takt och balans

Sv: takt och balans

Om hästen trillar framåt vid avsaktninger har man ju gjort fel.
då har man inte inverkat på bakbenen.

Man måste behålla sin egen stadga o kanske t o m smacka i avsaktninge- halten. Blir man kvar i handen- trillar den framåt.

Ridning eller dressyr skiljer sig inte så mkt från andra sporter- all vår början bliver svår. Men har man en partner som kan- går det mkt lättare.

Hur ska en häst som inte vet hur den ska gå tillväga veta vad ryttaren önskar:confused:

Jag tycker INTE att det är snällare att sätta hästen på Pottkanten o ge den "ansvaret". Det skapar bara förvirring.

Jag lever uppenbarligen i en hel värld av förvirring just nu:crazy:

Jag förstår inte det du skriver som svar till mig. Är det riktat till mig? :confused:

Jag tror att axel försökte säga att du har rätt, :D

Delvis KL och till bigganl:

Och drömridningen finns inte (eller har aldrig visats på buke i alla fall trots oändliga trådar med påståenden om att den finns:confused:) , men nej, den finns bara i drömmarna om en "bättre" ridning än den man provat och insett var för svår - kanske. Anser jag.
För dåliga tränare, eller vad vet jag. Man har tyvärr fått en bild av att alla som är minsta inriktade mot något som ens liknar tävlingsdressyr (klassisk dressyr:grin:) rider brutalt och med ständigt stöttande av en häst som hänger i ryttarens hand......:crazy:

Så många missuppfattningar och förutfattade meningar som lyser igenom på olika sätt, det är så synd, Och det kommer igen och igen.

Jag tycker det visar så mycket dålig ridutbildning det finns. Det har bäddat för läror där man tror sej komma förbi basics och sväva fram i harmoni bara sådär en dag när hästen har förstått ?!

Jag tror att AR kan har tillfört många en annan syn på den egna kroppens inverkan tex som man "missat" att ta med när det gäller ridutbildnng över lag.
Det är väl bra. Men sen att snurra till det som man gör när det gäller resten och få folk att missa åratal av vettig träning på sina hästar:mad:

Jag blir så trött.:cool:

Så jag ber igen, bigganl: Motbevisa mej nu! En gång för alla!

Visa ett ekipage som rider enligt de principerna du och totola förespråkar ( och enligt dej så tålmodigt försöker förklara, fast vi inte förstår) och som arbetar i balans genom olika rörelser, går mellan tempon, och gångarter, utan behov av minsta halvhalt i någon som helst form, och visa vad ni menar. Eftersom du brukar skriva att du anser att AR har samma krav på arbetet som inom klassisk dressyr ska det givetvis vara med lite energi och schwung och nivå på det hela.

Jag tycker det hör till tråden eftersom vi andra här har ansett att i det frågan gäller så finns behov av mycket övergångar och halvhalter. Ni håller inte med, uppenblrligen och totola anser t o m att det kan svara skadligt:cool:

Så visa alternativen för det kan vara intressant för andra med samma problem som tycker det känns skitjobbigt att behöva sitta och göra halvhalter hela tiden:eek:

Jag tror att axel försökte säga att du har rätt, :D

Aha!:idea:

Jag får nog ta en whiskey ikväll o lägga mig tidigt, kanske släpper förvirringen till imorrn:D

Apropå inget alls och helt off topic: Igångsättningen av unga damen går riktigt bra, första gången var hon tämligen bockningssugen ibörjan, öronen satt som rosetter mitt uppe på huvudet:crazy:. Vi plumsade ut i snön som planerat och det hade en "dämpande" effekt. Igår var hon bara liiiite sugen på att bocka, vi pulsade runt i snön en liten stund innan vi skrittade ut en liten tur. Hon är bra på tårna, och väldigt glad. Igår rejsade hon omkring som en galning i hagen också när vi hämtade hästarna, det hade nog en viss lugnande effekt sedan vid ridningen.:D
Nu gäller det bara att få unga damen att gå med på att bara skritta ett tag framöver. Tjo flöjt!:D:bump:

Jag kanske ska tillägga i ärlighetens namn att jag har ett par vänner som tränat som komplement för tränare som anger att de sysslar med AR (även tydligen dressyrryttare som är rätt duktiga och har även alltså klassisk dressyr i botten)
Därifrån har jag inte alls uppfattat det som skrivs här utan där ställs som jag har förstått det rätt stora krav på hästen och att den arbetar korrekt :confused: Men jag vet inte hur dessa ses i AR-världen i övrigt eller så.:confused:
Vill bara säga det i rättvisans namn.:idea:

Men du, vem har påstått att problemet ska finnas kvar "efter en längre tid"?
Jag vet iallafall att jag har poängterat att hästar snabbt lär sig vad som förväntas av dem och att man redan efter ett eller några få ridpass lär ha nått en förbättring.
Självklart kommer man aldrig ifrån halvhalterna helt, de är ett verktyg som man jobbar med under hela utbildningen.
Om vi tar TS häst som exempel så har hon berättat hur det redan går väldigt mycket bättre, hon behöver inte ta tillbaka lika ofta - för hästen har förstått!

Och var kommer stöd i handen in i diskussionen? Ingen har påstått att man ska rida med "ett femte ben".

Du verkar läsa in saker som inte står någonstans. Argumenterar mot påståenden som aldrig har tagits upp.

Sen ska jag erkänna att jag har svårt att hänga med i ditt resonemang, jag får inte riktigt ihop det.. Men ibland är det svårt att göra sig helt förstådd i skrift :)

Ok backar bandet:

Att någon fått för sig att jag har något emot halvhalter började med att jag skrev ett inlägg om min häst som på vissa sätt påminner/påminde om TS häst, och om hur jag tänkte att jag inte har hästen i bra egen balans om jag behöver massvis med halvhalter och avstämningar bara för att den inte ska rinna iväg.
Medans när man lyckats arbeta hästen i bra "egen" balans, då behövs det bara avstämningar/halvhalter av den orsaken för att jag själv klantat till det isf med balansen i sitsen alt. att det räcker med att med sitsen be hästen vara kvar (utan halvhalt), däremot kan de såklart användas i andra syften men behövs inte för att hästen inte ska rinna iväg.

När vi ändå är inne på att reda ut saker så har jag aldrig påstått att övergångar är skadligt.
Att rida sin häst i framvikt är skadligt i längden, vilket nog alla anser och försöker jobba på om man är i en sån situation.
Då tänker jag att man för sin egen skull (och hästens, men det blir lite för mycket värderingar i det utan grund till att det faktiskt är/blir bättre så det kan vi bortse från i det här fallet) arbetar mer med övningar som triggar till lätt framdel, sätter sig i situationer där man lättast (även utifrån ryttaren alltså) får till det rätt. Oavsett vilket läge det nu kan vara, själv tog jag upp ett par tänkbara tips (ingen garanti att det faktiskt är bäst, det måste var och en utvärdera och ev. prova själv isåfall).
Sen kan man såklart jobba med andra pusselbitar också och då ha helt annan tanke bakom för att så småningom få ihop pusslet till en bättre helhet.

Senast ändrad:

Men vänta nu, du har bland annat skrivit:
Jag tror egentligen man ska vara lite försiktig med övergångar på den här typen av häst. Beroende på vad man är ute efter för resultat. Risken är att hästen står emot i avsaktningsmomentet (spänner överlinjen, trillar på näsan) och får en större ursäkt att skjutsa på framåt i framvikt när man bjuder den framåt igen.

Och sen en massa annat som jag inte orkar leta upp och kopiera ang hur hästar faller fram i övergångar och halvhalter sålänge man inte kan göra dem helt perfekta samt något som kan tolkas som att du inte vill göra halvhalter utan lär hästen att balansera på något annat sätt. Vi undrar alla hur detta ska gå till?

Du har väl inte fått samma influensa som jag, om du är förvirrad:eek: :crazy:

Ja passa på med snön då:D

Jag ska rida första gången på en vecka imorgon, (om jag fortfarande är lite bättre) Har bara hälsat på idag och hästen blev så glad så en hund kunde inte visat det tydligare:love: Så även om hon skulle hitta på nåt i yran är hon redan förlåten i förskott:angel:

ber om ursäkt för OT.

Väldigt intressant det här tycker jag, även om det blir OT. I de lägen min häst är "på sitsen" helt och hållet kan jag åtminstone ändra steglängd i traven utan att sitta emot eller spänna emot magen i ett enda steg, likaså växla mellan rakt fram och sidvärts, samt fatta galopp. Och utan att förhålla i tyglarna också då förstås (och jag rider alltid på tränsbett så det finns ingen stång inblandad). Vore hästen starkare och jag duktigare skulle jag förmodligen kunna göra fler saker också - åtminstone känns det som om det vore möjligt. Det innebär dock ett helt annat tänk i ridningen än det jag har med mig och det kräver att jag får rida helt ensam i ridhus flera gånger innan vi är tillräckligt tränade både mentalt och fysiskt för att det ska fungera. Nu kan ju inte jag svara för att det är det Totola och Bigganl menar men det är det jag tänker på när jag läser delar av vad Totola skriver. Om det jag upplever går att se på film har jag ingen aning om?

Samtidigt måste jag tillstå att det fortfarande ju kan finnas saker jag gör även då utan att vara medveten om det som kvalar in under begreppet halvhalt. Och vad måste egentligen finnas med för att det ska vara en halvhalt?

TS: kul att höra att det går framåt!

Jag väntar med spänning på en film från biggan som visar detta. :bow:
:confused: Film på vad? Jag fattar ingenting nu. Vad menar du??

hmmm ja nån ska väl finnas som kan visa denna önskeridning som vi andra inte ens förstår finns:cry: :o
Vad är det för önskeridning du pratar om? har jag missat något?

Blir så himla trött på dessa påståenden om nån perfekt ridning som är den enda ulitmata men som aldrig aldrig visas......
Nu får du allt förklara dig. Jag har inte skrivit någonting om det ultimata och perfekta. Blandar du ihop mig med någon annan eller?

Men har någon påstått att man ska rida helt utan halvhalter? Jag kanske läst för dåligt i tråden, men det har jag missat i så fall.
Förresen, övergångar och halvhalter kan väl knappast göra en häst mera framtung. Jag skulle säga precis tvärtom. Jag får nog gå tillbaka och läsa om de sista sidorna i tråden, för det verkar som om jag missat en del. Nu blir jag bara förvirrad av att läsa.

Delvis KL och till bigganl:

Och drömridningen finns inte (eller har aldrig visats på buke i alla fall trots oändliga trådar med påståenden om att den finns:confused:)
Jag är ännu mera förvirrad nu. Vad är det för drömridning du pratar om? Jag har inte skrivit något om det så vänd dig till rätt person i så fall. Jag fattar ingenting av detta.
Man har tyvärr fått en bild av att alla som är minsta inriktade mot något som ens liknar tävlingsdressyr (klassisk dressyr:grin:) rider brutalt och med ständigt stöttande av en häst som hänger i ryttarens hand......:crazy:
Den uppfattningen kanske du har men det har inte jag.

Så många missuppfattningar och förutfattade meningar som lyser igenom på olika sätt, det är så synd, Och det kommer igen och igen.
DET håller jag verkligen med om.
Jag tycker det visar så mycket dålig ridutbildning det finns. Det har bäddat för läror där man tror sej komma förbi basics och sväva fram i harmoni bara sådär en dag när hästen har förstått ?!
Detta känner jag inte igen, men det kanske inte var till mig heller?

Jag tror att AR kan har tillfört många en annan syn på den egna kroppens inverkan tex som man "missat" att ta med när det gäller ridutbildnng över lag.
Det är väl bra. Men sen att snurra till det som man gör när det gäller resten och få folk att missa åratal av vettig träning på sina hästar:mad:
?? förstår inte det här, men kan ju bara svara för mig själv. Jag har fått med mig massor från alla år av träning för bokstavstränare osv. Det är ingenting jag vill glömma. Jag fann ett sätt som utvecklade mig och min ridning ännu mera bara. Det är ju inte så att jag släppt allt jag lärt mig tidigare. Absolut inte. Jag har bara lagt till ännu mera. Det låter på er ibland som om det skulle vara milsvid skillnad på att rida sk vanlig dressyr och AR. Ju längre jag och min häst kommer desto mer lika är det. Vi har börjat i en annan ände bara. Jag tror inte många skulle se skillnad på mig och min ridning nu och för 5 år sedan. Jag kanske inte alls rider AR? Vad vet jag? Mina tränare är AR tränare i och för sig, men det låter inte alls som om jag rider AR när jag läser era beskrivningar. Det låter som något helt annat det ni pratar om.

Så jag ber igen, bigganl: Motbevisa mej nu! En gång för alla!
Jag har ingen aning om vad det är du vill ha bevis för.
Visa ett ekipage som rider enligt de principerna du och totola förespråkar
Vilka principer menar du? Det finns många exempel på god ridning tycker jag och det finns inom alla discipliner och träningsinriktningar.
( och enligt dej så tålmodigt försöker förklara, fast vi inte förstår) och som arbetar i balans genom olika rörelser, går mellan tempon, och gångarter, utan behov av minsta halvhalt i någon som helst form, och visa vad ni menar.
jag har aldrig sagt att man inte har behov av halvhalter. Vart har du fått det ifrån?
Eftersom du brukar skriva att du anser att AR har samma krav på arbetet som inom klassisk dressyr ska det givetvis vara med lite energi och schwung och nivå på det hela.
För mig är AR och klassisk dressyr samma sak. Tävlingsdressyr blir lite annorlunda eftersom den ska förhålla sig till TR hela tiden. Jag rider för att träna, stärka och utveckla hästen. Inte för att tävla.
Jag tycker det hör till tråden eftersom vi andra här har ansett att i det frågan gäller så finns behov av mycket övergångar och halvhalter. Ni håller inte med,
Jag har aldrig sagt att det inte finns behov av övergångar och halvhalter. Varför tror du det? Övergångar i mängder rider jag varje gång. Alla kombinationer av övergångar jag kommer på. Det är bara fantasin som sätter gränser där. Utan övergångar skulle det inte blir varken hackat eller malet för mig. halvhalter tas när det behövs.

Och sen en massa annat som jag inte orkar leta upp och kopiera ang hur hästar faller fram i övergångar och halvhalter sålänge man inte kan göra dem helt perfekta samt något som kan tolkas som att du inte vill göra halvhalter utan lär hästen att balansera på något annat sätt. Vi undrar alla hur detta ska gå till?

Fast du kan inte påstå att jag iom det skrivit att man absolut ska undvika övergångar för att det är skadligt.
Det är väldigt svårt att diskutera om större delen av diskussionen går ut på att förklara vad man inte menar - vad som lagts i munnen på mig så att säga.

Hur det kan gå till, som exempel, har jag redan tagit upp.
Det betyder inte att jag tror att det är enda vägen, det betyder inte heller att jag tycker det är fel att öva på ex. övergångar - om man känner att det faktiskt blir konstruktivt. Sen tog jag ju även upp exempel på övergångar/tempoväxlingar som kan vara fördelaktiga (utifrån vad jag tror för detta ekipage, observera att det hela tiden är ETT ekipage jag pratar om, och vad jag TROR kan vara en mer effektiv väg att gå) vilket ganska tydligt tyder på att nej, kan man göra dom bra och få rätt resultat tycker jag absolut inte det är fel.

Allt utgår ifrån vilka risker man ser med diverse tänk/övningar.
Ni ser riskerna i mitt tänk, jag ser risker i vissa andras tänk. Undviker man risker/fallgropar blir allt bra. Problemet är att det gör man sällan och det är omöjligt för utomstående att förutspå vad just denne ryttare kommer hamna i för fallgrop-/ar. Ergo - ingen kan säga något med säkerhet men alla kan dela med sig av sin "risk-kalkyl" på vad som kan bli mest effektivt. :)

Du skrev :bow: till totolas alla tålmodiga försök att förklara och det totola hade försökt förklara som ingen förstod var bla just att man kan som mål ska kunna rida helt utan halvhalter :confused: Så det prioriteras inte heller.

Du citerade väl detta inlägg?

Och jag personligen tycker inte att man ska behöva använda frekventa halvhalter/avstämningar för att förebygga att hästen rinner iväg, skulle då se hästens behov av halvhalter som ett kvitto på att den ännu inte är i balans. Skulle den vara i egen balans så skulle den klara av att gå kvar ett längre tag (tills man som ryttare sabbar det) utan halvhalter. Precis som jag skulle se det som ett kvitto på att övergångar inte ger något i sig om hästen lättare och lättare hamnar framstupa eller "ber om stöd i handen" för varje övergång.

Här framgår väl ganska tydligt inställningen och om du citerar det och anser att det lovvärda försök att få andra att förstå så antar jag att du delar den inställningen:confused:

Det har frågats flera gånger förut efter bra ridning som visar AR när det är som bäst. Det har inte visats en enda sån film vad jag vet, därför vore det ett bra tillfälle att tex visa hur man skulle arbeta med den här problematiken som gäler takt/balans?
Ingår det i den ridningen att använda övergångar och halvhalter för att få en häst i balans? Är målet att slippa dem helt?

Av ditt svar utläser jag att du delar totolas inställning i denna fråga. :confused:

Om du kombinerar det med att du inte har ett femte ben i handen (det skrev du inget om... så jag utgår från det iaf! ;) ) då har du alltså det jag kallar "egen balans" i hästen. Att den vinklar om tillräckligt för att balansera bakifrån och inte får något stopp på vägen för att kunna nyttja det till balansen, att ryttaren inte rubbat balansen. Framförallt så för att hästen ska kunna svara bra på dina små förändringar i sitsen.
Jag menar ju inte att det är en merit att kunna rida utan halvhalter, men ett bra kvitto på att man åtminstone har hästen i en bra balans om man inte måste använda halvhalterna i alla situationer - rider man t ex ett varv på en volt och kan ha hästen bara för sin sitsram (och tygellängd, räknar det till sitsen iom att det är så liten förändring) och ändå behålla takt, böjning och riktning så är det ett mycket bra tecken på balans! :)

Det är liksom ett stort delmål på vägen för det gör allt annat jobb så mycket mer kvalitativt än motsatsen även om det inte heller är något bevis för att "allt annat" sitter.

Hur det kan gå till, som exempel, har jag redan tagit upp.
Det betyder inte att jag tror att det är enda vägen, det betyder inte heller att jag tycker det är fel att öva på ex. övergångar - om man känner att det faktiskt blir konstruktivt. Sen tog jag ju även upp exempel på övergångar/tempoväxlingar som kan vara fördelaktiga (utifrån vad jag tror för detta ekipage, observera att det hela tiden är ETT ekipage jag pratar om, och vad jag TROR kan vara en mer effektiv väg att gå) vilket ganska tydligt tyder på att nej, kan man göra dom bra och få rätt resultat tycker jag absolut inte det är fel.

Allt utgår ifrån vilka risker man ser med diverse tänk/övningar.
Ni ser riskerna i mitt tänk, jag ser risker i vissa andras tänk. Undviker man risker/fallgropar blir allt bra. Problemet är att det gör man sällan och det är omöjligt för utomstående att förutspå vad just denne ryttare kommer hamna i för fallgrop-/ar. Ergo - ingen kan säga något med säkerhet men alla kan dela med sig av sin "risk-kalkyl" på vad som kan bli mest effektivt

Vad ser du som syftet med en halvhalt? Vad ska hända i en halvhalt?

OM du nu skulle tycka det var bra med övergångar, på vilket sätt skulle dom då vara bra tycker du?

Vilka andra sätt var det, rent konkret nu som du föreslog istället (gärna mycket kort förklaring 1.2. 3 osv)

Och om man inte använder övergångar, hur gör du då med denna häst om du byter gångart?

rider man t ex ett varv på en volt och kan ha hästen bara för sin sitsram (och tygellängd, räknar det till sitsen iom att det är så liten förändring) och ändå behålla takt, böjning och riktning så är det ett mycket bra tecken på balans!

En fråga till, vad innebär "sitsramen" för dej och vad använder du den till i det här fallet?

Senast ändrad av en moderator:

Förresen, övergångar och halvhalter kan väl knappast göra en häst mera framtung. Jag skulle säga precis tvärtom. Jag får nog gå tillbaka och läsa om de sista sidorna i tråden, för det verkar som om jag missat en del. Nu blir jag bara förvirrad av att läsa.

Det har påståtts det i tråden, ja, att övergångar o halvhalter gör hästen mer framtung. Det är det vi alla är förvirrade över.

[
QUOTE=flashlight;13250076]Du skrev :bow: till totolas alla tålmodiga försök att förklara och det totola hade försökt förklara som ingen förstod var bla just att man kan som mål ska kunna rida helt utan halvhalter :confused: Så det prioriteras inte heller.

Du citerade väl detta inlägg?
Jag har inte påstått att ingen förstod. Det tror jag säkert de flesta gjorde. men hon uttryckte det bra och det ville jag säga,
för jag tyckte hon beskrev det hela väldigt bra i det stycke/de meningar som jag citerade. Sen berömde jag hennes tålamod att försöka förklara det hon ville få fram i ett flertal inlägg. Det betyder inte att jag håller med om allt hon förklarade, enbart att jag beundrade hennes tålmodighet.
Om citatet: Om jag som ryttare behöver ta väldigt täta halvhalter tycker jag det är ett kvitto på att hästen inte är i tillräcklig balans. Då skulle jag backa tillbaka lite och stärka mera/träna lite annorlunda. halvalter behövs ibland, absolut, men inte hela tiden och jättetätt. Jag skrev att jag gillade citatet just för att jag tyckte hon beskrev detta bra.

Det har frågats flera gånger förut efter bra ridning som visar AR när det är som bäst.
Varför just AR då? Kan inte någon bara lägga ut en film på bra ridning? Jag är inte intresserad av vad ryttaren har för träningsinridning så länge det är bra ridning. (óch för mig finns det bra ridning inom alla discipliner och inriktningar)
Det har inte visats en enda sån film vad jag vet, därför vore det ett bra tillfälle att tex visa hur man skulle arbeta med den här problematiken som gäler takt/balans?
Det finns ju många sätt att arbeta med takt och balans och helt vanlig grundridning ger resultat i de allra flesta fall. Många olika tips har lyfts fram i den här tråden. Inget bättre eller sämre än något annat tycker jag. Vad som fungerar beror ju på ryttare och häst.(eftersom alla är olika och har olika orsakt till eventuella problem och svårigheter) räcker inte det för dig? Eller menar du att du vill ha fler ideer om hur man kan träna detta? Hur menar du att det ska gå att visa det på en film? En filmsnutt visar ingen bakgrund till varken ryttare eller häst så jag har svårt att se att en film skulle göra någon nytta i det sammanhanget. vill jag bara se film på bra ridning brukar jag sätta i en gammal video med Sven Rothenberger och Andiamo. (det är ett exempel på vad jag tycker är bra ridning. Annats tittar jag hellre på bra ridning "live" än på film.

Ingår det i den ridningen att använda övergångar och halvhalter för att få en häst i balans? Är målet att slippa dem helt?
Utan övergångar blir det ingen ridning alls tycker jag. Övergångar är jätteviktiga. Halvhalter däremot vill jag inte vara helt beroende av. De tas när det behövs. Inget konstigare än så. En häst i bra balans är inte i behov av många halvhalter.
Av ditt svar utläser jag att du delar totolas inställning i denna fråga. :confused:
Jag delar inställningen att en häst i bra balans kan fortsätta längre utan att ryttaren behöver ta halvhalt. (det som stod i meningarna jag citerade)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 593
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka