Sv: Taggtråd

det är (om jag förstått rätt) dom markägare som har bidrag från EU som blivit "inventerade".

på dom betena vi har nu har vi bytt ut all taggtråd på mot elrep, det får markägaren EU bidrag för (och vi slipper betala hyra för betet). i skogen jämte (samma markägare) satt grova röd/gula plastband som markörer en bra bit, när vi kollade så va det gammal taggtråd i marken där. vi tog bort det givetvis, och även för det får markägaren bidrag när han anmäler att det är borta.

om jag inte missförstått det helt så är det dom som sköter EU bidragen som sköter "inventeringen" med.

här sa djurskydds inspektören för något år sedan att man fick inte sätta upp nya taggtrådsstaket, men man fick byta ut taggtråden på redan befintliga hagar (tyvärr)

för några år sedan kom sonen hem från skolbussen och sa att det hängde ett rådjur och "sprattlade" i grannens taggtråds staket utmed vägen när dom åkt förbi (gammalt dåligt där dom bara satt ny taggtråd över det gamla, och taggtråden gick kors och tvärs) den hade avlidit innan markägaren hann dit :( tack och lov är det utbytt nu.

men man får till kor? var köper man det? har nog aldrig sett nån..

Det är ändå inte att rekommendera. Igår fick en av mjölkkorna för sig att kliva över ett tretrådars - 1meter högt taggtrådsstaket. Noll respekt. Dom går mest på el men en del taggtråd har inte hunnits ta den än. Kanske därför de inte har respekt för taggtråd längre. Sen tycker jag att det finns inget tråkigare än att sätta upp/ ta ner taggtråd. :crazy:

Usch, skulle bli tokig om jag såg någon häst, eller djur över huvudtaget, stå med taggtråd. Har sett hemska olyckor pga taggtråd. Något som är lika illa är dessa stålvajrar som finns som tråd. I mitt förra stall hade dom det som översta tråd. Jag tog bort den på en gång och bytte mot vanlig ledtråd/band. Tänk dig en häst i fullfart mot detta, blir som ett rakblad in i bogen! Allt detta borde va förbjudet på hästar å kor tex, kanske funkar på grisar men inte på hästar...

Min uppfattning är tvärtom din att syntettråden skär mycket värre än metalltråden. Jag har fått ta ut vet för att sy efter det att min lille fastnade i tråden där jag hade honom inhyrd (han gillar att rulla sig nära staketet). Så här hemma har jag metalltråd istället och det blir aldrig en endaste skråma! Isolatorerna lossnar men det finns inte ett enda märke på hästen.

och mina erfarenheter är pricis tvärtom dina, har råkat ut för fula skador av ståltråd förut (har aldrig haft häst på vajertråd, bara ståltråden) :angel: vi har "avskärare" på repet med jämna mellanrum för att det ska gå av om det blir tillräckligt tryck på ;)

hur ser en "avskärare" ut, och hur mycket tryck behövs för att det ska gå av.
Jag menar fungerar det på små ponnyer som inte väger så mycket. Och om det gör det så är de väl för klena för att hålla om en större häst hänger sig över staketet för att beta på andra sidan. (min kompis Ardenner hängde sig hela tiden över staketet även om de hade ström i).

Ett ställe jag brukar rida förbi har satt upp eltråd innanför taggtråden istället för att byta ut taggtråden helt... Är inte det lika farligt??

försökte hitta på nätet, men det gick inget vidare så jag ska försöka förklara. det är som ett litet "rör" med ett "hål" i mitten där en kant är vass. repet träs på och igenom, vid tryck skär det av repet. hurvidare det skulle "tåla" att hästen hänger över/på tråden har jag ingen aning om, men skulle inte tro det. det funkar även för ponnys. jag vet inte vart dom är köpta, jag köpte våra av en bekant.

hänger ardennern på tråden så är väl strömmen för dålig ? meningen med att ha ström är ju att hästen inte medvetet/med flit ska röra tråden.

att sätta upp eltråd pricis innanför taggtråden är ingen god ide alls. skulle hästen spränga eltråden och fastna i taggtråden så får den stötar samtidigt som den då ev. sitter fastsnuttrad i taggtråd. då blir ju skadorna om möjligt ännu större. man får ju som bekant inte längre ha ström i taggtråd av just den anledningen.

Usch o fy för taggtråd!!!!!! Hatar denna uppfinning o är GLAD åt att skiten äntligen är olaglig snart!!!:devil::devil::devil:

Ett ställe jag brukar rida förbi har satt upp eltråd innanför taggtråden istället för att byta ut taggtråden helt... Är inte det lika farligt??

Har för mig att det varit förbjudet ett bra tag.

nej, det är inte förbjudet att sätta separat elstaket en bit innanför taggtrådsstaket, därimot att ha taggtråd och el på samma stängselstolpe.därimot tycker jag att det är direkt olämpligt

det är (om jag förstått rätt) dom markägare som har bidrag från EU som blivit "inventerade".

på dom betena vi har nu har vi bytt ut all taggtråd på mot elrep, det får markägaren EU bidrag för (och vi slipper betala hyra för betet). i skogen jämte (samma markägare) satt grova röd/gula plastband som markörer en bra bit, när vi kollade så va det gammal taggtråd i marken där. vi tog bort det givetvis, och även för det får markägaren bidrag när han anmäler att det är borta.

om jag inte missförstått det helt så är det dom som sköter EU bidragen som sköter "inventeringen" med.

Jag skulle vilja veta var reglerna för detta bidrag finns. Har sökt på internet och Jordbruksverkets hemsida men jag hittar inte något som liknar att man kan få bidrag för att renas bort tagtråden!!

Snälla den som har information om var man kan läsa om reglerna sätt hit länk till dokumenten.

/Äska

Har tre hästar , en av dom rymmer hela tiden in i en taggtrådshage och vill absolut inte gå därifrån.
Så fort vi har hämtat tillbaka han , springer han ut igen och in i den.. Knäppt , men han trivs ju där
Men jag vet inte vad jag ska göra för att få han o sluta.:bump:

nej, det är inte förbjudet att sätta separat elstaket en bit innanför taggtrådsstaket, därimot att ha taggtråd och el på samma stängselstolpe.därimot tycker jag att det är direkt olämpligt

Jo, det var det jag menade. Jag tycker det är okej om man sätter elstaketet så pass långt in så att iaf hästen hoppar över - inte landar i taggtråden. Det är bättre en att den går med bara taggtråd.

Den är det full "power" på, men han är expert på o rymma så det är inget större problem för han:banana:
Dälig jordning? Gräs mot tråden? Dåliga skarvar? Ser ofta fina elaggregat som felaktigt skötta och installerade. Det ska göra ont när man tar i det, inte bara kittla litet! Hör man sedan att det låter om stängslet så vet man att något är fel.

jag vet säkert att det inte är något fel på staketet. Man han är liten shettis, rätt envis och viljestark alltså . Han Springer bara rätt igenom grinder bara pang på utan att tänka sej för. helt sjukt :P

Appropå rymmande shettisar.
Fick ett tips att man ska montera nåt liknande antenn på grimman som sticker upp. På det sättet blir det bra kontakt med elen när ponnyn sänker huvudet och satsar under staketet. Ingen aning om det fungerar men tål kanske att tänkas på? (Sällskap med andra kanske inte rekommenderas under testet. Tråkigt om ett öga på annan häst blir i vägen?)

Har hört att det måste vara minst 15 cm mellan el- resp taggtråds staket. En kompis har grannens kostängsel 15 cm utanför sitt häststägsel som är eltråd. Vad räknas det som tro?

En bondevän jag språkade med tycker att taggtråd är i särklass det mest hållbara staketalternativet. Rätt uppsatt sitter det där det sitter- mycket länge. På alla andra plan tyckte inte heller han att det är så bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar