Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Det lär komma! Svårt att matcha med dragvikt och budget bara är jag rädd för egen del, men visst hade det varit kul!
Tror de har gjort en laddhybrid redan, men jag antar att den är lika dyr som alla andra snyggingar! Men, jag tänker att en snygg snabb cool bil som passar i en del människors prisklass skulle funka utmärkt att göra elbil av också för att få över den biten av människorna. Alla ser ju inte en bil som en plåtlåda, en del ser den ju som ett nöje och då ha en Ferrari som elbil som nöje är ju rakt bättre än en icke elbil tänker jag.

Och nog fasen kan de både vara snygga och snabba har jag förstått :)
 
Jag orkar inte ens räkna halmgubbarna i i den där svadan och förstår inte ens vad i mitt inlägg du svarar på. Trodde liksom inte det gick att kränka bilar, men tydligen har jag lyckats med det. Jag ber om ursäkt till fossilbilar världen över. Ni fyllde ett syfte, jag klarar mig nu utan er. Men det verkar vara många som håller er högt så ni blir nog kvar ett tag till. ❤️
Jag kommer dock fortsätta hävda min och andras rätt att välja bil efter coolhet, färg eller drivmedel och kan inte alls förstå vad med detta som är så förkastligt att det ”bör lämnas därhän”. En bil som klarar alla mina behov av dragvikt osv är liksom hygienfaktorer, därefter kommer urvalsprocessen. Ngn bil ska ju liksom väljas, på vilka premisser detta sker är väl helt egalt för alla utom den som gör valet tänker jag. Eller borde vara i alla fall.
Du överdriver miljöfördelarna med elbilar, bara för att du tycker att det är "coolt".

Jag tycker inte alls att det är "coolt", att ignorera problem med tillverkning och vidmakthållande av ett dåligt fungerande system, bara för att man kan ha "häftig ny teknik".

Det är väldigt mycket ny teknik, som kan tyckas "häftig" och "cool", men som medför diverse problem, som det borde tas hänsyn till innan man tar till sig tekniken. Bitcoin är en supermiljöbov, men får fortsätta att finnas t.ex..

Ett massivt utbyte av Sveriges, och väldens bilflottor, till bilar med annan teknik, kan låta bra, eftersom man reducerar de momentana utsläppen, men för med sig massor med problem, av allehanda slag. Var ska elen komma ifrån? Hur ska elen distribueras?
Det finns en hel del storstäder, där luften är så förorenad, så att det bokstavligen är dödligt även på kort sikt. Att byta ut bilarna där räddar liv, men om det sker till priset ökad användning av el från kolkraftverk, är det då värt det?
Var det kanske något annat som borde göras istället?

Att inte ta frågor på allvar, för att uppnå coolhet, tycker jag är att sticka huvudet i sanden.
 
Jag upplever inte att jag någonstans sett någon på riktigt vara mot elbilar utan det känns mest som vissa fått för sig det när andra påpekar svårigheterna med elbil.

Jag skulle GÄRNA ha en elbil, men det går inte. Jag har inte möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet, och jag har heller inte råd med en elbil som klarar de kraven jag har. Så fort jag har råd med en tillräckligt bra elbil (och det är dags för byte) så blir det en sådan.

Tycker OFTA de som mässar om hur otroligt bra elbilar är och att det aaaaldrig är problem med laddning osv har typ en.. Tesla, ja tro på fan att det funkar fint för dig lol. Är som att sitta i sitt slott och fundera på varför folk som bor 6 pers i en trea inte "bara köper större".

Elbil är i dagens läge i många fall något för de privilegierade, förhoppningsvis ändras detta i takt med att tekniken går framåt och det på riktigt blir mer tillgängligt för alla. Även laddmöjligheter och liknande är ju "problem" som till stor del skulle lösa sig själva så att säga om elbilar blev vanligare.
 
Du överdriver miljöfördelarna med elbilar, bara för att du tycker att det är "coolt".

Jag tycker inte alls att det är "coolt", att ignorera problem med tillverkning och vidmakthållande av ett dåligt fungerande system, bara för att man kan ha "häftig ny teknik".

Det är väldigt mycket ny teknik, som kan tyckas "häftig" och "cool", men som medför diverse problem, som det borde tas hänsyn till innan man tar till sig tekniken. Bitcoin är en supermiljöbov, men får fortsätta att finnas t.ex..

Ett massivt utbyte av Sveriges, och väldens bilflottor, till bilar med annan teknik, kan låta bra, eftersom man reducerar de momentana utsläppen, men för med sig massor med problem, av allehanda slag. Var ska elen komma ifrån? Hur ska elen distribueras?
Det finns en hel del storstäder, där luften är så förorenad, så att det bokstavligen är dödligt även på kort sikt. Att byta ut bilarna där räddar liv, men om det sker till priset ökad användning av el från kolkraftverk, är det då värt det?
Var det kanske något annat som borde göras istället?

Att inte ta frågor på allvar, för att uppnå coolhet, tycker jag är att sticka huvudet i sanden.
Är fossilbilar bättre alltså? Kräver ingen teknik? Inga batterier? Och inga som helst kränkningar av mr? I så fall är ditt brandtal legit. Jag har inte ens Börjat diskutera miljöfördelarna. Du verkar så förblindad av ilska mot elbilar att du inte ens läser vad jag skriver. Jag kan för allt i världen inte förstå hur ordet ”cool” kunde provocera på detta sätt, men alla till sitt.
 
Jag upplever inte att jag någonstans sett någon på riktigt vara mot elbilar utan det känns mest som vissa fått för sig det när andra påpekar svårigheterna med elbil.

Jag skulle GÄRNA ha en elbil, men det går inte. Jag har inte möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet, och jag har heller inte råd med en elbil som klarar de kraven jag har. Så fort jag har råd med en tillräckligt bra elbil (och det är dags för byte) så blir det en sådan.

Tycker OFTA de som mässar om hur otroligt bra elbilar är och att det aaaaldrig är problem med laddning osv har typ en.. Tesla, ja tro på fan att det funkar fint för dig lol. Är som att sitta i sitt slott och fundera på varför folk som bor 6 pers i en trea inte "bara köper större".

Elbil är i dagens läge i många fall något för de privilegierade, förhoppningsvis ändras detta i takt med att tekniken går framåt och det på riktigt blir mer tillgängligt för alla. Även laddmöjligheter och liknande är ju "problem" som till stor del skulle lösa sig själva så att säga om elbilar blev vanligare.

Ojoj, du skulle se kommentarerna till artiklar om elbilar på facebook.
 
Jag skulle gärna ha en elbil. Pendlar 8 mil t.o.r om dagen och tror det skulle göra mycket för bränslekostnaden.
Tyvärr finns ingen möjlighet att ladda hemma eller på jobbet än och elbilarna är för dyra för mig än så länge.

Angående hur elbilar klarar kyla, så läste jag att billigare elbilar inte har uppvärmning av batteriet och då klarar den mindre. Medan lite dyrare värmer upp batteriet och därmed inte tappar lika mycket i kyla. Jag är med i en facebook-grupp för en av de mest sålda elbilsmärkena och de är generellt väldigt nöjda. De bor över hela landet och endel drar husvagn med sin.

Och angående acceleration, så är det bra ur ett säkerhetsperspektiv att ha snabb acceleration. Man kan köra om fortare om om man som jag, kör mycket på motorväg med många påfarter, så ser man klart fördelar med bilar som kan accelerera. Mer än halva Sverige har ändå barmark fler dagar än vinterväglag. Är det halt, kan man faktiskt låta bli att trycka plattan i mattan...
 
Senast ändrad:
Jag upplever inte att jag någonstans sett någon på riktigt vara mot elbilar utan det känns mest som vissa fått för sig det när andra påpekar svårigheterna med elbil.

Jag skulle GÄRNA ha en elbil, men det går inte. Jag har inte möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet, och jag har heller inte råd med en elbil som klarar de kraven jag har. Så fort jag har råd med en tillräckligt bra elbil (och det är dags för byte) så blir det en sådan.

Tycker OFTA de som mässar om hur otroligt bra elbilar är och att det aaaaldrig är problem med laddning osv har typ en.. Tesla, ja tro på fan att det funkar fint för dig lol. Är som att sitta i sitt slott och fundera på varför folk som bor 6 pers i en trea inte "bara köper större".

Elbil är i dagens läge i många fall något för de privilegierade, förhoppningsvis ändras detta i takt med att tekniken går framåt och det på riktigt blir mer tillgängligt för alla. Även laddmöjligheter och liknande är ju "problem" som till stor del skulle lösa sig själva så att säga om elbilar blev vanligare.
Alltså, trådstarten? :D

Sånt händer ju liksom sällan, på allvar, vad gäller andra grejer. Typ att någon skriver tre stycken om varför det är sån tur att man köpt en soffa med dunstoppning istället för vad nu allt annat är (konstfiber?) och listar flera personliga skäl som att typ konstfibersoffan var för stor för dörren in, färgen matchade inte golvet och dessutom hade grannen en sån en gång och den hällde en berusad kompis en flarra rödpang i så den fick kasseras och det är ju svinonödigt.

Det är så galet mycket lobbyism kring eldrift att man storknar och det är svårt att låta bli att bemöta alla felaktigheter som nämns gång på gång. Som att man måste ladda hemma, att det inte går att dra släp, att de inte funkar i kallare än -5 osv.
Eller att någon skulle skriva trådstarter om varför alla Opel är värdelösa eftersom det inte går att dra släp med en Corsa.

Om det nu inte är lobbyism från starka intressen som vill fortsätta sälja olja så undrar jag varför folk orkar vara så engagerade i att några väljer en annan typ av drivmedel? Orka liksom.
 
Vad gör man om man får strömavbrott en längre period? Helt seriös fråga alltså. Eller det blir effektbrist och ditt hus osv kopplas ur ledningsnätet?

Jag ser fördelen med att var det ens finns el så kan min bil få drivmedel. Svårare om pumpa står still/tankar inte fylls. Meeeeeen nojig som jag är så HADE det känts bättre med en hybrid som ju har fler tankningsmöjligheter 😁 Jag är också ganska säker på att min nästa bil blir en hybrid med bra räckvidd på el (och som får dra en häst på utökat). Jag kommer nog knappast ha råd med en ren elbil som kan dra hästen men vill gärna klara all vardagskörning på el.
 
Finns det något köpcentrum/större butik nära dig? Många sådana har ju laddplatser.
Min kompis kan inte ladda hemma så han laddar på en stormarknad ett par km från hemmet.
Tyvärr inte! Det finns en kommunal skola som jag bor granne med som har en stolpe. Jag har frågat om jag får använda den, men nej, fick inte det. Men har sett folk ladda på helgen och den har inget inloggningssystem.
 
Jag upplever inte att jag någonstans sett någon på riktigt vara mot elbilar utan det känns mest som vissa fått för sig det när andra påpekar svårigheterna med elbil.

Jag skulle GÄRNA ha en elbil, men det går inte. Jag har inte möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet, och jag har heller inte råd med en elbil som klarar de kraven jag har. Så fort jag har råd med en tillräckligt bra elbil (och det är dags för byte) så blir det en sådan.

Tycker OFTA de som mässar om hur otroligt bra elbilar är och att det aaaaldrig är problem med laddning osv har typ en.. Tesla, ja tro på fan att det funkar fint för dig lol. Är som att sitta i sitt slott och fundera på varför folk som bor 6 pers i en trea inte "bara köper större".

Elbil är i dagens läge i många fall något för de privilegierade, förhoppningsvis ändras detta i takt med att tekniken går framåt och det på riktigt blir mer tillgängligt för alla. Även laddmöjligheter och liknande är ju "problem" som till stor del skulle lösa sig själva så att säga om elbilar blev vanligare.

Jag tänker spontant att detta delvis kan vara diskussionens kärna, eller? (Inte specifikt den här tråden då, men att detta med elbilar vs. fossilbilar verkar vara en så allmänt kokhet potatis.)

Det vill säga att det delvis kokar ner till en fråga om just ekonomi och status, där många strikt taget inte har någon egentlig ekonomisk valmöjlighet att välja det ”coola” alternativet.

Jag menar inte att det enbart skulle vara en rent ekonomiskt fråga sett till hur t.ex. diskussionen går i miljöfrågan i stort, men tänker att det trots allt kanske kan vara en del av den högljudda antipatin mot elbilar just.
 
Om apokalypsen infaller så ska du se att det inte fylls på någon diesel eller bensin på mackarna heller.
Fast som det ser ut nu försvinner inte diesel i tankarna direkt vid strömavbrott. Så är faktiskt nyfiken på vad man gör med elbil. Kanske nåt jag inte tänkt på, här verkar ju finnas många väldigt duktiga på elbilar.
 
Fast som det ser ut nu försvinner inte diesel i tankarna direkt vid strömavbrott. Så är faktiskt nyfiken på vad man gör med elbil. Kanske nåt jag inte tänkt på, här verkar ju finnas många väldigt duktiga på elbilar.

Finns det fossilbränsle får jag dra igång elverket. Om inte solcellerna heller skulle leverera, men jag utgår från att du vill få till en omöjlig situation, så de har väl gått sönder, eller?
 
Fast som det ser ut nu försvinner inte diesel i tankarna direkt vid strömavbrott. Så är faktiskt nyfiken på vad man gör med elbil. Kanske nåt jag inte tänkt på, här verkar ju finnas många väldigt duktiga på elbilar.
Stänger du ner bilen fullt läcker den någon enstaka % per dygn. Dvs den kan stå rejält länge innan man får problem. Jag har lämnat elbilar i -5 till -10 över 3 dygn och hade förlorat 5% så det är min personliga erfarenhet
 
Det är ju på gång med "laddvägar", tanken är alltså att framförallt motorvägarna ska få slingor i vägbanan där man laddar medan man kör. Tanken är i första hand att främja godstransporter, lastbilar, men det ska även fungera för privatbilar. Man kan lägga till en laddenhet ungefär på samma sätt som man kan montera en dragkrok, men det ligger kanske fortfarande en bit fram i tiden, vägarna ska ju till först.

Jag hittar inga nyare artiklar om det just nu, jag har inte tid att leta så mycket, men jag fick en ljudfil att transkribera (mitt jobb) om det svenska projektet som drivs med att skapa dessa vägar. Tyvärr vet jag inte hur gammal filen var så jag vet inte hur långt de har kommit idag, men det lät seriöst, mycket pengar plöjs ner i den här forskningen och utbyggnad av tekniken och de hade redan då testvägar som fungerade trots snöslask och annat på vägarna.

Slutrapport från ett stort elvägsprojekt hittar du här: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-52512

Ett populärvetenskapligt dokument på svenska finns här: https://www.ri.se/sites/default/files/2021-09/RISE_rapport_2021_76_SE_1.pdf

Finns även info på electricroads.org

Vad jag minns så ska det komma en fortsättning på det projektet. RISE, VTI mfl forskar på området.
 
Slutrapport från ett stort elvägsprojekt hittar du här: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-52512

Ett populärvetenskapligt dokument på svenska finns här: https://www.ri.se/sites/default/files/2021-09/RISE_rapport_2021_76_SE_1.pdf

Finns även info på electricroads.org

Vad jag minns så ska det komma en fortsättning på det projektet. RISE, VTI mfl forskar på området.

Jag ser jätteofta aktivitet på en sträcka i Lund där Elonroad håller till iaf :)
 
Visst har miljön sitt pris och allt som är för miljön är bra.

1640465813852.jpeg


Jag förstår inte varför det klagas på elpriserna och att vi exporterar el till utlandet. Ju mer vi exporterar desto mindre kol eldas det, så att fler kan köra miljövänligt, värma upp sina hus och köra sin industri utan att använda kolkraft som förorenar. Ingen tror väl på riktigt att bilresan ut i Europa genomförs miljövänligt bara för att bilen drivs av el och inte en petroliumprodukt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp