Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Hur mycket solen lyser på panelerna beror på vilken måndag vi pratar om. Antal soltimmar var så lite som 10h mellan 1 och 22 november 2019 här. En normal november här innebär i genomsnitt mindre än 2h sol om dygnet.
Det räcker med dagsljus och vi har betydligt fler timmar än så.
Men vi har också planer på ett eget litet kraftvärmeverk.
Flispanna med sterling motor.
En gammal dröm.
 
Elbar är verkligen inte ljudlösa.
Jag har normal hörsel och jag har då inga problem med att höra elbilar som rullar i bostadsområdet eller på parkeringar. Utöver de små ljud som bilarna trots allt ger ifrån sig så hörs ju ljudet från däcken mot vägbanan.
 
Annars så tankar jag min egen bil med mina egna skattade pengar. Och huset värms med ved jag köpt för egna skattade pengar (mot kvitto av företag) och luft/luftpump som snart byts mot luft/vatten. Som jag också betalat med egna (lånade) pengar, installationen delfinansierad av ROT.
Där ser man.
Om apokalypsen är här? Utan tvekan!
Det kan ju bli problem i några dagar helt utan apokalyps.
Men visst, utan el går inte oljepanna så jag har villaolja på andra gården.
 
Sen är ju inte elbilar direkt ljudlösa heller. För den som förlitar sig på hörsel för att korsa en gata lär de verkligen inte vara det tänker jag, tom jag som är både disträ, lomhörd och ofta med ngt ljud på i lurar hör däcken och gnissel osv. Jag tror inte man behöver göra det ”problemet” större än det är, det hade ju varit najs om bilen var HELT ljudlös för mig som förare men det är ju helt omöjligt. De hörs definitivt väldigt många db högre än tex elsparkar, cyklar osv. Men har också ofta förare som är extra uppmärksamma på just gångare pga att bilarna själva ofta varnar just för att bilen är tystare och att man därför kan överrumpla någon.
Men.... menar du att elbilar inte är ett problem för synskadade i trafiken? Menar du det som har syn så att du till och med kan köra bil?

Vad jag har förstått av andra som är synskadade så är min upplevelse av elbilar inget ovanligt. Tvärtom, att de är för tysta upplevs som jobbigt och svårt.

Elbilar, elcyklar, elsparkcyklar och människor som rör sig knäpptyst runt en är jobbigt, bara att fråga vem som helst med nedsatt/ingen syn.

Nu är jag hörselskadad också och det hjälper inte till, men problemet är ju där i alla fall för synskadade, inte bara för mig.

I en stad är det så många olika ljud, samma ljud som alla andra störs av, men som synskadad ska man då förhålla sig till var ljuden kommer ifrån, hur nära de är och VAD det är. En elbil låter inte som en bil, därför är den lätt att missa, därför går man över vägen när man inte längre hör motorljuden i sin omedelbara närhet, utan då man hör det som betyder att en bil står och väntar. Men så swishar det förbi en bil ändå, som man inte hörde, för att ljudet av den drunknade i andra ljud, maskerades av andra ljud. Detta är inget problem som görs större, detta ÄR ett problem.

Är detta något som är svårt att förstå?
I så fall rekommenderar jag att titta på denna videon. En blind kvinna med sin ledarhund som går över vägen. Hon gör inget fel, men för den som kan se så ser man ju hur nära hon faktiskt är att bli påkörd av en bil, en bil som jag på min sida om hennes telefon inte uppfattade ljudet av förrän den var framför henne och hunden ryggade till. Bara gissa hur svårt det är att stå där på riktigt och våga sig över.

 
Du känner dina behov bäst. Är det helt omöjligt steg och du inte vill, så är det ju så det är.

Jag behåller dock min vagnpark.
Jag skulle hemskt gärna slippa diesel. Som det ser ut nu kan vi inte ha mer än en bil, har inte råd att köpa en splitt ny och inte heller råd att leasa. Den enda bilen vi har måste rymma tio hundar, kunna dra hästtransport och fungera för vardagsresor på 10-15 mil åt gången samt långresor när jag jobbar borta eller tävlar. Då handlar det ofta om körningar på 8-10 timmar utan paus som det är nu med dieseln, skulle alltså bli 20 timmar med elbil.

Tills det finns något som funkar för oss så kör vi så lite som möjligt. Senaste två åren har jag tankat kanske var 6-8 vecka, så det handlar inte om massor av körning.
 
Ja, och när vår dieseldrivna nya Jeep gick sönder stod den på verkstaden i nästan 4 månader medan reservdelar skeppades från Amerikat.

Du fattar poängen, skit händer - oavsett bil.
Min tio år gamla caddy kan jag hämta delar till typ dygnet runt inom ett par mils resväg.
 
Kan man inte lägga på nån form av motorljud även i elbilar? Ett mer uthärdligt? Man gör ju det i t.ex. mobiltelefoner - klickljudet när man tar ett foto är ju inte det verkliga ljudet från slutaren, utan ditsatt. Mfl men jag kommer inte på dem i skrivande stund av gröthjärna....
De har visst provat med däckljud, typ dubbar mot asfalten, det fungerar väl bra.
Jag tycker väl att vinande växellåda/transmission vore ett bra ljud.
 
Men.... menar du att elbilar inte är ett problem för synskadade i trafiken? Menar du det som har syn så att du till och med kan köra bil?

Vad jag har förstått av andra som är synskadade så är min upplevelse av elbilar inget ovanligt. Tvärtom, att de är för tysta upplevs som jobbigt och svårt.

Elbilar, elcyklar, elsparkcyklar och människor som rör sig knäpptyst runt en är jobbigt, bara att fråga vem som helst med nedsatt/ingen syn.

Nu är jag hörselskadad också och det hjälper inte till, men problemet är ju där i alla fall för synskadade, inte bara för mig.

I en stad är det så många olika ljud, samma ljud som alla andra störs av, men som synskadad ska man då förhålla sig till var ljuden kommer ifrån, hur nära de är och VAD det är. En elbil låter inte som en bil, därför är den lätt att missa, därför går man över vägen när man inte längre hör motorljuden i sin omedelbara närhet, utan då man hör det som betyder att en bil står och väntar. Men så swishar det förbi en bil ändå, som man inte hörde, för att ljudet av den drunknade i andra ljud, maskerades av andra ljud. Detta är inget problem som görs större, detta ÄR ett problem.

Är detta något som är svårt att förstå?
I så fall rekommenderar jag att titta på denna videon. En blind kvinna med sin ledarhund som går över vägen. Hon gör inget fel, men för den som kan se så ser man ju hur nära hon faktiskt är att bli påkörd av en bil, en bil som jag på min sida om hennes telefon inte uppfattade ljudet av förrän den var framför henne och hunden ryggade till. Bara gissa hur svårt det är att stå där på riktigt och våga sig över.

Alltså vad är det numer med Buke? Allt man skriver tycks misstolkas och skruvas till på samma sätt som i kommentarstrådar på fb?

Vad jag skrev var att elbilar i över 20 km/h inte är helt tysta. Det knastrar om hjulen, viner om motorn och gnisslar om kaross mm. Jag hör dem utan problem som inte är hörselskadad, men som inte aktivt lyssnar. Att trafik är ett h-vete att korsa som synskadad säger jag verkligen inget om, jag hade inte vågat gå över den där korsningen på filmen som fullt seende, så att tvingas kasta sig ut där utan syn - mardröm. Men att höja volymen på alla elbilar för att ”överrösta” annat buller i en stad känns som en kortsiktig lösning - till slut hörs väl inte de ”vanliga” bilarna (som ofta numer i stadsmiljö rullar utan större motorbuller också eftersom man ”glider” på gammal fart mellan rödljusen för att spara soppa och miljö). Det behövs givetvis lösningar, för att få alla trafikanter att samsas i trafiken, men jag vet inte om just artificiellt buller på elbilar löser den frågan.
 
Alltså vad är det numer med Buke? Allt man skriver tycks misstolkas och skruvas till på samma sätt som i kommentarstrådar på fb?

Vad jag skrev var att elbilar i över 20 km/h inte är helt tysta. Det knastrar om hjulen, viner om motorn och gnisslar om kaross mm. Jag hör dem utan problem som inte är hörselskadad, men som inte aktivt lyssnar. Att trafik är ett h-vete att korsa som synskadad säger jag verkligen inget om, jag hade inte vågat gå över den där korsningen på filmen som fullt seende, så att tvingas kasta sig ut där utan syn - mardröm. Men att höja volymen på alla elbilar för att ”överrösta” annat buller i en stad känns som en kortsiktig lösning - till slut hörs väl inte de ”vanliga” bilarna (som ofta numer i stadsmiljö rullar utan större motorbuller också eftersom man ”glider” på gammal fart mellan rödljusen för att spara soppa och miljö). Det behövs givetvis lösningar, för att få alla trafikanter att samsas i trafiken, men jag vet inte om just artificiellt buller på elbilar löser den frågan.
Komiskt att du beklagar dig om att misstolka... och så skriver du själv saker som jag inte ens påstått. Som att elbilar ska överrösta annat buller.... det räcker fint med att låta lite mer som en bil kanske? Vad du hör och vad du lyssnar efter som seende är inte samma som en synskadad och oseende hör och lyssnar efter så det blir svårt att jämföra. Absolut att jag kan höra elbilar också, om de är nära, om det är relativt tyst annars, men i en stad i storlek med Malmö? I en korsning? Med bilar, lastbilar, cyklar, människor osv? Där drunknar ljuden.

Jag vet synskadade och blinda som INTE vågar gå utanför huset utan hjälp- DET är min mardröm, det är inget liv. Så därför går jag utanför mitt hem, en sådan korsning har skrämt mig (i Lund), men först efter ett tag, men jag fick hjälp av synenheten att hantera det, och nu fungerar det igen. Tills nästa gång någon bilist skrämmer mig halvt till döds igen och jag får ta tag i det igen.... Men min mardröm är att bli en hemmasittare som inte kommer ut, för att jag inte vågar röra mig ute pga bristande syn, och bristande medmänniskor. För det är otroligt vanligt.

Men att elbilar borde låta lite mer än de gör är inte helt verklighetsfrånvänt kanske.
 
Men att höja volymen på alla elbilar för att ”överrösta” annat buller i en stad känns som en kortsiktig lösning - till slut hörs väl inte de ”vanliga” bilarna (som ofta numer i stadsmiljö rullar utan större motorbuller också eftersom man ”glider” på gammal fart mellan rödljusen för att spara soppa och miljö). Det behövs givetvis lösningar, för att få alla trafikanter att samsas i trafiken, men jag vet inte om just artificiellt buller på elbilar löser den frågan.
Moderna bilar med förbränningsmotor är också oerhört tysta.
Ibland så måste jag titta på varvräknaren i min Peugeot för att kontrollera att motorn är igång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp