Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Det ena paret är dessutom varje Tors-sön i sin sommarstuga-utan laddare. Det är inte så krångligt som det kanske verkar när man faktiskt lever med Elbil :)
För vissa, ja. För andra ÄR det krångligt och man kanske som vi väljer att lämna tillbaka bilen. Allt beror på vad för elbil man har, hur långt bort från laddare man bor, hur många laddare som finns, hur underhållet av dem sköts, hur långt man har till jobbet, hur mycket man kör, hur bekväm man är mm mm.

Jag stör ihjäl mig på bensinbilsägare som ska säga att det är omöjligt med elbil utan att kanske ens vara insatta. Men jag stör mig också (numera :p ) på elbilsförare som hävdar att det är så enkelt och smidigt generellt - bara för att det är det för dem. Som sagt, för oss funkar det inte utan laddare hemma. Och vi är nog inte unika i det, i att bara vilja att det ska funka och slippa krångel.
 
Hur många känner du som bor i hyresrätt som har elbil? Min fördom är att elbil är vanligast bland villaägare som kan ladda bilen hemma.
Jag har gård, men har inte möjlighet att ladda på ett bra sätt hemma. Det krävs infrastruktur.
Jag är med på en del elbilsforum och där är det en hel del som har det som sport att få elbil att fungera utan hemmaladdning.
Jag tänker att jag har bil för att det behövs. Inte som tävling och att lägga tid och pengar på mer än vad som krävs för att lösa transporten.
 
Jag har gård, men har inte möjlighet att ladda på ett bra sätt hemma. Det krävs infrastruktur.

Jag tänker att jag har bil för att det behövs. Inte som tävling och att lägga tid och pengar på mer än vad som krävs för att lösa transporten.
Var och en till sitt. Många har ju insett att det krävs en liten ansträngning och ändrade vanor för att få miljön att hålla även till kommande generationer. Jag tycker inte de har fel.

Här står en dieselbil kvar, för att dra, men det är den sista bilen jag väljer av de som finns på gårdsplanen. Av flera skäl men främst kostnaden/mil.
 
Var och en till sitt. Många har ju insett att det krävs en liten ansträngning och ändrade vanor för att få miljön att hålla även till kommande generationer. Jag tycker inte de har fel.

Här står en dieselbil kvar, för att dra, men det är den sista bilen jag väljer av de som finns på gårdsplanen. Av flera skäl men främst kostnaden/mil.
Och vissa har råd med ansträngningen, andra inte . Jag tycker det är utmärkt att vissa har möjligheten och tar den.

Jag har just nu inga ändrade vanor som kan ge mig större finansiella möjligheter . Men vem vet, kanske i framtiden.
 
Jag bodde i hyresrätt när jag skaffade min :)
Jag laddade i centrum på Coops parkering. Hade en promenad dit på 10 min. Ställde bilen där efter jobbet och gick hem. Hämtade upp den på sista kvällspromenaden med hunden.
Jag har ytterligare ett par vänner (boendes i centrala Göteborg, innerstad) som gör så. Det är inte så ovanligt.
Det ena paret är dessutom varje Tors-sön i sin sommarstuga-utan laddare. Det är inte så krångligt som det kanske verkar när man faktiskt lever med Elbil :)

Funkat kanske för de som bor centralt i storstad. Här i en småstad finns inte laddningsmöjligheter så nära. Däremot har jag en bensinstation väldigt nära. Hade de även haft laddningsmöjligheter hade det varit ett alternativ. Men det har de inte.
 
Jag tänker att jag har bil för att det behövs. Inte som tävling och att lägga tid och pengar på mer än vad som krävs för att lösa transporten.
Det finns ett nöje i att hålla nere kostnader och jaga pengar, som sport.

Jag har just nu inga ändrade vanor som kan ge mig större finansiella möjligheter . Men vem vet, kanske i framtiden.
Solceller och egenproducerat bränsle borde ge bättre finanser. Solceller går att leasa. Bil med gratis bränsle borde ge även dig en bättre ekonomi.
Inga ändrade vanor utan bara litet kreativt tänkande och mod.
 
Det förutsätter ju att någon kan sälja, eller hur? Var är vårt överskott som du pratar om? Vad tror du hade hänt om vi fortfarande hade haft så kallt som vi hade i början av december när det var -18 i Sthlmsområdet och Ringhals 3 hade lös då istället för igår?

Menar du att överskottet som redovisas är påhittat? Ska jag bevisa överskottet som myndigheter rapporterar om? 😅
 
Menar du att överskottet som redovisas är påhittat? Ska jag bevisa överskottet som myndigheter rapporterar om? 😅
Ja tack, gör gärna det för de datum när priset var uppe i €600. :)
Förklara även var vi ska köpa kraften ifrån om Ringhals 3 hade snabbstoppat då istället för igår. :up:
 
Det finns ett nöje i att hålla nere kostnader och jaga pengar, som sport.


Solceller och egenproducerat bränsle borde ge bättre finanser. Solceller går att leasa. Bil med gratis bränsle borde ge även dig en bättre ekonomi.
Inga ändrade vanor utan bara litet kreativt tänkande och mod.
Vissa finner ett nöje i att hålla ner kostnader och jaga pengar, andra inte.

Personligen tycker jag denna bilen verkar mer praktisk, men en aning dyr och otillgänglig, men den dagen elbilar i princip är självförsörjande med el och ligger på samma nivå i inköp som andra så blir det säkert mycket eftertraktade (eller om man utvecklar något ännu smartare).

https://www.idg.se/2.1085/1.743327/lightyear-utmanar-tesla-solceller
 
Vissa finner ett nöje i att hålla ner kostnader och jaga pengar, andra inte.

Personligen tycker jag denna bilen verkar mer praktisk, men en aning dyr och otillgänglig, men den dagen elbilar i princip är självförsörjande med el och ligger på samma nivå i inköp som andra så blir det säkert mycket eftertraktade (eller om man utvecklar något ännu smartare).

https://www.idg.se/2.1085/1.743327/lightyear-utmanar-tesla-solceller
Renault Kangoo är bilen som fyller mina behov.
De finns begagnade från 60 000:-.
Jag hittade precis rätt bil för 90 000:-
Det är ett bra pris för en bil utan bränslekostnad.
 
Renault Kangoo är bilen som fyller mina behov.
De finns begagnade från 60 000:-.
Jag hittade precis rätt bil för 90 000:-
Det är ett bra pris för en bil utan bränslekostnad.
Frågan är hur batteriet egentligen är på dem numera? Vi har en el-Kangoo på jobbet från 2013 där bilen är nere på 50% batteri efter 1 mils stadskörning vintertid (skånevinter).
 
Såg just en video på en tesla som ägaren valde att spränga. Det var nämligen fel på batteriet och skulle kosta 200.000:- att fixa. Gick inte på någon garanti.
 
Såg just en video på en tesla som ägaren valde att spränga. Det var nämligen fel på batteriet och skulle kosta 200.000:- att fixa. Gick inte på någon garanti.

Nä. Han hade valt att göra egna lagningar och grejer och då täckte inte garantin då det inte var originaldelar. Han fick då priset 200' men valde att spränga bilen. Fast inte hela, utan bara skalet. Resten plockade han ut så så illa var det tydligen inte. Dessutom fick han betalt för sprängningen. Har föga med bilen att göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp