Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Vad i hela friden har hon för omodern bil? Nissan Leaf eller? De är väl de enda (extremt omoderna budgetbilar) som möjligtvis ännu ligger 10 år efter alla andra.
En Audi eller BMW. Minns inte vilken, den leasas på 2 år, , hon ska få en ny nu men pga produktionsproblem är den försenad från november till januari. Och jag minns inte om hon skulle gå från BMW till Audi eller från Audi till BMW,
 
Det gör att jag helt avfärdar tanken på att köpa en "ny" bil. Skulle aldrig falla mig in, ens om jag hade råd, att köpa en bil för över 50.000:-.

Kangoo el ser ju lovande ut, men de flesta jag ser begagnade ligger 200.000:- över min bilbudget. De som ligger inom rimlig prisram är tio år gamla och kommer garanterat inte kosta hundralappar att serva framöver.

Vi har en el-Kangoo på jobbet, vet ej årsmodell dock. Det är en skramlig påtlåda, svinkall på vintern och används därför knappt då. För 5 år sedan skulle cheferna åka till grannstaden (6 mil) men kom bara havlvägs hem igen då de var tvungna att stanna hos en kollega och stödladda för att ta sig de sista 2 milen hem. Den var fulladdad vid avfärd. Vet inte om vi riktigt snackar om samma bil men denna vågar en bara åka med inom staden om en ska vara säker på att ta sig hem...
 
Det kan bli strömavbrott i några dagar helt utan apocalyps.
På vissa ställen är det t.o.m. tämligen vanligt med strömavbrott i några timmar då och då.
Vi har vatten i petflaskor vid duschen och handfatet för att kunna tvätta händer eller skölja schampot ur håret även om det blir strömavbrott.
Så vanligt är det hos oss.

Yes! Timmar några gånger om året och dagar nån gång på vintern (snö/storm) och nån gång på sommaren (blixtnedslag). Tämligen vanligt också med lite längre avbrott. Veckolånga avbrott är dock ovanligt men har förekommit en gång.

Vid vädervarning fylls dunkar och flaskor för att åtminstone ha lite flexibilitet innan man måste fixa på annat sätt.

Har alltid ett par dunkar diesel hemma också för att inte bli utan direkt.
 
"Från och med 2021 ska alla nytillverkade el- och hybridbilar ha ljud upp till hastigheter av 20 kilometer i timmen, det har EU bestämt. Men det är upp till de enskilda biltillverkarna hur bilarna kommer att låta."
Hämtade dottern på förskolan för några veckor sedan när bilen bredvid mig började backa. Tydligen en elbil det med men ljudet fick mig att hoppa till av förskräckelse. Sirener är tysta i jämförelse 🤣🤣
 
En Audi eller BMW. Minns inte vilken, den leasas på 2 år, , hon ska få en ny nu men pga produktionsproblem är den försenad från november till januari. Och jag minns inte om hon skulle gå från BMW till Audi eller från Audi till BMW,
Väldigt märkligt. Vi har bla BMW och den infon stämmer inte.
 
"Från och med 2021 ska alla nytillverkade el- och hybridbilar ha ljud upp till hastigheter av 20 kilometer i timmen, det har EU bestämt. Men det är upp till de enskilda biltillverkarna hur bilarna kommer att låta."

Jag skulle vilja att de låter oavsett vilken hastighet de kör. Det är obehagligt att bli överraskad av en knäpptyst bil som susar fram när man är ute och rider!

Och oftast kör bilarna i städerna snabbare än 20 km/h och det är problematiskt att elbilarna ska ha företräde framför synskadade som behöver kunna höra bilarna för att på ett säkert sätt kunna röra sig i samhället.
 
Största hindret för oss låginkomsttagare ser jag i att det är otroligt dyrt att lämna in på verkstad.
En "vanlig" bil är mycket enklare att laga hemma och köpa delar själv på typ biltema och på så sätt hålla ner priset.
Jag är definitivt låginkomsttagare och jag leasar min elbil. Den kostar mig mindre i månaden än min 6 år gamla Clio gjorde. Service ingår. Nu finns det typ inget att serva i en elbil eftersom de saknar filter, kamkedja, motorolja osv.
Eventuella lagningar är inte heller min huvudvärk.
Jag är inte mekarkunnig så jag fick lämna in min gamla bil för "allt".
 
Kruxet för många av oss är att inköpet av bilen och installationen av laddstation är en för hög tröskel tillsammans. Kommer en över den så är det bättre för ekonomin.
Jag köper det och har själv en familjemedlem som helst av allt hade velat ha elbil men det inte finns förutsättningar för laddning i nuläget.

Jag ser det som att elbilen har diverse barnsjukdomar fortfarande och behöver utvecklas för att eventuellt kunna bli en hållbar "universallösning" i framtiden men det gäller ju den mesta ny teknik. Vissa har möjlighet att vara early adopters, vilket krävs för att en teknik ska fortsätta utvecklas. För miljöns skull är det väl jättebra att de som har möjlighet gör det? Likväl som att det ur ett resursanvändningsperspektiv är super att vissa kör de gamla bilarna in i kaklet också.
 
Jag skulle vilja att de låter oavsett vilken hastighet de kör. Det är obehagligt att bli överraskad av en knäpptyst bil som susar fram när man är ute och rider!

Och oftast kör bilarna i städerna snabbare än 20 km/h och det är problematiskt att elbilarna ska ha företräde framför synskadade som behöver kunna höra bilarna för att på ett säkert sätt kunna röra sig i samhället.

Det finns ju enorma hinder att övervinna för varje innovation som görs. Tänk när elektriciteten kom till byn, det var ju dödligt farligt. Bäst att hålla sig till sin talgdank och inte dra in döden i huset.
 
Senast ändrad:
Varför är det så många som för diskussionen som om ALLA MÅSTE ha elbil?

Passar inte elbil ditt bilägande eller du inte vill ha en så strunta i det bara.

Jag sitter inte och dissar och hånar alla bilar som går 80 mil på en tank och kan dra ett hästsläp...för jag BEHÖVER inte en sån bil. Jag behöver en billig, tyst pendlarbil och ärendebil. Och då är min elbil optimal för MIG.
 
Jag är definitivt låginkomsttagare och jag leasar min elbil. Den kostar mig mindre i månaden än min 6 år gamla Clio gjorde. Service ingår. Nu finns det typ inget att serva i en elbil eftersom de saknar filter, kamkedja, motorolja osv.
Eventuella lagningar är inte heller min huvudvärk.
Jag är inte mekarkunnig så jag fick lämna in min gamla bil för "allt".
Det där tycker jag är intressant. Gör man en TCO (total cost of ownership) är det i vissa fall billigare att leasa bil än att köpa. Likaså köpa ny än behålla en gammal.
 
Jag köper det och har själv en familjemedlem som helst av allt hade velat ha elbil men det inte finns förutsättningar för laddning i nuläget.

Jag ser det som att elbilen har diverse barnsjukdomar fortfarande och behöver utvecklas för att eventuellt kunna bli en hållbar "universallösning" i framtiden men det gäller ju den mesta ny teknik. Vissa har möjlighet att vara early adopters, vilket krävs för att en teknik ska fortsätta utvecklas. För miljöns skull är det väl jättebra att de som har möjlighet gör det? Likväl som att det ur ett resursanvändningsperspektiv är super att vissa kör de gamla bilarna in i kaklet också.

Alltså jag har inte sagt att det är dåligt att andra har möjligheten att uppdatera sin bilpark på ett miljövänligare sätt. Även min bil är ju möjlig för att ngn farbror (min fördom) ville ha en helt ny (diesel)bil, tog väl hand om den och sen bytte upp sig efter ett par år.
 
Det där tycker jag är intressant. Gör man en TCO (total cost of ownership) är det i vissa fall billigare att leasa bil än att köpa. Likaså köpa ny än behålla en gammal.
Det måste vara väldigt annorlunda i Sverige. Har räknat MYCKET på det där här i Finland och aldrig hittat en leasing variant som hade lönts för mig.
 
Det där tycker jag är intressant. Gör man en TCO (total cost of ownership) är det i vissa fall billigare att leasa bil än att köpa. Likaså köpa ny än behålla en gammal.

Ja jag hade leasat om jag inte hade suttit i en situation som gör att jag kanske behöver göra mig av med bilen *pronto* och inte vara låst till att lösa ut ett flerårigt avtal.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp