Sv: takt och balans
Jag håller med dina inlägg genomgående i tråden.
KL
Håller även med Axel i att om hästen blir mer framtung och ramlar i handen så har du som ryttare gjort fel. Du har ju bla erbjudit en hand att fastna i.
Jag rider väl inte traditionell Strömsholmsdressyr. Men inte heller AR. Jag vet inte om Flashen syftar på mina tränare tidigare i tråden. Men de har ju tränat en del för Bent, även om de inte vill säga att de håller på med AR mer. Vi kallar det kort och gott dressyr och det innehåller Strömsholmsridning, tyskt, franskt, Centrerat, AR och Klassiskt. Men de har elever som rider upp till och med GP, kända som mindre kända. Jag tycker inte man ska blunda för att det finns en hel del matnyttigt inom AR. Och inte förkasta all kunskap inom läran för att vissa saker brister. Och nej, jag känner inte igen synsättet som ofte ges här på forumen som något som jag ser som den egentliga AR-läran. Men det finns ju också skäl till varför jag inte vill säga att det jag gör är AR.
Vi rider kanske lite annorlunda på vissa sätt. Men även jag ser halvhalter och övergångar som något viktigt som bara måste fungera och inte som något som man kan kringgå.
Jag rider en del olika hästar med olika förutsättningar för takt och balans iom ras/rörelsemönster/fysik. Det är otroligt vilken skillnad det är på tex Islandshästar, PREs och Halvblod i tex förmåga till taktmässighet av naturen.
Om man gör fel i övergångar kan effekterna också variera stort beroende på ras och tidigare träning.
Gör jag fel i en halvhalt på min egen Islandskorsning, Araben eller PREn jag rider så blir det oftast värre än om jag gör det på halvblodet.
Som jag förstått det rider Totola en del på travare. De har ju dels en fysiskt benägenhet att ha takt- och balans-problem. Samt i vissa fall träning som gör att de gärna ramlar fram och skjuter in i handen. De är ju också avalde för att springa fort rent mentalt med, inte bara med benen. Så de kan ju tagga upp en del vissa av dem.
Där hade jag tagit hjälp av en tränare som kan hjälpa mig få hästen att komma igenom i formen framåt nedåt och jobbat på att kunna göra halvhalter och övergångar LUGNT. Det GÅR att göra även på dessa individer utan att de skjuter i handen eller stressar upp trots att de kan vara överbyggda och ha oregelbundet och spänt rörelsemönster från början. Jag har själv jobbat med travhästar. Och hjälpt en hel del som rider sådanna.
Man får en otroligt mycket snabbare utveckling om man lär in i den ordningsföljden än om man väljer bort halvhalter och övergångar. Just för hästarnas skull så måste man kunna balansera dem genom halvhalter snabbare. För funkar inte halvhalten är det något som skjuter iväg någonstans. Och hästen är då inte i balans, igenom kroppen och loss. Då är det någon obalans och spänning. Det leder till onödigt slitage i kroppen. För min del är det viktigaste att stoppa det onödiga slitaget så fort man bara kan. Hästen ska fram till handen. Men aldrig gå genom den, hänga eller bli fast där. Därför är det så bra att checka av att hästen ligger kvar om man ger den tygeln längre stunder.
Som Line sa lär sig hästar otroligt fort. Är man konsekvent, antingen i att rida bra eller missar konsekvent, lär sig hästen det. Gör du halvhalter rätt genomförda i rätt ögonblick så kommer hästen fort lära sig att den inte får något för att den rasar på. Om du gör fel kommer du få sitta och nöta samma i evigheter, precis som med allt annat i ridningen.
Dock kan jag förstå att om man tex rider en häst som aldrig lärt sig svikta i lederna bak så kan den inte ta en halvhalt eller göra en övergång korrekt. Då kan jag börja med lite lättare sidvärts på volt för att lära den böja lederna. Jag ser dock till att behålla tempo och takt. Men det blir inte en korrekt halvhalt förrän den kan gå genom kroppen på hästen.
De flesta hästar bör inte ha några större problem med detta, nu talar jag hästar som är snudd på rehabfall, självklart inte veterinärt dåliga, utan avcheckade av vet, men stelare än normalt(ja, jag vet att vi är på tävlingsforum och sånna tävlar man inte förrän de blivit normala).
Som vanligt då jag skriver här är jag sjukt trött. Så ag vet inte om någon hänger med i mitt dravel.