Men på den där oerfarna/felridna/omskolningshästen så räcker väl det bra som trav och galoppform även på ridbanan? Varför göra skillnad där? Det är väl ungefär vad man kan kräva av en sån häst och räcker långt, sen får kraven ökas på när styrkan kommer mer och mer. Varför skulle hästen inte kunna trava i balans på ridbanan?
Med en häst som är oriden/felriden/ska omskolas tycker jag det är viktig att göra det från grunden. Det viktiga här är att hästen lär sig hur den ska använda sin kropp. alltså bära upp sin ryttae. den oridna hästen gör inte det naturligt och hästen som är felriden eller ska skolas om gör inte heller det. därför börjar jag från börjar för att koppla ihop dem bakifrån och fram. När det finns en koppling i skritt och hästen känner sig bekväm där (avspänd) går jag vidare till traven och sen likadant med galoppen. Om jag skulle börja rida i alla gångarter direkt så underhåller jag bara det felaktiga sättet de använder sin kropp och det vill jag inte. jag ´vill bryta mönstret/det felaktiga sättet att använda kroppen och hjälpa dem till annat.
Att trava i balans måste den ju orka, det är inte stora krav.
Mång hästar kan självklart trava i en balans, men inte i en bra arbetsform. De har balansen i det felaktiga sättet att använda kroppen och det vill jag komma ifrån.
Vad är det du begär innan hästen kan anses mogen att trava på ridbanan?
Det har jag redan svarat på tidigare men ok. tar det igen. jag vill att hästen ska ha bakbenen med sig, komma över ryggen och söka fram i handen. det ska finnas en koppling bakifrån och fram alltså. där vill jag att den är bekväm, avspänd och påverkbar. Då börjar jag med traven. Jag vill alltså att den ska orka trava utan att tappa den arbetsformen och jag vill att den ska göra det utan att ryttaren ska gå in och "hålla kvar" hästen. ryttaren ska endast understödja. Jag travar några steg i början och utökar sedan efter hand som hästen är "ed" på vissa hästar går detta väldigt fort. På andra tar det betydligt längre tid, men det beror ju på hästens exteriör, psyke och vad den gjort innan. Det är lättare att lära från början än att lära om.
Men en häst i balans bär ju upp sin ryttare?
en häst kan ha balans även utan att bära upp speciellt bra.
Kan du rida hästen i balans ute som du skriver kan du ju göra det på ridbanan också.
jag rider som jag skrev i en friare form ute och tränar med större krav på ridbanan.
Det jag saknar när du beskriver den här grundridningen är ett helhetstänk?
grunden har jag ju beskrivit flera gånger. Det är att hästen kommer bakifrån, över ryggen och söker fram. kroppskontroll. bakben och bogar får inte vara överallt. Hur hästen använder sin kropp alltså.
Lika grundläggande är attt signalsystemet mellan häst och rytare är tydlgt så hästen har en ärlig chans att förstå och ryttaren måste lära sig lyssna till hästens signaler. den grunden är likadan både på ridbanan som ute i skogen för mig. Sen tränar jag mera detaljerat på ridbanan. där handlar det om uppbyggande,stärkande,gymnastiserande arbete för hästen. alltså lite högre krav där.
Det är som att du separerar ridbaneridningen från annan ridning väldigt mycket mer än vad jag tycker att man kan eller bör göra på en grön häst, eller öht. Men det är vad jag tycker.
grunden är som sagt den samma men mera detaljer på ridbanan. på en grön häst blir skillnaden väldigt liten. på en mer utbildad häst blir skillnaden större. ute i skogen har jag annat fokus, det kan vara klättring, kondition, mmmm. Visst kan jag rida dressyr ute också, men oftast gör jag det inte. det beror på häst och situation där också.