takt och balans

Sv: takt och balans

Hästen "hittar" ett bättre läge = bättre förutsättningar för en bra takt. Genom att t ex förbättra den egna balansen, och med "egen balans" menar jag alltså att den måste börja skyffla över lite vikt bak.
Som sagt, det kan finnas olika lösningar till en bättre takt och mycket beroende på vad som orsakar det och vart man är just då. Jag började inte heller med dom övningarna från första början för att förbättra takten, men så utgår jag ifrån att det är rätt ovanligt med SÅ kass takt som en "springig" hopp/kallblodstravare med ponnytripp och inte ens riktig tvåtakt i övertempo och noll balans och en dm för låg manke. Men då var det mycket också mentalt, hitta lugnet och liksom väldigt mycket annat grovjobb för att kunna begära en bra takt.
Övningarna beskrivna var för att just få till en ännu mer stabil takt på en häst som lätt rinner iväg. För att stoppa "rinnandet iväg" så kunde man inte i all evighet sitta och göra halvhalter och påverka takten på så vis utan sätta hästen i bättre balans genom att trigga hästen till att hitta den/tekniken och därigenom per automatik kunna hålla en bättre takt (i takt som redan var ganska bra men ändå ibland blev "springigt" när balansen brister).

Men i så fall, vad ska du med bommarna till, i DET syftet:confused: Är det DU som behöver hjälp att känna en bättre takt för att sen kunna rida i en:confused: Nä förstår ännu mindre om jag lägger ihop allt du skriver, vad du egentligen menar i praktiken:o

Jag förstår inte vad som är otydligt eller svårt att förstå. Jag som tyckte jag skrev så tydligt. Där ser man. Det var inte tydligt nog ändå. Gör ett nytt försök.

Det är hästen jag pratar om. Inte ryttaren. Hästen får hjälp att koordinera sina rörelser vilket ger den bättre takt. Ryttarens uppgift är att förvalta detta. Är hästen otaktmässig är det hästen som ska ha hjälp och det är ryttarens uppgift att ge hästen den hjälpen. Blev det tydligare?

(med tillägget att detta är bra OM det är bristande kroppkontroll/koordination som leder till att hästen blivit otaktmässig)

Även till solis:

Idag trodde jag ju att det skulle vara lite tufft (som jag skojade om ovan) men faktum är att det gick bra på träningen:bow: Jag är jätteglad för jag inser verkligen vilken skillnad det är idag jämfört med för ett år sen tex, vi har verkligen ett helt annat utgångsläge och då blir det lättare att hantera även lite överenergi. :banana:

Vad skoj att det gick så bra :bump:

Själv siktar jag in mig på hagen ikväll. Sist vi var där så var vägen dit minst sagt "spännande", jag höll mig mycket passiv i sadeln på lilla "bomben", ingen lång tygel där inte:D. Men väl i hagen så strålade det av arbetsglädje om henne, hon gjorde allt jag bad om och tänkte så det knakade. Jag förväntar mig något liknande ikväll... I så fall ska vi våga oss på en promenad genom byn också, hej hopp! :banana:

Det är ju ryttaren som måste känna/hitta var den takten ligger och hjälpa hästen att bli kvar där.
Ja, just det. Känna hästens takt.
På det du skriver låter det som att du över bommarna får en bättre takt och sen förstår till slut hästen att jaha det var trevligt OCh sen går den där.
:confused: Hästen koodinerar sina rörelser bättre vilket ger bättre takt och detta förvaltar ryttaren.
Men som sagt jag kanske missförstår. Hur rider du i traven mellan bommarna? Hur rider du i traven ute i skogen när du inte har bommar:confused:, (under den här tiden när du tar bommarna till hjälp för att lära hästen "hitta" takten)
Jag har bara haft ett par hästar som haft såna här problem med takten i början. Jag red som vanligt både mellan bomserier och över dem, även ute i skogen. Jag använde bomserier flitigt i ett par veckor på dessa hästar och de fick en helt annan kroppskontroll och därmed en helt annan takt. Inget konstigt alls. De har heller inte haft problem med takten senare.
Jag har själv inte haft andra problem med otaktmässighet när jag ridit.
Otaktmässighet hos häst kan ju även beror på ryttarens bristande taktkänsla och då får man jobba på ett helt annat sätt för att komma ifrån det. felaktig träning kan ju också ligga bakom och jag kan inte säga exakt hur man ska jobba med detta eftersom orsaken till den är utgångsläge för hur man skapar en förändring.

Hur rider du kort sagt, alla stegen i trav som inte är över bommar?
som vanligt.
Jag vill eg inte göra mer affär av just den här frågan men vill gärna förstå hur du tänker. Du lägger ut bommar och försöker sen få hästen att gå med samma kliv resten av ridbanan runt:confused:
Nej, missuppfattning igen. Jag lägger ut bommar för att hästen ska få hjälp att koordinera sina rörelser.
Vad gör du alla kliven när hästen inte befinner sig i den där bomserien Om du förklarar exakt vad du gör alla andra steg kanske jag förstår bättre...?
Jag rider och använder mig av övningar och rörelser som passar hästen och dess utbildningsståndpunkt, precis som jag gör alla andra ridpass.

Ja vara i balans, men om du har en häst som i sej själv, pga exteriör eller andra skäl, lätt lägger sig i för hög takt och framvikt då MÅSTE du ju "störa" hästen om du ska ändra det eller hur? Genom att själv visa vägen till en mer optimal takt.
Ja. (men jag utgår ju från hästen)
All inverkan vi gör för att få hästen mer balansrad, mer lösgjord, mer rakriktad, är en form av "störning" på sätt och vis av hur hästen själv skulle lulla på om man bara enbart satt rätt upp och ner ovanpå, även i balans. Det blir åka häst.
Vårt mål brukar vara att dessa störningar blir mindre och mindre med tiden allt eftersom häst och ryttare blir mera sammansvetsade och utbildade.
Du ska ju utbilda hästen antar jag? Eller som sagt, gör den det själv?
Jag ska visa vägen och vi ska båda två utbildas tillsammans.

I min värld är det ett samspel som uppstår när man visar en häst som är tex som min som gärna springer på framåt, en lugnare takt och alltså bättre balans, det är en av de viktigaste grunderna i samspelet i ridningen, kanske den viktigaste, faktiskt, från hästryggen.
Ja, Du skriver ju att du VISAR em lugnare takt. Du för och hästen följer. Det är ju så de flesta ryttare vill ha det. :)
Det blir så melodramatiskt att börja prata om samspel som i motsats till att påverka hästen som ryttare, :confused: :crazy:
missuppfattning igen. Jag tycker inte det är motsats till samaspel att påverka hästen, tvärtom. Påverkan är nödvändigt för samspel. Det jag skrev var att om det bara är ryttaren som ska påverka hästen och inte hästen påverkan på ryttaren är intressant så är det inget samspel. Jag vill ha tvåvägskommunikation. inte envägs.

(med tillägget att detta är bra OM det är bristande kroppkontroll/koordination som leder till att hästen blivit otaktmässig)

Ja det är ju ett viktigt tillägg, för det är väl eg inte oftast skälet, utan i så fall oftast unghästar tex. Och i dom fallen kan jag hålla med, men då är det inte takten i första hand utan koordinationen det handlar om, och den tränar man nästan bäst över stock och sten i skogen:bump::bump: Och även bommmar.
Jag vet inte om ts häst hade de problemen men det är ju möjligt.

Men även i ditt långa svar nu pratar du mycket om koordnination och det är ju lite annat, än att en häst behöver hjälp att hitta en bra takt att arbeta i. Det är ytterligare en faktor att arbeta med bla genom stärkande. Så ja nu förklaras en del för mej i att vi pratar om lite olika saker!

Senast ändrad av en moderator:

Vad skoj att det gick så bra :bump:

Själv siktar jag in mig på hagen ikväll. Sist vi var där så var vägen dit minst sagt "spännande", jag höll mig mycket passiv i sadeln på lilla "bomben", ingen lång tygel där inte:D. Men väl i hagen så strålade det av arbetsglädje om henne, hon gjorde allt jag bad om och tänkte så det knakade. Jag förväntar mig något liknande ikväll... I så fall ska vi våga oss på en promenad genom byn också, hej hopp! :banana:

Ha ha ja jag var t o m sjuk så det straffade sej så att jag är mera sjuk nu, men det får man ta kanske:o

Jag kom inte ens in i den orörda snöhagen jag tänkt mej så det fick vara (plogvallar:eek:) tog lite i skogen och sen in i ridhuset och fördelen var att känna att det funkar det också numera, men din är yngre, det kommer:bow: Hon har faktiskt lugnat sej en hel del på alla sätt sista året.:bow:

Ja det är ju ett viktigt tillägg, för det är väl eg inte oftast skälet, utan i så fall oftast unghästar tex. Och i dom fallen kan jag hålla med, men då är det inte takten i första hand utan koordinationen det handlar om,
Bristande koordination/kroppskontroll kan ju ge otaktmässighet. Jag har skrivit hela tiden att det inte var ett tips för alla typer av taktproblem utan att det är bra med bommar för vissa. Min häst var sådan när jag köpte henne. i skogen över stock och sten var hon det inte. På en ridbana däremot tappade hon kroppskollen och vi körde mycket bomserier de första veckorna. Hon har inte haft taktproblem sedan dess.
Jag vet inte om ts häst hade de problemen men det är ju möjligt.
Nej det vet inte jag heller. Därför tycker jag det är bra om hon får många olika tips och kan prova sig fram.
Men även i ditt långa svar nu pratar du mycket om koordnination och det är ju lite annat, än att en häst behöver hjälp att hitta en bra takt att arbeta i.
I de fall där otaktmässiheten beror på dålig kroppskontroll/koordination så är det ju samma sak.

jag känner att jag inte redigt hänger med i era diskussioner men jag läser iallfall och försöker ta in en del av det;)

andra tränige för nya träningen är avklarad. takten tyckte jag kändes mycket bättre och mer naturlig över lag idag och jag behövde inte "rätta" honom så mycket utan han rullade på bättre själv idag vilket säkerliger beror på att jag vet vilken känsla jag ska leta efter.
dock hade vi mycket diskussioner om den där högerbogen idag. fy! rent ut sagt va jobbigt han tyckte de va i början med att få in den och han går verkligen och surar och frågar både tre och fyra gånger om jag är riktigt riktigt säker på att den verkligen måste vara med!
fick en bra övning att utföra i skritten för att få med den och efter några galopper ifrån skritt sen och ner till skritt igen så kändes de som att han började gilla lägt. traven sen det sista va helt underbar! det va en sådan stund man lever för som ryttare. han väntade på mig och va riktigt låg och rund och superstadig och gick böja åt alla håll och kanter:bow: efter de så avslutade vi.
känns som att de går framåt och han gav ett lugnare intryck idag tyckte tränaren. :banana:

Senast ändrad:

Ja, just det. Känna hästens takt.
Men nu handlade det om hästar i dålig takt o även balans. Då räcker det inte med att känna den dåliga takten- du måste rida den åt hästen som inte kan.

Det räcker heller inte att trava bommar o sen inte göra ngt specifikt över dem som du kan använda när bommarna tar slut- då har den inte lärt sig att lyssna på sin ryttare, utan bara fått lyfta på benen.
Har du lyckats bra med bomträningen- kan du få den att trava likadant fast inga bommar finns.

bommar kan oxå vara negativt om man inte har rätt avstånd på dem- försämrar traven.

Men fortfarande. Du kan inte påverka en outbildad häst genom att stå i avlastningssits!!

Här på dressyr använder vi sätet för att prata med hästen. kroppspråk som den kan förstå.

Bristande koordination/kroppskontroll kan ju ge otaktmässighet

Ja det kan det givetvis men det finns absolut inte en automatisk koppling på något sätt. Ledsen om jag krånglar till det men det är ju bra om man pratar om vad man avser:)

För mej blir bommarna helt rätt tips om hästen har koordinationsproblem men det är ju egentligen en helt annan sak. En häst kan ha en väldigt bra grundtakt men svårt med koordinationen av olika skäl, växer, inte fått röra sej så mycket, osv. Finns en här nu som hade det när den kom, tex, kunde knappt få ihop benen nerför en backe (panik!) och inte stanna vid grinden efter en galopp:crazy: Men den har nog den mesta taktfasta traven i hela stallet nästan, ja i alla fall en av dem som har det. Det är den född med.
Men koordinationen var det svårt med, pga otränad och växte sent.

Koordinationsproblem = skog och mark och bommar! Helt ense där.

jag känner att jag inte redigt hänger med i era diskussioner men jag läser iallfall och försöker ta in en del av det;)

andra tränige för nya träningen är avklarad. takten tyckte jag kändes mycket bättre och mer naturlig över lag idag och jag behövde inte "rätta" honom så mycket utan han rullade på bättre själv idag vilket säkerliger beror på att jag vet vilken känsla jag ska leta efter.
dock hade vi mycket diskussioner om den där högerbogen idag. fy! rent ut sagt va jobbigt han tyckte de va i början med att få in den och han går verkligen och surar och frågar både tre och fyra gånger om jag är riktigt riktigt säker på att den verkligen måste vara med!
fick en bra övning att utföra i skritten för att få med den och efter några galopper ifrån skritt sen och ner till skritt igen så kändes de som att han började gilla lägt. traven sen det sista va helt underbar! det va en sådan stund man lever för som ryttare. han väntade på mig och va riktigt låg och rund och superstadig och gick böja åt alla håll och kanter:bow: efter de så avslutade vi.
känns som att de går framåt och han gav ett lugnare intryck idag tyckte tränaren. :banana:

Vad roligt att det fungerar bra! Men det här med bogen är nog mest en följd av det, den måste för att vara någotsånär i balans och kunna arbeta i en bra takt vara någptsånär lösgjord och rakriktad - om den ska kunna gå kvar i den takten när du kräver något merra av den! :idea: Så då kommer ju nästa som ett brev på posten som du måste ta itu med:idea: Hästen får ta i mer, vila mer på steget, kan inte springa iväg från arbetet på samma sätt och då försäker den på andra sätt att kompensera det:idea:
Dessutom blir det mera tydligt om den inte vill arbeta rakt.

Så lösgörande och rakriktande blir ju nästa då, precis som ni gör! (och med takten bibehållen!) Framdelsvändningar är bra, olika varianter, från att nästan gå runt på en liten volt till trampa runt. Sidvärts i olika varianer!

Tillägg:

Kom just på:idea:: Kolla på dressyrgnägg miagis filmtråd med två filmer från en träning! Superbra, titta på dem och lyssna vad tränaren säger! :bow: Det finns nog många andra bra filmer på nätet men det var det jag kom på från buke som jag verkligen gillade!

Övningarna beskrivna var för att just få till en ännu mer stabil takt på en häst som lätt rinner iväg. För att stoppa "rinnandet iväg" så kunde man inte i all evighet sitta och göra halvhalter och påverka takten på så vis utan sätta hästen i bättre balans genom att trigga hästen till att hitta den/tekniken och därigenom per automatik kunna hålla en bättre takt (i takt som redan var ganska bra men ändå ibland blev "springigt" när balansen brister).

Fast det är ju jsut det som händer att takten ökar och blir springig när det blir jobbigt för hästen, tex. Det är där ryttaren måste påverka. Jag tror inte alls att din häst är lätt på något sätt så det kan jag inte uttala mej om alls, för just dej, men generellt är det just hundratals halvhalter som är ett bra tips tillsammans med hundratals minimala små temoväxlingar och övergångar.
Halvhalterna är ju inte stora kraftfulla förhållningar:cool: utan du tar dem i sätet och ju mer lydig och känslig häst ju lättare kan du inverka så det stör ju inte hästen alls.:confused: Det bara små uppbalanseringar som hjälper hästen tillbaka och att behålla den lugna takten/balansen. Varför skulle man inte kunna göra många såna:confused:

jag är jätteglad över att du svarar eftersom du gett mig detta tipset i en tidigare tråd och jag bojkottade då de helt och det va helfel av mig:o

Å jag måste bara kommentera ditt uttalande så här::bow::bow:

För HUR ofta är det som någon kryper till korset så offentligt o erkänner att man har dissat ett råd som visat sig vara lösningen!:D

Det enda jag har att tillägga till övriga super kommentarer från line o flash är att när du börjar skritta o har tagit tygeln, lägg hästen superlågt o se till att han VERKLIGEN tar bettet där nere o skrittar genom kroppen. Du kanske får driva som hejsan i början även på din "springhäst" för att få honom att fatta. Kolla på denna videon som Miagi lagt ut så förstår du hur jag menar:
http://www.youtube.com/watch?v=-S1pV2ucCR4&feature=channel
Visserligen bara en kort sekvens på skritten men jag vet att det ligger mycket jobb bakom att få hästen dit ned o sen bibehålla det i trav o galopp. Kolla gärna på fler av Miagis filmer för hennes tränare Traudi uttalar sig på en film om hur en lösgjord häst är....:bow:

Men du kommer att lyckas med din häst du med för du har rätt inställning!:banana:

Jag tycker det är väldigt roligt och bra att rida till musik. Jag har bett min tränare om hjälp att hitta musik som kan passa till min hästs travtakt, och då försöker jag rida musikaliskt. Och då koncentrerar jag mig enbart på takten, takten, takten. För jag är inte så duktig ryttare än att jag kan hålla så många fler bollar i luften! :D

Halvhalterna är inte av ondo, det är "bara" att vill man kunna rida utan stöd i handen på en häst som är "framåt" då riskerar dom att bli väldigt många tills hästen lär sig balansera om mer bak, till den grad att man till slut inte sitter och rider utan stöd utan med en häst som tar ett femte ben på den där halvhalten! ;) Visst har det med styrka att göra också, men för oss var det mer tekniken i att skjutsa bak lite av vikten och bli mer "självbärig" så blev takten bättre också.
Kanske ska tillägga att skänkelvikningar också var kanon för taktens skull, men det hjälpte inte för balansen iom att hästen snarare blev mer benägen att ta det där lilla stödet i handen = fortfarande krävdes många halvhalter.
Även om halvhalter inte är av ondo så tycker jag inte heller det är önskvärt att behöva ta en mini-halvhalt eller t o m mini-förhållning i var och varannat steg bara för att hålla det tempo/den takt man önskar. Medans jag tidigare i utbildningen inte reflekterade lika mycket över det utan var glad nog om hästen öht hittade en bra takt/bra tempo! ;) Dags att gå steget vidare mao.

Halvhalterna är inte av ondo, det är "bara" att vill man kunna rida utan stöd i handen

Nej det behöver man absolut inte ha "stöd" i handen för:confused: Kontakt med hästens mun är något annat, jag vill inte att hästen tar stöd i min hand:confused: Det låter som att din häst även behöver bli mer lösgjord?

Jag funderar lite på vad du menar när du säger att hästen tar "stöd" mer i sk vikn. :confused: Jag undrar om du menar att den lägger sej mera i ena tygeln. Det är ju ett lösgjordhets och rakriktningsproblem i så fall, det har inget med rörelsen att göra, eller med halvhalter, det blir bara tydligare att hästen inte är igenom i tex en skänkelvikning:idea: Det är vad man använder dom till, lösgörande :idea: och få upp dem på båda sidor. (menar att dom inte lägger sej på ena bogen)'

Jag kan ha fel men försöker bara förstå vad du skriver om:confused::idea:

Jacko:

Mina militäriska ridlärare på ridskolor som barn (jag är så gammal så det fanns fortfarande en massa "kaptener" "majorer" osv) dom satte gärna på lite marschmusik när vi red fram och sa att vi skulle hitta takten:D

Men nu handlade det om hästar i dålig takt o även balans. Då räcker det inte med att känna den dåliga takten- du måste rida den åt hästen som inte kan.
det är där vi skiljer oss tror jag. Jag vill hjälpa hästen att hitta takten. Det är ju självklart (för mig) att ryttaren också är med i takt.
Det räcker heller inte att trava bommar o sen inte göra ngt specifikt över dem som du kan använda när bommarna tar slut- då har den inte lärt sig att lyssna på sin ryttare, utan bara fått lyfta på benen.
det har fungerat alldeles lysande. Hästar är inte så dumma. De klarar av rätt mycket. De hästarna jag relaterar till lärde sig snabbt vart de hade sina ben och hittade en helt annan takt. Sen måste förstås ryttaren förvalta det om det ska ge någonting.
Har du lyckats bra med bomträningen- kan du få den att trava likadant fast inga bommar finns.
Jag vill som sagt att hästen ska få hjälp att hitta sina kroppsdelar och därmed takten i det här exemplet. Inte att jag som ryttare ska ge hästen takt.
Vi verkar fortfarande inte prata om samma sak. Det är fortfarande bara ett exempel på hur man kan hjälpa hästen att finna bättre takt. Ingenting annat. Jag förstår inte denna enorma reaktion??

[
QUOTE=flashlight;13237390]Ja det kan det givetvis men det finns absolut inte en automatisk koppling på något sätt
.
Nej det har jag inte sagt heller. Inte mycket som är automatiskt när det gäller (ridning
För mej blir bommarna helt rätt tips om hästen har koordinationsproblem men det är ju egentligen en helt annan sak. En häst kan ha en väldigt bra grundtakt men svårt med koordinationen av olika skäl, växer, inte fått röra sej så mycket, osv.
Det är inte det jag pratar om. Jag menar att taktproblemen kan finnas för att hästen har dålig grundtakt. inte unghästar jag tänker på heller. (mera felaktigt ridna, oridna osv) Där blir det en annan sak tycker jag.
Finns en här nu som hade det när den kom, tex, kunde knappt få ihop benen nerför en backe (panik!) och inte stanna vid grinden efter en galopp:crazy: Men den har nog den mesta taktfasta traven i hela stallet nästan, ja i alla fall en av dem som har det.
Mitt exempel är i princip tvärtom. Min häst kunde galoppera för fullt och göra totalt tvärnit vid grinden. Hon kunde göra 180 graders vändningar. Inga problem alls. Hon kunde går uppför och brant nedför utan problem också. Att däremot trava i takt inne på en ridbana det gick inte alls i början. Då kunde hon inte koordinera sina ben. det var ben överallt (kändes det som) Detta var helt borta på ett par veckor.

Koordinationsproblem kan alltså se väldigt olika ut:)

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka