Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Fast som det ser ut nu försvinner inte diesel i tankarna direkt vid strömavbrott. Så är faktiskt nyfiken på vad man gör med elbil. Kanske nåt jag inte tänkt på, här verkar ju finnas många väldigt duktiga på elbilar.
Nej, så är det ju.

Känner mig inte speciellt oroad ändå, man kör väldigt sällan helt slut på batteriet. Då får man väl åka till närmaste laddstolpe där det inte är strömavbrott. Du måste väl åka en bit för att kunna tanka också, gissar jag.

Annars finns det många som löser detta med hjälp av solceller och eget batteri för lagring.
 
Visst har miljön sitt pris och allt som är för miljön är bra.

Visa bifogad fil 82649

Jag förstår inte varför det klagas på elpriserna och att vi exporterar el till utlandet. Ju mer vi exporterar desto mindre kol eldas det, så att fler kan köra miljövänligt, värma upp sina hus och köra sin industri utan att använda kolkraft som förorenar. Ingen tror väl på riktigt att bilresan ut i Europa genomförs miljövänligt bara för att bilen drivs av el och inte en petroliumprodukt?

Men det finns goda förutsättningar för elbilar att ge oss miljövänlig transport. Det är däremot helt uteslutet för fossilbilar. Kör du på diesel eller bensin kan du aldrig göra annat än tillföra koldioxid till atmosfären. El däremot GÅR att producera på ett hållbart vis.
 
Men det finns goda förutsättningar för elbilar att ge oss miljövänlig transport. Det är däremot helt uteslutet för fossilbilar. Kör du på diesel eller bensin kan du aldrig göra annat än tillföra koldioxid till atmosfären. El däremot GÅR att producera på ett hållbart vis.
Nu svarar jag igen, samma sak.

Hur ser du fordon med förbränningsmotor, som drivs med biobränsle?

Kallar du dessa fordon för "fossilbil" också?

Elbilar som laddas med el från t.ex. brunkol, vad kallar du dessa fordon?
 
Men det finns goda förutsättningar för elbilar att ge oss miljövänlig transport. Det är däremot helt uteslutet för fossilbilar. Kör du på diesel eller bensin kan du aldrig göra annat än tillföra koldioxid till atmosfären. El däremot GÅR att producera på ett hållbart vis.
Jag skriver ju att det är bra att vi exporterar el så det eldas mindre kol, finns ingen anledning att klaga på höga elpriser i Sverige om vi kan minska på miljöförstöringen.
 
Nu svarar jag igen, samma sak.

Hur ser du fordon med förbränningsmotor, som drivs med biobränsle?

Kallar du dessa fordon för "fossilbil" också?

Elbilar som laddas med el från t.ex. brunkol, vad kallar du dessa fordon?
Elbilar kallar jag för elbilar, bilar som i huvudsak drivs av fossila bränslen kallar jag fossilbil. De flesta förstår vad jag menar.
 
Visst har miljön sitt pris och allt som är för miljön är bra.

Visa bifogad fil 82649

Jag förstår inte varför det klagas på elpriserna och att vi exporterar el till utlandet. Ju mer vi exporterar desto mindre kol eldas det, så att fler kan köra miljövänligt, värma upp sina hus och köra sin industri utan att använda kolkraft som förorenar. Ingen tror väl på riktigt att bilresan ut i Europa genomförs miljövänligt bara för att bilen drivs av el och inte en petroliumprodukt?
Nu gräver jag bara ur mitt minne, men även med kol-el ska en batteridriven bil vara bättre när det gäller koldioxidutsläpp än en fossildriven bil.
 
Jag tänker spontant att detta delvis kan vara diskussionens kärna, eller? (Inte specifikt den här tråden då, men att detta med elbilar vs. fossilbilar verkar vara en så allmänt kokhet potatis.)

Det vill säga att det delvis kokar ner till en fråga om just ekonomi och status, där många strikt taget inte har någon egentlig ekonomisk valmöjlighet att välja det ”coola” alternativet.

Jag menar inte att det enbart skulle vara en rent ekonomiskt fråga sett till hur t.ex. diskussionen går i miljöfrågan i stort, men tänker att det trots allt kanske kan vara en del av den högljudda antipatin mot elbilar just.
Det som skaver för mig är att ja, det blir en statusfråga att göra rätt val.

"Miljönissarna" skriker om högre bensinskatt, bort med fossilt, folk får väl åka kollektivt osv. Samtidigt som de sitter och är så nöjda med sin Tesla då de gjort "rätt val" och är så mycket duktigare än alla nedsmutsare och bakåtsträvare. De kör fortfarande lika mycket bil, kanske ännu mer för det är kul, de kan och det är ju tom så sjukt mycket billigare nu när de inte behöver betala lika mycket skatt på allt.

Samtidigt är realiteten för VÄLDIGT många att man måste ha en bil, och man har inte råd att köpa nytt av nåon sort, och inte ens begagnat som är eldrivet och klarar det man behöver den för. Men de ska fortsätta bespottas och beskattas och det är deras ansvar att hitta alternativa lösningar (häst och vagn?).

Ville man på riktigt ersätta den fossila privatbilen med elbilar behöver det subventioneras eller ges bidrag så att folk faktiskt har råd. Väldigt många vill ju ha en elbil och vill vara miljövänligare, men man har helt enkelt inte råd.
 
Men de ska fortsätta bespottas och beskattas och det är deras ansvar att hitta alternativa lösningar (häst och vagn?).

Nej men herregud, inte häst och vagn! Hästar bajsar ju, de bidrar till övergödning och miljöförstöring. Bäst är väl om människor slutar röra sig öht utom det som kan anses vara cykelavstånd. Och då menar jag inte bara människor, utan allt som har med människor att göra. Inga varutransporter får heller ske med annat utom cykel. Allt blir väldigt lokalt och miljövänligt :up:
 
Nu gräver jag bara ur mitt minne, men även med kol-el ska en batteridriven bil vara bättre när det gäller koldioxidutsläpp än en fossildriven bil.
Så enkelt är det inte.



https://www.uniper.energy/sverige/go-electricelektrifiering/ratt-el-till-bilen

"Det svenska elsystemet – hög kvalitet och låga utsläpp​


En invändning som en del har när elbilar lyfts fram som en lösning på det globala klimatproblemet är att elproduktion också kan bidra till utsläpp. Hur miljövänlig en elbil är beror alltså på vilken el man laddar den med. Kommer elen från kolkraft blir körningen inte alls miljövänlig. Som tur är har vi nästan inga utsläpp alls från det svenska elsystemet. Med vatten- och kärnkraft som bas i elsystemet får vi el som är fossilfri och håller hög kvalitet, oavsett väder. Som en extra bonus har vi även ett lågt elpris jämfört med många andra länder, vilket gör att man kan ladda sin bil med gott samvete, både för klimatet och plånboken."

https://sverigesradio.se/artikel/7208474
"Elbilar sämre för miljön än diesel i vissa länder"
 
Men det finns goda förutsättningar för elbilar att ge oss miljövänlig transport. Det är däremot helt uteslutet för fossilbilar. Kör du på diesel eller bensin kan du aldrig göra annat än tillföra koldioxid till atmosfären. El däremot GÅR att producera på ett hållbart vis.
Men hallå!
Det går att köra på tallolja, rapsolja, etanol och bio-gas också.
Det är banne mig inte fossilt.
Min äldsta bil med V6 förbränningsmotor kan köras på E85.
Den är snart en veteranbil.
 
Ledsen om jag kränkt ngn ICE-bil nu, men fossilbil är ett begrepp jag gillar för att sammanfatta. De känns också tämligen fossila - liksom många av dess ivriga förespråkare.

Varför vill man ha en ocool bil undrar jag? Typ som att medvetet välja att köpa ocoola kläder för att de ju bara är till för att skyla oss? Jag älskar coola grejer, trötta gamla dieselbilar hör definitivt inte dit.

Oklart om det verkligen är fler elbilar i olycksstatistiken? Skulle gissa att det procentuellt inte alls ser så ut. I anledning av vad du skriver om acceleration alltså (fö en nyskapande invändning mot elbilar ändå!). De flesta som kör elbil kör nog tämligen smart för att maxa räckvidd. Inga galna omkörningar eller motorvarvande vid rödljus med stinkande avgaser som följd. Kostar för mkt juice.

Jag tycker att elbilar är obehagligt tysta! Man är så van vid att använda hörseln tillsammans med synen för att se till att det är säkert att korsa vägen eller liknande. Speciellt när jag är ute och rider och då är det obehagligt att det ana komma en tyst bil susande i full fart.

Nu ser jag ju så jag får väl vänja mig vid att inte kunna använda hörseln alls för att upptäcka bilar. Men för synskadade är det direkt farligt om de inte kan höra bilen! Jag önskar att det hade lagts på ett ljud på elbilarna så att de hörs när de kommer körande.
 
Visst har miljön sitt pris och allt som är för miljön är bra.

Visa bifogad fil 82649

Jag förstår inte varför det klagas på elpriserna och att vi exporterar el till utlandet. Ju mer vi exporterar desto mindre kol eldas det, så att fler kan köra miljövänligt, värma upp sina hus och köra sin industri utan att använda kolkraft som förorenar. Ingen tror väl på riktigt att bilresan ut i Europa genomförs miljövänligt bara för att bilen drivs av el och inte en petroliumprodukt?

Det här är ett av mina problem med elbilar. Att köra elbil på el producerad med fossila bränslen är som att bygga högre skorstenar på industrierna.
 
Jag tycker att elbilar är obehagligt tysta! Man är så van vid att använda hörseln tillsammans med synen för att se till att det är säkert att korsa vägen eller liknande. Speciellt när jag är ute och rider och då är det obehagligt att det ana komma en tyst bil susande i full fart.

Nu ser jag ju så jag får väl vänja mig vid att inte kunna använda hörseln alls för att upptäcka bilar. Men för synskadade är det direkt farligt om de inte kan höra bilen! Jag önskar att det hade lagts på ett ljud på elbilarna så att de hörs när de kommer körande.

"Från och med 2021 ska alla nytillverkade el- och hybridbilar ha ljud upp till hastigheter av 20 kilometer i timmen, det har EU bestämt. Men det är upp till de enskilda biltillverkarna hur bilarna kommer att låta."
 
Det här är ett av mina problem med elbilar. Att köra elbil på el producerad med fossila bränslen är som att bygga högre skorstenar på industrierna.

Det är fortfarande lättare att kontrollera en elproducerande industris utsläpp än en bilproducerande industris utsläpp OCH sedan kontrollera fusket med utsläppsvärden (jmf VW).
 
Nej, så är det ju.

Känner mig inte speciellt oroad ändå, man kör väldigt sällan helt slut på batteriet. Då får man väl åka till närmaste laddstolpe där det inte är strömavbrott. Du måste väl åka en bit för att kunna tanka också, gissar jag.

Annars finns det många som löser detta med hjälp av solceller och eget batteri för lagring.
Så det ingår solceller eller batteri för lagring när man köper bilen? Eller måste man köpa till det?
 
Jag tycker hela debatten blir knepig när man svartmålar transportlösningar för att de inte är bästa valet i samtliga fall man kan stöta på.

Med den kunskap vi har idag passar moderna elbilar för många av de persontransportbehov som finns.

Sen finns det de som hellre borde avstå bil helt och hållet (cykel , elmoped,kollektivt löser 90% av behovet) och det finns de som har transportbehov där den snabbladdande och räckviddslånga dieselbilen fortfarande kommer vara det rimligaste alternativet. Men vi pratar om ett fåtal procent av totalen för det.

Sen kan man också räkna med att omställningen kommer göra det enklare att köra elbil (fler laddstationer, andra lösningar) och svårare att köra dieselbil (städer avstängda, färre laddplatser, dyrare bränsle baserat på biomassa).

Det är inte okomplicerat att en elbil ofta diskuteras i termer av solel och egen batteripark, dels är bilen en tung investering - sedan kommer uppsäkring av elsystem, solel och batterier som ytterligare tunga investeringar och kostnader. Det är verkligen inte möjligt för alla. För att sedan köra billigt och miljöbra,
om man nu klarar att räkna hem de investeringarna alls.

Jag tycker en viktig fråga att diskutera vilka som verkligen behöver äga en bil alls, eftersom stor del av miljökostnaden uppstår redan innan motorn, oavsett sort, är startad av köparen första gången. Räknar man då in andra investeringar stiger det ytterligare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp