Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Då måste inköpspriset sjunka först.

Sen tror jag att det kommer att bli dyrare att ladda ju fler som kör elbil.
Laddar sig bilen själv i normalfallet så är laddningskostanden en ickefråga, tekniken finns redan idag. Laddningspriset kommer att styras av elpriset i och för sig, i den mån man behöver ladda.

Klart att bilarna behöver sjunka i pris om alla ska ha råd att äga, med fler bilpooler så ökar tillgängligheten och med självkörande bilar så kan man ha sin bil vid dörren vid behov även om man inte äger den själv. Utvecklingen går i en rasande takt och grunden finns redan idag.
 
Laddar sig bilen själv i normalfallet så är laddningskostanden en ickefråga, tekniken finns redan idag. Laddningspriset kommer att styras av elpriset i och för sig, i den mån man behöver ladda.

Klart att bilarna behöver sjunka i pris om alla ska ha råd att äga, med fler bilpooler så ökar tillgängligheten och med självkörande bilar så kan man ha sin bil vid dörren vid behov även om man inte äger den själv. Utvecklingen går i en rasande takt och grunden finns redan idag.

Funkar verkligen bilpool om man pendlar med bil till jobbet samt till hästen 2 ggr/vecka? Jag tänker att det bara funkar om man använder bil väldigt sporadiskt och inte är beroende av den.
 
Funkar verkligen bilpool om man pendlar med bil till jobbet samt till hästen 2 ggr/vecka? Jag tänker att det bara funkar om man använder bil väldigt sporadiskt och inte är beroende av den.
I framtiden så tror jag inte att vi kan leva som i dag.
Fritidsintressen kommer inte att kunna vara lika resurskrävande.
Motorbanor och motorsport kommer inte att vara möjligt. Vi kommer att behöva energin till livsnödvändiga saker.
Inte hästsport heller. Foder kommer att behöva användas till livsmedelsproducerande djur och för direktkonsumtion av människor. Soja och spannmål kommer att bli för värdefullt.
 
Kanske/kanske inte, men du alla har inte häst eller behöver bil för att ta sig till jobb.

De jag känner som har bil har det för att de behöver den på regelbunden basis. Oavsett om det är till jobbpendling eller annat behov. Jag känner ingen som har bil och som bara använder den sporadiskt. Det är det för dyrt för.
 
De som inte behöver bilen för att ta sig till jobbet är ju heller inte så påverkade (direkt) av högre bränslepriser.
Nja man kan vara påverkade av höga bränslepriser av andra skäl, det som styr är ju hur mycket man behöver köra, inte om det är just till jobbet men jag förstår hur du menar
 
De jag känner som har bil har det för att de behöver den på regelbunden basis. Oavsett om det är till jobbpendling eller annat behov. Jag känner ingen som har bil och som bara använder den sporadiskt. Det är det för dyrt för.
Jag känner många som inte strikt behöver sin bil men ändå har bil. Sen har de som har bil en tendens till att använda bilen mycket när de ändå har den, inte för att det är strikt nödvändigt utan för att det är enkelt och bekvämt. och det inklusive att köra till jobb.

Men du har rätt, det är nog få som använder bilen sporadiskt, man tar bilen till, jobb, hämtar barnen mm även om det skulle funka okej utan bil eller man fått avstå från en del "lyx".
 
De jag känner som har bil har det för att de behöver den på regelbunden basis. Oavsett om det är till jobbpendling eller annat behov. Jag känner ingen som har bil och som bara använder den sporadiskt. Det är det för dyrt för.

Jag känner en del som har bil och bara använder den sporadiskt (ungefär samma grupp som inte kan tanka själv), och desto fler som inte behöver den, men använder den för att den står där (vilket för mig är ett dyrt sätt att ta sig fram när en egentligen kunde cyklat).

Det är ju underbart att många löser ut nya elbilar så begagnatmarknaden (och därmed prisbilden) har material. Jag har svårt att se att elen kommer ligga i nivå med fossilpriserna, det har alltid varit relativt dyrt (i förhållande till hemmaladdning) att ladda ute på stolpe om en bortser från gratismöjligheterna. Destinationsladdarna är ju tänkte att användas enbart när en måste, d v s inte som ersättning för hemmaladdare.
 
Laddar sig bilen själv i normalfallet så är laddningskostanden en ickefråga, tekniken finns redan idag. Laddningspriset kommer att styras av elpriset i och för sig, i den mån man behöver ladda.

Klart att bilarna behöver sjunka i pris om alla ska ha råd att äga, med fler bilpooler så ökar tillgängligheten och med självkörande bilar så kan man ha sin bil vid dörren vid behov även om man inte äger den själv. Utvecklingen går i en rasande takt och grunden finns redan idag.
Funderar kring att ”bilen laddar sig själv”, hur går det till?

I varmare länder kanske solceller fungerar i och för sig.
 
Definiera "behöver".
Man kan ju välja att bo så att det fungerar utan bil.
Den flexibiliteten är inte bostadsmarknaden känd för. Än i alla fall. Men jag tror att det kommer att bli ett allt viktigare värde, att bostaden är lokaliserad så att det finns alternativ. Antingen i form av kollektivtrafik eller bilkollektiv på något sätt.
 
Jag känner ingen som har bil och som bara använder den sporadiskt. Det är det för dyrt
Jag har 3 bilar i trafik (och en avställd motorcykel) som används sporadiskt i dagsläget.
Jag har en sommarbil, en vinterbil och en dragbil.
Och just nu är jag lyxhustru och häckar hemma.
 
Definiera "behöver".
Jag tror att vi i en nära framtid måste anpassa oss så att vi inte behöver åka runt med bil.
Ja behöver behöver kanske definieras. Här menar jag nog mest att de som behöver bil är de som inte klarar sig utan att radikalt förändra sitt liv, såsom att flytta, sluta med aktiviteter mm. Sen har folk ju ofta valt ett liv där det krävs bil....
 
Jag känner många som inte strikt behöver sin bil men ändå har bil. Sen har de som har bil en tendens till att använda bilen mycket när de ändå har den, inte för att det är strikt nödvändigt utan för att det är enkelt och bekvämt. och det inklusive att köra till jobb.
Man får inte glömma bort att det för många handlar om ett nöje.
Det är helt enkelt kul att ha en egen bil att köra runt i.
 
Jag känner en del som har bil och bara använder den sporadiskt (ungefär samma grupp som inte kan tanka själv), och desto fler som inte behöver den, men använder den för att den står där (vilket för mig är ett dyrt sätt att ta sig fram när en egentligen kunde cyklat).
Jag har bil(ar) för att jag tycker att det är kul.
Som ett nöje.
Utifrån det så har jag sedan bosatt mig så att jag behöver bil.
Det är ett medvetet val.
Jag skulle ju ändå ha bilen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp