Sv: takt och balans
Ja men det här var ju tips till häst som inte hade bra takt och balans.
Jag funderar lite ang det här och utifrån andra diskussioner vi haft om takt och balans och hur man arbetar med taktmässighet osv.
För mej är det där en helt annan träning, som också är bra för hästar utan tvekan. Den får dem att välva överlinjen och balansera och är bla en bra träning för ryggen.
Däremot undrar jag hur du tänker att det påverkar taktmässigheten hos en häst?
Ja över bommarna kommer den att få anpassa sitt steg och balansera och alltså hitta en bättre takt, men rider du bara över bommar då dagligen och hela tiden?
Om man verkligen vill få en häst mer taktmässig, och då bättre balanserad, (som det handlar om), så måste ryttaren lära sig att rida hästen i rätt takt
alltid Varenda travsteg ska ridas för att behålla balans och takt.
Bommar, även rätt ridna, snarare stör det arbetet om man använder det som medel, anser jag. Däremot är bomarbete som sagt väldigt bra på andra sätt och då häst och ryttare har hittat en bra grundtakt kommer det att märkas i att hästen också lättare och bättre kan arbeta i bomserier med olika avstånd, där den får korta eller ta ut sitt steg. Inget fel i det alls alltså, men jag anser att det är ryttaren, inte andra tillfälliga hjälpmedel, som ska hjälpa hästen att hitta en takt där den kan arbeta och för att befästa det får man aldrig glömma det, utan alltid alltid behålla takten.
Kl
Ang att arbeta med takt och dra ner tempo för att hitta takt/balans så får man aldrig korta ner tempot med handen, och sitta och hålla emot, det kan vara lätt hänt om hästen vill skjuta på, men för att nå syftet måste ryttaren använda sin lilla mage
och sin rygg, och sitta på sina sittben, för att få igång bära istället för skjuta på, och fånga uipp hästen i sätet, inte låta den skjuta fram mot handen, annars kommer den inte att kunna komma igenom i kroppen och inte hitta balansen och vilan på steget. Steget ska bli lite högre och lite mer sviktigt, och ryggen ska kännbart arbeta under ryttaren annars har man
endast dragit ner tempot och det fyller inget syfte i att hitta takten.
Det är väl därför många värjer sej om man säger dra ner tempot, eftersom det lätt blir bara dra ihop, men det är alltså no no
Och utmaningen också många gånger
( Har säkert skrivit det förrut
)
Flash/ som kommer att sitta som på en liten påskjutande krutdurk idag på träningen, och inte ser fram emot att förkyld och sjuk diskutera takt med damen som vilat sej pigg