Du menar totola och jag antar jag?
Att man måste se individuellt till varje häst är naturligtvis självklart. Men inte så till den milda grad att man totalt byter grundläggande system för varje häst
Nej jag har aldrig menat att man ska ändra det grundläggande systemet för varje häst. Jag menar att om det brister i grunden så kan det ju brista på olika sätt för olika hästar och då får man ju anpassa arbetet efter just den hästen och vad som behöver stärkas där.
Det låter ju bra att varje häst är unik och det kan väl ingen förneka men det hindrar inte att man har ett grundssystem i utbildning och ridning, som sen går att anpassa till varje häst.
Det är just så jag menar. Man har ett grundsystem och anpassar det till varje häst. Nu är vi på samma bana igen.
Utöver bommarna (som eg handlade om annan problematik visade det sig) har jag inte sett så många konkreta förslag från dej i tråden
Nej bommarna var det enda konkreta förslag från mig först. Det stämmer. Sen såg jag filmen av hästen och då skrev jag vad jag skulle jobbat med på den hästen.
Totola nämnde flytta på volt, ja visst kan man göra det, man kan rida många övningar med syfte att stärka, lösgöra, rakrikta osv. Men det jag säger är att igenom allt det måste du ha balansen och använda halvhalter och ska du öht byta gångart (eller rörelse då...) så måste du också ha balans och använda halvhalter.
Om hästen inte har bakdelen med sig och bär upp ryttaren över ryggen - söker handen, så skulle jag inte lägga in gångartsbyten alls. Hänger den inte ihop i skritt gör den det knappast i trav heller. Jag skulle jobbat i skritt tills hästen jobbade bra med kroppen och där var i tlllräcklig balans. Sen skulle jag börja med lite trav. (Har hästen inte balansen i skritt blir det ingen bra övergång till trav.)
Övergångarna mellan gångarter blir mycket viktiga för att få hästen i balans och igenom i kroppen. Det är ett sätt att flytta vikt bakåt och aktivera bakbenen.
Ja absolut, när hästen arbetar bra i skritt.
Övergångar mellan rörelser osv görs mha halvhalter och att DE är viktiga hade vi redan konstaterat, eller ja i alla fall några av oss.
DET är vad jag säger och DET ansåg inte totola och uppenbarligen inte du som viktigt eftersom du återigen säger nu att du förstår och håller med om totolas syn.
jag säger att jag håller med er båda för det beror helt på hästen och vad som passar den bäst.
I den synen kunde många halvhalter och övergångar göra hästen MERA framtung och skulle då undvikas.
Det har jag inte hållit med om. För mig låter det helt bakvänt att en häst skulle bli framtung av halvhalter.
(men det har jag skrivit innan också)
Sen att man kan rida en rad rörelser är väl självklart som sagt, men de kan inte ersätta den här grunden.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med grunden. Menar du att halvhalter är grunden?
Berätta om din syn på grunder!
´
Ska jag göra det igen? Jag gjorde ju det i ett inlägg där jag även frågade vad som är grunder för dig.
1. Anser du att balans är viktig? Från början eller kan det komma senare?
Ridning är ju en balansakt. Det är ju vad man(jag) strävar efter, att vara i balans med min häst så mycket det är möjligt.
2. Hur uppnår du balans i olika gångarter utan att använda halvhalter på en (i totolas ex) framtung häst, eller annan häst för den delen. Vilka kreativa övningar åstadkommer det?
Det här blir väldigt luddigt för mig för balans är ju vad allt arbete strävar mot och då skulle jag beskriva hur jag rider och tränar helt och hållet. Nej jag tror inte det var så du menade, men jag vet inte hur jag ska uppfatta det annars.
3. Hur rider du utan att göra övergångar, vilket totola ansåg var ett bra sätt eftersom övergångarna (mellan gångarter, ja) skulle få hästen att hamna i framvikt?
Jag rider INTE utan att göra övergångar (och jag har aldrig tyckt att övergångar får hästen i framvikt.)
Jag har skrivit på flera ställen i tråden att utan övergångar skulle det inte bli mycket ridning för min del för övergångar gör jag i mängder hela tiden. Ridning utan övergångar existerar inte för mig.
Bilden man onekligen får är antingen skritt skritt skritt i samma tempo med bakben i stallet.
Skritt, skritt, skritt i olika tempon, olika böjning, olika steglängd, olika rörelser, den bilden menar jag. När detta fungerar bra, hästen har bakbenen under sig, kommer över ryggen, söker handen, (och alltså bär upp sin ryttare och inte skyfflar sig fram med påskjut,) då först lägger jag in övergångar till trav. Inte mer än hästen orkar utan att falla isär i början. Ju mer hästen orkar ju längre blir traven. Sen börjar jag jobba i traven som i skritten, osv.
Eller trav i framvikt som ökar ökar ökar ökar .........
Galopp tror jag inte vi ska tänka på
Det är för att undvika sådant som jag inte börjar trava förrän hästen arbetar bra med sin kropp i skritt. När hästen bär upp och arbeta bra i trav kommer galoppen. (inte exakt lika på alla hästar förstås. på de som har lättare för galopp och sämre trav kan jag ta galoppjobb före trav istället tex)
Ett steg i taget och jag går inte vidare förrän det fungerar bra där vi är sas.