takt och balans

Sv: takt och balans

KL, till bigganl:

Glömde lägga till en sak och citerar mej själv:

Det är DET HÄR som gör att det blir diskussioner ang grundridningen på andra forumet, inte att jag i alla fall skulle vara emot grundridning, det är en stor missuppfattning, men det här tänket med enbart skritt anser jag är fel och det är det synpunkterna brukar handla om.

Aha, är det detta biggan menar med att AR-ryttarna får massor med skopor med ovett:idea:

Personligen anser inte jag att hästen blir grundutbildad genom att man skrittar, skrittar, skrittar, skrittar. Jag förstår inte hur man på detta vis ska bygga upp en ung häst. Ska man vänta med trav tills den unga hästen kan "arbeta" i korrekt form i skritt först? Vad händer då med skritten? bjudningen? styrkan i kroppen? balansen?
Ja, jag vet att på mina hästar i hade det i alla fall inte funkat...

Så summa summarum: en del AR-ryttare tävlar så därför är det OK att diskutera AR på dressyrforumet.
Nej!!! det har jag inte skrivit. jag skrev att dressyrforumet är till för diskussioner som handlar om dressyrtävling. Då måste man få diskutera dressyrtävling oavsett hur man tränar sin häst för tävling.
Du kan inte jämföra ett tävlingsforum med ett forum där man diskuterar träning. Det är ju två skilda saker. Här ska tävlingsdressyr diskuteras. Det står "om och kring grenen dressyr" som förklaring till detta forum. alltså tävlingsgrenen.
MEN, det är INTE OK att diskutera "tävlings"-dressyr på klassiska ridkonstforumet
där pratar man inte tävling utan träning. Vad skulle det ge dig att prata tävling i diskussioner där man inte pratar om tävling?
Du jämför två ojämförbara saker här.

En liten fundering också: vad tror du att TR bygger på? Vad bygger den ridning som TR beskriver på? Något nyuppfunnet bara för att blända domare o publik? Eller ridläran?
Detta är något som många gamla erfarna tränare diskuterar ibland och ingen har kommit fram till något bra svar än. (har har hoppat in i diskussion med flera i den här frågan, eftersom jag tycker det är en intressant fråga) Självklart borde det bygga på ridlära, men då är frågan, vilken ridlära? det finns ju inte en och vad säger att den ena är mer rätt än den andra? sen bygger det förstås på att man kommit fram till ett sätt som allt ska visas upp på för att man ska kunna tävla och göra en bedömning av de tävlande. Det är den uppvisningsmässiga formen och rörelserna du ska visa upp på tävling. Dressyrtävlingar kommer ju ifrån militären och de har som alltid haft mycket klara riktlinjer för hur de vill att allt ska vara, men det är för tävling. Vem kan påstå att det alltid är det uppvisninigsmässiga som tränar hästen bäst?

Du skriver också att du, i denna tråd, har diskuterat "tävling". Det har ju inte vi andra gjort, det som diskuterats är övergångar, halvhalter, tempoväxlingar o ren grundridning.
träning inför tävling. ber om ursäkt om det inte framgick.

Aha, är det detta biggan menar med att AR-ryttarna får massor med skopor med ovett:idea:
:crazy: nej, nej, nej, nu får ni läsa istället för att gissa. Det börjar bli löjligt.
Personligen anser inte jag att hästen blir grundutbildad genom att man skrittar, skrittar, skrittar, skrittar. Jag förstår inte hur man på detta vis ska bygga upp en ung häst. Ska man vänta med trav tills den unga hästen kan "arbeta" i korrekt form i skritt först? Vad händer då med skritten? bjudningen? styrkan i kroppen? balansen?
Ja, jag vet att på mina hästar i hade det i alla fall inte funkat...
Har någon någonstans i den här tråden påstått något sådant?? Inte jag i alla fall och jag har heller inte läst det. Vart i hela friden har ni fått det ifrån? Gissar ni bara friskt eller?
Det du beskrivit nu har jag aldrig sett eller hört någon ryttare göra. Hoppas inte jag får det heller för det låter helt idiotiskt.

KL

Till de som läst vad jag skrivit tackar jag för en intressant diskussion.

till de tre som inte läst alls utan bara gissat säger jag: Varför svarar ni på inlägg när ni inte läst dem? Det blir ju bara fånigt och omöjligt att diskutera.
(mycket underligt)

Fast det kan ju bero på att det blir svårt att förstå, tex har jag ställt en del frågar för att få lite klargörande men jag tycker inte att du direkt svarar på det som skulle kunna ge mer kött på benen och förståelse.

Tex har du inte svarat på frågorna i detta inlägg:

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=13267636&postcount=277

Det är seriösa frågor, eftersom jag inte kan förstå hur du tänker ang kraven på ridbana resp ute? Du kanske är så inne i ditt tänk att du tycker det låter korkat att inte förstå hur du resonerar men om man inte gör det så kanske det kan finnas anledning att fundera över om det faktiskt ÄR ologiskt eller om du inte riktigt lyckas få fram det logiska i så fall?

För mej blir det du skriver ologiskt, jag skulle gärna se svar på tex frågorna i det inlägget.

Ang skritt är det du själv som skrivit att du har rätt höga krav i skritten vilket gör att du inte kan komma till trav på kanske tre pass eller mer, beroende på häst eller ryttare:confused:

Ber om ursäkt. hade helt missat detta inlägget.
Men på den där oerfarna/felridna/omskolningshästen så räcker väl det bra som trav och galoppform även på ridbanan? Varför göra skillnad där? Det är väl ungefär vad man kan kräva av en sån häst och räcker långt, sen får kraven ökas på när styrkan kommer mer och mer. Varför skulle hästen inte kunna trava i balans på ridbanan?
Med en häst som är oriden/felriden/ska omskolas tycker jag det är viktig att göra det från grunden. Det viktiga här är att hästen lär sig hur den ska använda sin kropp. alltså bära upp sin ryttae. den oridna hästen gör inte det naturligt och hästen som är felriden eller ska skolas om gör inte heller det. därför börjar jag från börjar för att koppla ihop dem bakifrån och fram. När det finns en koppling i skritt och hästen känner sig bekväm där (avspänd) går jag vidare till traven och sen likadant med galoppen. Om jag skulle börja rida i alla gångarter direkt så underhåller jag bara det felaktiga sättet de använder sin kropp och det vill jag inte. jag ´vill bryta mönstret/det felaktiga sättet att använda kroppen och hjälpa dem till annat.

Att trava i balans måste den ju orka, det är inte stora krav.
Mång hästar kan självklart trava i en balans, men inte i en bra arbetsform. De har balansen i det felaktiga sättet att använda kroppen och det vill jag komma ifrån.
Vad är det du begär innan hästen kan anses mogen att trava på ridbanan?
Det har jag redan svarat på tidigare men ok. tar det igen. jag vill att hästen ska ha bakbenen med sig, komma över ryggen och söka fram i handen. det ska finnas en koppling bakifrån och fram alltså. där vill jag att den är bekväm, avspänd och påverkbar. Då börjar jag med traven. Jag vill alltså att den ska orka trava utan att tappa den arbetsformen och jag vill att den ska göra det utan att ryttaren ska gå in och "hålla kvar" hästen. ryttaren ska endast understödja. Jag travar några steg i början och utökar sedan efter hand som hästen är "ed" på vissa hästar går detta väldigt fort. På andra tar det betydligt längre tid, men det beror ju på hästens exteriör, psyke och vad den gjort innan. Det är lättare att lära från början än att lära om.

Men en häst i balans bär ju upp sin ryttare?
en häst kan ha balans även utan att bära upp speciellt bra.
Kan du rida hästen i balans ute som du skriver kan du ju göra det på ridbanan också.
jag rider som jag skrev i en friare form ute och tränar med större krav på ridbanan.
Det jag saknar när du beskriver den här grundridningen är ett helhetstänk?
grunden har jag ju beskrivit flera gånger. Det är att hästen kommer bakifrån, över ryggen och söker fram. kroppskontroll. bakben och bogar får inte vara överallt. Hur hästen använder sin kropp alltså.
Lika grundläggande är attt signalsystemet mellan häst och rytare är tydlgt så hästen har en ärlig chans att förstå och ryttaren måste lära sig lyssna till hästens signaler. den grunden är likadan både på ridbanan som ute i skogen för mig. Sen tränar jag mera detaljerat på ridbanan. där handlar det om uppbyggande,stärkande,gymnastiserande arbete för hästen. alltså lite högre krav där.
Det är som att du separerar ridbaneridningen från annan ridning väldigt mycket mer än vad jag tycker att man kan eller bör göra på en grön häst, eller öht. Men det är vad jag tycker.
grunden är som sagt den samma men mera detaljer på ridbanan. på en grön häst blir skillnaden väldigt liten. på en mer utbildad häst blir skillnaden större. ute i skogen har jag annat fokus, det kan vara klättring, kondition, mmmm. Visst kan jag rida dressyr ute också, men oftast gör jag det inte. det beror på häst och situation där också.

Nej!!! det har jag inte skrivit. jag skrev att dressyrforumet är till för diskussioner som handlar om dressyrtävling. Då måste man få diskutera dressyrtävling oavsett hur man tränar sin häst för tävling.
Du kan inte jämföra ett tävlingsforum med ett forum där man diskuterar träning. Det är ju två skilda saker. Här ska tävlingsdressyr diskuteras. Det står "om och kring grenen dressyr" som förklaring till detta forum. alltså tävlingsgrenen.

träning inför tävling. ber om ursäkt om det inte framgick.

Vi pratar inte alls om samma sak uppenbarligen. Jag pratar om DRESSYR som i dressyrridning, skit samma om man tänker tävla eller ej. Dressyr är dressyr och hästen är häst. Därför bör man kunna diskutera på båda ställen, och det kommer det nog att fortsätta göras också, förhoppningsvis. För övrigt tillhör du väl inte själv tävlingsryttarnas skara efter vad jag förstår?

Sedan kan jag undra av din kommentar "träning inför tävling": ser grundridningen annorlunda ut för dig om du tänker tävla eller om du "bara" tänker träna? Eller hur menar du? Jag pratar om grundridning i det syfte att bygga upp och stärka hästen, att få hästen att bära ryttaren så korrekt som möjligt. Och det behöver den klara oavsett om matte/husse vill tävla eller ej. Så därför blev din kommentar lite märklig tycker jag.

KL

Till de som läst vad jag skrivit tackar jag för en intressant diskussion.

till de tre som inte läst alls utan bara gissat säger jag: Varför svarar ni på inlägg när ni inte läst dem? Det blir ju bara fånigt och omöjligt att diskutera.
(mycket underligt)

Och hur kan du veta att alla andra har förstått det du skriver?

Med en häst som är oriden/felriden/ska omskolas tycker jag det är viktig att göra det från grunden. Det viktiga här är att hästen lär sig hur den ska använda sin kropp. alltså bära upp sin ryttae. den oridna hästen gör inte det naturligt och hästen som är felriden eller ska skolas om gör inte heller det. därför börjar jag från börjar för att koppla ihop dem bakifrån och fram. När det finns en koppling i skritt och hästen känner sig bekväm där (avspänd) går jag vidare till traven och sen likadant med galoppen. Om jag skulle börja rida i alla gångarter direkt så underhåller jag bara det felaktiga sättet de använder sin kropp och det vill jag inte. jag ´vill bryta mönstret/det felaktiga sättet att använda kroppen och hjälpa dem till annat.

En oriden häst behöver inte per automatik använda kroppen fel.

Och hur kan du veta att alla andra har förstått det du skriver?

Det har dom inte, dom orkar bara inte diskutera då dom tycker det är fullkomligt meningslöst :D

biggan: Jag har svårt att förstå vad du skriver för du ändrar dig hela tiden i allt du skriver och så citerar du fyra meningar i en mening taget ur sitt sammanhang och så svarar du något helt koko på det. Jag läser ju svar från dig i tråden där du skriver en sak och så fem sidor längre ner så kommer det obligatoriska svaret från dig att du aldrig har sagt det och så fortsätter det så sida upp och sida ner.

Alla får ha sina åsikter. När jag rider högt utbildade hästar (som då är i en väldigt god balans) behöver jag inte alls ta många halvhalter. Det är min erfarenhet. Du kan ju ha en annan.

Jag håller helt med jacko här
För det är ju pga din icke erfarenhet som du inte tar särskilt många halvhalter, kom tillbaka när du skall sätta ihop allt i ett program i svår klass då lär du inse att du inte får ihop det överhuvudtaget.

Visst kan man rida omkring utan att ta särskilt många halvhalter men kvaliten på rörelserna blir ju därefter oxå.

Och här kommer väl ditt obligatoriska svar att ordinarie ryttarna inte heller tar många halvhalter och får bra poäng på tävling :angel:

Världens bästa ryttare stämmer ju av med halvhalter i stort sett vart tredje steg och ju svårare klass desto fler blir halvhalterna då allt kommer snabbt som attan och man förbereder för nästa rörelse hela tiden.

Det viktiga här är att hästen lär sig hur den ska använda sin kropp. alltså bära upp sin ryttae. den oridna hästen gör inte det naturligt och hästen som är felriden eller ska skolas om gör inte heller det. därför börjar jag från börjar för att koppla ihop dem bakifrån och fram. När det finns en koppling i skritt och hästen känner sig bekväm där (avspänd) går jag vidare till traven och sen likadant med galoppen. Om jag skulle börja rida i alla gångarter direkt så underhåller jag bara det felaktiga sättet de använder sin kropp och det vill jag inte. jag ´vill bryta mönstret/det felaktiga sättet att använda kroppen och hjälpa dem till annat.

Jag vet inte varför du förutsätter att hästen använder sin kropp felaktigt:confused: jag tycker att många unghästar tvärtom använder sin kropp väl och kan bära upp en ryttare bra ganska snart, med rätt ridning. Det låter som att problemen blir större om man tänker som du att man vill ha så väldigt mycket i den där skritten, fast å andra sidan kan jag inte se att du vill ha så mycket mer än grundkraven så jag blir inte klok på vad du menar ändå?

Det är som att alla hästar skulle ha så svårt för sej i grunden och det kan jag inte hålla med om, med undantag kanske av vissa ridtravare tex, men om man tittar på de flesta såna behöver även de samma grunder, vad jag kan se.

Det här med att lära hästen använda sin kropp som du skriver, det tycker jag låter som en felföreställning som krånglar till grundridningen, bara. Det kan du ju ändå inte mena att du gör på 10 minuters skritt, så alltså måste det då handla om lång tids skritt, du kan väl inte mena att du lär om en hästs rörelsemönster på en kvart? Och varför? Vad pratar vi om för hästar? Alla?

Nej det är ändå svårt att få en bild av vad vi pratar om, vad det är som du måste göra på ridbanan som inte går att ha med i ridningen ute på en grön häst, och hur du försutsätter att en häst av naturen felbalanserar och måste rättas till i grunden. Men jag tycker nog också att du har svarat olika saker och ändrat osv så jag är ledsen men sammantaget ger det en bild av ett icke så genomtänkt system för hästen:confused:

Hästen måste lära sej att balansera upp ryttaren men det pågår väl hela tiden varenda sekund du sitter på den? Det är ju det du behöver hjälpa den med, men det innebär inte "hålla" upp hästen, här är vi ju tillbaka till HUR man balanserar upp:confused: Som vi var överens om:confused: Eller?

Nej det blir fortfarande väldigt obegripligt...jag försöker verkligen få en klar bild

Jag vill verkligen inte vara en petimeter, men om man studerar ridning och lär sig hur en halvhalt ser ut, kan man sätta exempelvis OS-program på "slow motion" och faktiskt se hur fantastiskt många halvhalter de gör. På en kurs fick vi räkna hur många Kyra hann med på en diagonal. Det var många.

Har du "mätt" ridning, eller hur baserar du dina uttalanden? Var och en får givetvis anse vad den vill, men man kan faktiskt mäta ridning, som vilken annan tekniksport som helst. Känns inte som att så många gör det - vilket gör att vissa saker kan gå för "sanning" år ut och år in. För ens tränare brukar säga en viss sak, och så accepterar man det, för att man har inte kunskapen att ta sig "förbi" tränaren. Som att hästen inte kan höja ryggen i skritt. Det säger folk som rider för tränare som inte kan rida korrekt i skritt. IMHO.

(Och nej, jag anser inte att man bara ska harva i skritt år ut och år in. Men jag anser att korrekt riden skritt är en fantastisk styrketräning för hästen)

Vi pratar inte alls om samma sak uppenbarligen. Jag pratar om DRESSYR som i dressyrridning, skit samma om man tänker tävla eller ej. Dressyr är dressyr och hästen är häst.
Det gör jag också.
Därför bör man kunna diskutera på båda ställen, och det kommer det nog att fortsätta göras också, förhoppningsvis.
det är som sagt forumreglerna jag påminner om. varför vill du att folk inte ska följa dem?
För övrigt tillhör du väl inte själv tävlingsryttarnas skara efter vad jag förstår?
Har tillhört den skarar, men gör det inte nu längre.´

Sedan kan jag undra av din kommentar "träning inför tävling": ser grundridningen annorlunda ut för dig om du tänker tävla eller om du "bara" tänker träna?
inte grundridningen men målen är inte de samma för den som vill träna för hästens uppbyggnad/gymnastiserande och styrka jämfört med den som ska tävla. tävlingsryttaren har tävlingskriterierna att ta hänsyn till och de är inte alltid de samma som det som bäst tränar hästen. ja tränar med målmedvetet och genomtänkt nu jämfört med när jag tävlade så "bara" träna känns inte som bara för mig.
Eller hur menar du? Jag pratar om grundridning i det syfte att bygga upp och stärka hästen, att få hästen att bära ryttaren så korrekt som möjligt. Och det behöver den klara oavsett om matte/husse vill tävla eller ej. Så därför blev din kommentar lite märklig tycker jag.[/QUOTE hrm... det är precis det jag pratar om också.

Jag vill verkligen inte vara en petimeter, men om man studerar ridning och lär sig hur en halvhalt ser ut, kan man sätta exempelvis OS-program på "slow motion" och faktiskt se hur fantastiskt många halvhalter de gör. På en kurs fick vi räkna hur många Kyra hann med på en diagonal. Det var många.
Jag sa att jag inte behöver göra många halvhalter på en mer välbalanserad häst. så kanske inte du rider, vad vet jag om det? nej ingenting.
Du kommer in på något som kan vara nog så svårt att bena ut nämligen vad är en halvhalt egentligen? ja att det är en kort uppsamling/balansering är vi säkert överens om, men mer exakt. Jag sitter inte och tar halvhalter mer än när jag behöver. Jag vill att min häst ska följa min balans/tyngdpunkt och lägger jag vikten aningens bakåt får jag ju en effekt i hästens kropp /om hon lyssnar som hon ska) är det en halvhalt för dig?

Har du "mätt" ridning, eller hur baserar du dina uttalanden? Var och en får givetvis anse vad den vill, men man kan faktiskt mäta ridning, som vilken annan tekniksport som helst.
nej jag har inte mätt något. jag bara berättar hur det är för mig och hur olika tränare har diskuterat detta.

(Och nej, jag anser inte att man bara ska harva i skritt år ut och år in. Men jag anser att korrekt riden skritt är en fantastisk styrketräning för hästen)[/
håller med!!

inte grundridningen men målen är inte de samma för den som vill träna för hästens uppbyggnad/gymnastiserande och styrka jämfört med den som ska tävla. tävlingsryttaren har tävlingskriterierna att ta hänsyn till och de är inte alltid de samma som det som bäst tränar hästen. ja tränar med målmedvetet och genomtänkt nu jämfört med när jag tävlade så "bara" träna känns inte som bara för mig.

Helt ärligt , Du måste skämta !!!

Rörelserna i TR är ju utformade så att dom gymnastiserar och stärker hästen, dressyrprogrammen är utformade så att det genom ett system blir logiskt vad man måste arbeta på för att komma vidare. Och om du inte stärker eller gymnastiserar hästen så kommer du inte vidare.

Sen om du inte lyckades träna varken målmedvetet eller genomtänkt när du tävlade hör väl knappast hit, eller??

[
QUOTE=fio;13268238]Jag håller helt med jacko här
För det är ju pga din icke erfarenhet som du inte tar särskilt många halvhalter, kom tillbaka när du skall sätta ihop allt i ett program i svår klass då lär du inse att du inte får ihop det överhuvudtaget.
det har inte varit problem med programridning. om jag hade haft det så skulle jag juinte skrivit som jag gör.
Visst kan man rida omkring utan att ta särskilt många halvhalter men kvaliten på rörelserna blir ju därefter oxå.
jag pratar ju inte om sämre kvalitet.
Och här kommer väl ditt obligatoriska svar att ordinarie ryttarna inte heller tar många halvhalter och får bra poäng på tävling :angel:
:crazy: fattar inget nu. för det första har jag inget obligatoriskt svar för jag svarar på frågan jag får. (det är ju bland annat det jag försökt förklara massor av gånger att det finns inga svar som passar alla hästar och alla situationer vilket gör det svårt eller omöjligt att svara ibland. Man har för lite fakta helt enkelt för att kunna ge ett rättvist svar. för det andra förstår jag inte vad du menar med ordinarie ryttare på tävling. Vad??
Världens bästa ryttare stämmer ju av med halvhalter i stort sett vart tredje steg och ju svårare klass desto fler blir halvhalterna då allt kommer snabbt som attan och man förbereder för nästa rörelse hela tiden.
Om du tror att världens bästa ryttare rider likadant allihop så förstår jag din inställning. Dessutom tävlar inte alla av de bästa ryttarna.

VA??? Men "tävlingskriterierna" är byggda på utbildningsskalan och klasserna följer detta från lätt till svår klass. Det är precis de kvalitéer som är viktiga i hästens utbildning som finns och ska bedömas i tävlingsklasserna.

Var i all världen får du det här ifrån??? Vad grundar du det på? En seriös dressyrtränare följer utbildningsskalan vilket gör att eleven blir förhoppningsvis klar för de lika klasserna. Och nej jag har inga större tävlingsplaner men tränar inte annorlunda för det:confused:

Satt du själv och nötte program eller hur gjorde du:confused::cool:

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka