P

Panter

Finns det att köpa? var då i så fall?

och nej, jag ska inte köpa är bara nyfiken om det finns eller är dt olagligt?

Sv: Taggtråd

men man får till kor? var köper man det? har nog aldrig sett nån..

Taggtråd finns att köpa hos de flesta firmor som säljer stängsel. Kolla hos Willab, Nordpost, Bole eller vänd dig till din lokale stängselleverantör. Min leverantör kan ta hem allt jag behöver. I går kom det en sändning med tråd, isolatorer och i förrgår kom leveransen med stolpar.

Lycka till

Taggtråd finns fortfarande att köpa men kommer snart att bli förbjudet även för nötkreatur. Iallafall för kor/kvigor.

*kl*

*Livar upp gammal tråd*

Jag undrar om det är olagligt att ha häst med taggtrådsstängsel, eller om det bara är "orekomenderat"?

Lugn, jag skulle aldrig ha min häst i en hage med taggtråd...
Vill bara veta om andra får ha det?

jag vet inte exakt hur det är , men man får iaf inte stänga in nya hagar med taggtråd till häst .

Taggtråd är hemskt och har sett en fruktansvärd olycka då det rev upp halva halsen på en häst. Borde inte bara förbjudas utan även finnas krav på att all taggtråd som ligger överallt i marker ska samals in och tas till återvinninsgården.

Det är (vad jag vet) på gång lagändringar men för närvarande är det bara ett djurslag där det är absolut förbjudet med taggtråd: Struts!

Saxat från Djurskyddsmyndighetens hemsida:

"Från 1 december 2005 är det förbjudet att sätta upp taggtrådsstängsel för hästar. Befintliga stängsel får dock användas fram till 31 dec 2009."

Taggtråd är hemskt och har sett en fruktansvärd olycka då det rev upp halva halsen på en häst. Borde inte bara förbjudas utan även finnas krav på att all taggtråd som ligger överallt i marker ska samals in och tas till återvinninsgården.
Det är faktiskt olagligt att inte ta hand om gamla stängsel och annat skräp i naturen. Du vänder dig bara till din kommun (brukar vara en avdelning som heter miljö- och hälsa) och talar om vem som har taggtråd liggande.

Håller med det kan hända massor med hemska saker med taggtråd! Ta till exempel förr förra sommaren när jag kom till hagen (den är inte stängslad med taggtråd) Då hade hon fastnat i en taggtrådsrulle som låg utslängd mitt i hagen.:mad: Hon hade fastnat i ögonvrån och slitit sönder allt kött runt ögat. Jag fick panik och tänkte självklart: ser hon något!? Men ringde veterinär och plockade in hästen i stallet där vet sydde ihop runt ögat och lös i det för att kolla om hon fortfarande kunde se. Usch det var riktigt läskigt :cry:

Sätt inte upp taggtråd, det finns betydligt lämpligare stängsel även till nötkreatur. Och tänk på att om du vill ha växelbete häst/nöt så är taggtråd odugligt.

Okej, tack!
Bra iallafall att de satt ett "slutdatum", då blir det alltså förbjudet att använda tillslut! Även om vi får vänta 2,5 år:p

Det är faktiskt olagligt att inte ta hand om gamla stängsel och annat skräp i naturen. Du vänder dig bara till din kommun (brukar vara en avdelning som heter miljö- och hälsa) och talar om vem som har taggtråd liggande.

Gäller det även gamla rostiga stängsel som sitter mitt ute i skogen?
Höll på att rida in i ett sådant för ett tag sedan. Och det var verkligen ute i "ingenstans", inga stigar och än mindre bilvägar i närheten. Inte heller några gårdar på rimligt avstånd.

Jäkla "piggatrå" som de säger här nere i södern. Vi flyttade in på en gård för ett år sedan och vi har rensat den där gudsförgätna skiten sedan dess! Jag hade ett tag planer på att sätta ut en skylt vid vägen; "Piggatråd självplock, obegränsad tillgång!"

Så här står det på Djurskyddsmyndighetens hemsida:

Inga hästar bakom taggtråd efter 2009
Hästars beteende gör att de löper högre risk att skada sig på taggtråd än andra djur. Från 2010 blir det därför förbjudet att hålla hästar bakom taggtråd.

Hästars flyktbenägenhet och snabbhet gör dem mer benägna att skada sig på taggtråd än t.ex nötkreatur. Detta visade sig när Djurskyddsmyndigheten genomförde en undersökning för att belysa vilka risker som finns med olika typer av stängsel.

Merparten av Sverige hästägare avstår redan idag från att använda taggtråd. Trots detta förekommer det att hästar skadar sig på taggtrådsstängsel. Djurskyddsmyndigheten vill komma tillrätta med problemet och ändrar därför i sina föreskrifter. Resultat är att det blir förbjudet att hålla hästar bakom taggtrådstängsel.

Befintliga stängsel som innehåller taggtråd får användas till häst fram till 31 december 2009. Därefter får inga hästar finnas bakom taggtråden.

Och med tanke på de skador grannens häst fick häromveckan sedan hon fastnat i taggtråd, så önskar jag att det redan nu vore förbjudet...

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar