takt och balans

Sv: takt och balans

tack så jättemycke fin dina tips. blottar ju verkligen än som ryttare men det är så nyttigt att komma fram till vilka svagheter man har för annars är de ju inte så lätt att ändra på dom.
jag är grymt laddad för att träna för tränaren igen i morgon för det va längesedan hästen va så harmonisk som han är nu. har inte brusat upp sig nämnvärt en enda gång sen träningen så det känns väldigt rätt. tror även att det har mycket med mig att göra för jag har nogg kommit på vikten av att jag måste va avslappnad själv och våga ge ge efter och lita på att han inte drar ifrån mig. mycke bra och effektivt att klappa mycke på halsen;)
jag uppdaterar i morgon om hur det har gått för jag har säker massa nya saker i skallen då:D

Det fina är ju att ju bättre egen balans hästen hamnar i, desto mer kan man lita på att hästen inte rinner iväg. Grejen är att när saker och ting funkar i positiva spiraler så är det alltid vi ryttare som måste ta första steget till att starta trenden! :p Man får ta det såpass man känner att man kan för att sen få tillbaka lite "gratis" när grunderna börjar bli bättre. Vilket du verkar ha insett! :)

Lycka till med träningen!

Jag valde att inte svara på ditt långa inlägg förrut eftersom jag vet att vi lätt kan hamna i långa diskussioner som förstör tråden eftersom vi oftast pratar om olika saker......*suck*

Det fina är ju att ju bättre egen balans hästen hamnar i, desto mer kan man lita på att hästen inte rinner iväg

Jag undrar ibland om vi är på samma planet:o

Hästen "hamnar" inte i balans av sej själv och sen befinner sej där bara.:confused: Det är ryttarens jobb att se till att hästen kan vara i balans.

Du skriver ibland som om du tror att hästen själv kommer att "hitta dit" och bara plötsligt börja arbeta annorlunda utan att du behöver göra mycket mer än typ visa den övningar:confused: Men jag kanske missförstår dej? (hoppas det :laugh:)
Jag blir inte klok på vad du menar i praktiken att du gör eller vad vi pratar om ens:confused:
Och då sista delen av citatet:cool: Nej klart att hästen inte rinner iväg om den är i balans:confused: Den lugnare takten är ett resultat av balans. Det hänger ihop.

Jag funderar lite ang det här och utifrån andra diskussioner vi haft om takt och balans och hur man arbetar med taktmässighet osv.

För mej är det där en helt annan träning, som också är bra för hästar utan tvekan. Den får dem att välva överlinjen och balansera och är bla en bra träning för ryggen.

Däremot undrar jag hur du tänker att det påverkar taktmässigheten hos en häst?
När jag träffat på hästar som är otaktmässiga och har svårt med takten så har jag ridit mycket bomserier för att hjälpa dem hitta takten. När de gjort det så sitter jag inte och rider bomserier hela tiden utan just för att hjälpa dem hitta takten.
Detta är inte alls samma sak som när vi diskuterat takt och variationer av takten tidigare.

Bommar, även rätt ridna, snarare stör det arbetet om man använder det som medel, anser jag.
Det kanske det gör för dig. för mig har det fungerat väldigt bra på sådana hästar.
Däremot är bomarbete som sagt väldigt bra på andra sätt och då häst och ryttare har hittat en bra grundtakt kommer det att märkas i att hästen också lättare och bättre kan arbeta i bomserier med olika avstånd, där den får korta eller ta ut sitt steg.
ja, man kan ju arbeta med bommar och cavaletti på många olika sätt och med olika syften.

och till Biggan:
Jag undrar lite över samma sak. Alltså hur tränar man takten med hjälp av bommarna, blir det inte lätt så att takten blir sämre igen efter bommarna? Eller hur tränar man?
jag rider bommarna i ett balanserat tempo och låter hästen själv hitta takten.

När det gäller takten så upplever jag dock att den måste man sätta själv med sätet och i varje steg. Hur hanterar man bommarna då? Min förra häst hade jätteproblem med takten i början, hon bara sprang. Hade vi kunnat hitta takten med hjälp av bommar då? Vi löste problemet med att först longera och då vara stenkonsekvent med tempo och takt. Sedan fortsatte vi på samma sätt uppsuttet, hålla takten med sätet.
Man måste komma ihåg att det finns olika orsaker till att hästen är otaktmässig. Det är inte säkert det hade varit ett bra sätt med din häst och du hittade ju ett sätt som passade din häst. Ingen lösning fungerar på allt. Det finns ju många sätt att ta sig an problemen och problemen är av olika ursprung. Bommar tycker jag passar bra när det gäller hästar som inte riktigt har koll på sin kropp. De blir med medvetna om vart de sätter sina fötter med bommarna och hittar på så sätt takten.

Jag skulle mer tro att bomträning med bommar liggande direkt på marken kan hjälpa en orutinerad ryttare med en rutinerad häst att få in känslan ett par steg för att sedan lättare kunna efterapa detta utan bommarna.
tvärtom tycker jag. En orutinerad ryttare klarar oftast inte av "att ta hand om takten" och då är den borta igen när bomserien är slut.Men som jag skrev tidigare så beror det på orsaken till att hästen är otaktmässig. Bomserier är inte en lösning som passar alla hästar.

Precis som totola och jag tror jag du och jag pratar om helt olika saker, och det är där jag jämför med andra diskussioner....

När de gjort det så sitter jag inte och rider bomserier hela tiden utan just för att hjälpa dem hitta takten.

Hästen "hittar" inte en takt plötsligt och sen blir den taktmässig, :confused: Det låter på dej också som om hästen får fixa det själv och ryttaren bara visar.... Det är där jag inte förstår vad du pratar om, pratar vi om samma sak? :confused: Ryttaren rider takten dvs balanserar i varje steg, hela tiden, i min värld, och när hästen stärkts i att gå i en takt där den verkligen kan arbeta igenom kroppen så kommer ryttaren ändå att få reglera takten/balansen varje gång hästen utför något som kan få den att tappa lite av sin balans, tex vid olika rörelser som ställer större krav, osv. Ryttaren måste rida hästen i balans för där finns takten, hur kommer bommar som ligger nånstans på ridbanan att ha nån funktion då:confused:

Jag pratar om hästar som kanske i o f s som min har en regelbunden men för snabb takt, ni kanske pratar om hästar som är oregelbundna i takten och måste bli ens regelbundna:confused: Men då ligger det väl nära till hands att tro att något är fel på hästen?

Senast ändrad av en moderator:

Bommar är helt klart användbara till mycket, men hitta takten får man göra själv:laugh:
[/QUOTE]Jag fattar inte att ni uppfattar som om det skulle vara en universallösning. Det är det inte. Men faktum är att på vissa hästar passar det väldigt bra. Hästen hittar sin kropp och får koll på sina ben och då hittar den också takten. jag vill att hästen ska hitta takten, inte att jag som ryttare ska sätta den. Jag ska däremot förvalta den på ett bra sätt. Det kanske är skillnad där i hur vi tänker ridning?

Ja jag tror vi tänker helt olika och jag tror att med det tänket kommer man inte att få en häst som är i balans oavsett, som är rakriktad och och som arbetar igenom från bakhov till nos, det kommer inte av sej själv, det är inte något hästen "hittar själv" det är ett samspel där ryttaren hela tiden visar hästen vägen. Annars ligger det nära till hands att åka häst, - i min värld. Om man lämnar till hästen att själv komma på hur den ska utbildas framåt,:confused:

Jag fattar inte att ni uppfattar som om det skulle vara en universallösning. Det är det inte. Men faktum är att på vissa hästar passar det väldigt bra. Hästen hittar sin kropp och får koll på sina ben och då hittar den också takten. jag vill att hästen ska hitta takten, inte att jag som ryttare ska sätta den. Jag ska däremot förvalta den på ett bra sätt. Det kanske är skillnad där i hur vi tänker ridning?
[/QUOTE]Men det är ju ditt syfte:confused:- att hela tiden hjälpa o inte säga- nu får du klara dig bäst du vill! Vad är ryttaransvaret?

ju starkare hästen blir o desto mer bekväm den hinner bli med att hitta sin takt, ju mindre hjälp behöver den framöver, men troligen alltid då den inte rör sig så av sig självt- naturligt.

Inte ens ett toppämne blir ngt utan hjälp- att bara ta den från hagen o åka med.
Du lever i en utopi bruttan;)

Ingen häst är bättre än sin ryttare.

Ja jag tror vi tänker helt olika och jag tror att med det tänket kommer man inte att få en häst som är i balans oavsett, som är rakriktad och och som arbetar igenom från bakhov till nos, det kommer inte av sej själv, det är inte något hästen "hittar själv" det är ett samspel där ryttaren hela tiden visar hästen vägen. Annars ligger det nära till hands att åka häst, - i min värld. Om man lämnar till hästen att själv komma på hur den ska utbildas framåt,:confused:

Nej nu vet jag inte vad du menar. Jag har inte sagt att hästen ska utbildas sig själv. :confused: TS har fått flera olika sätt att få en bättre takt i en häst. Jag har bara bidragit med ett tips till, att lägga till de övriga alltså. Jag vet inte varför du blandar in så mycket annat i ett enklet tips. Eftersom jag inte vet nåtot om TS häst tycker jag att det är bra att få många olika tips så att hon kan hitta vad som passar på just denna häst.
Att det fungerar på vissa hästar är det inget tvivel om. Om en obalanserad häst vore resultaten skulle jag inte använda detta själv och absolut inte ge det tipset till någon annan. När hästen hittar sin takt ökar balansen stort. Det är hästen själv som är i balans då och en god ryttare förvaltar detta bra. Ridning går ju i grund och botten ut på att inte störa hästen utan vara i balans med den så mycket det är möjligt.
Men som sagt, just bommar för att förbättra takten fungerar inte på alla hästar. Orsakerna till otaktmässiheten måste man ta hänsyn till och arbeta utifrån det. Om det beror på att hästen har dålig kroppskontroll är det jättebra.
Att hästen ska hitta sin takt själv är helt självklart för mig. Det är ingenting ryttaren ska skapa. Ryttaren ska förvalta det och det sker i ett samspel med hästen. (det är trots allt rätt stor skillnad i att skapa och förvalta)
Att ryttaren visar hästen vägen håller jag helt med om. Det är ju just det jag skriver. Ryttaren visar vägen och möjliggör för hästen att komma rätt. Hästen får ett förtroende och en ärlig chans att följa sin ryttare. Ryttaren skapar förutsättningar för hästen sas. Ridning för mig är ett samspel där både häst och ryttare är delaktiga.

Äh nu skyller du på hästen igen.

Om hästen nu har dålig takt för att det är en travare eller dylikt så behöver den ännu mer hjälp än en normalbalanserad häst.
Därför blir det ofta fel på dessa. outbildad häst som har svårt för sig får en orutinerad ryttare- blir inte så himla bra av det.

Ryttaren måste hjälpa hästen med takten genom att själv rida taktmässigt.
Sätta takten!

Men det är ju ditt syfte:confused:- att hela tiden hjälpa o inte säga- nu får du klara dig bäst du vill! Vad är ryttaransvaret?
:confused: Jag tycker ryttarens roll är att hjälpa/visa vägen/skapa förutsättningar. Varför skulle en ryttare säga-nu får du klara dig bäst du vill? Menar du att ryttaren ska ha den inställningen till sin häst? Jag förstår verkligen inte vad du menar.
Ryttaransvaret är stort och ligger i att hjälpa och skapa förutsättningar för hästen. Ryttaren ska förvalta det hästen ger och har på bästa sätt. Ryttaren har också ansvar för att träna på ett sätt som är anpassat efter hästens mentala och fysiska nivå. (Den ska inte pressas till något den inte är redo för.) Det är också ett ryttaransvar att ta hjälp när det behövs.
Varför har du en så aggressiv ton? Varför blir du så upprörd av ett enkelt tips bland många andra? Vad är det egentligen som upprör så mycket?

Inte ens ett toppämne blir ngt utan hjälp- att bara ta den från hagen o åka med.
Jag fattar ingenting. Vem har sagt något om detta? VAD menar du?
Du lever i en utopi bruttan;)
Jag har ju ingen aning om vad som är en utopi i din värld. I min värld är ett samapel med hästen ingen utopi. Det är verklighet och fantstiskt roligt. Hästarna ger mig massor. Det vill jag inte vara utan, men det är min verkligtet.
Ingen häst är bättre än sin ryttare.
Ja, där är vi ju helt överens. :)
Du får gärna prata med mig, men då får du faktiskt vara trevlig. Om du inte ens är intresserad av att läsa eller förstå vad jag skrivi så är det nog bättre att inte kommentera.

Äh nu skyller du på hästen igen.

Om hästen nu har dålig takt för att det är en travare eller dylikt så behöver den ännu mer hjälp än en normalbalanserad häst.
Därför blir det ofta fel på dessa. outbildad häst som har svårt för sig får en orutinerad ryttare- blir inte så himla bra av det.
Skylla på hästen?? Nej jag vill inte skylla på någon alls.
Travare har jag ingen erfarenhet av att utbilda så där vill jag inte uttala mig.
Håller helt med om att outbildad häst med outbildad ryttare inte blir bra hur man än bär sig åt. Jo, om de har tränare väldigt, väldigt ofta så kan det gå, men det har ju inte de flesta. outbildade hästar ska rutinerade ryttare rida och tvärtom. Då blir det bäst.
Ryttaren måste hjälpa hästen med takten genom att själv rida taktmässigt.
Sätta takten!
Ja visst, en ryttare måste alltid vara i takt med hästen (rida taktmässigt), det är så självklart så därför skrev jag inte ens det.

Läs dina inlägg.

Hur ska den få balans o takt då menar du- om du inte ska hjälpa den- NÄR den uppenbarligen behöver hjälp.
Bommar- är mer för att gymnasticera den... några steg. I övrig tid då?

Om nu som i detta fallet när hästen är otaktmässig- ska man följa med hästen i det menar du?

Nej nu vet jag inte vad du menar. Jag har inte sagt att hästen ska utbildas sig själv

Så vad är då detta?

När hästen hittar sin takt ökar balansen stort

Att hästen ska hitta sin takt själv är helt självklart för mig. Det är ingenting ryttaren ska skapa

Det är ju ryttaren som måste känna/hitta var den takten ligger och hjälpa hästen att bli kvar där. Hela tiden. På det du skriver låter det som att du över bommarna får en bättre takt och sen förstår till slut hästen att jaha:idea: det var trevligt:confused: OCh sen går den där.
Men som sagt jag kanske missförstår. Hur rider du i traven mellan bommarna? Hur rider du i traven ute i skogen när du inte har bommar:confused:, (under den här tiden när du tar bommarna till hjälp för att lära hästen "hitta" takten)

Hur rider du kort sagt, alla stegen i trav som inte är över bommar?

Jag vill eg inte göra mer affär av just den här frågan men vill gärna förstå hur du tänker:confused: Du lägger ut bommar och försöker sen få hästen att gå med samma kliv resten av ridbanan runt:confused: Ja DET är att kräva för mycket kan jag tycka, i så fall. Men det är där jag inte förstår vad du menar. Vad gör du alla kliven när hästen inte befinner sig i den där bomserien:confused: Om du förklarar exakt vad du gör alla andra steg kanske jag förstår bättre...?

Ridning går ju i grund och botten ut på att inte störa hästen utan vara i balans med den så mycket det är möjligt

Ja vara i balans, men om du har en häst som i sej själv, pga exteriör eller andra skäl, lätt lägger sig i för hög takt och framvikt då MÅSTE du ju "störa" hästen om du ska ändra det eller hur? Genom att själv visa vägen till en mer optimal takt. All inverkan vi gör för att få hästen mer balansrad, mer lösgjord, mer rakriktad, är en form av "störning" på sätt och vis av hur hästen själv skulle lulla på om man bara enbart satt rätt upp och ner ovanpå, även i balans. Det blir åka häst. Du ska ju utbilda hästen antar jag? Eller som sagt, gör den det själv?

I min värld är ett samapel med hästen ingen utopi. Det är verklighet och fantstiskt roligt.

I min värld är det ett samspel som uppstår när man visar en häst som är tex som min som gärna springer på framåt, en lugnare takt och alltså bättre balans, det är en av de viktigaste grunderna i samspelet i ridningen, kanske den viktigaste, faktiskt, från hästryggen. Det här leder vidare till det övriga arbetet som ger förutsättningarna för ridningen i samspel med små hjälper, och dessutom en starkare, mer välgymnastiserad häst.

Det blir så melodramatiskt att börja prata om samspel som i motsats till att påverka hästen som ryttare, :confused: :crazy:

Ja visst, en ryttare måste alltid vara i takt med hästen (rida taktmässigt), det är så självklart så därför skrev jag inte ens det.

Men i så fall, vad ska du med bommarna till, i DET syftet:confused: Är det DU som behöver hjälp att känna en bättre takt för att sen kunna rida i en:confused: Nä förstår ännu mindre om jag lägger ihop allt du skriver, vad du egentligen menar i praktiken:o

Bommar tycker jag passar bra när det gäller hästar som inte riktigt har koll på sin kropp. De blir med medvetna om vart de sätter sina fötter med bommarna och hittar på så sätt takten.

Är med på hur du menar, men jag skulle nog kalla det mer som en koordinationsövning. Det är bommar faktiskt bra till, även om jag inte riktigt håller med om att hästen hittar takten på så vis. Det gäller ju fortfarande att ryttaren kan känna takten och hjälpa en sådan häst att bibehålla den även efter bommarna. Men bommarna kan vara bara för att liksom "stoppa upp" och hjälpa att hästen att koordinera sina rörelser.

Läs dina inlägg.

Hur ska den få balans o takt då menar du- om du inte ska hjälpa den- NÄR den uppenbarligen behöver hjälp.
Bommar- är mer för att gymnasticera den... några steg. I övrig tid då?
Jag vill ju hjälpa den (foch det har jag skrivit). hjälp får den av just bommarna. Den får koll på sina ben/fötter och då kommer takten. Ryttarens roll är att förvalta den bra.
Om nu som i detta fallet när hästen är otaktmässig- ska man följa med hästen i det menar du?
Jag förstår inte riktigt frågan. Jag menar att man inte ska rida omrking otaktmässigt utan hjälpa hästen till att hitta takt, men som sagt så hur man hjälper den på bästa sätt beror på orsaken till otaktmässigheten. Bommar är bra i vissa fall och inte alls i alla.

Är med på hur du menar, men jag skulle nog kalla det mer som en koordinationsövning.
JA! Om det är koordinationsbrist som skapar otakt. Tack för en bättre/tydligare förklaring.
Det gäller ju fortfarande att ryttaren kan känna takten och hjälpa en sådan häst att bibehålla den även efter bommarna.
japp. Ryttaren ska kunna förvalta takten. (En ryttare som inte kan känna takt ska inte ge sig på att försöka förbättra takten. Det blir en blind som leder en blind)

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var lite fräck i mitt sista blogginlägg och stack ut näsan och skrev att det skulle bli svårt att toppa den riddagen. Men det gick...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 530
Senast: Akiros
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur