Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

De pratar automatiskt.
Det är bussen som pratar och inte chauffören.
Men DET vet jag, visserligen är vissa chaufförer bra på att prata här, men just det systemet fungerar liksom inte varje runda så att säga. Som skärmarna i bussen.... utropen där inne fungerar dock bättre, men inte ute. ;)
 
I det här fallet (Lund) tror jag nog att det kostar mer än gör någon större nytta med att bygga nya spår, köpa in nya spårvagnar och .. öh, inte ens kunna reparera dem själv. Och det går fortfarande bussar.

Jag kan absolut köpa det- om man byter ut det ena mot det andra, men att ha båda?
Varför inte? Spårvagnarna tar sig fram mycket effektivare än vad bussarna gör i stan, bussarna trängs med all övrig trafik. Här går spårvagnsspåren för det allra mesta i egen del av trafiken, behöver aldrig stanna för högerregel och är prioriterade vid ljuskorsningar.

Bussarna är skumpiga och krängande, spårvagnarna drar rakt igenom stadskärnan medan bussarna åker kringelkrokar Spårvagnarna står för 66% av andelen resenärer. Och den drivs av förnyelsebar el, och har 0% utsläpp.

Man kan dessutom hyra en egen spårvagn för mindre sällskap och ha party i den! :up:
 
Varför inte? Spårvagnarna tar sig fram mycket effektivare än vad bussarna gör i stan, bussarna trängs med all övrig trafik. Här går spårvagnsspåren för det allra mesta i egen del av trafiken, behöver aldrig stanna för högerregel och är prioriterade vid ljuskorsningar.

Bussarna är skumpiga och krängande, spårvagnarna drar rakt igenom stadskärnan medan bussarna åker kringelkrokar Spårvagnarna står för 66% av andelen resenärer. Och den drivs av förnyelsebar el, och har 0% utsläpp.

Man kan dessutom hyra en egen spårvagn för mindre sällskap och ha party i den! :up:
Ännu mindre ström drar de när de står stilla pga fel.
Någon tänkte "Vore det inte coolt med en spårvagn i Lund?!" Och så la man ner massor med tid och pengar på att bygga spår och köpa spårvagnar, men glömde den där viktiga aspekten att man ska serva spårvagnarna också så det kan man inte göra utan får skicka det rätt långt för den biten.

Allt detta i en cykelstad där även busstrafiken fungerade fint. Fast det är ju dock rakt tur att det ÄR en cykelstad och att bussarna fortfarande kör.....

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sparvagnsproblemen-i-lund-hjulen-skickas-till-oslo

Jag har ABSOLUT INGET emot spårvagnar egentligen. Men ska man satsa på något ska man göra det helhjärtat, så att det blir riktigt bra, det känns inte som om det var vad man gjorde i just det här fallet, även om det kostade en rejäl slant.
 
I det här fallet (Lund) tror jag nog att det kostar mer än gör någon större nytta med att bygga nya spår, köpa in nya spårvagnar och .. öh, inte ens kunna reparera dem själv. Och det går fortfarande bussar.

Jag kan absolut köpa det- om man byter ut det ena mot det andra, men att ha båda?
Om det blev bra eller inte är väl svårt att säga än, det har ju nyss kommit igång. Det är ju iaf byggt och betalt nu så är ju sent att gnälla om det.

Jag kan förstå att det kan vara ett problem att de är tysta men var riskerar man att bli påkörd eg? Det är ju inte direkt där mest folk promenerar som de kör - och de flesta sträckorna har ju väldigt god sikt iom långa rakor? Vet dock inte hur sträckan bortom sjukhuset ser ut iofs, rör mig mest vid centralen.
 
Ännu mindre ström drar de när de står stilla pga fel.
Någon tänkte "Vore det inte coolt med en spårvagn i Lund?!" Och så la man ner massor med tid och pengar på att bygga spår och köpa spårvagnar, men glömde den där viktiga aspekten att man ska serva spårvagnarna också så det kan man inte göra utan får skicka det rätt långt för den biten.

Allt detta i en cykelstad där även busstrafiken fungerade fint. Fast det är ju dock rakt tur att det ÄR en cykelstad och att bussarna fortfarande kör.....

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sparvagnsproblemen-i-lund-hjulen-skickas-till-oslo

Jag har ABSOLUT INGET emot spårvagnar egentligen. Men ska man satsa på något ska man göra det helhjärtat, så att det blir riktigt bra, det känns inte som om det var vad man gjorde i just det här fallet, även om det kostade en rejäl slant.
Nu har jag ingen som helst koll på Lunds kollektivtrafik, de gånger jag varit där, har jag använt apostlahästarna. Men jag utgår från att spårvagnarna inte har ett heltäckande nätverk, och att det därför även finns bussar på vissa sträckor. Har man bussar på exakt samma sträckor som spårvagnen, så skulle jag bli lite fundersam på vad de håller på med dock. Som du säger, det är en rejäl investering att bygga räls för spårvagnar, och därför är det nog så att man tittat på sträckning som kan dra störst nytta av spårvagn (hoppas jag), och att sträckningar med lägre passagerarantal kommer fortsätta trafikeras med buss.

Det finns gott om bussar i både Norrköping, Göteborg och Stockholm, som vad jag vet är de övriga städer i Sverige som har spårvagnar. Stockholm har även tunnelbana och pendeltåg (vilket ju visserligen också finns i Skåne). Det som gäller är att hitta den variant av kollektivtrafik som passar bäst vid olika förhållanden, och eftersom jag inte har koll på hur det ser ut i just Lund, vare sig passagerarunderlag eller kollektivtrafikens uppbyggnad, så kan jag inte uttala mig om ifall det är bra eller dåligt.

Men nu är vi nog långt bort från grundämnet i tråden.
 
Om det blev bra eller inte är väl svårt att säga än, det har ju nyss kommit igång. Det är ju iaf byggt och betalt nu så är ju sent att gnälla om det.

Jag kan förstå att det kan vara ett problem att de är tysta men var riskerar man att bli påkörd eg? Det är ju inte direkt där mest folk promenerar som de kör - och de flesta sträckorna har ju väldigt god sikt iom långa rakor? Vet dock inte hur sträckan bortom sjukhuset ser ut iofs, rör mig mest vid centralen.
Jag går mellan sjukhuset och centralen. Numera har jag fått lära in en ny runda att gå på så jag kommer på rätt sida och inte behöver korsa den, har gått sträckan med synpedagog från synenheten några gånger för att få rätt på det och även hon ser spårvagnen som ett problem eftersom om man går på "andra sidan" måste korsa vägen för att komma till sjukhuset och där är ju övergångar för bilar, men man trycker inte för spårvagnen någonstans-eftersom den ju inte stannar. God sikt och långa rakor i all ära, men som synskadad spelar det inte så stor roll när man inte kan se på "långt" håll och spårvagnen är grön precis som gräset den kör på. Det jag kan se på "långt" håll är att det är något, men bara om det sticker ut i omgivningen och är rätt stort. Jag kan se en mörk eller färgglad båt på havet- jag ser det som en prick och jag vet att båtar finns på havet, men egentligen hade det lika bra kunnat vara en kamel eller en palm eller en jätte, men jag gissar att det är en båt eftersom det är ett hav, men jag hade inte sett någon skillnad om någon satt dit något annat och sagt att det var en båt. Så en grön spårvagn som går på el i stadstrafik, som inte stannar för människor, och som går på spår som ligger i gräs... Syns den verkligen så bra trots raksträcka och god sikt? Hade den varit lila som tågen hade det varit annorlunda, då hade jag sett en lila prick, jag hade VETAT att spårvagnen var lila och förstått att det var en sån. Där kommer en (lila) spårvagn på gräset, jag kan inte se vad det är ännu, jag hör den inte, men jag vet att lila prick på gräset där spåret nog är borde vara en spårvagn. Och där kommer strategier in som man som synskadad använder sig av i typ nästan varje steg när man är ute och går någonstans.

För en seende är det här bagateller och något att rycka på axlarna åt, men om man inte ser så är det annorlunda. Men nu är spårvagnarna gröna och jag gissar att de inte blir lila, så det är ju OT på riktigt, och som du skrev, det är ju byggt och klart.
 
Ännu mindre ström drar de när de står stilla pga fel.
Någon tänkte "Vore det inte coolt med en spårvagn i Lund?!" Och så la man ner massor med tid och pengar på att bygga spår och köpa spårvagnar, men glömde den där viktiga aspekten att man ska serva spårvagnarna också så det kan man inte göra utan får skicka det rätt långt för den biten.

Allt detta i en cykelstad där även busstrafiken fungerade fint. Fast det är ju dock rakt tur att det ÄR en cykelstad och att bussarna fortfarande kör.....

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sparvagnsproblemen-i-lund-hjulen-skickas-till-oslo

Jag har ABSOLUT INGET emot spårvagnar egentligen. Men ska man satsa på något ska man göra det helhjärtat, så att det blir riktigt bra, det känns inte som om det var vad man gjorde i just det här fallet, även om det kostade en rejäl slant.
Man behöver serva alla slags fordon, det skulle gått lika illa om man byggde bussvägar köpte in bussar men inte hade tänkt på service. Det har med dålig planering att göra och inte fordonsslaget.
 
Jag går mellan sjukhuset och centralen. Numera har jag fått lära in en ny runda att gå på så jag kommer på rätt sida och inte behöver korsa den, har gått sträckan med synpedagog från synenheten några gånger för att få rätt på det och även hon ser spårvagnen som ett problem eftersom om man går på "andra sidan" måste korsa vägen för att komma till sjukhuset och där är ju övergångar för bilar, men man trycker inte för spårvagnen någonstans-eftersom den ju inte stannar. God sikt och långa rakor i all ära, men som synskadad spelar det inte så stor roll när man inte kan se på "långt" håll och spårvagnen är grön precis som gräset den kör på. Det jag kan se på "långt" håll är att det är något, men bara om det sticker ut i omgivningen och är rätt stort. Jag kan se en mörk eller färgglad båt på havet- jag ser det som en prick och jag vet att båtar finns på havet, men egentligen hade det lika bra kunnat vara en kamel eller en palm eller en jätte, men jag gissar att det är en båt eftersom det är ett hav, men jag hade inte sett någon skillnad om någon satt dit något annat och sagt att det var en båt. Så en grön spårvagn som går på el i stadstrafik, som inte stannar för människor, och som går på spår som ligger i gräs... Syns den verkligen så bra trots raksträcka och god sikt? Hade den varit lila som tågen hade det varit annorlunda, då hade jag sett en lila prick, jag hade VETAT att spårvagnen var lila och förstått att det var en sån. Där kommer en (lila) spårvagn på gräset, jag kan inte se vad det är ännu, jag hör den inte, men jag vet att lila prick på gräset där spåret nog är borde vara en spårvagn. Och där kommer strategier in som man som synskadad använder sig av i typ nästan varje steg när man är ute och går någonstans.

För en seende är det här bagateller och något att rycka på axlarna åt, men om man inte ser så är det annorlunda. Men nu är spårvagnarna gröna och jag gissar att de inte blir lila, så det är ju OT på riktigt, och som du skrev, det är ju byggt och klart.
Färgen borde vara ett mindre problem, det finns de som inte kan se alls oavsett färg även om det låter som en osedvanligt illa vald färg. Då är det bättre att ordna övergångar så att de som har problem med syn/hörsel kan passera tryggt. Det blir dock alltid en kompromiss. Sådana övergångar placeras ju inte överallt utan på strategiska ställen.
 
Har ni kollat på världarnas krig med Tom Cruise så finns det ett ljud där i filmen av tripoderna som låter exakt som Zoe-elbil. Eller bilen låter som en del av tripodernas ljud kanske man ska säga. Mina kompisar verkar inte höra det men jag hör det varje gång det kommer en Zoe 😁
 
Färgen borde vara ett mindre problem, det finns de som inte kan se alls oavsett färg även om det låter som en osedvanligt illa vald färg. Då är det bättre att ordna övergångar så att de som har problem med syn/hörsel kan passera tryggt. Det blir dock alltid en kompromiss. Sådana övergångar placeras ju inte överallt utan på strategiska ställen.
Och vad vi kom fram till finns det inga strategiska ställen alls på den sträckan.

Färgen är inte ett mindre problem, utan ett dumt val och ett reellt problem. Visst finns det de som inte ser, jag är högst medveten om det eftersom min syn ligger nära den nivån, men färgvalet i kombination med inga trygga övergångar i kombination med gräs och att den går på el gör att jag inte anser det vara så genomtänkt.
 
Man behöver serva alla slags fordon, det skulle gått lika illa om man byggde bussvägar köpte in bussar men inte hade tänkt på service. Det har med dålig planering att göra och inte fordonsslaget.
Jag hade reagerat PRECIS likadant om man köpt in bussar dom endast en är i drift och som man måste skicka hjulen till Norge för att serva...
 
Ännu mindre ström drar de när de står stilla pga fel.
Någon tänkte "Vore det inte coolt med en spårvagn i Lund?!" Och så la man ner massor med tid och pengar på att bygga spår och köpa spårvagnar, men glömde den där viktiga aspekten att man ska serva spårvagnarna också så det kan man inte göra utan får skicka det rätt långt för den biten.

Allt detta i en cykelstad där även busstrafiken fungerade fint. Fast det är ju dock rakt tur att det ÄR en cykelstad och att bussarna fortfarande kör.....

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sparvagnsproblemen-i-lund-hjulen-skickas-till-oslo

Jag har ABSOLUT INGET emot spårvagnar egentligen. Men ska man satsa på något ska man göra det helhjärtat, så att det blir riktigt bra, det känns inte som om det var vad man gjorde i just det här fallet, även om det kostade en rejäl slant.
Det där låter som rena rama sanna norgehistorian!

I norrköping har spårvagnarna rullat sedan 1900-talets början, nätet är väletablerat. Att anlägga spårvagnsnät 2021 bör väl som sagt vara en mycket kostsam historia, då är det märkligt att Lund gör det så ogenomtänkt. Någonstans har det ju fallerat kapitalt.
Men det är väl exakt som det sägs i trådrubriken, tur för lund att de fortfarande har vagnpark som drivs av diesel...
 
Och vad vi kom fram till finns det inga strategiska ställen alls på den sträckan.

Färgen är inte ett mindre problem, utan ett dumt val och ett reellt problem. Visst finns det de som inte ser, jag är högst medveten om det eftersom min syn ligger nära den nivån, men färgvalet i kombination med inga trygga övergångar i kombination med gräs och att den går på el gör att jag inte anser det vara så genomtänkt.
Jo färgen är ett mindre problem i sammanhanget utifrån de flestas perspektiv och jo jag höll med om att färgen inte var bra men att måla om, som är en enkel åtgärd, hjälper inte så värst många. Från mitt perspektiv behöver man säkra övergångar för alla eller så många som möjligt. Visst är det bra om man tillgodoser de fåtal som har svag syn men kan urskilja stora föremål i avvikande färg men det stora problemet är brist på säkra övergångar oavsett om det gäller barn på väg till skolan eller folk med olika funktionsvariationer.
 
Det där låter som rena rama sanna norgehistorian!

I norrköping har spårvagnarna rullat sedan 1900-talets början, nätet är väletablerat. Att anlägga spårvagnsnät 2021 bör väl som sagt vara en mycket kostsam historia, då är det märkligt att Lund gör det så ogenomtänkt. Någonstans har det ju fallerat kapitalt.
Men det är väl exakt som det sägs i trådrubriken, tur för lund att de fortfarande har vagnpark som drivs av diesel...

Mmm. Lunds spårvagnar ÄR en följetong. Ska vi vara snälla kan vi kanske benämna det barnsjukdomar i systemet?

https://www.sydsvenskan.se/2021-02-...va-hjulen--darfor-star-lunds-sparvagnar-still
 
Jo färgen är ett mindre problem i sammanhanget utifrån de flestas perspektiv och jo jag höll med om att färgen inte var bra men att måla om, som är en enkel åtgärd, hjälper inte så värst många. Från mitt perspektiv behöver man säkra övergångar för alla eller så många som möjligt. Visst är det bra om man tillgodoser de fåtal som har svag syn men kan urskilja stora föremål i avvikande färg men det stora problemet är brist på säkra övergångar oavsett om det gäller barn på väg till skolan eller folk med olika funktionsvariationer.
Alla som på något vis kan se har nytta av att fordon har avvikande färg mot bakgrunden.
Utryckningsfordon har en färg som är noga utprovad för just visibilitet.
 
Har ni kollat på världarnas krig med Tom Cruise så finns det ett ljud där i filmen av tripoderna som låter exakt som Zoe-elbil. Eller bilen låter som en del av tripodernas ljud kanske man ska säga. Mina kompisar verkar inte höra det men jag hör det varje gång det kommer en Zoe 😁
Åh, herregud! Det ljudet är något av det läskigaste jag vet! Jag höll för öronen under nästan hela filmen när jag såg den på bio. 🙈 🙈 🙈
 
Då ska drn som ha det ansvaret förstå att färgen är ett problem och det finns det uppenbarligen folk som inte gör.
Men det borde de göra.
Det är väl känt att färgen på fordon påverkar trafiksäkerheten.
Jag valde att köpa en knallblå bil av den orsaken.
Det är mindre risk att krocka med den än med en silverfärgad bil.
Jag märker en tydlig skillnad mellan hur bra jag syns när jag kör den knallblåa jämfört med min silverfärgade.
Jag skall aldrig mer ha en silverfärgad bil.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp