Jag tycker hela debatten blir knepig när man svartmålar transportlösningar för att de inte är bästa valet i samtliga fall man kan stöta på.
Med den kunskap vi har idag passar moderna elbilar för många av de persontransportbehov som finns.
Sen finns det de som hellre borde avstå bil helt och hållet (cykel , elmoped,kollektivt löser 90% av behovet) och det finns de som har transportbehov där den snabbladdande och räckviddslånga dieselbilen fortfarande kommer vara det rimligaste alternativet. Men vi pratar om ett fåtal procent av totalen för det.
Sen kan man också räkna med att omställningen kommer göra det enklare att köra elbil (fler laddstationer, andra lösningar) och svårare att köra dieselbil (städer avstängda, färre laddplatser, dyrare bränsle baserat på biomassa).
Det är inte okomplicerat att en elbil ofta diskuteras i termer av solel och egen batteripark, dels är bilen en tung investering - sedan kommer uppsäkring av elsystem, solel och batterier som ytterligare tunga investeringar och kostnader. Det är verkligen inte möjligt för alla. För att sedan köra billigt och miljöbra,
om man nu klarar att räkna hem de investeringarna alls.
Jag tycker en viktig fråga att diskutera vilka som verkligen behöver äga en bil alls, eftersom stor del av miljökostnaden uppstår redan innan motorn, oavsett sort, är startad av köparen första gången. Räknar man då in andra investeringar stiger det ytterligare.