Men.... menar du att elbilar inte är ett problem för synskadade i trafiken? Menar du det som har syn så att du till och med kan köra bil?
Vad jag har förstått av andra som är synskadade så är min upplevelse av elbilar inget ovanligt. Tvärtom, att de är för tysta upplevs som jobbigt och svårt.
Elbilar, elcyklar, elsparkcyklar och människor som rör sig knäpptyst runt en är jobbigt, bara att fråga vem som helst med nedsatt/ingen syn.
Nu är jag hörselskadad också och det hjälper inte till, men problemet är ju där i alla fall för synskadade, inte bara för mig.
I en stad är det så många olika ljud, samma ljud som alla andra störs av, men som synskadad ska man då förhålla sig till var ljuden kommer ifrån, hur nära de är och VAD det är. En elbil låter inte som en bil, därför är den lätt att missa, därför går man över vägen när man inte längre hör motorljuden i sin omedelbara närhet, utan då man hör det som betyder att en bil står och väntar. Men så swishar det förbi en bil ändå, som man inte hörde, för att ljudet av den drunknade i andra ljud, maskerades av andra ljud. Detta är inget problem som görs större, detta ÄR ett problem.
Är detta något som är svårt att förstå?
I så fall rekommenderar jag att titta på denna videon. En blind kvinna med sin ledarhund som går över vägen. Hon gör inget fel, men för den som kan se så ser man ju hur nära hon faktiskt är att bli påkörd av en bil, en bil som jag på min sida om hennes telefon inte uppfattade ljudet av förrän den var framför henne och hunden ryggade till. Bara gissa hur svårt det är att stå där på riktigt och våga sig över.