Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

I dag går det fort att ladda en modern elbil till 80%. Min tar ca 15 min att ladda till 80% om det är den kraftfullaste stolpen. Det är nog inte långt borta innan varje mack har minst en sådan stolpe.
 
En spekulation nu.

Jag misstänker att oljebolag inte direkt är överförtjust i att vi håller på att fasa ut olja/bensin och ersätta det med vind, sol, vatten, vågkraft och kanske andra lösningar. Vi är dessutom bara i början av utvecklingen.

Jag kan tänka mig att det finns en stor lobbyorganisation som inte är direkt välvillig till att oljan får en mindre betydelse och deras budskap lär vara i stil med mycket vi hör här som exempelvis att elbilar är ofördelaktiga på diverse vis och elnätet inte klarar det och är omöjligt att bygga ut.
Både och, tänker jag. Å ena sidan var det väl Statiol som lanserade en av de första off shore turbinerna men å andra sidan finns det en mängd research där faktumet att Shell's egna forskare bedrev forskning redan på 70-talet (?) och förutspådde nuvarande klimatförändringar och temperaturhöjningar men resultaten begravdes eftersom oljemarknaden var för lukrativ. 🤷‍♀️
 
Både och, tänker jag. Å ena sidan var det väl Statiol som lanserade en av de första off shore turbinerna men å andra sidan finns det en mängd research där faktumet att Shell's egna forskare bedrev forskning redan på 70-talet (?) och förutspådde nuvarande klimatförändringar och temperaturhöjningar men resultaten begravdes eftersom oljemarknaden var för lukrativ. 🤷‍♀️
Shell producerar inte bensin, de säljer drivmedel (rätta mig om jag har fel här) och har åtminstone en chans att ställa om. OPEC länderna kan ha svårt att ställa om om det blir mindre efterfrågan på olja, för att ta ett exempel.
 
Vi har redan det överskottet och kan importera om vi behöver mer.
30 TWh är vad vi exporterar ett hyfsat bra år, och det förhållandet bygger på övergripande politiska riktningsbeslut. Vill vi strypa all elexport för att själva konsumera den energin så tror jag inte att det låter sig göras utan både utrikespolitiska och inrikespolitiska reaktioner. Utrikes från de som köper vår el idag, och inrikes från dem som ogillar att vi gör oss beroende av importerad el. Jag tror att vi behöver öka den inhemska elproduktionen markant, och då menar jag 20-30% upp, på ett eller annat vis inom de närmaste tio åren.
 
Shell producerar inte bensin, de säljer drivmedel (rätta mig om jag har fel här) och har åtminstone en chans att ställa om. OPEC länderna kan ha svårt att ställa om om det blir mindre efterfrågan på olja, för att ta ett exempel.
Shell är en stor oljeproducent, så nej, de säljer inte bara drivmedel. Men däremot är det ju helt klart sant att ett antal länder är helt beroende av oljan idag, och som kommer att tappa mycket makt den dag oljan inte längre är lika nödvändig för världen.
 
I dag går det fort att ladda en modern elbil till 80%. Min tar ca 15 min att ladda till 80% om det är den kraftfullaste stolpen. Det är nog inte långt borta innan varje mack har minst en sådan stolpe.

För att kompensera för den längre tiden behöver varje tankningsmöjlighet ersättas med 3 st laddningsmöjligheter på macken. Då räknar jag att det tar 5 min att tanka bilen vilket jag egentligen tror är längre tid än det verkligen tar.
 
Om man bor och handlar på rätt ställe. Jag hoppas det kommer fler ställen med tiden. Eller, det bör det ju göra :)
Det är så lustigt, men antagligen samma fenomen som med att ”alla” helt plötsligt har den där jackan man vill ha, men jag hittar typ laddare lite överallt. Är i norra Värmland nu över helgerna och hittade häromdagen laddstolpe utanför gymmet jag gästspelar på, och bara ett par km bort ytterligare en utanför Coop. Och då pratar vi om landsbygd och liiiiten by (om än skapligt nära en skidort, som dock har egna destinationsladdare). Det verkar så konstigt att det finns sådana totala vita fläckar som debatten alltid gör gällande, i alla fall i närhet av större samhällen.

(Sen är jag personligen villig att byta butik att handla i för att kunna ladda, att låta det ta lite tid osv eftersom jag dels är övertygad om de klimatmässiga fördelarna med övergång från diesel till el, de hälsomässiga fördelarna för människor och djur i trafiknära miljöer och dessutom att jag sparar tusenlappar varje månad på att slippa tanka. Lite som att jag pre-covid försökte åka tåg till Sthlm istället för att flyga trots att det aldrig går i tid, tar längre tid och jag riskerar bli åksjuk.)
 
För att kompensera för den längre tiden behöver varje tankningsmöjlighet ersättas med 3 st laddningsmöjligheter på macken. Då räknar jag att det tar 5 min att tanka bilen vilket jag egentligen tror är längre tid än det verkligen tar.
Disskussionen blir löjlig när man jämnställer varje sak på elbil kontra fosilbil som om den vore exakt lika.
Båda har sina för och nackdelar. Ingen av dem passar alla.
Fördelen för mig är bla milpriset. Trots mycket dyr el är min elbil avsevärt billigare per mil vilket FÖR mig gör 15 min tankning värt det.
Nu tankar jag hemma så jag lägger iofs noll tid och resväg.
 
Det är så lustigt, men antagligen samma fenomen som med att ”alla” helt plötsligt har den där jackan man vill ha, men jag hittar typ laddare lite överallt. Är i norra Värmland nu över helgerna och hittade häromdagen laddstolpe utanför gymmet jag gästspelar på, och bara ett par km bort ytterligare en utanför Coop. Och då pratar vi om landsbygd och liiiiten by (om än skapligt nära en skidort, som dock har egna destinationsladdare). Det verkar så konstigt att det finns sådana totala vita fläckar som debatten alltid gör gällande, i alla fall i närhet av större samhällen.

(Sen är jag personligen villig att byta butik att handla i för att kunna ladda, att låta det ta lite tid osv eftersom jag dels är övertygad om de klimatmässiga fördelarna med övergång från diesel till el, de hälsomässiga fördelarna för människor och djur i trafiknära miljöer och dessutom att jag sparar tusenlappar varje månad på att slippa tanka. Lite som att jag pre-covid försökte åka tåg till Sthlm istället för att flyga trots att det aldrig går i tid, tar längre tid och jag riskerar bli åksjuk.)

Jag har kollat kartan, det finns en stolpe, vid kyrkan ett par km från där jag jobbar.

Alla övriga är flera mil åt fel håll. Om man inte räknar bort de två i byn som kanske har pga kör Tesla men de kan lika gärna ladda på sina jobb i stan.

Byta butik hjälper inte, ingen av de jag passerar har stolpe (ännu).

Det behöver inte vara en så stor vit fläck för att det ska böka till det för oss som bor i de vita fläckarna. Och inte kan utöka bolånet för att kunna säkra om skåpet och sätta upp egen laddning (förutom köpa bilen då).

Men om en fem år ser det säkert annorlunda ut. :)
 
Jag är en sådan som nog lika gärna hade kunnat ha en elbil,. Jag sträckkör sällan några längre sträckor utan behöver ändå stanna och pausa rätt ofta.
Men det faller förutom priset på att jag tror att det är få hyreshus med laddstolpar utanför hipsterkvarteren. Här i förorten kommer det nog tyvärr dröja med laddstolpe i mitt parkeringsgarage. Och nästa bilbyte är bara ett par år bort, jag hade egentligen tänkt byta i år om jag hade utgått från planen när jag köpte den, men jag tänker att jag kör den ett par år till och ser vad som händer på bilmarknaden.
 
Så länge det är begränsad kapacitet och tar en stund att ladda så är det en begränsning - det går inte alltid att kombinera med jobb/handla osv, det krävs att det finns laddare på plats - för vissa kan det fungera mer än smidigt medan andra får ordentliga utmaningar. Begränsningarna kommer förmodligen byggas bort succesivt med större batterikapacitet, fler laddmöjligheter och på sikt kanske det blir vanligt att kombinera elbil med solceller monterade på bilen och redan idag kan man ladda dem med egna solceller.

Jag hör ingen som har elbil som upplever dessa problem. Det verkar främst vara de som inte ens kollat på elbil som ser problemen.
 
Var? I elnätet eller hur menar du?
Vi importerar redan vid behov.
Det förutsätter ju att någon kan sälja, eller hur? Var är vårt överskott som du pratar om? Vad tror du hade hänt om vi fortfarande hade haft så kallt som vi hade i början av december när det var -18 i Sthlmsområdet och Ringhals 3 hade lös då istället för igår?
 
Jag hör ingen som har elbil som upplever dessa problem. Det verkar främst vara de som inte ens kollat på elbil som ser problemen.
Nej, då har man ju haft möjlighet och valt att lösa dem och förhålla sig till begränsningarna. Jag har valt bort det hittills pga att nödvändiga investeringar inte är möjliga och att fossilbilen är överlägsen till användningen jag har.
 
Jag hör ingen som har elbil som upplever dessa problem. Det verkar främst vara de som inte ens kollat på elbil som ser problemen.
Jag hade för några månader sedan hållit med dig, men inte idag. Vi har en elbil och bor i brf. Laddaren slutade fungera för några månader sedan och av olika skäl händer ingenting på den fronten - vilket innebär att vi är beroende av laddare ute. Det funkar inte alls tillräckligt bra för att det ens ska vara värt att ha bilen känner vi. Och då är vi i grunden elbilsfantaster.

Delvis KL

Ja, det finns laddare lite överallt nu (vid affärer, gymmet etc) men i princip alla är ju långsamma laddare. Det ger extremt lite att ladda medan man handlar när laddaren är väldigt långsam. Vi har åtta laddare på hyfsat avstånd från oss där vi kan lämna bilen några timmar för att ladda och gå hem i mellan - förra veckan funkade ingen av dem. Då tvingades vi åka till den närmaste snabbladdaren (ca 20 min bort). Där får man ladda i 30 min max men folk pluggar in bilen och lämnar den där. Tror vi fick vänta i 50 min innan ägarna dök upp och vi kunde be dem flytta sig. Så laddningen tog 20 min*2 i körtid, 50 min väntetid samt 30 min laddningstid. Överhuvudtaget upplever vi att det är ett bekymmer att det finns så få snabbladdare, även när vi gör roadtrips. Det blir liksom långtråkigt att vänta på att få ladda.

Nu är vi rörande överens om att aldrig skaffa elbil igen förrän vi bor i villa och kan ladda hemma och själva styra över laddstolpe och underhåll av den. Jag blir glad av att höra att så många i tråden tycker att det funkar bra att ladda ute men för oss, som ändå är väldigt idealistiskt investerade i det här, så är det inte ett alternativ. Det suger rent ut sagt att behöva planera laddning, vilket vi tvingas till nu när laddstolpen hemma inte funkar. Jag vill ha en bil för att underlätta för mig själv och som det är nu är det ett jäkla meck bara med bilen. Plus att den är dyr i jämförelse med vår mycket bränslesnåla lilla bensinbil.
 
Hur många känner du som bor i hyresrätt som har elbil? Min fördom är att elbil är vanligast bland villaägare som kan ladda bilen hemma.
Jag bodde i hyresrätt när jag skaffade min :)
Jag laddade i centrum på Coops parkering. Hade en promenad dit på 10 min. Ställde bilen där efter jobbet och gick hem. Hämtade upp den på sista kvällspromenaden med hunden.
Jag har ytterligare ett par vänner (boendes i centrala Göteborg, innerstad) som gör så. Det är inte så ovanligt.
Det ena paret är dessutom varje Tors-sön i sin sommarstuga-utan laddare. Det är inte så krångligt som det kanske verkar när man faktiskt lever med Elbil :)
 
Jag hör ingen som har elbil som upplever dessa problem. Det verkar främst vara de som inte ens kollat på elbil som ser problemen.
Flera i tråden har uttryckt de problemen och jag kan själv inte skaffa elbil då jag inte kan ladda den hemmavid. Jag antar att man undviker att skaffa elbil om den inte riktigt passar in i ens liv, det vore konstigt om de som har elbil kommit fram till att det inte funkar för dem och ändå skaffat en.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp