Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Men vad har du emot oss som försöker göra en positiv skillnad för miljön? Varför är det viktigt för dig att skjuta försöken i sank?

Om jag har möjlighet att göra detta, hur kan jag behöva sitta och försvara det för DIG?!
Att människor som har möjlighet väljer att lägga dessa på att främja miljö och gå före med att testa lovande lösningar ser jag som något väldigt bra. Dessutom är vägen till att få det tillgängligt för fler just att hyfsat många som kan vågar. Det skulle lätt gå att använda samma möjligheter till miljövidrig lyxkonsumtion eller något annat som vore till skada för oss som samhälle.
 
Håller med fullständigt. Jag bor inte långt ut i obygden men det är "långt" till närmsta ställe jag skulle kunna ladda och dessutom åt "fel" håll utifrån var jag lever mitt liv. Det känns främmande att behöva åka flera extra mil i veckan bara för att ladda. Inte bara för miljöns skull (det handlar inte bara om drivmedel utan även annat) men också att ORKA och hinna ta sig den tiden det tar.

Elbilar kommer säkert bli bra, men funkar inte för alla än.

Jag tycker också att det är lite roligt att farmor och farfars nya lilla elhybrid (Toyota Corolla) har en genomsnittsförbrukning av bensin som ligger på ca 75% av min något större rena bensinare gör (Kia Ce'ed GTI). Jag vet att det är skillnad mellan laddhybrider och rena elbilar men jag hade förväntat mig en större skillnad, speciellt även utifrån skillnaden i storlek och komfort i de två fordonen.
Om det är en Corolla så är det inte en laddhybrid, utan en vanlig elhybrid där elen laddas vid körning.
 
Jag tycker att elbilar är obehagligt tysta! Man är så van vid att använda hörseln tillsammans med synen för att se till att det är säkert att korsa vägen eller liknande. Speciellt när jag är ute och rider och då är det obehagligt att det ana komma en tyst bil susande i full fart.

Nu ser jag ju så jag får väl vänja mig vid att inte kunna använda hörseln alls för att upptäcka bilar. Men för synskadade är det direkt farligt om de inte kan höra bilen! Jag önskar att det hade lagts på ett ljud på elbilarna så att de hörs när de kommer körande.
Det förstår jag! Som förare får man ju i sådana miljöer tänka extra mkt på det, särskilt på sommaren på torr asfalt. Det är ju framför allt hjulen som hörs, så min stora elbil hörs ju av naturliga skäl mer än de små som tex Hemtjänsten kör där vi bor, man vande sig ganska snabbt att lyssna efter susandet när man var ute och red i villaområdena.
 
Men vad har du emot oss som försöker göra en positiv skillnad för miljön? Varför är det viktigt för dig att skjuta försöken i sank?

Om jag har möjlighet att göra detta, hur kan jag behöva sitta och försvara det för DIG?!
Ursäkta men hur beter du dig?? Jag ställer frågor? Och andra svarar medan du bara gör påhopp? Så bevisligen kan andra svara på frågor så lägg ner nu, jag vet inte vad du är ute efter. Var har jag skrivit att du ska försvara nåt för mig? Varför skulle jag skjuta nåt i sank? Det enda du verkar kunna är att hitta på nån historia om mig och det är helt sjukt.
 
Att människor som har möjlighet väljer att lägga dessa på att främja miljö och gå före med att testa lovande lösningar ser jag som något väldigt bra. Dessutom är vägen till att få det tillgängligt för fler just att hyfsat många som kan vågar. Det skulle lätt gå att använda samma möjligheter till miljövidrig lyxkonsumtion eller något annat som vore till skada för oss som samhälle.
Jag med! Så kan det utvecklas i en bra takt och bli bättre hela tiden.
 
Ursäkta men hur beter du dig?? Jag ställer frågor? Och andra svarar medan du bara gör påhopp? Så bevisligen kan andra svara på frågor så lägg ner nu, jag vet inte vad du är ute efter. Var har jag skrivit att du ska försvara nåt för mig? Varför skulle jag skjuta nåt i sank? Det enda du verkar kunna är att hitta på nån historia om mig och det är helt sjukt.
Som någon som är trött på att försvara mina val. När helt orimliga scenarion beskrivs.

Hur får du tillgång till fossilbränslen när pumparna är utslagna då elen som jag ska ladda saknas? Jag har elverk och solceller. Du har? God vilja?

SÅ uppför jag mig.
 
Jag säger det igen. Jag hade jättegärna kört en elbil om jag hade haft råd. Inte bara bilens inköpspris men elpriset, priset på däcken (som jag av min däckgubbe fått höra är MYCKET dyrare än vanliga däck).

Dessutom behöver jag en dragbil som rymmer fem-sex hundar och som jag faktiskt har råd med. Finns inte.
 
Som någon som är trött på att försvara mina val. När helt orimliga scenarion beskrivs.

Hur får du tillgång till fossilbränslen när pumparna är utslagna då elen som jag ska ladda saknas? Jag har elverk och solceller. Du har? God vilja?

SÅ uppför jag mig.
Men jag har inte bett dig försvara dina val! Jag ställer frågor, och det gör man för att få svar. Inte några påhopp, gliringar eller andra nedsättande ironiska kommentarer. Fattar inte varför ett strömavbrott är orealistiskt scenario.
 
Jag säger det igen. Jag hade jättegärna kört en elbil om jag hade haft råd. Inte bara bilens inköpspris men elpriset, priset på däcken (som jag av min däckgubbe fått höra är MYCKET dyrare än vanliga däck).

Dessutom behöver jag en dragbil som rymmer fem-sex hundar och som jag faktiskt har råd med. Finns inte.
Det hade jag med. Men jag har heller inte råd.
 
Jag säger det igen. Jag hade jättegärna kört en elbil om jag hade haft råd. Inte bara bilens inköpspris men elpriset, priset på däcken (som jag av min däckgubbe fått höra är MYCKET dyrare än vanliga däck).

Dessutom behöver jag en dragbil som rymmer fem-sex hundar och som jag faktiskt har råd med. Finns inte.

Men är det verkligen dyrare att ladda elbilen än att tanka ”fossilbilen”? Jag gjorde en överslagsräkning på företaget och hade det fått låna till en Tesla hade de drastiskt minskade bränslekostnaderna finansierat lånet och lite till.
 
Jag ser fördelen med att var det ens finns el så kan min bil få drivmedel. Svårare om pumpa står still/tankar inte fylls. Meeeeeen nojig som jag är så HADE det känts bättre med en hybrid som ju har fler tankningsmöjligheter 😁 Jag är också ganska säker på att min nästa bil blir en hybrid med bra räckvidd på el (och som får dra en häst på utökat). Jag kommer nog knappast ha råd med en ren elbil som kan dra hästen men vill gärna klara all vardagskörning på el.
Ja, ju fler möjligheter man har desto bättre när skiten träffar fläkten, Det är därför för mig, alldeles för riskabelt att ha en ren elbilspark inom många verksamheter idag. Kanske inte i framtiden, men idag.
 
Men är det verkligen dyrare att ladda elbilen än att tanka ”fossilbilen”? Jag gjorde en överslagsräkning på företaget och hade det fått låna till en Tesla hade de drastiskt minskade bränslekostnaderna finansierat lånet och lite till.
Jag har räknat och det finns inte en chans till att jag skulle kunna ha råd. Laddingen är inte den dyraste biten, men det är ju självklart att den måste räknas med då man jämför med att köra en några år gammal dieselbil eller att köpa en elbil. Jag har helt enkelt inte råd. Alls.

Möjligen då det börjar finnas vettiga elbilar på begagbatmarknaden men jag tror att det kommer att ta väldig tlängw innan det händer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp