Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Dagens fossilbilar går oerhört fort. De elbilarna jag kollade på var flertalet strypta till 180, det är nada jämfört med min fossilbil.

El finns, elbilars konsumtion är dessutom rätt liten. Fossilbilars tankning osv kräver också sin el.

Alla kommer inte bytas ut pronto men absolut bra för utsläppen ju snabbare det sker. Vi som köper nya bilar bör absolut köpa elbilar.

Just elbilsteknik ser jag ingen anledning till att begränsa. Anser du att den bör det?
Jag anser att elektrifiera en hel drös saker, bör föregås av en fundering om hur elen ska komma till och distribueras.
 
Så är det inte för mig. Ska jag ändå välja så kan jag lika väl välja ngt jag gillar. Precis som boende, häst, partner osv. Givetvis ett privilegium att kunna välja i livet, men när jag nu har sån tur så varför inte välja ngt jag tycker är coolt och som har massor av nyskapande teknik som är både smart och kul, tyst, blir varm blixtsnabbt i kylan och kostar nära nog inget att tanka. Jag behöver kunna dra 2000 kg, ta mig ca 10 mil om dagen och kunna packa in barn, hund, skidutrustning osv i bilen. Sen behöver klimatet och framtida generationer en omställning, och det bidrar jag gärna till.
A4FD7432-B593-40C4-9314-6111D6073765.png

Apokalypsen kan tydligen drabba även fossilbilar. 😅
 
Jag anser att elektrifiera en hel drös saker, bör föregås av en fundering om hur elen ska komma till och distribueras.
Nu kanske just det här räkneexemplet redan är diskuterat men på tal om utfasning av fossilbilar...
Sveriges knappt 6 miljoner personbilar rullade under 2020 ca 6,3 miljarder mil. (Källa: SCB)
En typisk elbil idag drar i storleksordningen 2 kWh per mil. (Källa: fulgoogling)
Således ungefär 6 300 000 000 x 2 = 12 600 000 000 kWh = 12,6 TWh.
Det är ungefär vad 1-2 kärnkraftreaktorer (beroende på hur stora de är) producerar på ett år. Eller, fortfarande grovt räknat, tusen rätt stora vindkraftverk.
(Från detta får man förstås dra den andel personbilsmil som redan idag drivs av el. Men det kan rimligen inte handla om många procent.)

Dessutom vill vi gärna tillverka stål fossilfritt (Hybrit), där elförbrukningen i Luleå och Oxelösund beräknas uppgå till ytterligare 15 TWh (källa: SVT m fl), alltså ytterligare 1-2 reaktorer eller drygt tusen vindkraftverk bara för den förbrukningen. Det finns ungefär 4500 idag utspridda över landet.

Jag har svårt att tro att det är rimligt att hyvla ner 28 TWh för att tillgodose de förbrukningsposterna, eller ens de 15 TWh till Hybrit. Jag tror att det är ett reellt problem. Eller utmaning om man så vill.
 
Nu kanske just det här räkneexemplet redan är diskuterat men på tal om utfasning av fossilbilar...
Sveriges knappt 6 miljoner personbilar rullade under 2020 ca 6,3 miljarder mil. (Källa: SCB)
En typisk elbil idag drar i storleksordningen 2 kWh per mil. (Källa: fulgoogling)
Således ungefär 6 300 000 000 x 2 = 12 600 000 000 kWh = 12,6 TWh.
Det är ungefär vad 1-2 kärnkraftreaktorer (beroende på hur stora de är) producerar på ett år. Eller, fortfarande grovt räknat, tusen rätt stora vindkraftverk.
(Från detta får man förstås dra den andel personbilsmil som redan idag drivs av el. Men det kan rimligen inte handla om många procent.)

Dessutom vill vi gärna tillverka stål fossilfritt (Hybrit), där elförbrukningen i Luleå och Oxelösund beräknas uppgå till ytterligare 15 TWh (källa: SVT m fl), alltså ytterligare 1-2 reaktorer eller drygt tusen vindkraftverk bara för den förbrukningen. Det finns ungefär 4500 idag utspridda över landet.

Jag har svårt att tro att det är rimligt att hyvla ner 28 TWh för att tillgodose de förbrukningsposterna, eller ens de 15 TWh till Hybrit. Jag tror att det är ett reellt problem. Eller utmaning om man så vill.
En reflektion.

Oavsett vad vi har för bilar så ska de drivas fram på något vis. Om fossilt eller fossilfritt. Och när det gäller elbilar så kommer folk inte övergå till dem i morgon utan succesivt under många år. Än så länge säljs även bensin/dieselbilar.
 
De bilar du tittat på som går över 180km/h är ju av en dyrare prisklass... när jag varit på bilfirmor och följt med och tittat på nya bilar så har de flesta svaga motorer så de ska dra mindre bränsle. En bil på under 100hk kommer du inte upp i de hastigheterna med... då får man lägga på en hel del för att komma över 200hk....

Ja jag jämför inte Tesla eller Merca, BMW elbil med en skoda fabia såklart.
De flesta bilar har nog iaf minst 150 hk idag i mellan-stor size.
 
Nu kanske just det här räkneexemplet redan är diskuterat men på tal om utfasning av fossilbilar...
Sveriges knappt 6 miljoner personbilar rullade under 2020 ca 6,3 miljarder mil. (Källa: SCB)
En typisk elbil idag drar i storleksordningen 2 kWh per mil. (Källa: fulgoogling)
Således ungefär 6 300 000 000 x 2 = 12 600 000 000 kWh = 12,6 TWh.
Det är ungefär vad 1-2 kärnkraftreaktorer (beroende på hur stora de är) producerar på ett år. Eller, fortfarande grovt räknat, tusen rätt stora vindkraftverk.
(Från detta får man förstås dra den andel personbilsmil som redan idag drivs av el. Men det kan rimligen inte handla om många procent.)

Dessutom vill vi gärna tillverka stål fossilfritt (Hybrit), där elförbrukningen i Luleå och Oxelösund beräknas uppgå till ytterligare 15 TWh (källa: SVT m fl), alltså ytterligare 1-2 reaktorer eller drygt tusen vindkraftverk bara för den förbrukningen. Det finns ungefär 4500 idag utspridda över landet.

Jag har svårt att tro att det är rimligt att hyvla ner 28 TWh för att tillgodose de förbrukningsposterna, eller ens de 15 TWh till Hybrit. Jag tror att det är ett reellt problem. Eller utmaning om man så vill.

"Sveriges elförbrukning är ungefär 140 TWh på ett år. De senaste åren har nettoexporten varit mellan 10 - 30 TWh."
 
"Sveriges elförbrukning är ungefär 140 TWh på ett år. De senaste åren har nettoexporten varit mellan 10 - 30 TWh."
Japp. Så det är inga små marginaljusteringar det handlar om här.

Utfasning av fossilbilar, och under antagandet att det är el som kommer att ersätta, blir nog en utdragen historia precis som @Lobelia nämner. Men anläggningar för elproduktion tar också sin tid att bygga. Både ytterligare utbyggd vattenkraft (och där vet jag inte vad som ens är praktiskt möjligt) och kärnkraft innebär mångåriga processer för miljökonsekvensutredning, politisk opinionsbildning och förankring etc, och slutligen konkret byggande. Även om man startade idag har jag svårt att se någonting stå färdigt och producera el inom de närmaste 10 åren.

Vind- och solkraft är ju betydligt lättvindigare att etablera. Men uppåt 30 TWh den vägen tror jag inte är realistiskt att föreställa sig.
 
Japp. Så det är inga små marginaljusteringar det handlar om här.

Utfasning av fossilbilar, och under antagandet att det är el som kommer att ersätta, blir nog en utdragen historia precis som @Lobelia nämner. Men anläggningar för elproduktion tar också sin tid att bygga. Både ytterligare utbyggd vattenkraft (och där vet jag inte vad som ens är praktiskt möjligt) och kärnkraft innebär mångåriga processer för miljökonsekvensutredning, politisk opinionsbildning och förankring etc, och slutligen konkret byggande. Även om man startade idag har jag svårt att se någonting stå färdigt och producera el inom de närmaste 10 åren.

Vind- och solkraft är ju betydligt lättvindigare att etablera. Men uppåt 30 TWh den vägen tror jag inte är realistiskt att föreställa sig.
Fast det finns otroliga möjligheter även om det i vissa fall går trögt.
Hywind Scotland (världens första offshore vindpark) har en kapacitet om 30 MW och byggdes på 1-2 år. Hywind Tampen med 88 MW planeras byggstart nästa år och dessa anses vara språngbrädor mot projekt större än 1000 MW. Senast i oktober i år tog regering beslut att ge svenska kraftnät uppdrag att bygga ut elnätet offshore och det ska finnas ansökningar för offshore vindkraft hos svenska kraftnät på drygt 500 TWh årligen.

Så jag är försiktigt optimistisk. :)
 
Fast det finns otroliga möjligheter även om det i vissa fall går trögt.
Hywind Scotland (världens första offshore vindpark) har en kapacitet om 30 MW och byggdes på 1-2 år. Hywind Tampen med 88 MW planeras byggstart nästa år och dessa anses vara språngbrädor mot projekt större än 1000 MW. Senast i oktober i år tog regering beslut att ge svenska kraftnät uppdrag att bygga ut elnätet offshore och det ska finnas ansökningar för offshore vindkraft hos svenska kraftnät på drygt 500 TWh årligen.

Så jag är försiktigt optimistisk. :)
En spekulation nu.

Jag misstänker att oljebolag inte direkt är överförtjust i att vi håller på att fasa ut olja/bensin och ersätta det med vind, sol, vatten, vågkraft och kanske andra lösningar. Vi är dessutom bara i början av utvecklingen.

Jag kan tänka mig att det finns en stor lobbyorganisation som inte är direkt välvillig till att oljan får en mindre betydelse och deras budskap lär vara i stil med mycket vi hör här som exempelvis att elbilar är ofördelaktiga på diverse vis och elnätet inte klarar det och är omöjligt att bygga ut.
 
En spekulation nu.

Jag misstänker att oljebolag inte direkt är överförtjust i att vi håller på att fasa ut olja/bensin och ersätta det med vind, sol, vatten, vågkraft och kanske andra lösningar. Vi är dessutom bara i början av utvecklingen.

Jag kan tänka mig att det finns en stor lobbyorganisation som inte är direkt välvillig till att oljan får en mindre betydelse och deras budskap lär vara i stil med mycket vi hör här som exempelvis att elbilar är ofördelaktiga på diverse vis och elnätet inte klarar det och är omöjligt att bygga ut.
Eller så är det bara en grupp människor som är helt beroende av bilar de har, som drivs med fossila drivmedel, där alternativ ännu inte finns på kartan.
 
Japp. Så det är inga små marginaljusteringar det handlar om här.

Utfasning av fossilbilar, och under antagandet att det är el som kommer att ersätta, blir nog en utdragen historia precis som @Lobelia nämner. Men anläggningar för elproduktion tar också sin tid att bygga. Både ytterligare utbyggd vattenkraft (och där vet jag inte vad som ens är praktiskt möjligt) och kärnkraft innebär mångåriga processer för miljökonsekvensutredning, politisk opinionsbildning och förankring etc, och slutligen konkret byggande. Även om man startade idag har jag svårt att se någonting stå färdigt och producera el inom de närmaste 10 åren.

Vind- och solkraft är ju betydligt lättvindigare att etablera. Men uppåt 30 TWh den vägen tror jag inte är realistiskt att föreställa sig.

Vi har redan det överskottet och kan importera om vi behöver mer.
 
Elbilen kan du ladda samtidigt som du handlar eller jobbar eller besöker nån eller osv.
Jag planerar att göra det medan jag sover.
Så för mig skulle det inte bli mer mer komplicerat än att jacka i laddsladd i stället för sladd för motorvärmare.
Jag skulle spara massor av tid och trassel.
För sådana som jag är elbilar enklare att hantera i framtiden än vad fossilbilar kommer att vara.
 
Elbilen kan du ladda samtidigt som du handlar eller jobbar eller besöker nån eller osv.
Så länge det är begränsad kapacitet och tar en stund att ladda så är det en begränsning - det går inte alltid att kombinera med jobb/handla osv, det krävs att det finns laddare på plats - för vissa kan det fungera mer än smidigt medan andra får ordentliga utmaningar. Begränsningarna kommer förmodligen byggas bort succesivt med större batterikapacitet, fler laddmöjligheter och på sikt kanske det blir vanligt att kombinera elbil med solceller monterade på bilen och redan idag kan man ladda dem med egna solceller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp