Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Det där tycker jag är intressant. Gör man en TCO (total cost of ownership) är det i vissa fall billigare att leasa bil än att köpa. Likaså köpa ny än behålla en gammal.
Ja på vissa modeller och märken är det ju så.
Man behöver ju räkna med värdeminsking, totala lånekostnader, servicar, däck, lagningar, besiktning, reservdelar, verkstad utöver bränsle, skatt och försäkring.
 
Fast underhållsservice är ju den lilla kostnaden, jämfört med när något går sönder (vilket det ju gör, även på nya bilar). En kompis i Norge köpte Tesla. Den levererades med konstigt biljud, visade sig att motorn inte var korrekt monterad så de fick skicka den med färja(!) till en verkstad som kunde modellen, och vänta i 6 veckor på att få hem den igen.

Skitinspirerande!
Ja, och när vår dieseldrivna nya Jeep gick sönder stod den på verkstaden i nästan 4 månader medan reservdelar skeppades från Amerikat.

Du fattar poängen, skit händer - oavsett bil.
 
Det där tycker jag är intressant. Gör man en TCO (total cost of ownership) är det i vissa fall billigare att leasa bil än att köpa. Likaså köpa ny än behålla en gammal.

Leasing är ju ett smidigt sätt, men det kräver ju ganska mkt av den som brukar bilen. Hund går ju tex bort pga slitaget. Tror hästbil blir svårt också, det är svårt att ha nybilsskick i en bil som används med hästkläder, dito grejer osv. Men det låter som en bra ide om man "bara" använder den till småresor själv. Jag såg ett reportage om det finstilta med leasingbilar en gång och blev avkräckt för hur dyrt det kunde bl med "onormalt" slitage... :/
 
Om det är fel på elnätet spelar det ingen roll vilka bolag du och kompisen har, risken är stor att bägge har strömavbrott samtidigt.
Hon har strömavbrott några timmar några gånger per år. Jag har det inte. Jag har haft blink i lamporna en gång i år, det var allt, medan hon är mer van vid avbrott än vad jag är.
Vi har olika elbolag.

Grejen är bara att alla människor i Sverige inte har långa långa strömavbrott titt som tätt. Men har man det får man fundera på om elbil är lämpligt. Har man kortare avbrott är det kanske lämpligt ändå, man får väl se om det går att lösa, med plan B och C.

Eller skita i det och köra sin bensinbil. Man väljer själv.
 
Jag är definitivt låginkomsttagare och jag leasar min elbil. Den kostar mig mindre i månaden än min 6 år gamla Clio gjorde. Service ingår. Nu finns det typ inget att serva i en elbil eftersom de saknar filter, kamkedja, motorolja osv.
Eventuella lagningar är inte heller min huvudvärk.
Jag är inte mekarkunnig så jag fick lämna in min gamla bil för "allt".

Hur mycket kostar det då?

Ingen av de jag känner som går att kalla låginkomsttagare skulle ha råd med en 6år gammal bil från första början så....
En bil som är yngre än 15år är "lyx".... Men vi kommer väl från olika bakgrund.


Har aldrig bytt kamrem, att byta olja osv själv hemma är inte speciellt dyrt, om man inte köper på Mekonomen....
 
Leasing är ju ett smidigt sätt, men det kräver ju ganska mkt av den som brukar bilen. Hund går ju tex bort pga slitaget. Tror hästbil blir svårt också, det är svårt att ha nybilsskick i en bil som används med hästkläder, dito grejer osv. Men det låter som en bra ide om man "bara" använder den till småresor själv. Jag såg ett reportage om det finstilta med leasingbilar en gång och blev avkräckt för hur dyrt det kunde bl med "onormalt" slitage... :/
Du får ha hund. Det har jag haft i alla våra bilar oavsett märke.

Det är mycket petigare när företag leasar, eftersom då finns det pengar att mjölka. Privatleasingmarknaden hade dött ut om det var så petigt som det var i begynnelsen.

Bilen får ha "normalt slitage" för leasingtiden. Det mesta av småfläckar och repor går i rekonden.
 
Det finns ju enorma hinder att övervinna för varje innovation som görs. Tänk när elektriciteten kom till byn, det var ju dödligt farligt. Bäst att hålla sig till sin talgdank och inte dra in döden i huset.

Du behöver inte uttrycka dig så löjligt bara för att det finns folk som inte vill att bilar kör runt knäpptysta. Jag litar iaf inte på alla bilister där ute och vill ha en så god chans som möjligt att upptäcka dem i tid.
 
Du behöver inte uttrycka dig så löjligt bara för att det finns folk som inte vill att bilar kör runt knäpptysta. Jag litar iaf inte på alla bilister där ute och vill ha en så god chans som möjligt att upptäcka dem i tid.
Själv bor jag tillräckligt nära trafik för att uppskatta om trafiken blir tystare. De flesta som bor i stan har ju problem med ljudmattan som till absolut största delen kommer från trafiken. Nu är det ett problem.
 
Hur mycket kostar det då?

Ingen av de jag känner som går att kalla låginkomsttagare skulle ha råd med en 6år gammal bil från första början så....
En bil som är yngre än 15år är "lyx".... Men vi kommer väl från olika bakgrund.


Har aldrig bytt kamrem, att byta olja osv själv hemma är inte speciellt dyrt, om man inte köper på Mekonomen....
2600:-/mån men det finns billigare elbilar.
Skulle jag ta samma bil fast bensin så hade den kostat 1800:-.

Det är ju jättebra att du aldrig behövt byta sånt på din bil. Jag behövde det för att garantier mm skulle gälla. Så är det nog för alla som kör hyfsat nya bilar. Och jag kan inte heller meka själv. Inte många som kan.

Ska jämförelserna bli vettiga så kan man inte jämföra på individnivå.
Det blir som att en jägare ska tycka att alla ska ha en jakthund och föra alla argument utifrån sina behov och kunskaper.
 
Du får ha hund. Det har jag haft i alla våra bilar oavsett märke.

Det är mycket petigare när företag leasar, eftersom då finns det pengar att mjölka. Privatleasingmarknaden hade dött ut om det var så petigt som det var i begynnelsen.

Bilen får ha "normalt slitage" för leasingtiden. Det mesta av småfläckar och repor går i rekonden.

Intressant :) Det var säkert 5 år sedan jag kollade på detta, eftersom jag haft min bil i 4,5 år... det kanske ändrats :)
 
Hon har strömavbrott några timmar några gånger per år. Jag har det inte. Jag har haft blink i lamporna en gång i år, det var allt, medan hon är mer van vid avbrott än vad jag är.
Vi har olika elbolag.

Grejen är bara att alla människor i Sverige inte har långa långa strömavbrott titt som tätt. Men har man det får man fundera på om elbil är lämpligt. Har man kortare avbrott är det kanske lämpligt ändå, man får väl se om det går att lösa, med plan B och C.

Eller skita i det och köra sin bensinbil. Man väljer själv.
Det handlar som sagt var inte om vilka elbolag ni har utan om elnätet.
 
Varför är det så många som för diskussionen som om ALLA MÅSTE ha elbil?

Passar inte elbil ditt bilägande eller du inte vill ha en så strunta i det bara.

Jag sitter inte och dissar och hånar alla bilar som går 80 mil på en tank och kan dra ett hästsläp...för jag BEHÖVER inte en sån bil. Jag behöver en billig, tyst pendlarbil och ärendebil. Och då är min elbil optimal för MIG.
Eller en fråga om alla ens måste ha en bil. Jag tror att många har bil bara för att det är något man "måste" ha. Själv har jag inte ens egen bil. Behöver jag en av någon anledning, så lånar jag, eller hyr. För mig skulle det vara idiotiskt att ha egen bil. Jag har ungefär fyra km till jobbet, och det är ungefär lika snabbt att ta cykeln, eller bussen om cykeln inte funkar av någon anledning. Bättre för min ekonomi och bättre för miljön.

Och självklart lär jag väl få ett svar av typen "men jag måste ha bil av anledningarna a, b och c". Ja? Bara för att du inte klarar dig utan bil (eller gör du det, men vill inte erkänna det för dig själv?), betyder inte att fler än idag faktiskt skulle kunna klara sig utmärkt utan.
 
2600:-/mån men det finns billigare elbilar.
Skulle jag ta samma bil fast bensin så hade den kostat 1800:-.

Det är ju jättebra att du aldrig behövt byta sånt på din bil. Jag behövde det för att garantier mm skulle gälla. Så är det nog för alla som kör hyfsat nya bilar. Och jag kan inte heller meka själv. Inte många som kan.

Ska jämförelserna bli vettiga så kan man inte jämföra på individnivå.
Det blir som att en jägare ska tycka att alla ska ha en jakthund och föra alla argument utifrån sina behov och kunskaper.

Har aldrig haft en bil med garantierna kvar....
Men 2600 i månaden är ju ingen enorm summa, men utanför min budget, men min butget är iofs kanske ovanligt snäv :(
 
Snart kommer km-skatten på alla bilar för att ta igen vad som tappas när allt färre tankar och bränsleskatten + moms försvinner vid pumpen, så vi kan alla pusta ut och fortsätta le när det gäller skatterna och elpriserna. :)
 
Då har vi väl olika elnät. Även om vi bor på samma ort.
Men alla i hela Sverige har ju inte samma nät så någonstans kan man ju säkert ladda sin bil. Vilket var poängen.

Det kan man inte riktigt veta. Jag har ganska ofta elavbrott när grannarna inte har det trots samma elnätsbolag, eftersom nätet är konstruerat på det viset. Det är de lurigaste, för då är det svårt att veta om felet ligger i skogen/transformatiorstationen eller i den egna anläggningen och att ta ut elektriker på jour i onödan vill man inte gärna göra. Om grannen också har elavbrott är det lugnt, då kommer riddarna ut och fixar på 1 - 72h, annars är det bara att packa upp lattjolajbanslådan och ut och mäta.

Men med bra mobilteletäckning och enormt förbättrad avbrottsinformation hos mitt elnätsbolag har det blivit mycket mindre oro.
 
Själv bor jag tillräckligt nära trafik för att uppskatta om trafiken blir tystare. De flesta som bor i stan har ju problem med ljudmattan som till absolut största delen kommer från trafiken. Nu är det ett problem.
Nå, som synskadad som folk rätt ofta låtsar om att de inte ser och bara kör, trots att jag står vid övergångsställen osv så känns det bra att bilar generellt låter lite. Så har en del olyckor undvikits, speciellt när de kommer från vänster och varit grå eller silver en grå regnig dag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp