Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Det kan bli strömavbrott i några dagar helt utan apocalyps.
På vissa ställen är det t.o.m. tämligen vanligt med strömavbrott i några timmar då och då.
Vi har vatten i petflaskor vid duschen och handfatet för att kunna tvätta händer eller skölja schampot ur håret även om det blir strömavbrott.
Så vanligt är det hos oss.

Ja, jag vet.
 
Jag vet. 🙂
Jag tycker att Tesla är onödigt dyra och fula, men gillar BMW i3, har sett flera sådana och de ser verkligen normala, vettiga och bra ut. Det är ju en smaksak, tänker jag. Vad för behov man har, ekonomi osv.

Jag har själv en BMW i3, lätt en av de fulaste bilarna jag ägt. Men jag analyserade vilka resor jag gör med privatbilen och kom fram till att det var ett rimligt alternativ vad gäller inköpspris, användning etc. Och så skön att ha med in till stan.
 
Jag har räknat och det finns inte en chans till att jag skulle kunna ha råd. Laddingen är inte den dyraste biten, men det är ju självklart att den måste räknas med då man jämför med att köra en några år gammal dieselbil eller att köpa en elbil. Jag har helt enkelt inte råd. Alls.

Möjligen då det börjar finnas vettiga elbilar på begagbatmarknaden men jag tror att det kommer att ta väldig tlängw innan det händer.
Bara en sån sak som att min dieselcaddy kan grannen skruva och fixa med reservdelar från skroten, så underhåll, service och reparationer kostar inte många tusenlappar om året, även för en bil som gått >25 tusen mil. Grannfirman rör inte en modern elbil.

Elbilsfrågan är en klassfråga, samtidigt som vi som inte har råd att byta upp oss straffas hårt ekonomiskt. Alla bor inte i stan och lever av mat som andra producerar.
 
Jag har själv en BMW i3, lätt en av de fulaste bilarna jag ägt. Men jag analyserade vilka resor jag gör med privatbilen och kom fram till att det var ett rimligt alternativ vad gäller inköpspris, användning etc. Och så skön att ha med in till stan.
Men nej, som du säger! Den är ju fin! Fast iofs inte i svart så är den det så... men fin ändå!
 
Bara en sån sak som att min dieselcaddy kan grannen skruva och fixa med reservdelar från skroten, så underhåll, service och reparationer kostar inte många tusenlappar om året, även för en bil som gått >25 tusen mil. Grannfirman rör inte en modern elbil.

Elbilsfrågan är en klassfråga, samtidigt som vi som inte har råd att byta upp oss straffas hårt ekonomiskt. Alla bor inte i stan och lever av mat som andra producerar.

Jag bor på landsbygden med min eldrivna Renault Kangoo. Den kostade 50 000 kr i inköp. Den servas vartannat år, och har faktiskt inte så himla mycket som kan gå sönder. Jag hade den gratis inne på verkstaden för att de behövde trycka reset för något problem med *whatever*. Det är just nu den billigaste bilen som står här.

Kör också Mitsubishi pickup (L200) som var dyr i inköp, svindyr i service (hos grannen), apdyr i fordonsskatt och dricker närmare 1 liter diesel per mil. Försäkringen ska vi inte ens prata om. Det är den sista bilen jag tar ut om jag kan välja. Jag har helt enkelt dåligt råd.
 
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/konsument/elbil-billigare-att-aga-an-bensin--och-dieselbil/

En elbil behöver ju inte servas på alls samma sätt (ingen olja som ska bytas, filter, kamrem, packningar mm), vilket drastiskt minskar servicekostnaden och därmed den totala månadskostnaden jämfört med en "fossilbil". Gjorde en snabb jämförelse på däckpris på däck247 och generellt verkar däcken ligga på 800-3000 kr även för elbilar (förutom möjligen Tesla, som ju är något av ett premiummärke).
Fast underhållsservice är ju den lilla kostnaden, jämfört med när något går sönder (vilket det ju gör, även på nya bilar). En kompis i Norge köpte Tesla. Den levererades med konstigt biljud, visade sig att motorn inte var korrekt monterad så de fick skicka den med färja(!) till en verkstad som kunde modellen, och vänta i 6 veckor på att få hem den igen.

Skitinspirerande!
 
Under en väldigt kort period av apocalyosen.
Solen däremot kommer att fortsätta att lysa på solpanelerna i många dagar.
Hur mycket solen lyser på panelerna beror på vilken måndag vi pratar om. Antal soltimmar var så lite som 10h mellan 1 och 22 november 2019 här. En normal november här innebär i genomsnitt mindre än 2h sol om dygnet.
 
Fast underhållsservice är ju den lilla kostnaden, jämfört med när något går sönder (vilket det ju gör, även på nya bilar). En kompis i Norge köpte Tesla. Den levererades med konstigt biljud, visade sig att motorn inte var korrekt monterad så de fick skicka den med färja(!) till en verkstad som kunde modellen, och vänta i 6 veckor på att få hem den igen.

Skitinspirerande!

Jag har en lång rad liknande historier om Volvo. Det gör inte att jag avfärdar alla fossilbilar.
 
Jag har en lång rad liknande historier om Volvo. Det gör inte att jag avfärdar alla fossilbilar.
Det gör att jag helt avfärdar tanken på att köpa en "ny" bil. Skulle aldrig falla mig in, ens om jag hade råd, att köpa en bil för över 50.000:-.

Kangoo el ser ju lovande ut, men de flesta jag ser begagnade ligger 200.000:- över min bilbudget. De som ligger inom rimlig prisram är tio år gamla och kommer garanterat inte kosta hundralappar att serva framöver.
 
Det gör att jag helt avfärdar tanken på att köpa en "ny" bil. Skulle aldrig falla mig in, ens om jag hade råd, att köpa en bil för över 50.000:-.

Kangoo el ser ju lovande ut, men de flesta jag ser begagnade ligger 200.000:- över min bilbudget. De som ligger inom rimlig prisram är tio år gamla och kommer garanterat inte kosta hundralappar att serva framöver.
Min är från 2016, men har några skönhetsfel och var ostädad. Hittad på blocket och fick åka transport ner genom Sverige. Men det tog nästan ett års bevakning av marknaden innan den dök upp. Då hade jag ropat in två andra i liknande prisklass som sedan gick bort.
 
Det gör att jag helt avfärdar tanken på att köpa en "ny" bil. Skulle aldrig falla mig in, ens om jag hade råd, att köpa en bil för över 50.000:-.

Kangoo el ser ju lovande ut, men de flesta jag ser begagnade ligger 200.000:- över min bilbudget. De som ligger inom rimlig prisram är tio år gamla och kommer garanterat inte kosta hundralappar att serva framöver.
Exakt!
 
Min är från 2016, men har några skönhetsfel och var ostädad. Hittad på blocket och fick åka transport ner genom Sverige. Men det tog nästan ett års bevakning av marknaden innan den dök upp. Då hade jag ropat in två andra i liknande prisklass som sedan gick bort.
Räckvidd 30 mil :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Det är ju ett skämt. För att hämta senaste valpen skulle vi alltså behövt stanna och fulladda 3 ggr. A 4 timmar (enligt artikeln jag hittade). Blir en jävligt lång dag för att hämta valp på västkusten
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp