Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Åh, herregud! Det ljudet är något av det läskigaste jag vet! Jag höll för öronen under nästan hela filmen när jag såg den på bio. 🙈 🙈 🙈
Gå nu ut och leta efter en Zoe-bil och återkom…

Ja ljudet är oroligt otäckt på filmen. Det är väldigt OT kanske men jag undrar lite varför en del tycker det är läskigt och andra inte alls reagerar. Får mig att fundera på vad det är i ljudet/toner/melodi som vissa reagerar på. Jag har nu under 4 dagar sett filmen säkert 50 gånger och analyserat sönder den. Jag läste också boken som den utgår ifrån. Slut på OT 😁
 
Jo färgen är ett mindre problem i sammanhanget utifrån de flestas perspektiv och jo jag höll med om att färgen inte var bra men att måla om, som är en enkel åtgärd, hjälper inte så värst många. Från mitt perspektiv behöver man säkra övergångar för alla eller så många som möjligt. Visst är det bra om man tillgodoser de fåtal som har svag syn men kan urskilja stora föremål i avvikande färg men det stora problemet är brist på säkra övergångar oavsett om det gäller barn på väg till skolan eller folk med olika funktionsvariationer.
Det finns övergångsställen. Flera stycken, man trycker för bilar, som stannar, man går över, kommer det ingen spårvagn går man över där med, men det är alltså obevakad förlängning av övergångsstället, inga ljus- eller ljudsignaler. Men det betyder ju att man måste se spårvagnen för att veta var den är. Men jag antar att det anses säkert nog. Om DET anses säkert nog till gemene man, så borde färgen och underlaget bytas.

Det är alltså vad som finns, obevakade övergångsställen för ett fordon som ändå inte ska stanna när någon står och vill över, och där man först skyllde hjulproblemet på bland annat fotgängarna som sprang ut för spårvagnen utan att se sig så noga för så att de fick bromsa kraftigt.

Det positiva är ju dock att man som synskadad eller blind kan känna på spåret om spårvagnen är nära, det är inte lika lättlöst med en elbil. ;)
 
Gå nu ut och leta efter en Zoe-bil och återkom…

Ja ljudet är oroligt otäckt på filmen. Det är väldigt OT kanske men jag undrar lite varför en del tycker det är läskigt och andra inte alls reagerar. Får mig att fundera på vad det är i ljudet/toner/melodi som vissa reagerar på. Jag har nu under 4 dagar sett filmen säkert 50 gånger och analyserat sönder den. Jag läste också boken som den utgår ifrån. Slut på OT 😁
Vad är en Zoe-bil? Jag har inte sett filmen. Tror jag.
 
Men det borde de göra.
Det är väl känt att färgen på fordon påverkar trafiksäkerheten.
Jag valde att köpa en knallblå bil av den orsaken.
Det är mindre risk att krocka med den än med en silverfärgad bil.
Jag märker en tydlig skillnad mellan hur bra jag syns när jag kör den knallblåa jämfört med min silverfärgade.
Jag skall aldrig mer ha en silverfärgad bil.
Det finns många borden, men jag tror att det är svårt att sätta sig in i vissa saker ibland. Inte förrän man själv har upplevt något så kan en del förstå.

Grå och silverfärgat är nog vanligaste färgen på bilar, eller vita som är så skitiga på vintern att de ändå inte skiljer ut sig nämnvärt. Grå asfalt, grå stolpar, grå trottoar, grå himmel, grå hus, gråklädda människor. Det bryter liksom inte av när det kommer en bil med samma färg. Inte konstigt att du märker skillnad! Blå är en bra färg! Den syns!
 
Nu har ju inte alla spårvägskorsningar i Norrköping denna funktion, men kanske skulle vara något för Lund att titta på att installera:
Det finns, ett övergångsställe en bit från centralen och ett efter sjukhuset. Där emellan är övergångsställen utan, det är också där det är gräs.

Jag har själv stått och glott omkring mig utan att förstå var ljudet kommer ifrån som jag hör svagt och varför ljudet kommer när jag stått där emellan, för det är ju ändå en bit. Vid vissa ställen har jag inte hört något alls trots att andra bredvid mig hört, men det är ju mitt problem.

Numera är mitt problem löst eftersom jag går på andra sidan om ändhållplatsen, så jag kommer på rätt sida, istället för att gå på andra sidan som jag gjort sedan 13 års åldern. På så vis slipper jag korsa spårvägen helt och hållet och slipper oron det för med sig att inte kunna vara säker på var den är just när jag ska gå över.
 
Tycker om spårvagnar så länge jag inte behöver dela dela fil med spåren när jag kör bil. Där emot så får jag äckelkänsla av att åka buss.
 
Jag kör dieselbil från 07. Finns inte en chans i helvete att jag har råd att byta upp mig till el/hybrid.

Jag har precis beställt en ny elbil men hade inte haft råd med en diesel från -07. Min -05 jag hade drog dryga litern/milen, kostade satan att serva med diverseoljebyten och för att inte prata om reparationskostnaderna. Den behövde alltid repareras när man var typ på ölands norra udde också så det var extra knepigt och dyrt. Och dyr försäkring.

Att leasa en Ioniq är billigare och stabilare.
 
Menar du verkligen att fordon med batteriteknik INTE innehåller komponenter som tillverkats av råmaterial som kommer från gruvor eller jordskorpan, och att inga fossila bränslen använts vid tillverkningen av komponenterna som sedan satts samman till en bil?

Är batterierna tillverkade med förnybara material och teknik? Elmotorns lindningar? Fjädringen? Halvledarna? Listan kan göras lång.

Vadå "trötta" fossilbilar? Vadå "coola" elbilar?

Med ungefär samma typ på resonemang, så skulle man kunna hävda att var och varannan "premiumbil", oavsett teknik, i huvudsak är en statussymbol, som visar upp hur mycket pengar man avvara på sitt fordon.

Ja, min åsikt är att de fordon man väljer, ska i huvudsak lösa det transportbehov man faktiskt har till sisådär 90-95 % av användningen.
Eventuella "coolhetsfaktorer" bör lämnas därhän.

Jag har inte hävdat att elbilar skulle vara överrepresenterade i någon tillgänglig olycksstatistik, just genom att vara "elbilar". Alla bilar som kan gå väldigt fort eller accelererar väldigt snabbt ökar riskerna.
Den som vill leka med snabba bilar, bör hålla sig på en motorbana, inte i trafiken, där olika trafikanter ska samsas.

Min uppfattning är att bilar oavsett teknik, ska hastighetsbegränsas från fabrik, till en maxhastighet strax över maximala tillåtna hastighetsbegränsning på det allmänna vägnätet (vilket är 120 km/t), eftersom det är väl känt att farten är det som skapar skador och död, samtidigt som hög fart gör att risken för misstag ökar.

Snabb acceleration, något som ökar riskerna för bl.a. halkolyckor, och för missuppfattningar där det blir ännu svårare att förstå vad förare av olika fordon tänker göra.

Tänk en situation i form av en vänstersväng ut på en tvåfilig "vanlig" 80 begränsad landsväg. Föraren av fordonet med den mycket snabba accelerationen kanske anser att hen kan utföra svängen, när en ganska måttligt stor lucka uppenbarar sig i trafikflödet, samtidigt som förare av andra fordon blir rädda och tvärbromsar, och tvärbromsandet orsakar en olycka....

Ett lätt "tryck på gasen" i olämpligt väglag på en snabbaccelerande bil, kan orsaka en otrevlig sladd och en dikeskörning eller att bilen voltar, även på bilar med fyrhjulsdrift och en hel hoper med stödsystem och som i vanliga fall har mycket god väghållning. Been there, done that (med fyrhjudriven rallybil som jag körde i övningssyfte på avgränsat område).

Förr trodde man att telefon var nåt man hade fast i en sladd för att ringa med. Sen var det otänkbart att ladda oftare än 1 gång/veckan.
Och nu är vi här idag. Kallas utveckling, den sker hela tiden. Elbil är framtiden helt enkelt.

Dör strömmen får vi varken upp oljan eller kan betala i kassan så det gör ingen skillnad heller för den som räds.
 
Förr trodde man att telefon var nåt man hade fast i en sladd för att ringa med. Sen var det otänkbart att ladda oftare än 1 gång/veckan.
Och nu är vi här idag. Kallas utveckling, den sker hela tiden. Elbil är framtiden helt enkelt.

Dör strömmen får vi varken upp oljan eller kan betala i kassan så det gör ingen skillnad heller för den som räds.
Det där är ingen relevant argumentation.

Det säger ingenting.

Prova att vara lite grann saklig istället.

Är det rimligt att fordon kan köras i betydligt högre hastigheter än maximala hastighetsbegränsningar, bara för att det är enkelt att bygga fordonen så?

Har vi, i dagsläget verkligen tillgång till energi i form av el, och fungerande distribution av el, så att det är vettigt att snabbt byta ut samtliga fordon till fordon direkt drivna av el? Kanske behöver vi den el vi har till andra processer istället mer just nu?

Är det bra ur klimat- och miljösynpunkt att byta ut alla fordon, eller är det bättre att göra på något annat sätt?

Är all ny teknik verkligen bra teknik, eller ska viss teknik avstås från eller omgärdas av begränsningar?
 
Det där är ingen relevant argumentation.

Det säger ingenting.

Prova att vara lite grann saklig istället.

Är det rimligt att fordon kan köras i betydligt högre hastigheter än maximala hastighetsbegränsningar, bara för att det är enkelt att bygga fordonen så?

Har vi, i dagsläget verkligen tillgång till energi i form av el, och fungerande distribution av el, så att det är vettigt att snabbt byta ut samtliga fordon till fordon direkt drivna av el? Kanske behöver vi den el vi har till andra processer istället mer just nu?

Är det bra ur klimat- och miljösynpunkt att byta ut alla fordon, eller är det bättre att göra på något annat sätt?

Är all ny teknik verkligen bra teknik, eller ska viss teknik avstås från eller omgärdas av begränsningar?

Dagens fossilbilar går oerhört fort. De elbilarna jag kollade på var flertalet strypta till 180, det är nada jämfört med min fossilbil.

El finns, elbilars konsumtion är dessutom rätt liten. Fossilbilars tankning osv kräver också sin el.

Alla kommer inte bytas ut pronto men absolut bra för utsläppen ju snabbare det sker. Vi som köper nya bilar bör absolut köpa elbilar.

Just elbilsteknik ser jag ingen anledning till att begränsa. Anser du att den bör det?
 
Dagens fossilbilar går oerhört fort. De elbilarna jag kollade på var flertalet strypta till 180, det är nada jämfört med min fossilbil.

El finns, elbilars konsumtion är dessutom rätt liten. Fossilbilars tankning osv kräver också sin el.

Alla kommer inte bytas ut pronto men absolut bra för utsläppen ju snabbare det sker. Vi som köper nya bilar bör absolut köpa elbilar.

Just elbilsteknik ser jag ingen anledning till att begränsa. Anser du att den bör det?

Då får de se till att sänka priset och installera laddstolpar på hyresrätternas parkeringar först. Tills det är gjort kör jag på bensin.
 
Dagens fossilbilar går oerhört fort. De elbilarna jag kollade på var flertalet strypta till 180, det är nada jämfört med min fossilbil.

El finns, elbilars konsumtion är dessutom rätt liten. Fossilbilars tankning osv kräver också sin el.

Alla kommer inte bytas ut pronto men absolut bra för utsläppen ju snabbare det sker. Vi som köper nya bilar bör absolut köpa elbilar.

Just elbilsteknik ser jag ingen anledning till att begränsa. Anser du att den bör det?

De bilar du tittat på som går över 180km/h är ju av en dyrare prisklass... när jag varit på bilfirmor och följt med och tittat på nya bilar så har de flesta svaga motorer så de ska dra mindre bränsle. En bil på under 100hk kommer du inte upp i de hastigheterna med... då får man lägga på en hel del för att komma över 200hk....
 
Så det ingår solceller eller batteri för lagring när man köper bilen? Eller måste man köpa till det?
Skulle det ingå solceller och batteri för flera hundra tusen? Nog för att elbilarna är dyra men nej - du får inga solceller eller batteri med för lagring.
 
Vad jag vet så är det fortfarande fri fart på delar av Autobahn i Tyskland.
Så vilken hastighet skulle det vara?
Rekommenderad maxhastighet är 130 km/t, och vart och vartannat år görs nys försök att faktiskt införa en faktisk maxhastighet.

Det är en tidsfråga bara, tills modernt trafiksäkerhetstänk, övertrumfar traditionen att vissa kan köra megafort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp