Tagel Analys? Kostnadsfråga!

Yrja

Trådstartare
Min häst har plötsligt kliat av sig all man och jag har nu bestämt mig för att skicka in analys på det lilla tagel han har kvar för att ta reda på varför han plötsligt reagerat såhär - har aldrig kliat sig innan.

Vad kostar en sån analys på olika ställen?

(bor i sthlm-uppsala området om det har ngn berydelse)

Sv: Tagel Analys? Kostnadsfråga!

Vad förväntar du dig att kunna få reda på då? HH

Det får du fråga min syster som besämt det hela. :D Nä men hon vill se om de kan hitta ngt, ev parasit kanske?, som orsakat problemt. Vi vill se om de kan se några förändringar eller annat som kan tala om för oss vad som kan ha orsakat detta efter som att salvorna inte hjälper alls. Vi måste få veta varför han kliar sig så att vi vet hur vi kan motverka/lindra klådan. Därför ska vi nu undersöka honom på olika sätt o vis. :bow:

Kan inte tänka mig att ett tagelprov kan visa ngt, men däremot hudprov på berört ställe. Prata med veterinären så tror jag ni kommer fram till ngt som är lämpligt.

Håller med... parasiterna sitter väl knappast PÅ taglet? Hudskrap tycker jag isf låter vettigt... Har ni testat att avmaska? Tyckte att jag läste någonstans att vissa typer av mask kan sätta sig i mankammen? (kan ha missförstått) Ni har inte fått någon ny hårig häst till stallet? Tinkrar har ofta hovskabb som också kan sätta sig i manen, detta är smittsamt så... i så fall kan det vara värt att behandla mot det..

Senast ändrad:

Enligt syster så ska iaf analys av taglet vara bra - jag överlåter det till henne då hon betalar det hela själv. ;)

Ingen annan har dock blivit drabbad och det är samma hage som tidigare år. Ingen ny häst har kommit.

Såvitt jag vet använder man tagelanalys för att se om hästen har någon näringsbrist, det har alltså inget med parasiter att göra!! Gjorde det på en häst för länge sen (15-20 år sen) och vill minnas att det var dyrt och inte gav särskilt mycket vettig information... :angel:

Näringen och gräset är en tanke. Efter som att han inte reagerat tidigare år så kan det ha med näringen och ämnen i gräset att göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här kanske låter väldigt oväntat. Men jag har bestämt att jag ska sluta rida. Vet att det kanske verkar som det kommer från...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 474
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka