Jag går mellan sjukhuset och centralen. Numera har jag fått lära in en ny runda att gå på så jag kommer på rätt sida och inte behöver korsa den, har gått sträckan med synpedagog från synenheten några gånger för att få rätt på det och även hon ser spårvagnen som ett problem eftersom om man går på "andra sidan" måste korsa vägen för att komma till sjukhuset och där är ju övergångar för bilar, men man trycker inte för spårvagnen någonstans-eftersom den ju inte stannar. God sikt och långa rakor i all ära, men som synskadad spelar det inte så stor roll när man inte kan se på "långt" håll och spårvagnen är grön precis som gräset den kör på. Det jag kan se på "långt" håll är att det är något, men bara om det sticker ut i omgivningen och är rätt stort. Jag kan se en mörk eller färgglad båt på havet- jag ser det som en prick och jag vet att båtar finns på havet, men egentligen hade det lika bra kunnat vara en kamel eller en palm eller en jätte, men jag gissar att det är en båt eftersom det är ett hav, men jag hade inte sett någon skillnad om någon satt dit något annat och sagt att det var en båt. Så en grön spårvagn som går på el i stadstrafik, som inte stannar för människor, och som går på spår som ligger i gräs... Syns den verkligen så bra trots raksträcka och god sikt? Hade den varit lila som tågen hade det varit annorlunda, då hade jag sett en lila prick, jag hade VETAT att spårvagnen var lila och förstått att det var en sån. Där kommer en (lila) spårvagn på gräset, jag kan inte se vad det är ännu, jag hör den inte, men jag vet att lila prick på gräset där spåret nog är borde vara en spårvagn. Och där kommer strategier in som man som synskadad använder sig av i typ nästan varje steg när man är ute och går någonstans.
För en seende är det här bagateller och något att rycka på axlarna åt, men om man inte ser så är det annorlunda. Men nu är spårvagnarna gröna och jag gissar att de inte blir lila, så det är ju OT på riktigt, och som du skrev, det är ju byggt och klart.