är så du alltid svarar, alltid svävande och svaren kan betyda vad som helst.
Nej inte vad som helst, jag tycker man ska vara ärlig och när det inte går att svara säkert eftersom jag varken ser eller känner hästen i fråga kan jag inte skriva att så här ska man göra. Det kan bli hur ´fel som helst. Ridning han dlar i mångt och mycket om att anpassa sig efter individ och situation.
Många frågor i tidigare trådar har jag dock gett konkreta svar på. (Det finns ju frågor som är enklare att svara konkret på)
Trots det så har jag ändå svarar väldigt konkret och samma sak gång på gång på gång till jag insåg att det var nog ingen som läste svaren. (för då hade ju inte frågorna kommit igen)

Till stor del knapplån

Jag har stött på det där med att inte använda halvhalt utan be hästen gå i sidled för att få den att lugna ner sig om den går för fort(i skritt). Men det kan ju på inga sätt ersätta halvhalter iom att en halvhalt är en balansering då hästen ska svara genom kroppen och sätta sig mer. Ber man hästen gå i sidled så kanske den slutar gå fram för fort för att man om man flyttar mkt nog "sätter den i skiten", dvs i ngt den inte fixar i det högre tempot. Men det är ingen balansering av hästen utan bara ett tvång ur balans.
Använder man den metoden istället för halvhalter för att reglera framtung och rusande häst får hästen visserligen ingen möjlighet att hänga fast i ryttarens hand om ryttaren nu gör en felaktig halvhalt och fastnar i handen. Men man lurar sig själv om man tror att det är en balanserande rörelse.

Jag tycker inte skritt behöver vara av ondo. Det går att arbeta en häst i skritt om man i värsta fall är tvingad till max skritt av något skäl. Den ska absolut inte somna av det. Då rider man för monotont och hästen är slapp. Det går att väcka en häst i skritt med. Men med just halvhalter och tempoväxlingar och "övergångar" samlad skritt-ökad skritt tex. Jag tycker rent av den övningen är nyttig. Spec om man nu råkar sitta på en framtung sak. Då kan det vara bra att öva på att behålla den i balans utan att ramla fram då man släpper fram i form och tempo.

Men som ni säger tränas en häst optimalt i alla gångarter. Och grunderna lägger man i alla gångarter. Jag ser inte en häst som grundriden innan den klarar vissa saker i alla gångarter.
Man får igång muskulatur, hjärta, leder etc på olika sätt i de olika gångarterna. Så om nu inte hästen är under igångsättning eller sjuk i hosta eller liknande så rider jag helst i alla gångarter då den ska verkligen arbetas. Skritta ut någon dag kan väl vara trevligt som omväxling. Men jag arbetar dem inte så med bäst resultat med tanke på biomekaniken etc.

Att man skrittar mycket inom AR tror jag beror på att man vill lära ryttaren styra hästen. Det handlar i mina ögon mer om att skola ryttare än häst. För att inte lägga in fart, som dödar, innan ryttaren kan styra hästens kroppsdelar så att tex bogar etc inte flyter ut och kraften går ner i frambenen. Det tycker iofs jag är en sympatisk tanke mot hästens hälsa.
Jag vet ju inte om det blir så alltid runt om i landet. Men jag kan förstå tanken till viss del. Dock är det nog kanske tänkt(när man funderat ut lösningen som tränare eller vad man nu är) att man ska komma vidare lite snabbare. Men rider man som en del gör lektion någon gång i kvartalet, är normalbegåvad och sitter på en häst som har det svårt och är oskolad så kanske det dröjer onödigt länge.

KL, till bigganl:

Men det är ignen som sagt att man ska rida i enbart skritt. vilka konstiga tolkningar. :crazy:
Det jag skrivit är att jag vill börja i skritt och känna att hästen har koll på kroppen, att den kommer bakifrån, över ryggen och fram. Den ska bära upp sin ryttare. Pratar inte om hög samling nu förstås, utan en bra grundform där den bär upp istället för att skjuta på. Detta kan ju gå på 10 minuter på vissa hästar, men det kan lika gärna bli ett bra utångsläge först tredje dressyrpasset. Det beror ju helt på häst och ryttare. För en oerfaren ryttare tar det förstås längre tid. Kan ju tillägga att i detta skedet brukar jag rida kanske 10-15 minuter på ridbanan och sen rider jag ut istället.

Det där med att problemen blir tydligare i högre gångart håller jag också med om. Men för de flesta ryttare blir det lättare att hinna med i skritten. Därför brukar man ibland börja i skritt. För att ryttaren ska hinna lära in och hinna rida rätt.

I högre gångarter kan man visserligen på lättare nivå hålla ihop hästen genom fart och på så sätt som ryttare maskera en del problem. Och då om man inte är snabb nog missa dem. Men iom att hastigheten är så mkt högre, energin större så kommer man behöva vara snabbare för att hinna rida lika mkt i varje steg som man ska hinna i ett skrittsteg som ett galoppsteg tex. Därför märker man en del problem tydligare om man är uppmärksam.

Jobbar du hästen annorlunda ute?
Nyfiken fråga bara.. :)

Nu hann du före:laugh: Jag undrade bla precis samma efter att ha läst.

Tror jag skrev det tidigare men jag försöker att få med samma arbete hela tiden, även ute. Det är ju inte några stora saker, känna var hästen är och få arbete i balans.

Men det är ignen som sagt att man ska rida i enbart skritt. vilka konstiga tolkningar. :crazy:
Det jag skrivit är att jag vill börja i skritt och känna att hästen har koll på kroppen, att den kommer bakifrån, över ryggen och fram. Den ska bära upp sin ryttare. Pratar inte om hög samling nu förstås, utan en bra grundform där den bär upp istället för att skjuta på. Detta kan ju gå på 10 minuter på vissa hästar, men det kan lika gärna bli ett bra utångsläge först tredje dressyrpasset. Det beror ju helt på häst och ryttare. För en oerfaren ryttare tar det förstås längre tid. Kan ju tillägga att i detta skedet brukar jag rida kanske 10-15 minuter på ridbanan och sen rider jag ut istället.

Som jag skrev, jag säger inte att det är fel att rida en del i skritt,

känna att hästen har koll på kroppen, att den kommer bakifrån, över ryggen och fram

ja absolut men det tar ofta inte lång stund och det håller jag med om, men det är ju mer att checka av.

men det kan lika gärna bli ett bra utångsläge först tredje dressyrpasse

Ja då blir det alldeles för mycket anser jag. Det ÄR svårare för hästen, om det är en lite mer grön häst att komma igenom över ryggen i skritt. Och vi pratar ju om såna om det tar tre pass att komma igång i trav:confused: Då är det bättre att göra alla de här övergångarna för de hjälper också till i det arbetet, att få mer vikt bak, mer igenom häst.

Ja och sista frågan har jag redan ställt ang hur du då rider ute:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Använder man den metoden istället för halvhalter för att reglera framtung och rusande häst får hästen visserligen ingen möjlighet att hänga fast i ryttarens hand om ryttaren nu gör en felaktig halvhalt och fastnar i handen. Men man lurar sig själv om man tror att det är en balanserande rörelse.

Ja alltså jag vet att detta sidflyttande kan användas så, och tänkte nog att det handlade om det. Att flytta sidvärts på volt kan absolut vara bra och göras på flera sätt men mera ur rakriktande och lösgörande syfte, halvhalterna kommer man inte undan.........menar jag också.:)

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka