Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Jag är på en annan ände av nån skala. Bilen är ett nödvändigt ont som krävs för att kunna transportera sig till jobb och skola. Funnes alternativ skulle den ryka, alldeles för dyr och jobbkrävande. Och står där och inte-används största delen av tiden, antingen hemmavid eller på parkering vid jobbet.
Nej många klarar sig utmärkt utan bil till skola jobb.

Bilen är bara nödvändig om man väljer en plats att bo där det krävs. Det är ett val, inte strikt nödvändighet, det finns alternativ, även om de inte är alternativ man gillar.
 
Nej många klarar sig utmärkt utan bil till skola jobb.

Bilen är bara nödvändig om man väljer en plats att bo där det krävs. Det är ett val, inte strikt nödvändighet, det finns alternativ, även om de inte är alternativ man gillar.
Alternativt hur? Har 0 dagar i bostadskö och bor i en lägenhet på familjegården så kan inte sälja för att få pengar till att köpa annat förens pappa dör.
 
Nej många klarar sig utmärkt utan bil till skola jobb.

Bilen är bara nödvändig om man väljer en plats att bo där det krävs. Det är ett val, inte strikt nödvändighet, det finns alternativ, även om de inte är alternativ man gillar.
Ett skäl som talade för att köpa det här huset var att det fanns kollektivtrafik. Nu är det osäkert om den kommer att finnas kvar.

Så förutsättningar ändras.
 
Nej många klarar sig utmärkt utan bil till skola jobb.

Bilen är bara nödvändig om man väljer en plats att bo där det krävs. Det är ett val, inte strikt nödvändighet, det finns alternativ, även om de inte är alternativ man gillar.

Ja, som jag skrev, jag har valt att bo så här för att kunna må bra och bidra till samhället jag lever i.
 
Jag tror på en elbilframtid med solcellsladdning hemmavid och på bilen. Men också på utbyggd kollektivtrafik för de som behöver det och inte har bil. Samt chefer som godkänner hemarbete mer än vad som görs i dag. Kankse får man boka sin buss de dagar man behöver så att de inte går tomma varje gång på vissa ställen där få reser.
 
Det är många som inte behöver ta bilen till jobbet, som ändå gör det.
Min bror och mor delar boende i en liten by där de bor 5 minuter från tågstationen. När de kommer in i närmaste stad 6 minuter senare tar det 3 minuter att nå närmaste ICA kvantum, ytterligare några minuter så når man ÖB, 5 minuter från stationen ligger klädaffärer och apotek. De har bil, gamla volvosar. Visst att de har dåligt med ork och mycket värk, men om man hade tagit tag i sin ork och värk så hade man också kunnat veckohandla med hjälp av tåget. Men bättre med tre bilar ;)
 
Tidsbesparingen kan vara markant.

När jag började min utbildning räknade jag på hur lång tid det skulle ta om jag tog bussen till skolan. Jag kom fram till att min restid (och väntetid) per dag skulle landa på omkring 5 timmar. Med bil kommer jag undan med bara 2 timmar.
Absolut kan det vara så i vissa fall, men samtidigt vet jag om personer som tar bilen till jobbet, men som lika gärna skulle kunna ta buss eller för den delen cykel, utan att det skulle ta längre tid, utan kanske till och med gå snabbare att cykla än ta bilen i vissa fall.
 
Tidsbesparingen kan vara markant.

När jag började min utbildning räknade jag på hur lång tid det skulle ta om jag tog bussen till skolan. Jag kom fram till att min restid (och väntetid) per dag skulle landa på omkring 5 timmar. Med bil kommer jag undan med bara 2 timmar.
För att förändra samhället, klimatet och världen kan man inte alltid vara bekväm. Alla har anledningar till att välja det bekvämaste och bästa alternativet för en själv, men ibland tänker jag att man kanske ska välja ett alternativ som sätter det andra före än en själv.
 
Ja, som jag skrev, jag har valt att bo så här för att kunna må bra och bidra till samhället jag lever i.
Det är ingen kritik mot dig, mest bara ett konstaterande att det knappast är ett tvång att ha bil beroende på var man bor utan att det oftast är ett val. Det vore dock trist att avfolka landsbygden.
 
Frågan är bara var jag ska ställa mig i kö isåfall. Är ju inte säkert att där det passar idag är rätt ställe om 10 år när ködagarna ger en lägenhet.

Jag klar på lite olika ställen, just därför :) I ett fall kostar det, i de andra behöver jag bara logga in som mest två gånger om året.
 
Flytta och låt huset förfalla för det finns så klart ingen annan som vill ta över? Förutsättningarna blir ju lika för alla som vill bo i huset.
Ja om både alternativet att ha bil och kollektivtrafiken försvinner och du inte hittar någon köpare. Än så länge har du väl tillgång till både och?
 
Ja om både alternativet att ha bil och kollektivtrafiken försvinner. Än så länge har du väl tillgång till både och?
Jo, jag har båda, men kollektivtrafiken går inte när jag vill åka och går inte heller dit jag vill åka så jag väljer bilen alla dagar i veckan. Det är heller inte rimligt att lägga 5 timmar om dagen för att ta sig till och från något.
 
Ska hela familjen jobba i samma företag? Eller den ena i förhållandet ska bara träffa familjen på helgerna? Antal anställda måste ju ligga på en hyfsad jämn nivå om det ska finnas tjänstebostäder till alla och inga massanställningar om 400 personer på 4 månader.

Nä tror snarare folk undviker ännu mer jobb som innebär att dom anställda måste vara på plats alla dagar i veckan.
Det blir nog så att arbetsplatsen kommer att ordna transport kollektivt för skolbarn och familjemedlemmar.
Kossor måste liksom mjölkas alla dagar i veckan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp