Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Så du kan inte visa källor på dina påståenden?

Jag uppfattade inte att @Migo tyckte det var en nyhet, man brukar inte hänvisa till youtube när det gäller nyheter åtminstone.

Då får vi fråga @Migo vad som var poängen med inlägget. Jag tolkade det som ett nederlag för elbilen och en risk att köpa elbil eftersom garantierna inte gäller oavsett vad.
 
Inget vidare nyhetsvärde - det är det för övrigt inte på mycket i den här tråden om något, men jag ser ingen dessindormation heller. Det var rätt kul att se bilen sprängas i luften i och för sig och jag tog det mer som någon idiot som ville ha uppmärksamhet.
Jag har också sett videon, och fnissade lite åt han som sprängde den. Men så har jag sett 22 säsonger av Top Gear och 4 säsonger av The Grand Tour och där görs ju en del liknande saker. När jag såg videon tänkte jag inte att det var en elbil som skulle användas i en elbilsdebatt utan att det var en man med barnslig humor som ville spränga sin bil som ändå inte fungerade, som ville ha uppmärksamhet och som garanterat tittat på just Top Gear och liknande.
(Och jag tycker det var kul att det var just en Tesla, med tanke på just Jeremy Clarkson och Elon Musk .... åsikter om varandra och bilar, vilket jag är rätt säker på också är poängen här)

Sedan att den används i elbilsdebatten är en sak, och att den var för dyr att reparera ser jag inte som desinformation utan fakta.
 
För min del handlar det till stor del om att jag inte har råd eller vill lägga så mycket pengar på en bil som en elbil kostar. Jag kollade precis på begagnade elbilar. De är mycket dyrare än vad jag är beredd att lägga på en bil tyvärr! De som var inom min budget var väldigt små bilar och inget som intresserar mig.
 
Att det är dyrt att byta ut vissa delar i en bil bör inte vara en överraskning, pratade häromdagen med ett par som fått en offert på 60 000 för att byta växellåda, så det är ju inte som att fossilbilar är billiga i underhåll heller...
Ytligare en fördel med äldre bilar, finns delar att handla på skroten. Var tvungen att byta växel på bilen jag har nu för några år sedan och kom under 10 000 för både låda och jobb.
 
Då får vi fråga @Migo vad som var poängen med inlägget. Jag tolkade det som ett nederlag för elbilen och en risk att köpa elbil eftersom garantierna inte gäller oavsett vad.
Jag har inte någon annan information än vad som gavs i videon, och delade den baserat på det.

Om jag gjorde ett misstag när jag inte dubbelkollade faktan så får jag stå för det.
 
Jag har inte någon annan information än vad som gavs i videon, och delade den baserat på det.

Om jag gjorde ett misstag när jag inte dubbelkollade faktan så får jag stå för det.
Men i vilket syfte var det viktig information?

Jag kan nog hitta några som skrotar sina fossilbilar men jag tycker inte det är relevant i diskussionen
 
För min del handlar det till stor del om att jag inte har råd eller vill lägga så mycket pengar på en bil som en elbil kostar. Jag kollade precis på begagnade elbilar. De är mycket dyrare än vad jag är beredd att lägga på en bil tyvärr! De som var inom min budget var väldigt små bilar och inget som intresserar mig.

Vad man vill är ju relativt, beroende på hur man ställer frågan. Det är nog extremt få som vill betala mer än nödvändigt för en produkt eller tjänst. Men att minska död och lidande som konsekvens av ens agerande vill desto fler.

Oavsett om man själv har möjlighet just nu, så är det positivt att andra kan gå före eftersom det kommer göra utbudet mer tillgängligt även för en själv på sikt.

Själv hoppas jag att min fossilbil håller några år till, så att jag har bättre möjlighet till köp och till laddning av en helt eller delvis eldriven bil när jag ska köpa en ny nästa gång. Om jag köper en ny, kanske har jag andra möjligheter att ha tillgång till bil vid behov då. En ny fossilbil blir det i alla fall inte, jag tror det kommer bli dyrare och besvärligare att ha en sån i stadsmiljö i framtiden.
 
Vad man vill är ju relativt, beroende på hur man ställer frågan. Det är nog extremt få som vill betala mer än nödvändigt för en produkt eller tjänst. Men att minska död och lidande som konsekvens av ens agerande vill desto fler.

Oavsett om man själv har möjlighet just nu, så är det positivt att andra kan gå före eftersom det kommer göra utbudet mer tillgängligt även för en själv på sikt.

Själv hoppas jag att min fossilbil håller några år till, så att jag har bättre möjlighet till köp och till laddning av en helt eller delvis eldriven bil när jag ska köpa en ny nästa gång. Om jag köper en ny, kanske har jag andra möjligheter att ha tillgång till bil vid behov då. En ny fossilbil blir det i alla fall inte, jag tror det kommer bli dyrare och besvärligare att ha en sån i stadsmiljö i framtiden.

Jag kör sällan i stadsmiljö. Det är inte därför jag har bil. Jag pendlar till jobb på landet i annan kommun och till hästen på landet i annan kommun. Till stan cyklar jag.

Jag kommer aldrig köpa en småbil. Inte tillräckligt säkra vid krock. Just är det bara småbilar av elbilarna som är inom budget tyvärr.
 
Ytligare en fördel med äldre bilar, finns delar att handla på skroten. Var tvungen att byta växel på bilen jag har nu för några år sedan och kom under 10 000 för både låda och jobb.
Det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Uppenbarligen har ju någon ansett att samma modell och variant som du har, inte längre var värd att hålla vid liv längre.
 
Jag kör sällan i stadsmiljö. Det är inte därför jag har bil. Jag pendlar till jobb på landet i annan kommun och till hästen på landet i annan kommun. Till stan cyklar jag.

Jag kommer aldrig köpa en småbil. Inte tillräckligt säkra vid krock. Just är det bara småbilar av elbilarna som är inom budget tyvärr.

Ja, vi lever ju på olika sätt och får välja utifrån de prioriteringar vi gör. Jag har full förståelse för att man om man bor på landet och har häst, väljer att äga en egen bil och då välja en större och med fossilt bränsle om man har svårt med laddning. Men då får man ju leva med konsekvenserna av det valet, som att det troligtvis kommer att bli dyrare med bränsle och att man kanske inte får köra in i de centrala delarna av centrum i städerna på sikt osv.

Jag är inte ute efter att alla ska köpa elbil idag, jag bara konstaterar att faktumet att någon idag inte väljer en elbil pga ekonomiska skäl troligtvis inte är ett lika rimligt argument om x antal år. Och att det är positivt även för den som själv inte väljer elbil, att andra gör det.
 
Jag vill veta var du hittar det stora elöverskottet som du säger att vi har som nu när elpriserna låg på över €600 på Nordpool, när älvarna i norr islades, Karlshamnsverket med sin oljeproduktion som tillfälligtvis fortfarande finns kvar var aktiverad för att stötta elsystemet och det fanns ingen vind. Om Ringhals hade snabbstoppats, var hade vi köpt kraften? Vad hjälper det att vi exporterar delar av året när elpriserna var uppe i 8 kr/kW senaste kölpdknäppen? Inte ens alla gasturbiner startade som de skulle vid senaste reaktorsnabbstoppet, trots att de testas och servas regelbundet.

Var är ditt elöverskott? Räkna inte med att det kommer från älvarna i norra Sverige mycket längre till. Den elen kommer gå till industrin och byggboomen i norr. Vi får väl helt enkelt smälla upp dem bredvid motorvägarna i södra Sverige, det finns mycket mark mellan Sthlm - Uppsala, hela Skara- och skånska slätten. Elöverskottet kan vi ju exportera. :idea:

Jag förstår inte din argumentation. Vi har ett nettoöverskott per år. Det är ingen åsikt utan ren fakta. Jag har inget överskott och kommer inte skapa heller, jag är inget kraftverk i nån form alls.

Priset beror på andra faktorer.
 
Fast det var inte påstods här av @Migo utan att det var fel på batteriet och det inte gick på garantin, det verkar också vara sanningen. Inget om 2 år och jo det är svindyrt att byta batteri på elbilar. Det är bra att folk får den upplysningen och kollar upp garantier. Det hjälper ju inte mycket om batteriet vanligen varar i 10 år om det är en garanti på 2 år.


Jag ser en grupp här som menar att elbilar inte är värda vatten och en annan som menar att det är guds gåva till mänskligheten (och ja jag överdriver en hel del). Ingetdera stämmer, men det både problem och fördelar med elbilar och ett problem är batteriet. Tiden får utvisa hur pass bra de nya är men i äldre elbilar är de ofta rätt kassa och vad jag vet är det inte livstids garanti.

Vilka batterier är kassa? De första Teslorna rullar fortfarande, en del upp mot 50 000 mil. Batterieffekten har avtagit ca 20%. Inte illa skulle jag säga.
 
Men någon slags information av betydelse för debatten antar jag, även om informationen inte var ny?
Ungefär lika värde som resten av inläggen i tråden, ta och ge. Det är extremt få inlägg i debatten här som kommer med information av betydelse för debatten, knappt något. Ditt inlägg som jag citerar tillför knappast något exempelvis och inte mitt heller för den delen.
 
Ungefär lika värde som resten av inläggen i tråden, ta och ge. Det är extremt få inlägg i debatten här som kommer med information av betydelse för debatten, knappt något. Ditt inlägg som jag citerar tillför knappast något exempelvis och inte mitt heller för den delen.

Det håller jag verkligen inte med om, jag uppfattade @Migo som att det var menat att klippet innehöll något intressant. Att DU tyckte klippet var helt ointressant gör inte att jag ändrar uppfattning om det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp