Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Själv bor jag tillräckligt nära trafik för att uppskatta om trafiken blir tystare. De flesta som bor i stan har ju problem med ljudmattan som till absolut största delen kommer från trafiken. Nu är det ett problem.

Synskadaes rätt att röra sig på ett säkert sätt i samhället går före din rätt att inte ha trafikljud när du är hemma. Vill du ha det tyst omkring dig så bosätt dig inte nära trafikerade vägar. Den synskadade ska inte behöva leka rysk roulette varje gång hen ska gå över gatan.
 
Det kan man inte riktigt veta. Jag har ganska ofta elavbrott när grannarna inte har det trots samma elnätsbolag, eftersom nätet är konstruerat på det viset. Det är de lurigaste, för då är det svårt att veta om felet ligger i skogen/transformatiorstationen eller i den egna anläggningen och att ta ut elektriker på jour i onödan vill man inte gärna göra. Om grannen också har elavbrott är det lugnt, då kommer riddarna ut och fixar på 1 - 72h, annars är det bara att packa upp lattjolajbanslådan och ut och mäta.

Men med bra mobilteletäckning och enormt förbättrad avbrottsinformation hos mitt elnätsbolag har det blivit mycket mindre oro.
Där jag bor finns det en bygrupp och folk där är snabba att fråga vem som har ström och vem som inte har, nästan effektivare än elbolagen själva.
Så då skulle man kunna lista ut vem man kan ladda sin bil lite grann hos eller hur långt det sträcker så man kan hitta en elstolpe.

Poängen var att jag har svårt att tänka mig att det är strömavbrott varje vecka som varar i ett par dagar per gång. I så fall, nej, inte riktigt lönt med elbil, knappt med el i huset alls egentligen då. Men har man strömavbrott någon gång om året som varar 4- 24 timmar kanske så går situationen kanske att lösa trots elbil utan att man behöver ligga vaken varje natt av oro för att strömmen ska gå och man inte ska komma till jobbet på morgonen?
 
Det där tycker jag är intressant. Gör man en TCO (total cost of ownership) är det i vissa fall billigare att leasa bil än att köpa. Likaså köpa ny än behålla en gammal.
Leasa fungerar inte för mig.
Jag kör alldeles för många mil med varje bil (har 3) och är totalt oförmögen att vara rädd om en bil. De ser ut som skit redan efter ett kort tag.
Visserligen så kör jag dem både länge och långt, men de ser ut som skit.
Utseendet påverkar inte brukbarheten.
 
Där jag bor finns det en bygrupp och folk där är snabba att fråga vem som har ström och vem som inte har, nästan effektivare än elbolagen själva.
Så då skulle man kunna lista ut vem man kan ladda sin bil lite grann hos eller hur långt det sträcker så man kan hitta en elstolpe.

Poängen var att jag har svårt att tänka mig att det är strömavbrott varje vecka som varar i ett par dagar per gång. I så fall, nej, inte riktigt lönt med elbil, knappt med el i huset alls egentligen då. Men har man strömavbrott någon gång om året som varar 4- 24 timmar kanske så går situationen kanske att lösa trots elbil utan att man behöver ligga vaken varje natt av oro för att strömmen ska gå och man inte ska komma till jobbet på morgonen?

Om strömmen går kan jag ändå inte åka till jobbet eftersom arbetet på gården kräver enorm insats då. Spelar inte så stor roll om transport finns eller inte :meh:

Nä, jag tänker inte heller att det är ett starkt argument; elbilen har ett laddat batteri på samma sätt som dieselbilen har en laddad tank när strömmen går. Kanske till och med måste åkas iväg till närmaste laddplats om det håller i sig.
 
Synskadaes rätt att röra sig på ett säkert sätt i samhället går före din rätt att inte ha trafikljud när du är hemma. Vill du ha det tyst omkring dig så bosätt dig inte nära trafikerade vägar. Den synskadade ska inte behöva leka rysk roulette varje gång hen ska gå över gatan.
Det där är ett dilemma.
Buller är ett bevisat hälsoproblem.
Så här måste olika intressen vägas mot varandra.
 
Det där är ett dilemma.
Buller är ett bevisat hälsoproblem.
Så här måste olika intressen vägas mot varandra.
Kan man inte lägga på nån form av motorljud även i elbilar? Ett mer uthärdligt? Man gör ju det i t.ex. mobiltelefoner - klickljudet när man tar ett foto är ju inte det verkliga ljudet från slutaren, utan ditsatt. Mfl men jag kommer inte på dem i skrivande stund av gröthjärna....
 
Märk inte ord!
:p:o
Slår vad om att du fortfarande säger "vevar/rullar ner fönstret" trots bil med elhissar och "lägger på luren" trots mobiltelefon :angel::D
Nej det gör jag inte.
Jag säger öppna fönstret alternativt köra ner det och avsluta samtalet.
Elmotorn rullar annars ner fönstret även utan vev.

Ja, jag är petig med ord.
 
Om strömmen går kan jag ändå inte åka till jobbet eftersom arbetet på gården kräver enorm insats då. Spelar inte så stor roll om transport finns eller inte :meh:

Nä, jag tänker inte heller att det är ett starkt argument; elbilen har ett laddat batteri på samma sätt som dieselbilen har en laddad tank när strömmen går. Kanske till och med måste åkas iväg till närmaste laddplats om det håller i sig.
Man kommer långt med att vara lite förbered på att saker kan hända- strömmen kan gå, precis som att man har vatten, mat, tändstickor, filtar, ljus, batterier osv hyfsat nära till hands vid behov. kan man tänka så förstår man ju också att elbil kanske inte är det stora problemet utan motståndet mot det är något annat. Att bilar inte ska drivas av el utan att man sitter fast i sin egen utveckling? Vilket jag också förstår på ett sätt. Bilar är underbara ting, tycker jag. Även om jag förstått att många försöker få det att vara skamligt att ha ett bilintresse/motorintresse just pga klimatpåverkan det har.

Därför tänker jag att varje försök att ha kvar bilen men att göra den mer klimatvänlig är en god tanke. En klimatvänlig snabb och snygg Ferrari är trots allt en Ferrari även om den kanske inte är något som spyr ut avgaser och låter värre än något annat. Sedan tror jag att elbilen vi ser i dag bara är en del av vad vi ser om 30-40 år, utvecklingen går framåt, det behöver inte vara helt perfekt för att fungera under tiden, bara det är bättre än alternativen, ett steg upp i trappan på något klimatvänligare. Det är så jag ser det.

Det sägs att han som uppfann skiftnyckeln var en svensk. Men föregångaren till skiftnyckeln uppfanns av en britt. Det är lite så jag tänker om bilen. Det kommer något bättre hela tiden.
 
Våra 2 senaste bilar (dieslar) har inte gått att fixa ett jota med hemma mer än att byta däck. Behövs ju en dator bara för att felsöka

Nej, nej, nej! När skall den här gamla myten dö? Felsökningsutrustning för att läsa OBD2 är inte dyrt, det är något som alla som äger en bil tillverkad efter milleniumskiftet bör ha.

Det finns säkerhetsanledningar att inte mecka med elbilar själv. Lite som varför du som lekman inte skall meka med airbagen utan veta hur du först gör den säker att hantera...
 
Nej det gör jag inte.
Jag säger öppna fönstret alternativt köra ner det och avsluta samtalet.
Elmotorn rullar annars ner fönstret även utan vev.

Ja, jag är petig med ord.
Då är du en av inte så många :D Påminner ibland folk om att det inte längre finns vev och att man inte lägger på luren längre, men då säger folk till mig att inte märka ord :angel:
 
Man kan ju ha ljud på men inte så högt som på vanliga bilar. Så hör man dem men de stör inte lika mycket.
Sen är ju inte elbilar direkt ljudlösa heller. För den som förlitar sig på hörsel för att korsa en gata lär de verkligen inte vara det tänker jag, tom jag som är både disträ, lomhörd och ofta med ngt ljud på i lurar hör däcken och gnissel osv. Jag tror inte man behöver göra det ”problemet” större än det är, det hade ju varit najs om bilen var HELT ljudlös för mig som förare men det är ju helt omöjligt. De hörs definitivt väldigt många db högre än tex elsparkar, cyklar osv. Men har också ofta förare som är extra uppmärksamma på just gångare pga att bilarna själva ofta varnar just för att bilen är tystare och att man därför kan överrumpla någon.
 
Jag bor på landsbygden med min eldrivna Renault Kangoo. Den kostade 50 000 kr i inköp. Den servas vartannat år, och har faktiskt inte så himla mycket som kan gå sönder. Jag hade den gratis inne på verkstaden för att de behövde trycka reset för något problem med *whatever*. Det är just nu den billigaste bilen som står här.
Inte mer?
Det är den elbil som jag har kört på jobbet.
Jag gillar den.
För det priset så blir det nog min nästa bil.
Vad får den dra på kroken?
 
Nej det gör min sambo ganska så fort faktiskt.
Vi har alla olika förutsättningar, det är min förutsättning.

:laugh:

Min sambo är också elektriker. Vi har egen firma. Ett större elfel som drabbat ett större område är inget som varken din eller min sambo fixar "ganska så fort" om det t ex varit en storm. Ärligt talat, är det verkligen så svårt att tänka större?
 
Bara en sån sak som att min dieselcaddy kan grannen skruva och fixa med reservdelar från skroten, så underhåll, service och reparationer kostar inte många tusenlappar om året, även för en bil som gått >25 tusen mil. Grannfirman rör inte en modern elbil.
Det där är också olika förutsättningar på.
Min sambo kan laga det mesta som är elektriskt eller elektroniskt lättare än det som är mekaniskt.
Det gör att för just oss är elbil en fördel.
 
:laugh:

Min sambo är också elektriker. Vi har egen firma. Ett större elfel som drabbat ett större område är inget som varken din eller min sambo fixar "ganska så fort" om det t ex varit en storm. Ärligt talat, är det verkligen så svårt att tänka större?
Min sambo är inte elektriker.
Och det handlade om huruvida jag skulle ha ström.
Jo med solpaneler på taket och batteri till det så skulle jag ha ström.
Det var förutsättning.
Inte att fixa till hela elnätet.
Vi planerar att bli helt självförsörjande på el och att sedan skaffa elbil.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp