takt och balans

Sv: takt och balans

Sånt orkar inte jag släpa fram. Passar på när det har kommit bra med snö:angel::banana:

Jag har bra takt o balans utan ngt redskap.

däremot har jag blivit rek. att hoppa studs- för att få hästen kvickare i bak.

Jag erbjuder mej att hjälpa till (med att bygga studsen och titta på):banana:

Åh såna spännande evenemang måste man ta sej tid för:banana::banana:

:devil:

hur tränar du då? böjda eller raka spår och vilka gångarter?

Serier på både raka och böjda spår, framförallt i trav.
Jag bygger bomserierna/cavalettiserierna på ridbanan och rider dem i olika kombinationer. (det får inte bli enformigt) Fantasin sätter gränserna. Det gör underverk på hästar som har svårt med takten tycker jag.

Sånt orkar inte jag släpa fram. Passar på när det har kommit bra med snö:angel::banana:

Jag har bra takt o balans utan ngt redskap.

däremot har jag blivit rek. att hoppa studs- för att få hästen kvickare i bak.

Ja men det här var ju tips till häst som inte hade bra takt och balans.
(studs gillar jag också)

Ja men det här var ju tips till häst som inte hade bra takt och balans.

Jag funderar lite ang det här och utifrån andra diskussioner vi haft om takt och balans och hur man arbetar med taktmässighet osv.

För mej är det där en helt annan träning, som också är bra för hästar utan tvekan. Den får dem att välva överlinjen och balansera och är bla en bra träning för ryggen.

Däremot undrar jag hur du tänker att det påverkar taktmässigheten hos en häst?

Ja över bommarna kommer den att få anpassa sitt steg och balansera och alltså hitta en bättre takt, men rider du bara över bommar då dagligen och hela tiden?

Om man verkligen vill få en häst mer taktmässig, och då bättre balanserad, (som det handlar om), så måste ryttaren lära sig att rida hästen i rätt takt alltid Varenda travsteg ska ridas för att behålla balans och takt.

Bommar, även rätt ridna, snarare stör det arbetet om man använder det som medel, anser jag. Däremot är bomarbete som sagt väldigt bra på andra sätt och då häst och ryttare har hittat en bra grundtakt kommer det att märkas i att hästen också lättare och bättre kan arbeta i bomserier med olika avstånd, där den får korta eller ta ut sitt steg. Inget fel i det alls alltså, men jag anser att det är ryttaren, inte andra tillfälliga hjälpmedel, som ska hjälpa hästen att hitta en takt där den kan arbeta och för att befästa det får man aldrig glömma det, utan alltid alltid behålla takten.

Kl

Ang att arbeta med takt och dra ner tempo för att hitta takt/balans så får man aldrig korta ner tempot med handen, och sitta och hålla emot, det kan vara lätt hänt om hästen vill skjuta på, men för att nå syftet måste ryttaren använda sin lilla mage:o och sin rygg, och sitta på sina sittben, för att få igång bära istället för skjuta på, och fånga uipp hästen i sätet, inte låta den skjuta fram mot handen, annars kommer den inte att kunna komma igenom i kroppen och inte hitta balansen och vilan på steget. Steget ska bli lite högre och lite mer sviktigt, och ryggen ska kännbart arbeta under ryttaren annars har man endast dragit ner tempot och det fyller inget syfte i att hitta takten.
Det är väl därför många värjer sej om man säger dra ner tempot, eftersom det lätt blir bara dra ihop, men det är alltså no no:mad: Och utmaningen också många gånger:cool:

( Har säkert skrivit det förrut:angel:)

Flash/ som kommer att sitta som på en liten påskjutande krutdurk idag på träningen, och inte ser fram emot att förkyld och sjuk diskutera takt med damen som vilat sej pigg:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

och till Biggan:
Jag undrar lite över samma sak. Alltså hur tränar man takten med hjälp av bommarna, blir det inte lätt så att takten blir sämre igen efter bommarna? Eller hur tränar man?

Jag tycker om att rida över bommar, jag styr glatt över alla bommar som råkar ligga framme, men jag är för lat att lägga upp serier själv... Jag tycker bommar är ett bra hjälmedel, det får hästen att välva överlinjen mer och jag tror bommarna är bra för balansen och även för modet hos hästen.

När det gäller takten så upplever jag dock att den måste man sätta själv med sätet och i varje steg. Hur hanterar man bommarna då? Min förra häst hade jätteproblem med takten i början, hon bara sprang. Hade vi kunnat hitta takten med hjälp av bommar då? Vi löste problemet med att först longera och då vara stenkonsekvent med tempo och takt. Sedan fortsatte vi på samma sätt uppsuttet, hålla takten med sätet.

Flash: lycka till min krutdurken! Jag tänker gå ut med min lilla "bomb" i en hage med en halvmeter djup snö först. Även om explosionen kommer i alla fall så landar man ju mjukt...

Flash: lycka till min krutdurken! Jag tänker gå ut med min lilla "bomb" i en hage med en halvmeter djup snö först. Även om explosionen kommer i alla fall så landar man ju mjukt...

Precis min plan också:devil: Det bör förhoppningsvis bli lagom lösgjord och medgörlig häst:angel:

tränaren pratade faktiskt om att min sits va något drivande och att jag just måste sitta på sittbenen och jobba med magen. jobbigt värre! verkligen bra tänk du har och du har gett mig många verktyg!
och angårnde de där med bommar vet jag inte redigt hur det ska hjälpa oss för som sagt. takten är ju bara där för stunden över bommarna men testa kan man alltid göra!

Eftersom min har haft så mycket påskjut så har jag från början fått nästan studsa till ibland med sittbenen i sadeln för att inverka på bakbenen, aktivera dem bättre, det är jätteviktigt att känna båda sittbenen och lika mycket, :idea:
Du ska använda magen/ryggen som stopp istället för handen, be tränaren visa ev, det är svårt att förklara bra.
Min har också försvarat sej mot det jobbiga med att trycka ut en bog oftast vänster, så det är också jätteviktigt att lösgöra och få hästen jämn i sidorna, annars kan den inte hitta takten och börja arbeta igenom överlinjen på riktgot. Den kortar bara steget, men inget annnat händer. Rakriktande övningar alltså.

Kämpa på:D Det ger resultat, och till slut behöver du faktiskt inte tänka så mycket på det, du kommer själv att ha den där takten i känslan s a s så att du automatiskt rider i den, och hästen kommer (om man är konsekvent) att ganska lätt lägga sej där och börja arbeta.

Man bygger ju upp styrkan så att det kommer nästan av sej själv sen, faktiskt.

Även till solis:

Idag trodde jag ju att det skulle vara lite tufft (som jag skojade om ovan) men faktum är att det gick bra på träningen:bow: Jag är jätteglad för jag inser verkligen vilken skillnad det är idag jämfört med för ett år sen tex, vi har verkligen ett helt annat utgångsläge och då blir det lättare att hantera även lite överenergi. :banana:

Jag skulle mer tro att bomträning med bommar liggande direkt på marken kan hjälpa en orutinerad ryttare med en rutinerad häst att få in känslan ett par steg för att sedan lättare kunna efterapa detta utan bommarna.
Möjligtvis att det kan vara den distraktionen som en del spända hästar kan ha hjälp av för att kunna slappna av, och på den vägen själv hitta en bättre takt. Men det krävs ju fortfarande att det är en ryttare som klara att sätta takten och bibehålla det som vunnits över bommarna.

/Camilla

haha min har en högerbog som spretar ut;)
det är så kul när jag läser allt du skriver för det va när vi fick in den där jäkla bogen som han kom in lättare i rätt takt och kom igen kroppen. jag har fasen ridit hästen i mer än ett halvår och har inte fått den känslan av att han är lösgjord en enda gång innan och tränaren hittade de på en kvart:P
och det är så mycke lättare att hitta dit nu när jag vet vad jag ska leta efter som ine famlar i mörkret. jag trodde ett tag att jag aldrig skulle hitta den ridkänslan på min polle och hade nästan börjat acceptera de till och med!
och jag ska be henne om hjälp med broms i magen;)

Min kuse märker man iofs tydligt på när man rider att han har svårt med balansen (svårt för mig som ryttare alltså! ;) ) och jag rider ju inte med stöd så i kombination med väldigt "framåt" häst så märker man väldigt tydligt när han rinner iväg och måste göras halvhalt på varannat steg för att "stanna kvar". Det skulle jag inte behöva göra om han gick i balans. Takten har redan blivit bra mycket bättre sen vi började men den blir också snäppet bättre när balansen sitter där som i att den blir mer jämn eftersom hästen inte lika lätt rinner iväg.

Det vi övat mycket på är att få NER tempot, men inte som i att sitta och bromsa utan få hästen i bättre balans och börja vinkla lite bak, behöver jag sitta och bromsa för att hålla det låga tempot/takten, då är inte hästen i egen balans. Istället har vi övat mycket balanskrävande övningar för att försöka trigga hästen att hitta sin egen balans samtidigt som jag som ryttare är noggrann med att inte ge hästen ett femte ben och sitta kvar i samma balanspunkt hela tiden (jättelätt hänt att man omedvetet sitter och ändrar balanspunkten, särskilt i lättridning eller i svängar... ). Energinivån behöver inte gå ner för att tempot går ner, om inte hästen har såna brister i balans och grundstyrka att man inte får till något vettigt annars, då kan man ta tillbaka energin allteftersom det går framåt i träningen.

Flytta inåt-utåt på volt bara för liten ändring i tyngdpunkten och utan stöd från andra hjälper är väldigt blottande. Dels för vilken hästens starka sida är och dels för om man som ryttare sitter snett i sadeln. Åt ena hållet kanske det går lättare att flytta utåt och det är i princip bara att "låta hästen rinna iväg" åt det hållet medans man får kämpa med att öht få den inåt bara för vikten och tvärtom åt andra hållet. Då är hästen antingen olika stark i sina bakben eller så sitter man som ryttare snett. Genom att flytta några steg inåt- några steg utåt och byta varv ofta så får hästen själv klura ut hur den ska göra för att hålla balansen i det läget.
Något som brukar hjälpa mig för att hålla kvalitén är att jag tänker att jag ändå styr hästens kropp med min kropp och att jag före passet visualiserar rörelsen inåt resp. utåt (det är sjukt hur snett man kan inverka redan vid "torr-ridning" från marken! :eek: ) och tänker att stegen ska bli lite sluta resp. öppna med bakdelen men fortfarande bara för sitsen och vikten, det är fokuset på bakbenen och att det ska sträva åt rätt håll i förhållande till resten av hästen/tyngdpunkten som brukar hjälpa när man har det i tanken.

Sen brukar det vara till fördel att även träna eftergifts-övningar om hästen har tendens att korta upp sig. Och då menar jag övningar där man själv som ryttare får en ursäkt att ge eftergift ofta! ;) Ex att ge efter lite på yttertygeln innan varje hörnpassering och volt.
De två övningarna i kombination har jag under en period nästan alltid startat med för att få till avslappning och balans tidigt i passet så man sen kan jobba vidare. Från början var det snarare att övningarna visade på bristerna man hade och det kunde ta nästan hela passet bara att öva på de sakerna. Numera kan det räcka att ha det där tänket med vart jag vill placera bakbenen och tänka att hästen ska "fram" till min hand och inte tvärtom för att få till det till resten av passet.

När hästen är i bra egen balans och avspänd så har jag lika mycket energi och lika mycket "framåt" i hästen men hästen kan hålla takten och tempot mer självständigt och rinner alltså inte iväg framåt trots att den inte har något stöd i handen. Även så "är" den i handen som i att den strävar fram mot handen snarare än att man kortat tyglarna och på så vis fått kontakt med munnen. Som att halsen växer ut framåt/aningens uppåt ur hästen till handen.

Senast ändrad:

Man kan ju inte träna upp hästens takt direkt med bommar däremot kan man som ryttare få känna på hur det "ska" kännas, det är oftast det viktigaste för har man kännt det så är det lättare att hitta tillbaka till det!

Nja, nä, det tror jag inte, för över bommar blir det i de flesta fall mera lyft och kliv, det kan man inte (på en otaktmässig häst) hitta direkt och börja leta efter, för att "känna igen" för då får man nog leta;)
För att hitta och hålla kvar en taktmässighet hos en häst som har sämre trav måste man gå en helt annan väg, ryttaren måste lära sig känna i hästen när den går i en takt/balans där den kan komma till arbete, och hjälpa den att bibehålla den takten.

Det var ju ingen direkt universallösning heller, det var bara ett alternativ. Och man kan ju visst hitta takt, det är bara experimentera med längden mellan bommarna. Fast det beror väl på en själv oxå. Jag föredrar ju att sitta och växla tempo hela tiden fram och tillbaka och inte göra så mycket mer än sitta och använda sitsen.

Nja, nä, det tror jag inte, för över bommar blir det i de flesta fall mera lyft och kliv, det kan man inte (på en otaktmässig häst) hitta direkt och börja leta efter, för att "känna igen" för då får man nog leta;)
För att hitta och hålla kvar en taktmässighet hos en häst som har sämre trav måste man gå en helt annan väg, ryttaren måste lära sig känna i hästen när den går i en takt/balans där den kan komma till arbete, och hjälpa den att bibehålla den takten.

Fast ibland kanske det just är den här överdriften som behövs för att ryttaren ska kunna få känna vilken känsla den letar efter bara i mindre skala;)
Däremot ska väl egentligen inte den ryttare som inte vet vilken känsla den letar efter sitta på en häst med dålig takt, för då får dom det väldigt onödigt svårt....

/Camilla

Man kan ju inte träna upp hästens takt direkt med bommar däremot kan man som ryttare få känna på hur det "ska" kännas, det är oftast det viktigaste för har man kännt det så är det lättare att hitta tillbaka till det!

Fast jag håller inte riktigt med där, det blir ju som Flash skriver, mera "lyft och kliv". För min del tror jag det i så fall är bättre att man, om man själv inte klarar av att hitta hästens takt, har hjälp från marken där någon talar om när hästen rör sig i rätt takt och att ryttaren då kan känna efter och försöka bibehålla takten.

Jag har aldrig använt bommar i syfte att hitta takten så möjligen har jag fel i mitt resonemang. Och naturligtvis finns det olika vägar att gå.

Fast jag håller inte riktigt med där, det blir ju som Flash skriver, mera "lyft och kliv". För min del tror jag det i så fall är bättre att man, om man själv inte klarar av att hitta hästens takt, har hjälp från marken där någon talar om när hästen rör sig i rätt takt och att ryttaren då kan känna efter och försöka bibehålla takten.

Jag har aldrig använt bommar i syfte att hitta takten så möjligen har jag fel i mitt resonemang. Och naturligtvis finns det olika vägar att gå.

Ja jag håller med dej. Om man ska anpassa avstånden så att det passar just den takt som den speciella hästen kan arbeta i så har man ju redan hittat den takten:confused: Då finns ju ingen anledning att lägga ut bommar:confused: Snarare kommer de att störa rytmen genom att hästen lyfter lite högre över bommarna.
Att få "känna på" det som sker i arbete över bommar är något annat, tycker jag. För mej är det inte en väg att hitta taktmässighet alls.
Jag tror att man i tråden blandar ihop saker, kanske:confused: Att lära en ryttare vad takt är och att få en häst taktmässig hänger inte riktigt ihop, och kan nte göras på samma sätt...

Kom på:

Vi har använt bommar ibland men då tex två - fyra på en volt (klockan) så att man kan reglera steglängden genom att rida längre ut eller mer mot mitten, och få samma antal steg mellan varje bom om man rider över dem på samma ställe.

Då måste ryttaren ändå själv reglera takten så att den blir samma oavsett steglängden så det är mera en steglängdsövning med bibehållen takt, inte en hjälp att reglera takten. Det måste man redan göra, hela tiden. Bommar är helt klart användbara till mycket, men hitta takten får man göra själv:laugh:

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur