Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Wow. Det är MYCKET pengar för ett köra.
Ja, tyvärr mer än vi skulle önska men hela familjen måste få plats och det måste vara en suv pga min skitkropp så redan där hoppar det upp ganska mycket i pris. Det inkluderar dock allt utom drivmedel då vi landar i totalkostnad på samma summa som de dieselsuvar vi leasat innan.
 
Jag är högkänslig och motorljudet/bilkörning har innan tröttat ut mig ganska mycket. Så för mig är det väldigt mycket värt med en så pass mycket tystare bil. Jag orkar bättre och känner mig piggare på jobbet och behöver inte vila lika länge när jag kommer hem. För mig känns det nästan som ett hjälpmedel :)
Det är jättebra att det fungerar bättre för dig! Skönt när man hittar något som fungerar så att man mår bättre!

Precis så bättre blev det för mig när jag började jobba hemma två dagar i veckan och därmed fick mer lugn och ro och slapp pendling och trafik och intryck de två dagarna. Så precis som @Inte_Ung skriver är ju buller och ljud skadligt för oss alla, vilket jag också håller med om, jag tycker bara att det skulle behöva vara lite mer ljud så att även de som inte ser kan uppfatta elbilar på ett bättre sätt.

Å andra sidan, jag är för bilfria (inner)städer. Fast då brukar folk vara elaka och kalla mig för jävla miljömupp....:turd:
 
Jag är högkänslig och motorljudet/bilkörning har innan tröttat ut mig ganska mycket. Så för mig är det väldigt mycket värt med en så pass mycket tystare bil. Jag orkar bättre och känner mig piggare på jobbet och behöver inte vila lika länge när jag kommer hem. För mig känns det nästan som ett hjälpmedel :)
Visst är det så! Komforten i kupén är otroligt mkt bättre. Valde bort dubbdäck i år pga bla ljudet (de ökar bullret väldigt jämfört med sommarhjulen) och det är så skönt! Möjligen lite spännande när man som idag i fjällen hamnar på fel, smala, kuperade och slingriga väg längs en forsande älv nedanför en sluttning och inser att vägen är typ is med lite pudersnö på. Men, det var en nyttig erfarenhet och fungerade det också - tack och lov. Liiiite spända axlar efteråt bara. 😅
 
Vad i hela friden har hon för omodern bil? Nissan Leaf eller? De är väl de enda (extremt omoderna budgetbilar) som möjligtvis ännu ligger 10 år efter alla andra.

Min Leaf från 2014 har gått typ 15.5 kmil och visar inga tendenser på att behöva byta batterierna ens. Låter väldigt konstigt.
 
Håller helt med dig! Min förra elbil, så även den hyrbil jag hade i mellanperioden, liksom påminde om detta ansvar vid varje start med ngn text om att tänka på att man inte hörs lika bra som en bil.

Ett tag kunde jag smyga hem oupptäckt till vår hund som annars alltid hörde så fort man körde in på vår avtagsväg, men efter några månader hade hon lärt sig känna igen och urskilja ljudet och koppla det till mattes hemkomst, det var lite lustigt faktiskt hur hon helt plötsligt en dag bara hajade vad detta nya ljud betydde. :D

Vad gäller spårvagnarna- en mardröm både för bilister och övriga. 😖
Det är bra att de har sådan text, hoppas bara att folk som kör elbil tänker på det också, men tyvärr finns det ju idioter bakom varje drivmedel är jag rädd.

Djur är märkliga varelser till att lista ut saker!
Min hund vet med vilken buss jag kommer. Det är ju olika bussar som körs fast en gång i timmen, men han vet vilken timme jag brukar komma och går då till dörren.... Och så hör han min pinne förstås, en bit hemifrån till och med, innan han ser mig :D
 
Vad är en myt? Att inte ladda på natten?
Kollegan som byter bil (leasing) till en ny elbil får information att batterierna räcker väldigt kort tid och hon har fått info om sin bil hon ska lämna in att den måste skrotas pga man byter inte batterier på elbilar (den är 2-3 år gammal).
Att inte ladda på natten låter som galenskap - så gör ju alla normalt funtade för att betala så lite som mkt och för att ha bilen laddad tillräckligt till avfärd dagen efter. Laddar man med vanlig 220-kontakt så kan jag förstå varningen, det ska man bara göra undantagsvis eftersom det innebär en brandrisk.

Vad gäller batterierna tror jag inte ett dyft på korrekt info. Jag försökte förtvivlat förlänga avtalet på min förra elbil som jag gärna haft några år till - men dessa ganska nya begagnade elbilar är tydligen hårdvaluta och säljs av innan avtalen ens gått ut tydligen. Trots jämförelsevis ganska höga miltal (kör ca 4000 mil om året).
 
Min Leaf från 2014 har gått typ 15.5 kmil och visar inga tendenser på att behöva byta batterierna ens. Låter väldigt konstigt.
Nä inte byta batterierna. Men de har ju väldigt klena batterier som inte tål snabbladdning. Det är dom ensamma om att fortfarande ha i nytillverkade bilar.
Jag fick välja bort Leafen pga det då den inte skulle hinna ladda upp sig när jag jobbar först sen kväll och sen tidig morgon.
 
Det är bra att de har sådan text, hoppas bara att folk som kör elbil tänker på det också, men tyvärr finns det ju idioter bakom varje drivmedel är jag rädd.

Djur är märkliga varelser till att lista ut saker!
Min hund vet med vilken buss jag kommer. Det är ju olika bussar som körs fast en gång i timmen, men han vet vilken timme jag brukar komma och går då till dörren.... Och så hör han min pinne förstås, en bit hemifrån till och med, innan han ser mig :D
Jag tror att många tänker på det, än har det vad jag vet inte skett en större mängd olyckor av den typen (det hade ju garanterat slagits upp enormt i media med tanke på rabaldret kring snöovädret i Halland tidigare i år då det nästan bara rapporterades om elbilar - som sen visade sig vara EN urladdad elbil). Media älskar ju än så länge att rapportera om elbilarnas brister.

Haha, rasande gulligt ju! 😍
 
Jag förstår tänket. Det handlar om strategier. Och det är med hjälp av sådana som jag klarar mig så bra som jag gör.
Men att höra en elbil som inte hörs speciellt mycket, i en stor stad som Malmö i all den trafiken, det handlar inte alltid om att trimma sina sinnen så att man lär sig lyssna efter andra saker, utan mer om att ljuden de har inte skiljer ut sig från andra bilars och andra ljud. De låter inte som en bil som är så nära som de är, intill alltså, förrän de är nära på riktigt. Det är då jag hör dem, när de är riktigt nära, fast jag skulle behövt höra dem tidigare. Det är ett ansvar som jag med min blindpinne får lägga i elbilsförarens knä- se mig, för jag uppfattar kanske inte dig förrän det är för sent.

Jag har varit i Norrköping, visste inte de hade spårvagnar förrän jag upptäckte en intill mig. Vi kan väl säga att det var en jävla tur att jag inte var nödig! Jag ska då rakt ALDRIG bo i en stad med sånt ofog. De byggde sånt i Lund också och jag fattade inte hur man korsar spåren säkrast, ljudsignalen är ju en bra bit bort och sedan är det tyst och så kommer dem.... där jag skulle korsa vägen hörde jag inte ljudsignalen när spårvagnen rullade igenom en korsning utan det är alltså tänkt att synskadade människor ska upptäcka en grön spårvagn som går på el och är rätt tyst, på ett spår som ligger i gräs, som är grönt.

Den som kom på det systemet är en riktig stjärna!

Att bo i Norrköping ÄR ett jävla ofog. :angel:
 
Jag kan inte döma en hel stad efter spårvagnsofoget, men de har en bra ledsagare där, så om jag ska döma efter det så går det nog jämt ut skulle jag säga! :p
Norrköpingsborna uppskattar och värnar mycket om våra spårisar. Men är det något de gör så är det att låta mycket! Här har man fått jobba extremt mycket med spårslipning för att reducera ljudet, men när de gamla vagnarna rasslar förbi är det inte spåret som är ljudligast. Jag ser mycket charm med våra fina spårvagnar! /Slut på OT!
 
Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå han tar min bil eller jag kör hans (=första alternativet)när släp ska dras.
När han skulle hjälpa släkten o ha släpet 25 mil bort tog han min bil.
När vi skulle på släktangelägenhet tog vi min bil då laddningsmöjligheterna för elbil var mkt dåliga där och vi kaaanske skulle ha klarat sträckan med elbilen men vågade inte chansa.
Nu ska han iväg med en vän och fiska några dagar i inlandet där det ö h t inte finns laddningsmöjligheter. Vännen bestämde sig för att stanna betydligt längre än från börja snå sambon vill inte vara där så länge och kör därför själv. Så, min bil igen.

Jag är inte bekväm med elbilen och alla dess finesser på en dataskärm med diverse påhitt och åsikter, så jag vill helst ha min bil.
De familjer som har 2 elbilar måste vara begränsade, givetvis beroende på var de bor.

Hörde av en bekant där 2 familjer for från någonstans i Norge till Göteborgstrakten samtidigt. En elbil, en vanlig bil. De med elbilen kom hem tre timmar efter den andra bilen.
Jag är tacksam för att det finns så mycket att välja på så att alla kan få det som passar dem bäst. Alla har sin plats och kartan håller på att förändras snabbt, visst är det en spännande utvecklingen? Vem vet om några år kanske elbilen klarat det samma som din diesel. Och så gamla bilar (än så länge) för de som har problem med nymodigheterna.

Jag vet förresten många familjer som skulle vara överlyckliga över 2 bilar oavsett sort, ja även en, men klart man kan ju var negativ och se till nackdelarna och leta efter dem, istället för att se till var bilsorts fördelar.
 
Jag kan inte döma en hel stad efter spårvagnsofoget, men de har en bra ledsagare där, så om jag ska döma efter det så går det nog jämt ut skulle jag säga! :p

Är varken syn- eller hörselskadad men höll allvarligt på att bli ihjälkörd av en spårvagn när jag gick i 9:an. Jävla ofog. :laugh:
 
Norrköpingsborna uppskattar och värnar mycket om våra spårisar. Men är det något de gör så är det att låta mycket! Här har man fått jobba extremt mycket med spårslipning för att reducera ljudet, men när de gamla vagnarna rasslar förbi är det inte spåret som är ljudligast. Jag ser mycket charm med våra fina spårvagnar! /Slut på OT!
De låter helt klart mer än en elbil i alla fall, men det var utanför Norrköping C så ljuden är ju rätt lika, jag missade det totalt. Det var inte förrän den var intill mig som jag insåg också att det var spår i marken (första gången i mitt liv jag sett spår i marken sådär, utöver tågspår i städer, och spårvagn) och "Jävlar, det är spår i MARKEN?!". Jag blev uppmärksam på ett HELT annat sätt kan jag säga! ;)
 
Är varken syn- eller hörselskadad men höll allvarligt på att bli ihjälkörd av en spårvagn när jag gick i 9:an. Jävla ofog. :laugh:
Inte alls kul! Förstår att de är ofog då!

Jag personligen förstår inte alls vad man ska ha spårvagn till (märk väl, i en stad som inte har haft det sedan urminnes tider- säg... Lund, för att ta ett exempel), det duger väl med tåg och inom staden buss?
 
Ja elbussar vill jag inte ha här, de stackars chaufförerna får ansvaret att se till att jag kommer på bussen vareviga dag då! :angel:
Nu när det är snö på vägen hör jag bussen dåligt, men jag hör när chauffören öppnar dörren och jag luktar den i alla fall. Alltid något!
Bussarna inom SL pratar även på utsidan, så det fungerar faktiskt.
 
Inte alls kul! Förstår att de är ofog då!

Jag personligen förstår inte alls vad man ska ha spårvagn till (märk väl, i en stad som inte har haft det sedan urminnes tider- säg... Lund, för att ta ett exempel), det duger väl med tåg och inom staden buss?
Det finns absolut saker som talar för att använda spårvagnar istället för bussar, bland annat lägre energiåtgång. Sedan har vi ju det där med ljudnivån, som i ditt fall är en nackdel, men som generellt anses vara en fördel.
 
Det finns absolut saker som talar för att använda spårvagnar istället för bussar, bland annat lägre energiåtgång. Sedan har vi ju det där med ljudnivån, som i ditt fall är en nackdel, men som generellt anses vara en fördel.
I det här fallet (Lund) tror jag nog att det kostar mer än gör någon större nytta med att bygga nya spår, köpa in nya spårvagnar och .. öh, inte ens kunna reparera dem själv. Och det går fortfarande bussar.

Jag kan absolut köpa det- om man byter ut det ena mot det andra, men att ha båda?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp