Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Jag tror att man utan synskada har fler val än en med synskada. Förstår fortfarande inte varför normalfriska människors behov ska trumfa andras.
Därför att ingen skall bli sjuk alls.
Även synskadade blir sjuka av buller.
Men jag har aldrig påstått något om att trumfa över utan att det behöver bli en kompromiss.
Att det inte är så enkelt som att sätta en siren på elbilar utan att det då blir andra problem.
Nu så är det ju lag på att elbilar skall ge ljud ifrån sig i låga hastigheter, i högre hastigheter så låter de i alla fall.
Transmissionen är inte tyst.
Inte däcken mot asfalten eller i gruset heller.
 
Leasing är ju ett smidigt sätt, men det kräver ju ganska mkt av den som brukar bilen. Hund går ju tex bort pga slitaget. Tror hästbil blir svårt också, det är svårt att ha nybilsskick i en bil som används med hästkläder, dito grejer osv. Men det låter som en bra ide om man "bara" använder den till småresor själv. Jag såg ett reportage om det finstilta med leasingbilar en gång och blev avkräckt för hur dyrt det kunde bl med "onormalt" slitage... :/
Vi är inne på tredje leasingbilen via våra jobb. Den första (diesel) var både häst-, Barn- och hundbil. Den enda tilläggskostnaden vi fick vid återlämnande var för en buckla i kofångsren bak då jag missat släpets dragkrok när jag skulle backa till en gång. Tror det landade på 1500-2000:-

Bil nr 2 (diesel) var hund- och barnbil. Inga tilläggskostnader alls.

Bil nr 3 (elbil) får vi ju se om 2,5år 🤷‍♀️
 
Kollade nyss ifall priserna gått ner för leasing. Två år och högst 30 000 KM. SEXHUNDRATRETTIOSEX EURO I MÅNADEN!
:rofl:
Screenshot_20211226-183529_Chrome.jpg
 
Onekligen jobbigt! Hur många var drabbade? Hur ofta sker det?
Själv har jag inte haft avbrott på flera år nu, och när jag haft har det varat korta stunder.
Landsbygden omkring men inte tätorten.
Då oftare än nu.
Numera så sitter den fastigheten på samma transformator som en viktig flygfyr för Arlanda så elen är prioriterad.
 
Landsbygden omkring men inte tätorten.
Då oftare än nu.
Numera så sitter den fastigheten på samma transformator som en viktig flygfyr för Arlanda så elen är prioriterad.

Mitt skåp delar stolpe med pumpen till kommunens/byns vattenförsörjning, när Vattenfall fick höra det med lite större bokstäver än innan (inte av mig) så upphörde avbrotten i princip helt, det var en midsommar då när många var utan. Sedan dess max en timme och det är sällsynt.

(Tänk om de kunde skrika lite åt fiberleverantörerna också :angel: ).
 
Det är drygt vad vi betalar i månaden för en bil som kostar nästan 300 000kr mer

Det skiljer nog en del mellan Finland och Sverige tror jag.

Min nuvarande bil som plug-in (och utan 4WD) kostar drygt 5000kr/mån att leasa (och treårsavtal). Min avbetalning är på 2000kr/mån (men driften är ju högre än vad hybriden skulle kosta, dock kan jag ställa av eller sälja min med kort varsel).
 
Men för xx antal sidor sedan konstaterades att elbilar måste ha ljud. Vad är hetpotatisen?
Nya elbilar om jag inte minns tokigt. Kör alla sådana?

Och när jag förklarar varför elbilar rent faktiskt är ett problem för synskadade och sedan någon skriver att det är ett större problem att bilar låter än att de inte gör det, då tycker jag man har missar något inlägg liksom. Eller helt enkelt inte bryr sig.

Ja det är ett problem att bilar låter. Likväl är det ett problem att elbilar inte låter (tillräckligt). Det upplevs ju faktiskt av människor som rör sig i trafiken, som ett problem, något som skapar viss oro, antagligen en större oro än vad samma personer känner för att bilar låter. Jag skulle dock inte värdera dessa båda problemen som större än det andra, bara för det är olika grupper som upplever dem, olika många människor som upplever det som problem. För mig är båda problem.
 
Nya elbilar om jag inte minns tokigt. Kör alla sådana?

Och när jag förklarar varför elbilar rent faktiskt är ett problem för synskadade och sedan någon skriver att det är ett större problem att bilar låter än att de inte gör det, då tycker jag man har missar något inlägg liksom. Eller helt enkelt inte bryr sig.

Ja det är ett problem att bilar låter. Likväl är det ett problem att elbilar inte låter (tillräckligt). Det upplevs ju faktiskt av människor som rör sig i trafiken, som ett problem, något som skapar viss oro, antagligen en större oro än vad samma personer känner för att bilar låter. Jag skulle dock inte värdera dessa båda problemen som större än det andra, bara för det är olika grupper som upplever dem, olika många människor som upplever det som problem. För mig är båda problem.
Jag tror att det till viss del är en vana också, att trimma in sinnena på att lyssna till andra ljud, och till nervsystemet att registrera fara för andra impulser. Lite som att människor som rör sig i min hemstad Göteborg måste trimma in sig på att den största faran är spårvagnsjävlarna och ljudet av dem.
Eller numer, att det aldrig går att göra en gående vänstersväng på gångväg utan att först kolla över axeln eftersom det ofta kommer en elsparkcykel vinandes bakom ryggen.
 
Men att elbilar borde låta lite mer än de gör är inte helt verklighetsfrånvänt kanske.
Jag har kört elbuss.
De hörs inte och är jättestora (jämfört med bil då).
Man måste ju begripa det när man kör omkring i tysta skuggor.
Jag som förare har ju hela ansvaret där.
Varken seende, synskadade eller hörselskadade hör när man kommer.
Jag brukade puffa med tryckluftsbromsarna för att annonsera min närvaro.
Någon typ av ljudsignal som är mildare än signalhorn vore ju bra att ha.
Om den tysta skuggan plötsligt tutar så finns ju risk att folk både skiter ner sig och får hjärtstillestånd av chocken.
 
Jag tror att det till viss del är en vana också, att trimma in sinnena på att lyssna till andra ljud, och till nervsystemet att registrera fara för andra impulser. Lite som att människor som rör sig i min hemstad Göteborg måste trimma in sig på att den största faran är spårvagnsjävlarna och ljudet av dem.
Eller numer, att det aldrig går att göra en gående vänstersväng på gångväg utan att först kolla över axeln eftersom det ofta kommer en elsparkcykel vinandes bakom ryggen.
Jag förstår tänket. Det handlar om strategier. Och det är med hjälp av sådana som jag klarar mig så bra som jag gör.
Men att höra en elbil som inte hörs speciellt mycket, i en stor stad som Malmö i all den trafiken, det handlar inte alltid om att trimma sina sinnen så att man lär sig lyssna efter andra saker, utan mer om att ljuden de har inte skiljer ut sig från andra bilars och andra ljud. De låter inte som en bil som är så nära som de är, intill alltså, förrän de är nära på riktigt. Det är då jag hör dem, när de är riktigt nära, fast jag skulle behövt höra dem tidigare. Det är ett ansvar som jag med min blindpinne får lägga i elbilsförarens knä- se mig, för jag uppfattar kanske inte dig förrän det är för sent.

Jag har varit i Norrköping, visste inte de hade spårvagnar förrän jag upptäckte en intill mig. Vi kan väl säga att det var en jävla tur att jag inte var nödig! Jag ska då rakt ALDRIG bo i en stad med sånt ofog. De byggde sånt i Lund också och jag fattade inte hur man korsar spåren säkrast, ljudsignalen är ju en bra bit bort och sedan är det tyst och så kommer dem.... där jag skulle korsa vägen hörde jag inte ljudsignalen när spårvagnen rullade igenom en korsning utan det är alltså tänkt att synskadade människor ska upptäcka en grön spårvagn som går på el och är rätt tyst, på ett spår som ligger i gräs, som är grönt.

Den som kom på det systemet är en riktig stjärna!
 
Jag har kört elbuss.
De hörs inte och är jättestora (jämfört med bil då).
Man måste ju begripa det när man kör omkring i tysta skuggor.
Jag som förare har ju hela ansvaret där.
Varken seende, synskadade eller hörselskadade hör när man kommer.
Jag brukade puffa med tryckluftsbromsarna för att annonsera min närvaro.
Någon typ av ljudsignal som är mildare än signalhorn vore ju bra att ha.
Om den tysta skuggan plötsligt tutar så finns ju risk att folk både skiter ner sig och får hjärtstillestånd av chocken.
Ja elbussar vill jag inte ha här, de stackars chaufförerna får ansvaret att se till att jag kommer på bussen vareviga dag då! :angel:
Nu när det är snö på vägen hör jag bussen dåligt, men jag hör när chauffören öppnar dörren och jag luktar den i alla fall. Alltid något!
 
Jag förstår tänket. Det handlar om strategier. Och det är med hjälp av sådana som jag klarar mig så bra som jag gör.
Men att höra en elbil som inte hörs speciellt mycket, i en stor stad som Malmö i all den trafiken, det handlar inte alltid om att trimma sina sinnen så att man lär sig lyssna efter andra saker, utan mer om att ljuden de har inte skiljer ut sig från andra bilars och andra ljud. De låter inte som en bil som är så nära som de är, intill alltså, förrän de är nära på riktigt. Det är då jag hör dem, när de är riktigt nära, fast jag skulle behövt höra dem tidigare. Det är ett ansvar som jag med min blindpinne får lägga i elbilsförarens knä- se mig, för jag uppfattar kanske inte dig förrän det är för sent.

Jag har varit i Norrköping, visste inte de hade spårvagnar förrän jag upptäckte en intill mig. Vi kan väl säga att det var en jävla tur att jag inte var nödig! Jag ska då rakt ALDRIG bo i en stad med sånt ofog. De byggde sånt i Lund också och jag fattade inte hur man korsar spåren säkrast, ljudsignalen är ju en bra bit bort och sedan är det tyst och så kommer dem.... där jag skulle korsa vägen hörde jag inte ljudsignalen när spårvagnen rullade igenom en korsning utan det är alltså tänkt att synskadade människor ska upptäcka en grön spårvagn som går på el och är rätt tyst, på ett spår som ligger i gräs, som är grönt.

Den som kom på det systemet är en riktig stjärna!
Håller helt med dig! Min förra elbil, så även den hyrbil jag hade i mellanperioden, liksom påminde om detta ansvar vid varje start med ngn text om att tänka på att man inte hörs lika bra som en bil.

Ett tag kunde jag smyga hem oupptäckt till vår hund som annars alltid hörde så fort man körde in på vår avtagsväg, men efter några månader hade hon lärt sig känna igen och urskilja ljudet och koppla det till mattes hemkomst, det var lite lustigt faktiskt hur hon helt plötsligt en dag bara hajade vad detta nya ljud betydde. :D

Vad gäller spårvagnarna- en mardröm både för bilister och övriga. 😖
 
Vilket komiskt uttalande. Och på samma gång så oförstående... nedvärderande, vet inte om nedvärderande är rätt ord ens, men kommer inte på det ordet jag egentligen menar.
Jag är högkänslig och motorljudet/bilkörning har innan tröttat ut mig ganska mycket. Så för mig är det väldigt mycket värt med en så pass mycket tystare bil. Jag orkar bättre och känner mig piggare på jobbet och behöver inte vila lika länge när jag kommer hem. För mig känns det nästan som ett hjälpmedel :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp