Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Jag har inget principiellt agg just emot elbilar. Men jag litar helt enkelt inte på systemet. Det går inte att komma ifrån att de kostar.väldigt.mkt.att.köpa. Just nu är det elbilar som målas upp som räddningen för klimatet. För några år sedan var det andra typer av bilar som ansågs bättre för klimatet, tex miljödiesel. Jag är helt enkelt rädd för att lägga över en mille på en bil som om inte alltför lång tid ska svartmålas såsom dieselbilarna gör nu. Skillnaden är att min dieselbil har jag köpt cash, men jag har inte så mkt cash som en motsvarande elbil skulle kosta mig. Då har jag inte ens haft med laddinfrastrukturen i min kalkyl, men det kan ju nämnas att den ska klara långresor i norrlands inland vintertid medelst hästtransport eller husvagn.
 
Jag tycker att elbilar är obehagligt tysta! Man är så van vid att använda hörseln tillsammans med synen för att se till att det är säkert att korsa vägen eller liknande. Speciellt när jag är ute och rider och då är det obehagligt att det ana komma en tyst bil susande i full fart.

Nu ser jag ju så jag får väl vänja mig vid att inte kunna använda hörseln alls för att upptäcka bilar. Men för synskadade är det direkt farligt om de inte kan höra bilen! Jag önskar att det hade lagts på ett ljud på elbilarna så att de hörs när de kommer körande.
Den största anledning till att jag inte gillar elbilar.
/ synskadad som dessutom har extra svårt för att se färger som grå och silver, de "försvinner" in i bakgrunden, samt om de kommer från vänster.
 
Det är inte okomplicerat att en elbil ofta diskuteras i termer av solel och egen batteripark, dels är bilen en tung investering - sedan kommer uppsäkring av elsystem, solel och batterier som ytterligare tunga investeringar och kostnader. Det är verkligen inte möjligt för alla. För att sedan köra billigt och miljöbra,
om man nu klarar att räkna hem de investeringarna alls.
Där så är det snarast tvärt om.
Om man redan har solel och batterier så är en elbil ett bra och rimligt val. Då så kan man åka på egenproducerat bränsle och få ut ännu mer av sina solpaneler.
 
Jag tycker en viktig fråga att diskutera vilka som verkligen behöver äga en bil alls, eftersom stor del av miljökostnaden uppstår redan innan motorn, oavsett sort, är startad av köparen första gången. Räknar man då in andra investeringar stiger det ytterligare.
Att då köpa en gammal bil som ingen egentligen vill ha och klämma ytterligare några mil ur den är ju ett bra val på det viset.
Det behöver inte byggas några fler bilar för det.
 
Jag säger det igen. Jag hade jättegärna kört en elbil om jag hade haft råd. Inte bara bilens inköpspris men elpriset, priset på däcken (som jag av min däckgubbe fått höra är MYCKET dyrare än vanliga däck).

Dessutom behöver jag en dragbil som rymmer fem-sex hundar och som jag faktiskt har råd med. Finns inte.
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/konsument/elbil-billigare-att-aga-an-bensin--och-dieselbil/

En elbil behöver ju inte servas på alls samma sätt (ingen olja som ska bytas, filter, kamrem, packningar mm), vilket drastiskt minskar servicekostnaden och därmed den totala månadskostnaden jämfört med en "fossilbil". Gjorde en snabb jämförelse på däckpris på däck247 och generellt verkar däcken ligga på 800-3000 kr även för elbilar (förutom möjligen Tesla, som ju är något av ett premiummärke).
 
Tanka svart på firman menar du?
Eller köra på oskattad villaolja?

Om apokalypsen är här? Utan tvekan!

Annars så tankar jag min egen bil med mina egna skattade pengar. Och huset värms med ved jag köpt för egna skattade pengar (mot kvitto av företag) och luft/luftpump som snart byts mot luft/vatten. Som jag också betalat med egna (lånade) pengar, installationen delfinansierad av ROT.
 
förstår inte varför du inte vill dela med dig av kunskap utan bara vill förstöra med ironi, svara med frågor osv. Ha en trevlig dag.

Det är snarare så att du konsekvent vägrar svara på de frågor JAG ställer. Vad är det du inte har fått svar på av mig? Jag har t o m lämnat länkar, och citerat inlägg och då frågar du vad jag svarar på.
 
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/konsument/elbil-billigare-att-aga-an-bensin--och-dieselbil/

En elbil behöver ju inte servas på alls samma sätt (ingen olja som ska bytas, filter, kamrem, packningar mm), vilket drastiskt minskar servicekostnaden och därmed den totala månadskostnaden jämfört med en "fossilbil". Gjorde en snabb jämförelse på däckpris på däck247 och generellt verkar däcken ligga på 800-3000 kr även för elbilar (förutom möjligen Tesla, som ju är något av ett premiummärke).

Kruxet för många av oss är att inköpet av bilen och installationen av laddstation är en för hög tröskel tillsammans. Kommer en över den så är det bättre för ekonomin.
 
Jag säger det igen. Jag hade jättegärna kört en elbil om jag hade haft råd. Inte bara bilens inköpspris men elpriset, priset på däcken (som jag av min däckgubbe fått höra är MYCKET dyrare än vanliga däck).

Dessutom behöver jag en dragbil som rymmer fem-sex hundar och som jag faktiskt har råd med. Finns inte.

Däckkostanden är inte högre än vilken annan bil som helst. Om du inte väljer att lyxutrusta din Tesla, men det kan du lätt låta bli om du vill.

Servicekostnaden är däremot minimal. Oavsett mil, vartannat år och då i princip bara ett kupéfilter och genomgång av bromsarna (de varar i evighet eftersom en mycket sällan bromsar en elbil).
 
Om apocalypsen är framme så är det nog många som struntar i svarta vs vita pengar. :laugh: Jag trodde det var det scenariot som diskuterades.
Det kan bli strömavbrott i några dagar helt utan apocalyps.
På vissa ställen är det t.o.m. tämligen vanligt med strömavbrott i några timmar då och då.
Vi har vatten i petflaskor vid duschen och handfatet för att kunna tvätta händer eller skölja schampot ur håret även om det blir strömavbrott.
Så vanligt är det hos oss.
 
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/konsument/elbil-billigare-att-aga-an-bensin--och-dieselbil/

En elbil behöver ju inte servas på alls samma sätt (ingen olja som ska bytas, filter, kamrem, packningar mm), vilket drastiskt minskar servicekostnaden och därmed den totala månadskostnaden jämfört med en "fossilbil". Gjorde en snabb jämförelse på däckpris på däck247 och generellt verkar däcken ligga på 800-3000 kr även för elbilar (förutom möjligen Tesla, som ju är något av ett premiummärke).
Mannen från Finland som sprängde sin Tesla model S från 2013 tror jag, för att något kostade 200 000 att reparera håller nog inte med... 😁🤣 Men det var kanske ett undantag.
 
Mannen från Finland som sprängde sin Tesla model S från 2013 tror jag, för att något kostade 200 000 att reparera håller nog inte med... 😁🤣 Men det var kanske ett undantag.

Tesla är inte den enda elbilen. Det är enda bilen med hållbart laddnätverk om en vill på längre resor obehindrat, men som sagt: här är 1/3 på gården Tesla.
 
Tesla är inte den enda elbilen. Det är enda bilen med hållbart laddnätverk om en vill på längre resor obehindrat, men som sagt: här är 1/3 på gården Tesla.
Jag vet. 🙂
Jag tycker att Tesla är onödigt dyra och fula, men gillar BMW i3, har sett flera sådana och de ser verkligen normala, vettiga och bra ut. Det är ju en smaksak, tänker jag. Vad för behov man har, ekonomi osv.
 
Vad är en myt? Att inte ladda på natten?
Kollegan som byter bil (leasing) till en ny elbil får information att batterierna räcker väldigt kort tid och hon har fått info om sin bil hon ska lämna in att den måste skrotas pga man byter inte batterier på elbilar (den är 2-3 år gammal).
Vad i hela friden har hon för omodern bil? Nissan Leaf eller? De är väl de enda (extremt omoderna budgetbilar) som möjligtvis ännu ligger 10 år efter alla andra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp